طرز تهیه شیرینی نخودچی با دستور های متفاوت

روش اول شیرینی نخودچی


مواد لازم
آرد نخود چی نیم کیلو

هل سبز سائیده شده 1 قاشق مربا خوری

پودر قند 250 گرم

روغن جامد 250 گرم

طرز تهیه ی شیرینی نخودچی
در ابتدا باید آرد نخودچی و پودرقند را جداگانه الک کنید.

سپس پودر قند و روغن جامد را با هم مخلوط میکنیم.

و انقدر ورز می دهیم تا کاملاً خامه ای شکل شود.

 بعد از اینکه پودر قند و روغن کاملا ورز داده شد آرد نخود چی را اضافه میکنیم.

آرد نخودچی را در دو مرحله به مواد اضافه می کنیم و کاملاً ورز می دهیم تا شکل انسجامی به خود بگیرد و از شکنندگی دربیاید چون این خمیر بسیار نرم و شکننده است.

در حین ورز دادن هم باید هل را اضافه کنیم .

وقتی خمیر آماده شد آن را داخل یک پلاستیک گذاشته و به مدت 6 تا24 ساعت در گوشه ای از آشپزخانه استراحت می دهیم.

بعد از اینکه خمیر کاملا استراحت کرد آن را بر روی سطح صاف پهن می کنیم و با وردنه روی آن را میکشیم تا کاملا صاف و یکدست شود .

در این مرحله از چند قالب نیز برای شکل دادن شیرینی استفاده می کنیم قالب های کوچک و مناسبی که مخصوص برای شکل دهی شیرینی ها نخودچی هستند.

این قالب ها را روی خمیر امتحان کنید .

 خمیر شیرینی نخودچی
باید کلفتی خمیر شیرینی ها به اندازه قالب هایی باشد که انتخاب کردید.اگر هم قالب  مناسب در دسترس نداشتید خمیر را به ضخامت 2 سانتی متر پهن کنید.

بعد از اینکه شیرینی ها را قالب زدیم بر روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشاندیم قرار می دهیم. در این قسمت اگر بخواهید میتوانید شیرینی را تزئین کنید.

و در طبقه وسط فر که با حرارت170 درجه سانتیگراد از قبل گرم کردیم به مدت 15 الی 20 دقیقه قرار میدهیم .

باید دقت داشته باشیم که حرارت فر شیرینی های شما را نسوزاند و مدام به شیرینی سر بزنید.

بعد از اینکه شیرینی نخودچی ما آماده شد آن را از درون فر در می آوریم و اجازه می دهیم تا کاملاً سرد شود چون اگر زودتر از آن شیرینی ها را از سینه خارج کنیم به خاطر تردی و شکنندگی ،شیرینی ها خرد میشود.1

طرز تهیه شیرینی نخودچی با دستور های متفاوت


روش دوم شیرینی نخودچی


مواد لازم شیرینی نخودچی
آرد نخودچی۵۰۰ گرم

پودر قند۱۵۰ گرم

روغن صاف۲۰۰ گرم

پودر هل۱ قاشق چایخوری

سیاه دانهبه مقدار کافی

دستور پخت شیرینی نخودچی
مرحله اول
اگر روغن صاف ندارید، ۲۰۰ گرم روغن جامد را روی حرارت ذوب کنید سپس اجازه دهید روغن سرد و سفت شود. برای شروع ابتدا آرد نخودچی، پودر قند و پودر هل را الک می کنیم، سپس با همدیگر به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم
در این مرحله روغن صاف را به آرد نخودچی اضافه می کنیم و با دست مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود و حالت بگیرد. توجه داشته باشید که خمیر شیرینی نخودچی مثل شیرینی های دیگر نیست و حالت خشکی زیادی دارد.

مرحله سوم
حالا خمیر را با گوشتکوب برقی به خوبی میکس می کنیم تا حالت خمیری یکدست به خودش بگیرد. البته اگر گوشتکوب برقی ندارید می توانید خمیر را ۴ بار چرخ کنید و اگر می خواهید خمیر را با دست درست کنید باید حدود ۳۰ دقیقه خمیر را ورز بدهید تا شکل بگیرد.

مرحله چهارم
پس از اینکه خمیر شیرینی آماده شد، یک ورق روغنی روی سینی فر قرار می دهیم و خمیر را روی یک سطح صاف پهن می کنیم. قطر خمیر بستگی به سلیقه خودمان دارد، قطر استاندارد شیرینی نخودچی حدودا ۲ سانتی متر است.

مرحله پنجم
در صورتی که می خواهید شیرینی ها ظریف تری داشته باشید می توانید قطر شیرینی ها را ۱ سانتی متر کنید. پس از اینکه خمیر را پهن کردیم با قالب دلخواه خمیر را قالب می زنیم، سپس با شیرینی ها قالب زده را با کمک کارد به آرامی به سینی فر منتقل می کنیم.

مرحله ششم
در آخر پس از اینکه تمام شیرینی ها را داخل سینی فر روی کاغذ روغنی چیدیم، مقداری سیاه دانه، پودر پسته یا تخم خرفه روی شیرینی ها می پاشیم و  سینی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل فر که از قبل با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کرده ایم، قرار می دهیم تا شیرینی ها اماده شوند.

مرحله هفتم
پس از اینکه کار پخت شیرینی ها به پایان رسید، صبر می کنیم تا شیرینی ها کاملا خنک شوند سپس به آرامی به ظرف مورد نظرمان منتقل می کنیم. این شیرینی را می توانید تا یک تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.

نکاتی برای ترد تر کردن و خوشمزه تر کردن شیرینی نخودچی
برای اینکه خمیر شیرینی نخودچی را از حالت پودری در بیاورید میتوانید حداکثر30 الی 40 گرم روغن جامد به آن اضافه کنید،هر چند این شیرینی بدون روغن خوشمزه تر و با کیفیت تر خواهد شد.

در صورت تمایل میتوانید به اندازه نصف قاشق غذا خوری هل به خمیر شیرینی اضافه کنید.

آرد برنج کمک می کند تا شیرینی شما ترد تر شود.به همین دلیل میتوانید صد گرم از آرد نخودچی را کم کنید و به جای آن از آرد برنج استفاده کنید. 

این شیرینی را میتوانید با زعفران یا پودر پسته و یا بادام و همچنین کنجد و دانه های سیاه دانه تزیین کنید.

در شیرینی نخودچی میتوانیدکره را جایگزین روغن جامد کنید .

به دلیل سفت نبودن خمیر این شیرینی معمولا قالب زدن آن کمی مشکل دارد بنابراین باید با توجه به نوع آرد مقدار آن را کم و زیاد کنید.

خمیر این شیرینی هر چقدر بیشتر بماند پخت بهتری پیدا می کند.2

طرز تهیه شیرینی نخودچی با دستور های متفاوت


شیرینی نخودچی بدون فر


مواد لازم
آرد نخود چی ۱ لیوان

هل ۲ عدد

شکر ۱ لیوان

کره ۱ لیوان

طرز تهیه
ابتدا آرد را داخل تابه ای با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود و عطر خوبی از آرد بلند شود.

آرد را که به این مرحله رسید از روی حرارت بردارید تا کم کم سرد شود.

هل و شکر را آسیاب کنید تا به صورت پودر در بیایند.و علت اینکه از ابتدا از هل آسیاب شده استفاده نمیکنیم این است که عطر و بوی خود را حفظ کند.

کره را هم ذوب میکنیم به طوری که داغ نباشد و وقتی آرد نخود چی تفت داده شده سرد شد شکر، هل و کره را به آن اضافه میکنیم و با دست خوب مخلوط میکنیم تا به شکل خمیر در بیاید. سپس خمیر آماده شده را روی سطحی صاف که کاغذ روغنی قرار دادیم به قطر ۲ سانت پهن میکنیم و با قالب های دلخواه شکل میدهیم . روی آن را هم با کمی زعفران یا گلاب مرطوب میکنیم و با خلال یا پودر پسته تزیین میکنیم و در ظرف در دار تا مدت ها در یخچال نگهداری میکنیم.

نکته
میتوانید در تهیه شیرینی نخودچی بدون فر به جای کره از روغن نباتی هم استفاده کنید ولی عطر و طعم این شیرینی با کره بسیار بیشتر است.

و زمان پخت  آن در حدود ۲۰ دقیقه میباشد .

مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۱۰ نفر مناسب میباشد .3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chishi.ir
3.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی