دستور تهیه دونات وانیلی، دونات توت فرنگی و دونات سیب

دونات وانیلی


مواد لازم
4 الی 5 پیمانه آرد سفید

نصف پیمانه شکر

2 عدد تخم مرغ

نصف پیمانه شیر

80 گرم کره

نصف قاشق چایخوری وانیل

1 پنس نمک

2 قاشق سوپخوری خمیر مایه فوری

نصف پیمانه آب ولرم

مراحل
برای تهیه دونات خوشمزه ابتدا خمیر مایه را به همراه آب ولرم و یک قاشق چایخوری شکر داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم، سپس روی درب ظرف را می بندیم و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا روی خمیر مایه حباب بزند و عمل بیاید.

در ادامه کره را از یخچال خارج می کنیم تا نرم شود سپس به همراه شکر به خوبی هم می زنیم تا کاملا ترکیب شوند، در ادامه تخم مرغ و وانیل را هم اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را هم می زنیم تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.

حالا خمیر مایه عمل آمده را به همراه شیر ولرم اضافه می کنیم. در ادامه آرد را دو مرتبه الک می کنیم و پس از مخلوط کردن با مقدار کمی نمک، ۴ پیمانه از آرد را کم کم به مواد اضافه می کنیم و با لیسک مخلوط می کنیم تا خمیر شکل بگیرد.

بعد خمیر را به یک سطح صاف منتقل می کنیم و کمی آرد روی سطح کار می پاشیم و شروع به ورز دادن خمیر می کنیم تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد. حالا خمیر را بلند می کنیم و روی سطح کار می کوبیم، اینکار باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ بار انجام دهیم.

هر چقدر بیشتر عمل کوبیدن خمیر به سطح کار را بیشتر انجام دهیم خمیر لطیف تری خواهیم داشت. در ادامه یک کاسه با حجم دو برابر خمیر را با روغن چرب می کنیم و خمیر را به کاسه منتقل می کنیم، سپس با کارد یک علامت به علاوه (+) روی خمیر می زنیم.

در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و روی سلفون هم یک حوله می اندازیم و کاسه را در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند. حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بعد که به سراغ خمیر می رویم باید حجمش تقریبا دو برابر شده باشد.

حالا خمیر را از کاسه خارج می کنیم و روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی داخل خمیر خارج شود، سپس روی سطح میز کمی آرد پاشی می کنیم و خمیر را با وردنه روی سطح کار به صورت یکدست با قطر یک سانتی متر پهن می کنیم.

حالا روی خمیر پهن شده با قالب دونات قالب می زنیم و هر کدام از دونات های قالب زده را به صورت جداگانه روی یک تکه کاغذ روغنی چرب شده قرار می دهیم تا هنگام انتقال به روغن برای سرخ کردن شکل ظاهری دونات ها خراب نشود.

حالا مجددا روی دونات ها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم تا خشک نشوند، سپس اجازه می دهیم در همین حالت حدود ۳۰ دقیقه استراحت کنند. پس از گذشت این زمان داخل یک ظرف گود به اندازه ای روغن می ریزیم که دونات ها هنگام سرخ شدن به صورت شناور باشند.

حالا ظرف حاوی روغن را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا روغن به طور کامل داغ شود، برای انداختن دونات ها در روغن کاغذ روغنی زیر دونات را می گیریم و به خود خمیر دست نمی زنیم. حالا با قاشق روی دونات های در حال سرخ شدن روغن داغ می ریزیم.

حالا ظرف حاوی روغن را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا روغن به طور کامل داغ شود، برای انداختن دونات ها در روغن کاغذ روغنی زیر دونات را می گیریم و به خود خمیر دست نمی زنیم. حالا با قاشق روی دونات های در حال سرخ شدن روغن داغ می ریزیم.

وقتی دونات ها کمی خنک شدند آنها را داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم و به وسیله شکلات داغ، پودر پسته و یا هر چیز دیگری تزیین می کنیم. برای شکلاتی کردن دونات ها هم باید آنها را پس از سرد شدن داخل شکلات مایع قرار دهید.

برای شکلاتی کردن دونات کافیست که به سلیقه خود یک یا دو قاشق غذاخوری از آرد سفید را کم کنید و به جای آن پودر کاکائو به مواد لازم اضافه کنید. برای شکلاتی کردن روی دونات هم می توانید از ترکیبات شکلاتی متنوعی استفاده کنید.

برای درست کردن روکش شکلاتی هم سه چهارم پیمانه پودر قند را به همراه دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو، ۲ قاشق غذاخوری نوتلا و ۳ قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید و با برس روی دونات های خود بزنید، یا اینکه می توانید دونات ها را در شکلات ذوب شده بزنید.

در صورتی که بخواهیم دونات های خود را به صورت شکری درست کنیم، ابتدا باید نصف پیمانه شکر درشت را در یک کاسه بزرگ بریزیم، سپس دونات ها را پس از پخت در کاسه قرار دهیم تا تمام قسمت های دونان به شکر آغشته شود.1

دستور تهیه دونات وانیلی، دونات توت فرنگی و دونات سیب


دونات با طعم توت فرنگی

مواد لازم:
آرد :چهار و نیم پیمانه

خمیرمایه (پودر) :دو و یک چهارم قاشق مرباخوری

کره : نصف پیمانه

شکر : ۳ قاشق غذاخوری

وانیل : کمی

نمک : یک قاشق مرباخوری سرخالی

تخم مرغ : ۲ عدد

شیر : نصف پیمانه

روغن برای سرخ کردن : به میزان کافی

پودر شکر : به میزان کافی

مربای توت فرنگی به میزان لازم

طرز تهیه
آرد را الک کنید.

پودرخمیرمایه را با مقداری شیر ولرم و کمی شکر مخلوط کنید و بگذارید ور بیاید.

کره را در بقیه شیر ولرم ذوب کنید، اما شیر را روی حرارت نگذارید.

مخلوط شیر و کره، شکر، نمک، تخم مرغ، وانیل و مایه خمیر را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود و به صورت خمیر نرم در بیاید.

بگذارید خمیر به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه استراحت کند تا حجم آن ۲ برابر شود.

خمیر را روی سطحی پاشیده شده از آرد ورز دهید و به ۱۶ توپک هم اندازه تقسیم کنید.

توپک ها را روی حوله تمیز که کمی آرد پاشیده اید، قرار دهید و با حوله دیگری روی آن ها را بپوشانید و بگذارید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند.

در روغن داغ توپک ها را سرخ کنید تا طلایی شود.

پس از کمی خنک شدن، با استفاده از قیف با ماسوره ای بلند، دونات ها را با مربای توت فرنگی پرکنید.2

دستور تهیه دونات وانیلی، دونات توت فرنگی و دونات سیب


دونات سیب


مواد لازم برای دونات سیب
سیب 2 تا 3 عدد متوسط

آرد 250 گرم

بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

نمک 1/2 قاشق چایخوری

تخم مرغ 1 عدد

باترمیلک 50 میلی لیتر

شیر 80 میلی لیتر

شکر 50 گرم

دارچین 1 قاشق چایخوری

جوز هندی 1/2 قاشق چایخوری

روغن برای سرخ کردن

طرز تهیه دونات سیب
مرحله اول
سیب ها را بشویید. اگر هسته گیر سیب شما مدتهاست بدون استفاده در گوشه آشپزخانه افتاده حالا وقتش است از آن استفاده کنید. البته میتوانید با یک چاقوی تیز  هم وسط سیب ها را دربیاورید. سپس سیب را حلقه حلقه کنید. پوست گرفتن سیب ها اختیاری است.

مرحله دوم
در کاسه ای آرد ، شکر، بکینگ پودر، دارچین، جوز هندی و نمک را بریزید و با قاشق خوب با هم ترکیب کنید. سپس یک عدد تخم  مرغ را که کمی هم زده اید به ترکیب آردی اضافه کنید. باترمیلک را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر سفتی حاصل شود. اکنون شیر را کم کم به خمیر اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر نسبتا شل و روانی بدست بیاید.

مرحله سوم
در ماهیتابه گودی به مقدار لازم روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. حلقه های سیب را یکی یکی داخل مایه خمیری فرو کنید تا خمیر دو طرف سیب را بپوشاند.

مرحله چهارم
سپس بلافاصله داخل روغن قرار دهید تا سرخ شود. به همین ترتیب تمام حلقه های سیب را در روغن سرخ کنید.

مرحله پنجم
دونات سیب سرخ شده  را از روغن خارج کنید و روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی اش گرفته شود. سپس کمی پودر قند روی آن بپاشید و به صورت گرم نوش جان کنید.
 
این دونات های میوه ای میان وعده ای جذاب و خوشمزه برای کودکان و بزرگسالان هستند.3


پی نوشت:
1.www.cookpad.com
2.www.vista.ir
3.www.irancook.ir
نسخه چاپی