طرز تهیه سه نوع شیرینی خشک و بسیار محبوب

شیرینی بهشتی

شیرینی بهشتی یا کرکی که امروز قصد آموزش آن را داریم، شیرینی نرم و لطیفی است از خانواده شیرینی های خشک که اصولا در طعم و رنگ مختلف تهیه می شود و می توان آن را به عنوان محبوب ترین شیرینی عید نوروز نام برد.

نکته مهم در تهیه شیرینی بهشتی خانگی این است که باید آن را با دقت و حوصله بسیار آماده کرد چون این شیرینی بسیار حساس و لطیف است و کوچکترین تغییر در مواد اولیه و زمان پخت روی کیفیت شیرینی موثر است. لازم به ذکر است شیرینی کرکی شباهت زیادی به شیرینی سوئدی و شیرینی قندی دارد .

مواد لازم برای شیرینی بهشتی
پودر قند 100 گرم

آرد شیرینی 200 گرم

مارگارین(روغن جامد) 100 گرم

روغن مایع 25 گرم

پودر هل 1 قاشق چایخوری

وانیل خالص 1/8 قاشق چایخوری

زعفران دم شده، پودر کاکایو به میزان دلخواه

پودر پسته برای تزیین

طرز تهیه شیرینی بهشتی
مرحله اول
مارگارین یا روغن جامد برای تهیه این شیرینی باید نرم باشد یعنی ساعاتی قبل از تهیه آن را در دمای محیط قرار دهید تا هنگام مخلوط کردن مشکلی پیش نیاید.

مارگارین نرم شده را همراه پودر قند با همزن برقی بزنید تا کاملا یکدست و پوک شود.( این مرحله در بافت شیرینی بسیار موثر است.)

مرحله دوم
وانیل و هل را به مواد اضافه کنید و پس از آن آرد را به تدریج اضافه نمایید. پس از اضافه کردن چند قاشق آرد متوجه می شوید دیگر نمی توانید با همزن آن رامخلوط کنید پس در ادامه خمیر را تنها با نوک انگشت ورز دهید تا به روغن نیافتد.(می دانیم که چسبندگی آردها با هم متفاوت است پس هیچ وقت آن را یک دفعه اضافه نکنید. همیشه مقداری از آرد هر نوع خمیر را نگه دارید و در صورت نیاز باقی مانده آرد را اضافه کنید.)
 
مرحله سوم
پس از اینکه آرد مخلوط شد حالا باید روغن مایع را اضافه کنید (در حد مخلوط شدن کافی است.)
 
مرحله چهارم
خمیر آماده شده را دو بار با چرخ گوشت چرخ کنید تا لطافت آن بالا برود.
 
مرحله پنجم
در این مرحله می توانید خمیر را به چند بخش تقیسم و با مواد مختلف طعم دار کنید. برای داشتن شیرینی بهشتی زعفرانی مقداری زعفران دم شده به خمیر اضافه کنید تا به رنگ دلخواه برسد. برای داشتن شیرینی بهشتی شکلاتی مقداری پودر کاکائو بیافزایید . یا حتی می توان خمیر را با انواع رنگ خوراکی به رنگ دلخواه در آورد.(حواستان باشد بیش از حد ورز ندهید.)

مرحله ششم
کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید(نیازی به چرب کردن نیست.) خمیر شیرینی بهشتی را هم می توانید در قیف بریزید و با انواع ماسوره به آن طرح دهید و هم می توانید آن را گلوله کنید و در نهایت اگر مایل بودید با وسیله های مختلف روی آن طرح ایجاد کنید. از این روش تزیین میتوانید برای شیرینی های دیگری مثل شیرینی کرکی هم استفاده کنید.

خمیر شیرینی را با فاصله در سینی قرار دهید . خمیر شیرینی بهشتی خوشمزه را با انواع مواد تزیینی مثل پودر انواع مغز خوراکی، سیاه دانه، شکلات نسوز و …  می توان تزیین کرد و بعد داخل فر گذاشت.
 
مرحله هفتم
سینی را در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 10 ای 15 دقیقه قرار دهید.

پس از پخت اجازه دهید شیرینی کاملا خنک شود و بعد به وسیله کاردک از سینی جدا کنید.1

طرز تهیه سه نوع شیرینی خشک و بسیار محبوب


ووپی پای


مواد لازم
شکر ۳/۴ پیمانه

تخم مرغ ۱ عدد

کره ۱۷۰ گرم

وانیل‏ نوک قاشق چای خوری

نمک ۱/۸ قاشق چای خوری

آرد ۲.۵ پیمانه

پودر کاکائو ۱/۴ پیمانه

بیکینگ پودر ۱.۵ قاشق چای خوری

آب ولرم ۱/۲ پیمانه

شیر ۱/۴ پیمانه

پودر نسکافه ۱ قاشق سوپ خوری

خامه فرم گرفته یا کرمفیل به مقدار لازم

طرز تهیه
ابتدا کره نرم شده و شکر رو با هم مخلوط میکنیم و با همزن میزنیم تا کرم رنگ و پوک بشه . و بعد بهش وانیل و تخم مرغ اضافه میکنیم و دوباره با همزن میزنیم تا کاملا کرم رنگ بشه .

و بعد نسکافه رو داخل آب ولرم حل میکنیم و به موادمون اضافه میکنیم و شیر رو هم اضافه میکنیم و با همزن میزنیم

و بعد آرد و بکینگ پودر و پودر کاکائو رو باهم مخلوط میکنیم و دوبار الک میکنیم و در سه مرحله به موادمون اضافه میکنیم و با دور کند همزن هم میزنیم تا کاملا یکدست بشه .

من از دو و نیم پیمانه آرد استفاده کردم در حدی که موادمون خیلی چسبناک نباشه و بعد نیم ساعت داخل یخچال یا فریزر بذارید تا حالت چسبندگی موادمون از بین بره .

و بعد از مواد بردارین و کف دستتون گرد کنید و کمی با کف دست روش فشار بیارید تا سطحش صاف بشه( من گلوله های ۱۸ گرمی از خمیر برداشتم و گرد کردم)

و بعد روی کاغذروغنی که خیلی کم چرب کردید قرار بدید . و بعد داخل فری که از قبل گرم کردین با درجه حرارت ۱۷۰ به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار بدین تا کاملا پخته بشه .

و بعد وقتی خنک شد روی یکی از شیرینی ها خامه فرم گرفته یا کرمفیل و یا گاناش بزنید و شیرینی بعدی رو روش قرار بدین . بی نهایت خوشمزس .

سایر نکات ووپی پای
ووپی پای درواقع کیک های کوچیکی هستش که بسیار لطیف و نرم هستن و بینشون میتونید از خامه فرم گرفته یا گاناش یا کرمفیل و یا هر نوع کرمی استفاده کنید و طعمش بی نظیره .2

طرز تهیه سه نوع شیرینی خشک و بسیار محبوب


شیرینی سکه خورشیدی


مواد لازم
آرد سه و نیم لیوان

نمک یک چهارم ق چ

بیکینگ پودر یک ق چ

کره یک لیوان ( دویست و بیست و هفت گرم.)

شکر نصف ۱ لیوان ( تا سیصد گرم ) تخم مرغ دو عدد

وانیل دو ق چ

مارمالاد یا ژله بریلو مقداری

اسمارتیز رنگی .پودر قند .پودرپسته

طرز تهیه
کره و شکر و وانیل را خوب هم بزنید .سپس تخم مرغ را اضافه کرده و بعد آرد و نمک و بیکینگ پودرسه بارالک کرده رو، به مواد اضافه کنید تا خمیری شود. ( اگه خیلی خشک شد یک تا دو ق چ شیر اضافه کنید. زیاد خمیر رو ورز ندید. اگه خمیر به دست میچسبه اصلا مهم نیست. باید کمی نرم باشه)خمیر را در کیسه گذاشته و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید .

فر را روی درجه صد و هشتاد قرار دهید. و خمیر را با دست شکل دهید. ( هر بار فقط به میزانی که نیاز دارید از یخچال خمیر خارج کنید و مابقی را مجددا در یخچال قرار دهید) و روی کاغذ روغنی توی سینی قرار دهید ( نیازی نیست کاغذ را چرب کنید) و به مدت ده تا پانزده دقیقه درون یخچال بگذارید ( اینکار باعث میشه شیرینی ها توی فر وا نرن) . با مقطع گرد قاشق یا ملاقه وسطش دایره ایجاد کنید .

در فر صد و هشتاد درجه به مدت ده تا پانزده دقیقه قرار دهید و یا تا زمانی که دور شیرینی طلایی شود .نباید رنگشون زیاد تغییر کند . .

پس از خنک شدن روشون مامالاد غلیظ یا ژله دلخواه بریزید . به جای مارمالاد میتونید یک اسمارتیز رنگی بذارید .اگر دوست داشتید روش پودر قندو پسته هم بپاشید .

شیرینی رو به انداز فندق و گردو یا…در دستان خود گردوبافاصله در سینی بچینید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.i
2.www.sarashpazpapion.com
3.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی