دستور تهیه سالاد اندونزی
سالاد‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند اگر به رستوران‌های بزرگ سری بزنید خواهید دید در منوی آن‌ها سالاد‌های بسیاری وجود دارد که حتی گاهی اوقات از غذا‌های اصلی گران‌تر و متنوع‌تر هستند سالاد‌ها اغلب به عنوان پیش غذا سرو می‌شوند، اما خیلی از آن‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند می‌توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

سالاد‌ها اغلب از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با چاشنی‌هایی مثل سرکه، سس، نمک، فلفل، آبلیمو، آبغوره و ... تشکیل می‌شوند سالاد‌ها معمولا به صورت سرد سرو می‌شوند و ممکن است علاوه بر سبزیجات مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و ... نیز به آن‌ها اضافه شود که در این صورت ارزش غذایی آن‌ها بیشتر می‌شود و می‌توان به عنوان غذای اصلی نیز آن‌ها را میل کرد.

یکی از سالاد‌های بسیار معروف و پر طرفدار در بین ایرانی‌ها سالاد اندونزی است این سالاد در کنار سالاد‌های معروفی مثل سالاد الویه و سالاد ماکارونی یکی از پر طرفدارترین سالاد‌های خارجی در کشور ما است. این سالاد خوشمزه با موادی تهیه می‌شود که با ذائقه ایرانیان سازگار است و به همین جهت جای خود را در میان سالاد‌های ایرانی باز کرده است و به پای ثابت سفره ایرانی‌ها تبدیل شده است در این مطلب طرز تهیه این سالاد خوشمزه را برای شما در نظر گرفته ایم پس در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این سالاد خوشمزه آشنا شوید.


نکات مربوط به مرغ

اگر خواستید در تهیه سالاد اندونزی از مرغ به جای کالباس استفاده کنید برای اینکه مرغ خوش طعم‌تر شود به جای آب آن را با استاک، ساقه کرفس، پیاز و هویج بپزید. استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند.

استاک‌ها در انواع سوپ ها، انواع سس‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارند می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.


نکات مربوط به کلم برگ

خیلی از افراد کلم را به خاطر بوی آن دوست ندارند بنابراین مهم‌ترین نکته در خصوص تهیه این سالاد از بین بردن بوی کلم است برای این منظور کلم‌ها را به روشی که در ادامه گفته خواهد شد خرد کنید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب یخ بریزید بعد داخل صافی بریزید و اجازه دهید آب آن کشیده شود با این ترفند بوی بد کلم از بین می‌رود و در نهایت سالاد خوش طعم و خوش عطری خواهید داشت.


نکات مربوط به کالباس

در تهیه انواع سالاد‌ها کالباس به نسبت مرغ گزینه مناسب تری است چرا که اولاً عطر و طعم بسیار بهتری به سالاد می‌دهد ثانیاً خیلی سریع‌تر آماده می‌شود، اما ما معمولاً وقتی سوسیس و کالباس می‌خوردیم دچار عذاب وجدان می‌شویم پس اگر جزء این افراد هستید باید یا از مرغ یا از کالباس خانگی استفاده کنید یا اینکه کالباسی با برند معتبر و از یک مکان معتبر تهیه کنید.

دستور تهیه سالاد اندونزی


نکات مربوط به نخود فرنگی

نخود فرنگی جزء سبزیجات خیلی پر طرفدار در بین ما ایرانی‌ها نیست و معمولاً در سبد غذایی ما جایگاه ویژه‌ای ندارد، اما اگر خواص آن را بدانید شاید نظرتان نسبت به این سبزی پر خاصیت عوض شود قبل از هر چیزی باید بگوییم که نخود فرنگی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص ویتامین C. است.

دوستدار قلب است و بسیار کم کالری و کم چربی است در نتیجه گزینه بسیار مناسبی برای کسانی است که به دنبال کاهش وزن هستند غلاف نخود فرنگی مرغوب به رنگ سبز تیره است دانه‌های آن کاملاً گرد و به رنگ سبز چمنی است.

نخود فرنگی را می‌توانید خیلی ساده بریزید داخل آب و روی حرارت قرار دهید تا بپزد، اما اگه می‌خواهید رنگ سبز نخود فرنگی حفظ شود بهتر است ابتدا آب را جوش بیارید و کمی نمک به آن اضافه کنید بعد نخود فرنگی را در آب در حال جوش بریزید بعد از چند دقیقه که نخود‌ها پخته شدند آن‌ها را آبکش کنید.


نکات مربوط به سس مایونز

سس مایونز کالری بسیار بالایی دارد و چاق کننده است بنابراین باید به میزان محدود به مصرف برسد لذا سس مایونز را حساب شده و مشخص اضافه کنید اگر طعم خامه را نمی‌پسندید می‌توانید آن را حذف کنید، چون طعم دهنده اصلی این سالاد سس مایونز است.

همیشه وقتی در تهیه غذا یا سالادی سس مایونز در مواد اولیه وجود دارد عده‌ای می‌پرسند می‌شود به جای آن از ماست استفاده کرد این مسئله تا حدودی سلیقه‌ای است اگر منع مصرف دارید یا اینکه به خاطر کالری بالای سس مایونز تمایلی به استفاده از آن ندارید می‌توانید ماست چکیده را جایگزین کنید، اما ماست معمولاً آب می‌اندازد بنابراین توصیه می‌شود برای مهمانی‌ها این کار را انجام ندهید.1


مواد لازم سالاد اندونزی

کلم برگ قرمز۱ پیمانه

کلم برگ سفید۲ پیمانه

ذرت نصف پیمانه

کالباس نصف پیمانه

نخود فرنگی نصف پیمانه

خیار شور۴ عدد

هویج۲ عدد

سس مایونز نصف پیمانه

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم


دستور طرز تهیه

ابتدا باید کلم برگ های قرمز و سفید را به صورت رشته ای برش بزنید. برای این منظور می توانید از ابزار برش سبزجات استفاده کنید یا اینکه برگ کلم را روی یک سطح صاف بگذارید و با کارد برش های نازک و کنار هم بزنید ( مثل اسلایس کردن گوجه فرنگی )

اگر به خوبی و به صورت نازک کلم برگ ها را برش بزنید سالاد شما جلوه زیباتری خواهد داشت. در این مرحله می توانیم از کنسرو ذرت و نخود فرنگی استفاده کنیم یا اینکه آنها اگر به صورت خام در منزل دارید می توانید آبپز کنید و به کلم ها اضافه کنید.
 
هویج ها را بهتر است بخارپز کنیم چون پختن هویج به صورت آبپز باعث می شود فیبر آن از بین برود. پس از بخارپز کردن هویج ها ، آنها را روی مواد دیگر سالاد رنده می کنیم. در مرحله بعد خیار شور را با رنده متوسط به طوری که در سالاد دیده شود روی دیگر مواد رنده می کنیم.

دستور تهیه سالاد اندونزی
 
کالباس را هم می توانیم به صورت سرخ شده در سالاد بریزیم هم به صورت خام که به ذائقه و طبع شما بستگی دارد. بهتر است کالباس را هم به صورت نازک و بلند مانند کلم برگ ها برش بزنید و به مواد دیگر سالاد اندونزی اضافه کنید.
 
در مرحله پایانی نمک و فلفل را به همراه سس مایونز به سالاد اضافه می کنیم. اگر دوست داشتید می توانید در این مرحله سس را کم یا زیاد کنید. پس از اینکه مواد سالاد را خوب مخلوط کردید روی ظرف سالاد سلفون بکشید و به مدت حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.


نکات تهیه سالاد اندونزی


جایگزین کردن مواد
در این سالاد مانند سالاد ماکارونی دست شما برای تغییر مواد باز است و می توانید مواد غذایی که مایل نیستید مصرف کنید را از مواد لازم حذف کنید و مواد غذایی مورد علاقه خودتان را جایگزین کنید.
 
نام دیگر این سالاد خوشمزه ، سالاد ساندویچ اندونزی می باشد. البته با توجه به ذائقه ما ایرانی ها این رسپی قابل تغییر است. یعنی با کمی تغییرات در مواد اولیه می توانیم طعم آن را به طعم دلخواه خودمان تغییر دهیم. بدین صورت می توانید گوشت مرغ و تخم مرغ آبپز را جایگزین کالباس کنید.2

سالاد اندونزی پیش‌غذایی خوشمزه و پرطرفدار بین ایرانیان است. شیوه درست کردن این سالاد بسیار ساده است و می‌توانید مواد لازم آن را بسته به سلیقه خودتان تغییر دهید.

این سالاد هرچقدر بیشتر داخل یخچال بماند، طعم مواد بیشتر باهم ترکیب شده و خوشمزه‌تر می‌شود.

رنگ قرمز در هر میوه و سبزی‌ای نشان از وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در آن است. کلم قرمز از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدانی است که رادیکال‌های آزاد را که عامل اصلی سرطان است، در بدن از بین می‌برند. کلم قرمز یک ماده غذایی ضدسرطان است.

سالاد اندونزی یکی از سالادهای خوشمزه و خوش طعمی است که بوسیله مخلوط کردن کلم قرمز با سس، باعث نرم‌تر شدن آن و خوردن راحت‌ترش می‌شود.3


پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.hamdore.com
3.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی