نحوه آشنا ساختن کودک با غذاهای انگشتی
غذاهای انگشتی یا فینگرفود راهی عالی برای آشنایی کودک با انواع طعم ها و بافت ها به حساب آمده و به تشویق کودک به غذا خوردن مستقل کمک خواهند کرد. در این راه کودک از روند غذا خوردن مستقل و همچنین انواع غذاهایی که برای او فراهم می سازید لذت خواهد برد.
 
چگونه باید متوجه شد که کودک از آمادگی لازم جهت تغذیه از غذاهای انگشتی برخوردار شده است؟ در این خصوص دو مکتب فکری وجود دارد. بعضی از افراد معتقدند که در بسیاری از موارد بجای غذاهای پوره شده ابتدا بایستی غذاهای انگشتی را به کودک معرفی کرد. بعضی دیگر بر این اعتقادند که غذاهای پوره شده بایستی ابتدا به کودک داده شوند و زمانی که او به لحاظ رشد و نمو آمادگی لازم برای برداشتن، گاز زدن، جویدن و قورت دادن غذاهای انگشتی را بدست آورد آنگاه می توان پس از نه ماهگی غذاهای انگشتی را در اختیار کودک قرار داد. نویسنده شخصاً معتقد است که می توان هر دو این رویکردها را با یکدیگر ادغام نمود. در صورتی که فرزندتان به طور مستقل تغذیه می کند، ارائه انواعی از غذاهای انگشتی همراه با غذاهای پوره شده راهی مناسب جهت عادت دادن او به بافت ها و طعم های مختلف و نیز تشویق کودک به یادگیری اصول تغذیه مستقل خواهد بود.
 
کودکان به طور طبیعی در حدود پنج یا شش ماهگی شروع به برداشتن اشیاء و بررسی آنها می کنند و بی گمان آنها را در دهان خود قرار می دهند. در این مرحله قرار دادن غذا به جای اسباب بازی در اختیار کودک می تواند راهی عالی برای معرفی و آشنایی او به دنیای هیجان انگیز غذاها باشد. مراقب آنچه به کودک می دهید باشید، غذایی که در اختیار کودک قرار می دهید باید به گونه ای باشد که بتواند آن را بدون خفگی یا عق ردن به راحتی جویده و قادر باشد با کمک لثه ها و دندان های در حال رشد خود به قدر کافی طعم غذا را احساس کند. صرف نظر از سن کودک همیشه وقتی در حال خوردن غذای انگشتی است بر او نظارت داشته باشید.
 
پیشنهاد می شود که در زمان هر وعده غذایی همراه با غذای پوره شده معمول کودک، غذای انگشتی را نیز در اختیار او قرار دهید اما این کار را پس از عادت کردن کودک به مصرف میوه و سبزیجات مختلف و سایر غذاهایی که با موفقیت معرفی شده اند و بدون هیچ گونه واکنش یا تأثیر منفی انجام دهید. پیشنهاد می شود که برای این کار از ظرفی دارای چندین فضای مجزا جهت قرار دادن غذاهای انگشتی مختلف  استفاده کنید.
 
سعی کنید ابتدا به برش هایی از میوه که به راحتی قابل مصرف هستند مانند خربزه، سیب، موز و کیوی، سبزیجاتی کمی بخار پز شده مانند هویج، کلم بروکلی و لوبیا سبز، ساندویچ های کوچک تهیه شده از مواد سالم، کیک برنجی، تکه های کوچک پنیر، تخم مرغ کاملاً آب پز شده، غلات صبحانه سبوس دار سالم، انواع توت، میوه های خشک شده، اشکال مختلف ماکارونی کاملاً پخته شده، تکه هایی از نان تست و مانند آن شروع کنید. میوه های رنگ روشن بخاطر ارزش غذایی افزوده آنها و خوراکی های تهیه شده از گندم سبوس دار به جای بدون سبوس را انتخاب کنید.
تغذیه کودک با غذاهای انگشتی به شما کمک کرده تا به او نحوه غذا خوردن مستقل را آموزش بدهید و فهرست غذایی اش را وسعت بخشیدتغذیه کودک با غذاهای انگشتی به شما کمک کرده تا به او نحوه غذا خوردن مستقل را آموزش بدهید و فهرست غذایی اش را وسعت بخشید. در این راه ممکن است غذایی را برداشته و پس از چشیدن دوست نداشته باشد که برای شروع از آن بخورد یا برای چند مرتبه نخست نخواهد آن را امتحان کند اما در نهایت پس از آشنایی کافی با غذا تمایل به خوردن آن پیدا خواهد کرد. هر چه بیشتر کودک را در این راه تشویق کنید، تغییر رویکرد به غذا خوردن مستقل در او نیز راحت تر خواهد شد.
 
در ادامه می توانید نحوه درست کردن نوعی دسر میوه ای برای کودک خود را  مشاهده کنید:
 

بستنی هلویی چوبی

پاپسیکلز یا بستنی چوبی تهیه شده از میوه تازه جهت التیام بخشیدن به درد لثه به هنگام دندان درآوردن کوچولوی شما و جهت کم کردن فاصله میان پوره و غذاهای جامد بسیار مناسب است. همچنین راهی عالی جهت مصرف مایعات بیشتر توسط کودک بیمار به شمار می رود. این دسر ترکیبی دوست داشتنی از میوهای مختلف می باشد اما تهیه آن با استفاده از هلو و توت فرنگی نیز خوشمزه خواهد بود.

نحوه آشنا ساختن کودک با غذاهای انگشتی
 
مواد لازم
* 2 عدد هلوی بزرگ رسیده
 
* یک و نیم پیمانه تمشک تازه یا منجمد شده (همچنین می توانید از توت فرنگی استفاده کنید)
 
* یک و یک چهارم پیمانه آب سیب یا هلو
 
* 2 تا 3 قاشق غذاخوری شکر (اختیاری)
 
طرز تهیه
1- هلو ها را پوست کنده آنگاه آنها را به چهار قسمت تقسیم کنید و حفره های درون  شان را خارج کنید. هلوها و توت ها را با نصف آب میوه درون مخلوط کن ریخته و به قدری مخلوط کنید تا به شکل پوره درآیند. پوره را با فشار از الک گذرانده تا دانه های آن جدا شود.
 
2- پوره را با مابقی آب سیب یا هلو مخلوط کرده و در صورت نیاز با شکر آن را شیرین کنید.
 
3- پوره را درون قالب های بستنی چوبی ریخته و به مدت چند ساعت یا یک شب در فریزر قرار دهید.
 

توضیحاتی در خصوص نویسنده مقاله

آنابل کارمل نویسنده برجسته کودکان است که 17 کتاب پرفروش را در کارنامه خود دارد. او بارها در برنامه های معروف تلویزیونی حضور داشته است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی