طرز تهیه سه نوع شیرینی سنتی بسیار پرطرفدار و خوشمزه

شیرینی مشهدی یا آلمانی


مواد لازم
کره یا روغن جامد 100 گرم

پودر قند نصف پیمانه

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

زرده تخم مرغ 1 عدد

شهد یا عسل 1 قاشق مربا خوری

شیر یا آب ولرم یک قاشق غذاخوری

پودر کاکائو 1 قاشق غذا خوری

آرد 1 و نیم پیمانه

مواد لازم برای تزیین شیرینی مشهدی
شکلات شیری و کاکائویی ذوب شده برای تزیین

مارمالاد و ژله مغزی به میزان لازم

پودر پسته به میزان دلخواه

پودر نارگیل به میزان دلخواه

طرز تهیه شیرینی مشهدی
ابتدا کره یا روغن جامد را آب میکنیم البته نه اینکه گرم باشند و به همراه پودر قند و وانیل به مدت 2 دقیقه با هم مزن هم میزنیم تا کرم نگ شود.

بعد یک عدد زرده تخم مرغ را هم به آن اضافه میکنیم و دو دقیقه دیگر هم با همزن هم میزنیم سپس یک قاشق عسل یا شهد را به همراه آب یا شیر ولرم به بقیه مخلوط اضافه میکنیم و مقداری دیگر هم میزنیم و بعد پودر کاکائو را اضافه و با همزن هم میزنیم .در آخر هم آرد را کم کم اضافه کرده و با قاشق هم برنید.

تا خمیر در ظرف جمع شود.

خمیر احتیاج به ورز دادن ندارد و اگر زیاد هم بزنید به روغن میفتد که مناسب نیست. خمیر آماده شده را داخل نایلون گذاشته و برای نیم ساعت در یخچال استراحت دهید.. بعد از نیم ساعت خمیر آماده شده را در داخل نایلون به ضخامت نیم سانت پهن و صاف کنید تا کاملا تمام قسمت های آن یکدست شود.بعد با قالب های مختلف و یا گرد آنها را قالب بزنید. کف سینی فر را کاغذ روغنی انداخته و شیرینی ها را با کمی فاصله می چینیم. وسط نصف شیرینی های قالب زده را هم با پشت سر ماسوله گرد خالی میکنیم. و شیرینی ها را با دمای فر 180 درجه به مدت 10 دقیقه میپزیم و پس از سرد شدن شکلات شیری و کاکایویی را به صورت جدا گانه به روش بن ماری ذوب کنید و با ماسوله روی شیرینی هایی که وسطشان خالی شده تزیین میکنیم و به همین ترتیب هر تعدادی که دوست دارید با شکلات ، بادام ، پودر پسته و پودر نارگیل تزیین کنید.وسط شیرینی های ساده و خالی نشده مقداری مارمالاد یا ژله مغزی میریزیم شیرینی های ساده را در زیر و شیرینی حفره دار تزیین شده را روی قسمت زیری قرار دهید تا شیرینی ها جفت شوند. شیرینی های مشهدی آماده سرو در ظرف مورد نظر هستند.1

طرز تهیه سه نوع شیرینی سنتی بسیار پرطرفدار و خوشمزه


شیرینی نارگیلی شیری

شیرینی نارگیلی شیری نوعی شیرینی هندی است که به آن « لادوی نارگیلی» هم گفته می‌شود.

این شیرینی در عرض ۱۵ دقیقه و خیلی خیلی آسان آماده می‌شود. شیرینی نارگیلی شیری از دو ماده اصلی تهیه می‌شود که عبارتند از پودر نارگیل و شیر تغلیظ شده شیرین شده یا همان شیر عسلی.

در ضمن مقداری مغز بادام، پسته یا بادام هندی بوداده و خرد شده هم در آن به کار می‌رود که بافت و طعم بهتری به آن می‌دهد. شیرینی نارگیلی شیری بسیار مقوی است.

مواد لازم
شیر عسلی ۲۰۰ گرم

پودر نارگیل ۲ پیمانه

پودر هل ۱/۲ قاشق چای خوری

مغز بادام و پسته (باهم) ۱/۲ پیمانه

پودر نارگیل برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه
برای تهیه این شیرینی از نارگیلی استفاده بکنید که کاملاً پودر شده است. پس اگر دانه‌های نارگیل درشت هستند بهتر است آنها را در آسیاب خرد کنید تا ریزتر شوند.

نصف پیمانه و ۲ قاشق غذا خوری (حدود ۲۰۰ گرم) شیر عسلی را داخل تابه عمیقی بریزید. سپس پودر نارگیل را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اگر مایل هستید شیرینی شما خیلی شیرین باشد به جای ۲ پیمانه پودر نارگیل از ۱ و نیم پیمانه استفاده کنید.

تابه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا مخلوط گرم شود. اگر از ۲ پیمانه نارگیل استفاده کنید، حالت ترکیب تغییر زیادی نمیکند اما اگر از ۱ و نیم پیمانه استفاده کنید، مخلوط قدری چسبناک می‌شود.

وقتی مخلوط گرم و منسجم شد آن را از روی گاز بردارید و پودر هل و مغزهای خرد شده بوداده را اضافه کنید.

قاشق پودر نارگیل را داخل بشقابی بریزید و کنار بگذارید. همچنان که مخلوط شیر عسلی و نارگیل گرم است، آن را تکه تکه بردارید بین دستهایتان گلوله کنید.

گلوله‌های نارگیلی را فوراً در بشقاب پودر نارگیل بغلتانید. شیرینی نارگیلی شیری آماده است. آن را با مغز پسته یا گردو تزیین کنید و در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید..

در پخت شیرینی نارگیلی شیری می‌توان به شکل‌های مختلفی تنوع ایجاد کرد و خلاقیت به خرج داد. مثلاً می‌توان به مواد کمی کاکائو یا زعفران اضافه کرد و به این ترتیب شیرینی را در رنگ‌های مختلف تهیه کرد. یا می‌توان بعد از آماده شدن کوفته‌های نارگیلی آنها را در شکلات ذوب شده فرو برد.2

طرز تهیه سه نوع شیرینی سنتی بسیار پرطرفدار و خوشمزه


شیرینی نعلی


مواد لازم برای شیرینی نعلی
آرد شیرینی 120 گرم

پودر بادام 2 قاشق غذاخوری

تخم مرغ 1 عدد

پودر قند 50 گرم

مارگارین 70 گرم

شکلات شیری تخته ای 200 گرم

وانیل 1/8 قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی نعلی
مرحله اول
مارگارین و پودر قند را با همزن برقی بزنید تا کاملا سبک و کرم رنگ شود.
 
مرحله دوم
تخم مرغ  و وانیل را اضافه کنید و با همزن یک دقیقه بزنید.
 
مرحله سوم
ترکیب آرد و پودر بادام را در دو مرحله اضافه کنید و با نوک انگشت ورز دهید. خمیر را در کیسه فریزر قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت در یخچال استراحت کند. بهتر است مقداری از آرد را نگه دارید و در صورتی که چسبندگی خمیر زیاد بود باقی مانده را اضافه کنید.  اگر خمیر کمی چسبندگی داشته باشد این مشکل پس از استراحت رفع می شود.
 
مرحله چهارم
خمیر را یک ربع قبل از فرم دادن از یخچال خارج کنید. گلوله هایی به اندازه نصف گردو بردارید و روی سطح کار باز کنید تا به شکل استوانه ای باریک و بلند درآید. دو سر خمیر را به هم نزدیک کنید تا به شکل نعل در آید.

مرحله پنجم
کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید. خمیر را با فاصله در سینی بچینید و سینی را در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید.
 
مرحله ششم
پس از پخت اجازه دهید شیرینی کاملا خنک شود و بعد به کمک کاردک از سینی جدا کنید.
 
مرحله هفتم
شکلات را به روش بن ماری ذوب کنید (روی بخار کتری). (شکلات در حال ذوب شدن را زیاد هم نزنید چرا که ممکن است سفت شود.)
(اگر مایل هستید روی شیرینی نعلی کنجد یا هر نوع مغز خوراکی بریزید یک عدد سفیده تخم مرغ را با چنگال بزنید تا لختگی آن از بین برود. به وسیله برس آشپزخانه مقداری از آن روی خمیر بمالید و مغز خوراکی را روی آن بپاشید.)

مرحله هشتم
یک سر شیرینی را در شکلات ذوب شده بزنید و روی کاغذ روغنی قرار دهید تا شکلات سفت شود.

نکات کلیدی تهیه شیرینی نعلی
خمیر را اگر زیاد ورز دهید شیرینی نعلی به روغن می افتد و سفت می شود.

برای تزیین شیرینی از هر ماده ای مثل ترافل، پودر نارگیل یا پسته،پودر گل محمدی و… می توان استفاده کرد.

این خمیر را می توان قالب زد و شیرینی را به هر شکلی که خواستید در آورید.

در تهیه این شیرینی هرگز شکر را جایگزین پودر قند نکنید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.kiashpaze.ir
3.www.irancook.ir
نسخه چاپی