نوزاد از چه زمان شروع به غلت زدن می کند؟
برای آنکه فرزند شما شروع به غلت زدن کند، نیاز است که از بالاتنه ای قوی وکنترل خوبی بر روی سر و گردن برخوردار باشد و بتواند حرکات دست و پای خود را به خوبی هماهنگ سازد. اکثر نوزادان ابتدا غلت زدن از شکم یا جلو به پشت را یاد می گیرند به این دلیل که غلت زدن از جلو به پشت به قدرت و هماهنگی کمتری نیاز دارد. فرزند شما ممکن است در اوایل 2 تا 3 ماهگی شروع به یادگیری غلت زدن از شکم به پشت نماید. غلت زدن از پشت به جلو مرحله دشوارتری است و کودک ممکن است در 5 تا 6 ماهگی شروع به انجام این حرکت نماید.
 

قرار دادن نوزاد بر روی شکم جهت کمک به غلت زدن او

از آنجا که غلت زدن به قدرت بالایی در قسمت بالا تنه نیاز دارد، مهم است که جهت کمک به فرزندتان در ایجاد ماهیچه هایی قوی و کنترل مناسب گردن خود، به طور روزانه زمانی را به قرار دادن او بر روی شکم که به اصطلاح تامی تایم (tummy time) گفته می شود اختصاص دهید. نوزادانی که به قدر کافی بر روی شکم قرار نگرفته باشند ممکن است شروع به غلت زدن آنها طولانی تر باشد.  سعی کنید فرزند خود را زمانی که بیدار و هوشیار است بر روی شکم قرار دهید. این کار به او در غلت زدن و سایر مراحل رشد و تکامل کمک خواهد کرد. قرار گیری بر روی شکم بایستی تا زمانی با نظارت شما انجام شود که کودک بتواند به راحتی از هر دو جهت غلت بزند.

نوزاد از چه زمان شروع به غلت زدن می کند؟
 

رعایت نکات ایمنی در خصوص غلت زدن

نکته شگفت انگیز در مورد مراحل رشد و تکامل کودک آن است که این مراحل در زمان مورد انتظار شما رخ نمی دهند. یک روز فرزندتان به سختی قادر خواهد بود سر خود را از روی زمین بلند کند و روز دیگر به خوبی غلت خواهد زد. به همین دلیل است که اکثر والدین حداقل یک مرتبه با حادثه افتادن فرزندشان از روی تخت یا مبل در حین غلت زدن مواجه می شوند. زمانی که در حال تعویض پوشک فرزندتان هستید همیشه یکی از دستان خود را آزاد بگذارید تا از افتادن او جلوگیری کنید یا اگر می توانید به منظور محکم نگاه داشتن او در هنگام تعویض پوشک از یک کمربند ایمنی استفاده کنید. به همین ترتیب نباید نوزاد خود را بر روی تخت یا کاناپه بدون مراقب تنها بگذارید حتی اگر خواب باشد. نوزادان اغلب زمانی والدین خود را با غلت زدن و افتادن خود از روی تخت شگفت زده می کنند که آنها کمترین انتظار وقوع آن را دارند.
 

نکاتی برای کمک به کودک در یادگیری نحوه غلت زدن

نوزاد خود را چندین مرتبه در روز بر روی شکم قرار دهید. می توانید از این زمان برای تشویق او جهت بالا کشیدن خود به سمت اسباب بازی و دیدن اطراف استفاده کنید. تنها بلند کردن سر برای نگاه کردن به اطراف به قدرتمند شدن ماهیچه های او کمک کرده و او را آماده غلت زدن می کند. در طول زمان قرار گیری بر روی شکم، نوعی اسباب بازی یا کلید را در نزدیکی او آویزان کنید. گاهی اوقات نوزاد با شروع به توجه نشان دادن به وسایل پیرامون خود، به حدی به آنها نزدیک می شود که شروع به غلت زدن می کند.

از یک بالش شیردهی در طول زمان قرار گیری بر روی شکم استفاده کنید. زمانی که فرزند شما ابتدای شروع به قرار گیری بر روی شکم است امکان دارد از قدرت زیادی در قسمت بالاتنه برخوردار نباشد. می توانید از یک بالش شیردهی جهت کمک به محکم نگاه داشتن بالاتنه در طول زمان قرار گیری بر روی شکم استفاده کنید. زمانی که کمی قدرتمندتر شد، می توانید بدون استفاده از بالش شیردهی زمان قرار گیری بر روی شکم را انجام دهید و از این بالش برای سایر فعالیت های رشدی استفاده کنید. با گرفتن آرام دست و بدن فرزند خود و غلتاندن او، نحوه غلت زدن را به او نشان دهید. در طول زمان قرار گیری بر روی شکم یک پتو را در زیر نوزاد خود قرار دهید. می توانید از پتو استفاده کرده تا به آرامی او را بغلتانید. تنها یک طرف پتو را گرفته و به آرامی او را بچرخانید.
 

چه زمان در خصوص غلت نزدن نوزاد بایستی شروع به نگرانی کنیم؟

اکثر نوزادان تا شش ماهگی می توانند غلت بزنند. در صورتی که فرزند شما اقدام به انجام این کار نمی کند یا حداقل تا شش ماهگی از جلو به پشت غلت نمی زند بایستی این مسئله را با پزشک او درمیان بگذارید. چنانچه در حال دستیابی به دیگر مراحل رشد و تکامل است و در حال پیدا کردن راه های دیگری مانند لیز خوردن یا سینه خیز رفتن است در این صورت احتمالاً جای نگرانی نیست. نوزادان همیشه به یک شکل واحد به مراحل رشد خود نمی رسند. به عنوان مثال بعضی از آنها مرحله چهار دست و پا رفتن را انجام نداده و مستقیم شروع به راه رفتن می کنند. علاوه بر آن گاهی اوقات نوزادانی که چاق و تپل هستند در دست یابی به مراحل اولیه رشد دچار چالش می شوند و زمانی که لاغر شدند در رسیدن به مراحل بعدی به خوبی عمل می کنند. اینکه برای کودکی که از جثه درشتی برخوردار است مدت زمان بیشتری طول بکشد که سر خود را بالا بگیرد، غلت بزند یا بنشیند امری طبیعی است. معمولاً تنها به کمی فعالیت نیاز است و زمانی که این نوزادان کمی چاق شروع به لاغر شدن کردند، با همان سرعت سایر نوزادان به مراحل رشد و تکامل خود دست می یابند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی