نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودکان
شاید به درستی نمی دانید که کودکتان به چه نوع اسباب بازی یا چه تعداد از آن نیاز دارد. به احتمال زیاد توصیه های متناقضی را می شنوید که از یک طرف می گویند: «اسباب بازی کودک را لوس بار می آورد» و از طرف دیگر عنوان می کنند: «در اختیار قرار دادن اسباب بازی های زیاد به کودک باعث رشد و تکامل مغز او می شود». حال این سؤال مطرح است که کدامیک از این توصیه ها درست است؟
 
هر دو طرف به نکات درستی اشاره می کنند. کودک در واقع از اسبابی که با آن بازی می کند، می آموزد و هر اندازه وسایل بیشتری در دسترس او باشد نکات بیشتری نیز می تواند از آنها بیاموزد. بسیاری از والدین با توجه به این موضوع هزینه زیادی را صرف خرید اسباب بازی می کنند، هرچند بسیاری از اسباب بازی ها تنها به مدت سه یا چهار روز توجه کودک را به خود جلب می کنند و پس از آن به ته جعبه اسباب بازی یا پشت قفسه انتقال داده می شوند.
 
کودکان با استفاده از تمام حواس پنجگانه یعنی بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه دنیای اطراف خود را می شناسند. اسباب بازی این حواس را با انجام موارد زیر درگیر و بهبود می بخشد:
 
* کمک به کودک در یادگیری نحوه کنترل حرکات و اعضای بدن
 
* کمک به کودک در یافتن نحوه عملکرد وسایل
 
* نشان دادن نحوه کنترل اشیاء دنیای پیرامون خود به کودک
 
* آموزش ایده های جدید به کودک
 
* ایجاد هماهنگی، کنترل و قدرت میان عضلات کودک
 
* آموزش به کودک در نحوه بکار بردن قدرت تجسم و تخیل
 
* نشان دادن نحوه حل مشکلات ساده به کودک
 
* کمک به کودک در یادگیری نحوه انجام بازی با خود
 
* ایجاد زمینه ای مناسب برای یادگیری نحوه همکاری و سهیم شدن وسایل خود با دیگران
 
کارشناسان اتفاق نظر دارند که به منظور پربار ساختن زندگی کودکان و تشویق آنها به یادگیری به انواع اسباب بازی نیاز است. همانطور که فرزند شما می تواند از اسباب بازی های گران قیمت چیزهای زیادی را بیاموزد، همچنین می تواند از یک تکه کاغذ مچاله شده، مجموعه ای از پیمانه های اندازه گیری، یک جعبه خالی یا یک برگ درخت نکات بسیاری را بیاموزد. هر آنچه در اختیار کودک قرار دهید برای او جدید و جالب می باشد و اگر چشمان خود را به روی عجایب بسیار دنیا باز کنید، خواهید دید که مجبور نیستید هزینه هنگفتی را صرف شاد ساختن و یادگیری فرزند خود کنید.
 

بهترین اسباب بازی های خانگی

می توان دنیا را مانند یک جعبه اسباب بازی بی انتها در نظر گرفت، در نتیجه موارد زیادی برای انتخاب در آن وجود دارد. در ادامه به چند نکته قابل ذکر در این خصوص اشاره می شود.
 به دنبال اسباب بازی هایی با وزن، ماده بکار رفته، بافت، میزان انعطاف پذیری، اندازه، شکل، رنگ و بوی متفاوت باشید* به دنبال اسباب بازی هایی با وزن، ماده بکار رفته، بافت، میزان انعطاف پذیری، اندازه، شکل، رنگ و بوی متفاوت باشید. (اکثر اسباب بازی های خریداری شده از مغازه های اسباب بازی فروشی از جنس پلاستیک رنگی متشکل از رنگهای اصلی هستند؛ به همین دلیل است که کلیدهای فلزی شما بر روی یک دسته کلید چرمی بسیار جذاب به نظر می رسند چرا که از یکدیگر متفاوت می باشند).
 
* کودکان قادر به انجام فعالیتهای زیادی بوده و می توانند خود را با شرایط مختلف سازگار سازند. کوچولوی شما آنچه را که از یک شئ می آموزد بر روی هر چیزی که مشابه آن باشد اعمال خواهد کرد. بنابراین کتاب یا مجله قدیمی را در اختیارش قرار ندهید تا بتواند آن را خط خطی کند، مگر آنکه بخواهید تمام کتابهایتان به دفترچه یادداشت او تبدیل شوند. یک بطری که درب آن بسته است ممکن است به نظر جالب و سرگرم کننده بیاید، اما کودک شما پس از آن تصور می کند که می تواند با قوطی قرص های شما نیز بازی کند.

نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودکان

* به وسایلی که فکر می کنید بی مصرف و آشغال هستند نگاه دقیقی بیندازید، بعضی از آنها ممکن است اسباب بازی های باارزشی به حساب آیند! جعبه های خالی، جعبه تخم مرغ و قوطی حلبی چند نمونه از وسایل بی مصرفی هستند که به محض تمیز شدن می توانند ساعتها کودک شما را به خود مشغول سازند.
 
نکته ای کوتاه از یکی از والدین
به گفته یو ـ تینگ (Yu-ting) مادر شو ـ لین (Shu-Lin) سه ساله «با جمع آوری یک سری جعبه خالی از محصولاتی که معمولاً در خانه مورد استفاده قرار می گیرند و پوشاندن سطح آنها با کاغذ رنگی حرارتی مجموعه بزرگی از بلوک را برای دخترم درست کردم. این بلوکهای رنگی سبک وزن بوده و در اشکال و اندازه های جالب هستند».
 
* آشپزخانه شما مملو از اسباب بازی برای کودک است! هنگامی که کوچولوی تان شروع به چهار دست و پا راه رفتن کند، زمان آن خواهد بود که آشپزخانه را به گونه ای دیگر مرتب کنید. تمام وسایل بی خطر برای کودک از جمله ظروف پلاستیکی، قابلمه، کتری، ماهیتابه، دستگیره آشپزخانه و کنسروها را در کابینت های پایین خود قرار دهید و اجازه دهید کودک از محل قرار گیری اسباب بازی های خود باخبر شود. البته در این راه مجبور خواهید بود استانداردهای خانه داری را کمی تغییر دهید و برای مدتی با کابینت های به هم ریخته خود کنار بیایید، اما پتانسیل بازی که برای کودک بوجود می آید به قدری خارق العاده است که ارزش این بهم ریختگی را دارد!
 
* خردسالان عاشق آب بازی هستند و یک کاسه یا تشت آب همراه با چند قاشق و فنجان در اندازه های مختلف وسیله سرگرمی شگفت انگیزی را برای آنها مهیا خواهد ساخت. می توانید کودک را روی صندلی اش نشانده، بر روی حوله ای در روی زمین بنشانید یا اگر هوا گرم است او را به بیرون و در یک مکان دور از آفتاب ببرید. مطمئن هستم که پس از اتمام بازی از سر تا پا خیس خواهد بود اما اتفاق بدی نیست چرا که بعد از یک بازی بسیار طولانی و شاد رخ خواهد داد.
 
* پر و خالی کردن ظروف برای کودک سرگرمی بسیار خوبی است. با پر کردن یک کاسه بزرگ از انواع تنقلات غیر مضر و غلات رنگی نرم و غیر توپی و در اختیار قرار دادن قاشق، پیمانه و ظروف دیگر می توانید کودک نوپای خود را راضی و سرگرم سازید. از آنجا که از غلات نرم استفاده می کنید، اشکالی ندارد که کودک آنها را در دهان خود بگذارد. این کار را با مهره، دانه، ماکارونی یا سایر موادی که خطر خفگی به همراه دارند امتحان نکنید.
 

بهترین اسباب بازی های موجود در اسباب بازی فروشی ها

نویسنده عنوان می کند که چندی پیش برای فرزند کوچکتر خود به خرید نوعی اسباب بازی مورد علاقه سه کودک بزرگتر به هنگام خردسالی رفته بود. اسباب بازی مورد نظر ایشان نوعی اسباب بازی پاپ آپ یا جهشی برای کودکان نوپا بود که دکمه، اهرم و شماره گیرهای مختلف داشت، اما متأسفانه اسباب بازی که در مغازه وجود داشت تمام الکترونیکی بود به این صورت که صدا تولید می کرد، موسیقی پخش کرده و چراغ های چشمک زن داشت و به نوعی خود به تنهایی تمام بازی را کنترل می کرد. البته که اسباب بازی های الکترونیکی می توانند برای مدتی مهیج باشند اما در عین حال دارای پتانسیل ممانعت از رشد تخیل و مهارت دستی کودک نیز هستند (و اجازه دهید یادآور شویم که صداهای اسباب بازی های الکترونیکی براستی می توانند آزار دهنده باشند). در صورتی که اسباب بازی خود تمام کارها را به تنهایی انجام دهد، در نتیجه پتانسیل خود را به عنوان ابزاری جهت رشد خلاقیت کودک از دست می دهد. همچنین چنانچه کوچولوی شما به این نوع اسباب بازی عادت کند، آنگاه سرگرمی های ساده ای مانند بلوک های چوبی در مقایسه با این نوع اسباب بازی ها به نظر خسته کننده می رسند به این دلیل که از بلوک ها انتظار دارد بجای او بازی کنند. خاطر نشان می شود که اسباب بازی های ساده در زمره بهترین انوع برای زمان بازی کودک به شمار می روند.

نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودکان


ویژگی های یک اسباب بازی خوب جهت خرید

ارزش بازی طولانی مدت
آیا اسباب بازی مورد نظر شما توجه فرزندتان را بیش از چند هفته به خود جلب خواهد کرد؟
 
مقاوم و با دوام
آیا در صورت نشستن کودک بر روی اسباب بازی، پرتاب کردن آن، پریدن بر روی آن، در دهان گذاشتن یا وارد آوردن ضربه به آن می تواند دوام بیاورد و خراب نشود؟
 
سادگی و عدم پیچیدگی
کودکان نیازی به بازی با اسباب بازی های پیچیده ندارند.
 
چالش برانگیز
به دنبال اسباب بازی هایی باشید که آموزنده باشند اما موجب ناامیدی و سرخوردگی کودک نشوند.
 
 متناسب با نیازهای کودک
آیا اسباب بازی مورد نظر شما با زبان فکری و مهارت های حرکتی کودک همخوانی دارد؟
 
ایجاد حس علاقه و ترغیب به تفکر
آیا اسباب بازی که قصد خرید آن را دارید کودک را به تفکر ترغیب خواهد کرد؟
 
ایجاد انگیزه
چگونه این اسباب بازی خلاقیت و قوه تخیل کودک را تحریک کرده و می پروراند؟
 
تعامل پذیر
آیا کودک شما را در بازی مشارکت می دهد یا کودک بدون انجام کاری و تنها با نگاه کردن به آن سرگرم می شود؟
 
قابل شستشو
اسباب بازی هایی که مورد علاقه شدید کودک هستند بسیار کثیف می شوند.
 
متناسب با ارزش های خانوادگی شما
آیا این اسباب بازی ارزش های خاص خانواده شما را نشان می دهد؟ به عنوان مثال آیا برای طبیعت مضر نمی باشد و موجب خسارت به محیط زیست نمی شود؟ آیا از آنچه به فرزندتان می آموزد راضی هستید؟
 
جدید و تکراری نبودن
آیا این اسباب بازی با اسباب بازی های پیشین کودک متفاوت است؟ حتماً دلتان نمی خواهد که یک جعبه اسباب بازی پر از 30 نوع مختلف جغجغه داشته باشید!
 
سرگرم کننده
آیا چیزی است که شما نیز از بازی با آن لذت ببرید؟ اسباب بازی هایی که شما را به بازی همراه با کودک ترغیب می کنند اسباب بازی های ایده آلی به حساب می آیند.
 

بهترین اسباب بازی های مخصوص نوزادان

کتاب های تخته ای، اسباب بازی های موزیکال، جغجغه های کوچک، اسباب بازی های سبک که کودک به راحتی بتواند آنها را در دست بگیرد، حلقه های مخصوص دندان درآوردن با ویژگی بصری بالا، رنگهای روشن یا راه راه های سیاه و سفید مناسب نوزادان می باشند.

نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودکان


اسباب بازی های مناسب خردسالان

جعبه های بازی (دارای اهرم، دکمه، شماره گیر و غیره)، توپهای پازلی (دارای دو یا سه قطعه بزرگ)، کامیون و ماشین های بلوکی، وسایل عروسک و حیوانات عروسکی پر شده، اسباب بازی های چکشی، مهره های بزرگ که درون هم قفل می شوند، خمیر بازی، اسباب بازی های موزیکال، کاپ های تودرتو، کتابهای تصویری، حیوانات پلاستیکی، اسباب بازی های جهشی یا پاپ آپ، اسباب بازی های کشیدنی یا هل دادنی، جورچین، اسباب بازی هایی مانند تلفن، وسایل آشپزی، کیت های پزشکی، ماژیک یا مداد شمعی قابل شستشو و برگه سفید از جمله اسباب بازی های مناسب خردسالان به حساب می آیند.
 

زمان بازی

با آن که وسایل جدیدی را برای بازی در اختیار کودک خود قرار می دهید، اما به خاطر داشته باشید که نحوه بازی با آنها همیشه همانطور که انتظار می رود نخواهد بود. به عنوان مثال یک پازل همیشه برای حل معما نیست. قطعات پازل که جهت ساخت شخصیتهای زیبا و مختلف طراحی شده اند را می توان دسته بندی کرده یا درون جعبه بیندازید و ببینید چگونه با برخورد با یکدیگر صداهای جالبی از خود تولید می کنند. کودکان از طریق بازی آموزش می بینند. بنابراین هر اسباب بازی که از بازی با آن لذت می برند طبق تعریف نوعی وسیله آموزشی به حساب می آید.
 

نکات ایمنی در خصوص تمام اسباب بازی ها

همواره جنبه های ایمنی هرآنچه فرزندتان می خواهد با آن بازی کند را به خوبی در نظر بگیرید. در این بخش چند راهکار ایمن نگاه داشتن زمان بازی را معرفی می کنیم.
 
* هرگونه کیسه پلاستیکی، سلفون یا کیسه بسته بندی یا برچسب را پیش از در اختیار قرار دادن اسباب بازی به کودک برداشته و به کناری بگذارید.
 
* همیشه مراقب خطرات خفگی باشید. هر شئ کوچکی که در دهان کودک شما جای بگیرد احتمال بروز خفگی در آن می رود. مراقب قطعاتی که از اسباب بازی بزرگتر ممکن است شل شوند نیز باشید. اطمینان حاصل کنید که هیچ قطعه کوچکی را کودک نتواند از جای خود درآورده یا اسباب بازی را بتواند بجود.
 
* رنگ یا ماده جلا دهنده بر روی اسباب بازی را بررسی کنید تا مطمئن شوید غیر سمی باشد به این دلیل که کودکان همه چیز را در دهان خود می گذارند.
 
* مراقب اسباب بازی هایی که دارای نواحی نوک تیز، لبه های ناصاف و قطعات شکستنی هستند باشید.
همواره گروه سنی حک شده بر روی بسته بندی را مورد توجه قرار دهید * همواره گروه سنی حک شده بر روی بسته بندی را مورد توجه قرار دهید. هر اندازه کودک شما باهوش باشد و هر اندازه اسباب بازی فوق العاده به نظر برسد باز هم هرگز به گروه سنی که توسط سازنده آن قرار داده شده است شک نکنید، چرا که برچسب گروه سنی اغلب به خاطر مسائل ایمنی بر روی کالا قرار داده می شود. اگر تصمیم گرفتید که اسباب بازی ای را خریداری کنید که برای سن بزرگتر از کودک شما توصیه شده است، حتماً تنها زمانی اجازه دهید کودک از اسباب بازی استفاده کند که خود نیز با او بازی نمایید، سپس اسباب بازی را در محلی قرار دهید که کودک بدون اجازه شما نتواند به آن دسترسی داشته باشد.
 
* هنگامی که کودک جهت خواب در گهواره یا تخت قرار داده می شود، از قرار دادن جغجغه، اسباب بازی های فشار دادنی، اسباب بازی های چرمی و سایر اسباب بازی های کوچک در تخت یا گهواره او خودداری کنید. استثنایی نیز در این مورد وجود دارد و آن نوعی عروسک پارچه ای ویژه کودک تحت عنوان لاوی (lovey) است که با دقت تمام ساخته شده و برای خواب کودک مناسب می باشد.
 
نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودکان
 
* از در اختیار قرار دادن اسباب بازی های کشیدنی با بندهای بلندی که می تواند به دور گردن کودک پیچیده شود خودداری کنید. اسباب بازی های کشیدنی مخصوص کودکان بایستی دارای بند بسیار کوتاه بوده و یا دسته های سخت باشند.
 
* اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی ها به درستی سرهم شده باشند و هیچ قطعه ای از آنها شل نباشد.
 
* مراقب اسباب بازی های که صدای بلند تولید می کنند باشید. کودکان و نوزادان تمایل دارند که اشیاء را نزدیک به صورت خود بگیرند و بایستی از گوش های حساس آنها مراقبت کنید.
 
*  اسباب بازی های همراه، قابل حمل یا مخصوص گهواره را از تولید کنندگان معتبر خریداری کنید و مطمئن شوید که بدون بند آویزان به گهواره بچسبند. اسباب بازی های همراه یا متحرک و سایر اسباب بازی های گهواره ای به محض آنکه کودک بتواند بنشیند را از تخت یا گهواره او خارج سازید.
 
* اطمینان حاصل کنید که هیچ اسباب بازی هرگز بر روی پله، در راه روها یا در قسمت درهای ورودی رها نشده باشد. جعبه اسباب بازی کودک شما بایستی دارای درپوش ایمنی مخصوص (یا بدون درب) باشد تا از وارد آمدن ضربه به سر یا دستان کودک یا گیرافتادن کودک در جعبه جلوگیری شود. جعبه اسباب بازی نبایستی دارای هیچ گونه لولایی که انگشتان کوچک کودک در آن گیر کرده یا به آنها فشار وارد شود باشد.
 
* هرگز به کودک بادکنک، اسباب بازی های فومی (استیروفوم) یا سلفون و پلاستیک های بسته بندی به عنوان اسباب بازی ندهید چرا که خطر خفگی جدی به همراه دارند و حتی با استفاده از عملیات یا مانور هایملیخ یا هایملیک نمی توان آنها را خارج ساخت.
 
* چنانچه اسباب بازی دسته دوم است (خواه از فروشگاه خریداری کرده باشید یا یکی از دوستان یا اقوام به شما داده باشد) تمام قوانین بالا را با توجه مضاعف برای آن اعمال کنید. در صورتی که نسبت به بی خطری آن شک دارید اسباب بازی را به کناری بگذارید.
 
* اسباب بازی ها و قطعاتی از آنها که برای کودکان بزرگتر طراحی شده اند را از دسترس نوزادان و کودکان نوپا دورنگاه دارید. کودک شما ممکن است دوست داشته باشد با اسباب بازی های خواهر و برادر بزرگتر یا دوست خود بازی کند اما این نوع اسباب بازی ها برای کودکان بزرگتر و با رعایت نکات ایمنی برای این گروه سنی ساخته شده اند و برای کوچولوها بدون نظارت دقیق و نزدیک ایمن نمی باشند.
 
این مقاله شامل گزیده ای از کتاب جنتل بیبی کِر (Gentle Baby Care) از الیزابت پنتلی (Elizabeth Pantley) بوده است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی