طرز تهیه سه نوع دونات پرطرفدار و خوشمزه

دونات


مواد لازم ( ۲۰ عدد دونات با سایز متوسط)
آرد گندم :۵۰۰ گرم ( حداقل ۳-۴ بار الک شده )

شکر:۱۰۰ گرم

کره: ۷۵ گرم ( آب کرده )

شیر ولرم : ۱ لیوان

تخم مرغ:۲ عدد ( متوسط )

پودر خمیر ترش :۲ قاشق سوپخوری ( سر صاف )

نمک:¼ قاشق چایخوری

وانیل :۸/۱ قاشق چایخوری

روغن مخصوص سرخ کردن : به مقدار لازم

مواد لازم برای تزئین روی دونات
شکلات کاکائویی :۱۰۰ گرم

شکلات شیری:۵۰ گرم

ترافل :به مقدار لازم

پودر گردو یا پسته:به مقدار لازم

طرز تهیه 
ابتدا مخمر را با کمی آب گرم مخلوط کرده و شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

تخم مرغ را به مخلوط شیر و مخمر افزوده و کره را هم بریزید و مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

در مرحله بعد آرد را با نمک و وانیل مخلوط کرده و نیمی از این مخلوط را به همراه شکر به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

سپس باقی آرد را اضافه کرده و مجدد هم بزنید تا خمیر درست شود. خمیر را روی یک سطح آرد پاشی شده قرار دهید و خوب ورز دهید تا خمیر نرم و یکدست شود.

سپس روی آن را بپوشانید و برای یک ساعت تا یک ساعت و نیم کنار بگذارید تا ورآید. در این میان خمیر را ۴ تا ۵ بار ورز دهید و دوباره روی آن را بپوشانید تا استراحت کند.

بعد از اینکه حجم خمیر دوبرابر شد آن را روی یک سطح صاف که کمی چرب کرده اید قرار دهید و با وردنه باز کنید.

سپس با قالب مخصوص دونات خمیر را برش بزنید، خمیرهای دونات را بعد از برش زدن در یک سینی چرب شده بچینید و روی آن یک پارچه پهن کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید تا حجمش دو برابر شود.

قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار داده و داخل آن روغن بریزید ، بعد از اینکه روغن داغ شد دونات ها را یک به یک داخل آن سرخ نمایید.

سپس آن ها را روی یک توری بچینید تا خنک شده و روغن اضافی اش خارج شود. در این میان شکلات سفید و شکلات کاکائوئی را در دو ظرف جداگانه بریزید و آن ها را با حرارت غیر مستقیم آب کنید.

دونات ها را به شکلات سفید و یا شکلات کاکائویی آغشته کرده و روی آن ترافل رنگی و پودر گردویا پودر پسته بپاشید.1

طرز تهیه سه نوع دونات پرطرفدار و خوشمزه


دونات کدو حلوایی


مواد لازم دونات کدو حلوایی
آرد سفید۵ تا ۶ پیمانه

شیر۱ پیمانه

خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری

تخم مرغ۱ عدد

کره یک سوم پیمانه
شکر۱ پیمانه

نمک۱ قاشق چایخوری

پوره کدو حلوایی۱ پیمانه

پودر دارچین۱ قاشق غذاخوری

جوز هندی۱ قاشق چایخوری

اسانس وانیل۱ قاشق چایخوری

روغن به مقدار کافی

مواد برای غلطاندن دونات ها
شکر۱ پیمانه

دارچین۱ قاشق چایخوری

مواد فیلینگ دونات ها
پنیر خامه ای۲۰۰ گرم

اسانس وانیل½ قاشق چایخوری

دارچین۱ قاشق چایخوری

شکر۲ پیمانه

خامه پر چرب یا خامه قنادی۱ پیمانه

دستور پخت دونات کدو حلوایی
مرحله اول
برای تهیه دونات کدو حلوایی خوشمزه ابتدا مواد داخل یخچال مانند شیر،تخم مرغ و… را حداقل ۲۰ دقیقه زودتر از داخل یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط سازگار شود.شیر را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و شکر و خمیر مایه را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم
حالا با قاشق یک هم فقط می زنیم و اجازه می دهیم تا ۵ دقیقه مواد همین طور بماند تا خمیر مایه عمل بیاید.بعد تخم مرغ،کره،پوره کدو حلوایی،جوزهندی،دارچین،وانیل و نمک را به مواد اضافه می کنیم و آرد را ۱ پیمانه ابتدا اضافه می کنیم.

مرحله سوم
سپس با مواد مخلوط می کنیم و بعد پیمانه بعدی را اضافه می کنیم و با مواد مخلوط می کنیم تا جایکه دیگر باید از دست کمک گرفت و دستمان را چرب می کنیم و خمیر را ورز می دهیم و اگر نیاز بود آرد اضافه می کنیم و خمیر را ورز می دهیم.

مرحله چهارم
زمانی آرد کافی اسنت که خمیر به دست اصلا نچسبد و نرم و لطیف شده باشد و راحت می توان آن را بدون آنکه به سطح کار بچسبد ورز داد. سپس خمیر آماده شده را در کاسه ای که کاملا آن را چرب می کنیم قرار می دهیم.

مرحله پنجم
سپس روی آن را با سلفون می پوشانیم و در جای گرمی قرار می دهیم تا به مدت ۱/۳۰ دقیقه استراحت کند.بعد خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و کمی ورز می دهیم و به دو قسمت مساوی خمیر را تقسیم می کنیم و نصف آن را پهن می کنیم.

مرحله ششم
سپس با کاتر مخصوص دونات روی خمیر قرار می دهیم و برش می دهیم و نیم دیگر خمیر را نیز پهن می کنیم و با کاتر گرد برش می دهیم. قابلمه کوچکی که راحت دونات ها را بتوانیم داخل آن جا به جا کنیم را روی حرارت کم قرار می دهیم.

مرحله هفتم
در این مرحله به اندازه ای روغن داخل قابلمه می ریزیم که دونات ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند، سپس اجازه می دهیم تا روغن به مرور زمان داغ شود و بعد دونات ها را داخل روغن می گذاریم و گه گاه دونات را بر می گردانیم تا هر دو طرف آن سرخ شود.

مرحله هشتم
در این مرحله دونات های سرخ شده را داخل توری یا روی دستمال کاغذی قرار می دهیم تا روغن اضافه ان خارج شود و بعد در مخلوط شکر و دارچین آن ها را می غلطانیم. سپس برای فیلینگ،خامه نیمه جامد را داخل کاسه ای می ریزیم.

مرحله نهم
سپس کاسه را داخل کاسه بزرگ تر که پر از یخ است قرار می دهیم و با دور تند همزن خامه را فرم می دهیم. (این کار جهت شل نشدن خامه بعد از اینکه فر گرفت انجام می شود)پنیر خامه ای،پوره کدو حلوایی،دارچین و وانیل را با یکدیگر مخلوط می کنیم.

مرحله دهم
بعد خامه فرم گرفته را به باقی مواد اضافه می کنیم و با لیسک به صورت دورانی مواد را مخلوط می کنیم.پس از خنک شدن دونات های مدل گرد را با چاقو کمی باز می کنیم و فیلینگ آماده شده را داخل قیف می ریزیم  و با ماسوره داخل قیف آن ها را پر می کنیم.2

طرز تهیه سه نوع دونات پرطرفدار و خوشمزه


دونات سیب با سس کارامل


مواد لازم برای دونات سیب با سس کارامل
آرد 1 پیمانه

بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

جوش شیرین 1 قاشق چایخوری

شکر 2 قاشق غذاخوری

سیب 2 عدد

تخم مرغ 1 عدد

روغن 1 قاشق غذاخوری

آبلیمو 2 قاشق چایخوری

ماست 3/4 پیمانه

عسل 2 قاشق غذاخوری 

دارچین 1 قاشق چایخوری 

کره 60 گرم

شکر قهوه ای 1 پیمانه

خامه 1 پیمانه

طرز تهیه دونات سیب با سس کارامل
فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود ، سیب ها را پوست بکنید و به شکل مکعبی خرد کنید . سپس سیب های خرد شده ، شکر و پودر دارچین را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید.
 
داخل کاسه ای دیگر آبلیمو ، تخم مرغ ، عسل ، روغن و ماست بریزید و خوب مخلوط کنید سپس این مواد را کم کم به مواد خشک ( مخلوط آرد ، جوش شیرین ، بکینگ پودر ، کمی نمک ) اضافه و مخلوط کنید ، داخل قالب های دونات یا کیک را چرب کنید و سیب مزه دار شده را داخل قالب بریزید و پخش کنید سپس خمیر دونات را روی سیب ها بریزید.

قالب را داخل فری که از قبل روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا دونات ها بپزند و طلایی شوند ، پس از پخت دونات ها را از قالب خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند.3


پی نوشت:
1.
2.
3.
نسخه چاپی