طرز تهیه سه مدل دونات متفاوت و بسیار خوشمزه

دونات شکلاتی


مواد لازم برای تهیه دونات شکلاتی
آرد سفید :3 لیوان

شیر گرم :1 لیوان

شکر :  نصف لیوان

خمیرمایه :1 قاشق غذاخوری

پنیر خامه ای :2 قاشق غذاخوری

روغن مایع :3/1 لیوان

وانیل :  نصف قاشق چایخوری

بیکینگ پودر :1 قاشق مرباخوری

نمک :کمی

مواد لازم برای تزئین
شکلات شیری :50 گرم

شکلات کاکائویی :100 گرم

پودر گردو یا پسته :به اندازه لازم

ترافل :به اندازه لازم 

دستور تهیه دونات شکلاتی پف دار
آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و2  تا 3 بار الک کنید.

سپس شیر ، پنیر خامه ای ، وانیل ، نمک ، روغن مایع و خمیر مایه را داخل مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

روی مواد بدست آمده را بپوشانید و به مدت 1 ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.

بعد از اینکه  مایه کیک  کاملا پف کرد ، مخلوط آرد و بیکینگ پودر را کم کم به آن اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید .

مجددا خمیر را در ظرف در دار و جای گرمی  قرار دهید و بگذارید تا 2 ساعت دیگر استراحت کند.

بعد از اینکه حجم خمیر تغییر کرد و سبک شد ، روی سطح صافی خمیر را با وردنه باز کنید و قالب بزنید.

فر را با حرارت 170 درجه سانتی گراد روشن کنید و سینی فر را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید . سپس دونات ها را با فاصله در سینی بچینید.

داخل فر قرار دهید تا دونات ها به مدت 5 تا 7 دقیقه بپزند.بعد از اینکه روی دونات ها طلایی رنگ شد آن را از فر بیرون بیاورید.

روش تزیین دونات شکلاتی
برای تزیین این شیرینی خوشمزه می توانید از مواد گوناگونی چون ترافل های رنگی، پودر پسته، شکلات تخته ای ذوب شده، پودر قند و سایر مواد تزیینی استفاده کنید تا یک دونات شکلاتی بسیار خوشمزه با ظاهری زیبا داشه باشید. 1

طرز تهیه سه مدل دونات متفاوت و بسیار خوشمزه


مینی دونات شکری


مواد لازم
کره 70 گرم

شکر 1/2 پیمانه

تخم مرغ بزرگ 1 عدد

شیر 1/2 پیمانه

وانیل 1 قاشق چایخوری

بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری

نمک نوک قاشق چایخوری

آرد سفید 1 و 1/2 پیمانه

برای روکش دونات
کره 50 گرم

شکر 1/4 پیمانه

دارچین 1/2 قاشق چایخوری (اختیاری)

طرز تهیه
مینی دونات شکری خیلی راحت تهیه می‌شود. کافی است مواد را با هم مخلوط کنید و خمیر دونات را آماده کنید. بعد از آن خمیر در قالب دونات ریخته می‌شود و در فر پخته می‌شود. به این ترتیب دیگر نیازی به سرخ کردن دونات با استفاده از مقدار زیادی روغن نیست. وقتی مینی دونات آماده شد، روی آن کره می‌مالیم و در مخلوط شکر و دارچین میغلتانیم تا طعم لذیذش دوچندان شود. مینی دونات شکری را می‌توانید همراه با قهوه یا چای به عنوان یک عصرانه بی‌نظیر سرو کنید.

فر را با دمای ۱۶۵ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه بدهید گرم شود. قالب دونات را چرب کنید و کنار بگذارید (اگر قالب دونات ندارید می‌توانید از قالب مافین هم استفاده کنید).

بگذارید کره نرم شود. سپس آن را همراه با شکر خوب بزنید (با همزن برقی یا دستی) تا کرم سبکی ایجاد شود. تخم مرغ، شیر و وانیل را اضافه کنید و فقط در حدی هم بزنید که مواد با هم مخلوط شوند.

بیکینگ پودر و نمک را اضافه و مخلوط کنید. سپس آرد را هم اضافه کنید و فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید. این مایه نباید بیش از حد هم زده شود. خمیر دونات آماده شده را داخل یک قیف متصل به ماسوره گرد بزرگ بریزید. یا آن را به کیسه ضخیمی منتقل کنید و گوشه آن را ببرید تا شبیه به قیف شود. حال با استفاده از قیف، خمیر را داخل قالب دونات بریزید. هر قالب را تا نصف ارتفاعش پر کنید تا جای پف کردن داشته باشد.

دونات‌ها را به مدت ۸–۱۰ دقیقه در فر گرم شده قرار دهید. برای تهیه روکش مینی دونات شکری ۵۰ گرم کره را ذوب کنید. شکر و دارچین را نیز با هم مخلوط کنید و در بشقابی بریزید. وقتی دونات‌ها کمی خنک شدند روی آن‌ها کره بمالید و سپس آن‌ها را در بشقاب شکر قرار دهید. دونات را برگردانید تا طرف دیگر آن هم شکری شود.2

طرز تهیه سه مدل دونات متفاوت و بسیار خوشمزه


پیراشکی دونات


مواد لازم برای پیراشکی دونات
آرد 450 گرم

آب 6 قاشق غذاخوری

کره ذوب شده 60 گرم

مخمر معمولی یا فوری 5 گرم

شکر 60 گرم

تخم مرغ 1 عدد

باترمیلک 150 میلی لیتر

نمک 1 قاشق چایخوری

روغن سرخ کردنی به میزان لازم

شکر برای پاشیدن روی دونات ها

مربا، نوتلا و یا خامه زده شده برای میانه دونات

طرز تهیه دونات
مرحله اول
برای تهیه پیراشکی دونات ابتدا آب، باترمیلک، تخم مرغ زده شده و کره ذوب شده را در میکسر، مخلوط کن و یا ماشین پخت پیراشکی بریزید. سپس مواد خشک دستور را به جز مخمر، اضافه کنید.

مرحله دوم
یک حفره ی کوچک بین مواد درون کاسه ایجاد کنید. سپس مخمر را میان آن بریزید.

مرحله سوم
ماشین پخت پیراشکی را روی حالت خمیر تنظیم کنید. اگر از مخلوط کن استفاده می کنید، آن قدر مواد را بهم بزنید تا نرم شده و فرم بگیرد. سپس روی کاسه خمیر را بپوشانید و آن را در کناری قرار دهید تا اندازه ی آن حداقل دو برابر شود. زمان پف کردن خمیر به نوع مخمر و درجه حرارت آشپزخانه شما بستگی دارد.

مرحله چهارم
هنگامی که خمیر پف کرد؛ سطح کار را آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. خمیر را به آرامی ورز دهید. آن را دو قسمت کنید و روی یک نیمه ی خمیر را بپوشانید.

مرحله پنجم
با وردنه یک نیمه ی خمیر را صاف کنید تا ضخامت آن حدودا به 3 سانتی متر برسد. سپس خمیر را به کمک یک کاتر دونات تیز برش دهید. اگر کاتر دونات پیراشکی ندارید؛ میتوانید برای این کار از کاتر کوکی که قطر 7 سانتی متری دارد، استفاده کنید. سپس برای برش دایره میانی پیراشکی از کاتر کوکی با قطر 2.5 سانتی متر کمک بگیرید.

مرحله ششم
کاغذ روغنی را برش دهید و هر پیراشکی را روی یک تکه از آن بگذارید و همه را در سینی فر بچینید. سینی را در فر بگذارید و فر را برای یک دقیقه روشن کنید. یک تایمر تنظیم کنید و پس از یک دقیقه فر را خاموش کنید تا فر فقط گرم شود. (گرم کردن فر در فصل تابستان ضروری نیست.) سپس مقداری آب را بجوشانید و در یک کاسه یا پارچ بریزید و درون فر کنار پیراشکی ها قرار دهید تا بخار ایجاد کند.

مرحله هفتم
خمیری که از قبل نگه داشتید را به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس هر تکه را نصف کنید تا 8 تکه خمیر برابر به دست بیاید. برای دقت بیشتر، میتوانید هر تکه را وزن کنید، اما ضروری نیست.

مرحله هشتم
هر تکه از خمیر را به شکل توپ حالت دهید. کاغذ روغنی را برش دهید. دونات توپی را درون سینی فر و روی کاغذ روغنی بچینید. سینی را کنار سینی دیگر دونات در فر قرار دهید تا هنگامی که اندازه آن ها دو برابر شود.

مرحله نهم
مقداری روغن در ماهیتابه ای بریزید. درجه حرارت روغن باید به 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت برسد. اگر دماسنج ندارید میتوانید داغ بودن روغن را با یک پیراشکی کوچک امتحان کنید. اگر روغن فورا حباب تشکیل نداد و پیراشکی فورا سرخ نشد، روغن بسیار سرد است. اگر دونات پیراشکی سریع قهوه ای رنگ شد، روغن خیلی داغ است و میتوانید آن را بردارید. برای این که خمیر پیراشکی ها را درون روغن قرار دهید، از کاغذ روغنی کمک بگیرید تا بتوانید به آرامی آن ها را به درون روغن منتقل کنید.

مرحله دهم
وقتی هر دو سمت پیراشکی ها طلایی مایل به قهوه ای شد، آن ها را از ماهیتابه خارج کنید و روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغنشان گرفته شود.
 
مرحله یازدهم
صبر کنید تا پیراشکی دونات به طور کامل خنک شود. سپس آن ها را درون شکر بغلتانید تا روی آن ها کاملا به شکر آغشته شود.

مرحله دوازدهم
برای تهیه سس یا کرم روی پیراشکی ابتدا باید مقداری پودر شکر را در کاسه ای بریزید و  مقداری شیر یا آب اضافه کنید. به طور مداوم بهم بزنید و شیر یا آب اضافه کنید تا حدی که کرم قوام پیدا کند. اگر کرم دونات پیراشکی خیلی روان است میتوانید شکر اضافه کنید. اما اگر خیلی غلیظ شده باید کمی آب یا شیر اضافه کنید. نیاز نیست مقدار مشخصی را برای این کار رعایت کنید. هر کدام از پیراشکی ها را که مایل هستید، روی یک سطح مناسب یا یک قفسه خنک کننده بگذارید و کرم را روی آن بریزید. اگر دوست دارید پیراشکی دونات با سس شکلات تهیه کنید؛ باید شکلات و کره را روی حرارت ذوب کنید و همین مراحل را تکرار کنید.

مرحله سیزدهم
اگر بخواهید دونات پیراشکی کرم دار یا دونات شکلاتی تهیه کنید؛ یک راه وجود دارد. برای قرار دادن مواد داخل پیراشکی ساده باید درون پیراشکی های بزرگ را به وسیله سیخ، یک حفره ایجاد کنید. سپس درون آن را با مربایی که به دمای محیط رسیده، پر کنید. برای تهیه پیراشکی شکلاتی از شکلات فندقی یا نوتلا استفاده کنید. میتوانید به کمک یک نی یا لوله کوچک کرم میانی را به داخل آن ها بفرستید.

مرحله آخر
یک روش دیگر نیز وجود دارد. میتوانید پیراشکی ها را از وسط برش دهید تا حدی که انتهای آن ها بهم وصل بماند. سپس درون دونات پیراشکی را با انواع مربا و خامه ی فرم گرفته پر کنید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.the-life.ir
3.www.irancook.ir
نسخه چاپی