دستور تهیه سه مدل نان خانگی

نان مخصوص صبحانه و عصرانه


مواد لازم
زرده تخم مرغ 2 عدد
شکر 3 قاشق غذاخوری
روغن یا کره 3 قاشق غذاخوری
شیر ولرم 1 لیوان
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
ارد سفید 2 تا 3 لیوان
نمک نوک قاشق

طرز تهیه نان فانتزی
1- شیر ولرم (شیر گرمی که دست را نسوزاند) را با خمیر مایه مخلوط کنید. سپس شکر، روغن یا کره آب شده و یک زرده تخم مرغ را نیز اضافه نمایید. تمام مواد را خوب مخلوط کنید تا شکر حل شود.
 
2- حالا نوبت اضافه کردن آرد است. آردی که چند بار الک شده است را قاشق قاشق اضافه کنید تا اندازه ای که بتوانید خمیر را با دست تان بلند کنید (آرد زیاد نریزید. فقط تا اندازه ای که چسبندگی خمیر از بین برود). در این مرحله خمیر را با دست بگیرید و مدام به کف ظرف بکوبید و ورز دهید و چندین بار تکرار کنید (مهمترین بخش تهیه نان ورز دادن آن است).
 
3- پس از بدست آوردن خمیری ترد و لطیف آن را درون کاسه ای که چرب شده است قرار دهید و روی آن با چاقو یک + بزنید. در جای گرمی به خمیر یک ساعت استراحت دهید  تا حجم خمیر دو برابر شود و پس از این مدت خمیر را کمی ورز داده و تکه هایی یک اندازه از خمیر ببرید.

4- پس از این برش زدن کمی دیگر خمیر ها را ورز دهید و با وردنه خمیرها را باز کنید. درون هر خمیر را مقداری کشمش، گردو، کنجد و … بپاشید.
 
5- روی ظرف یا سینی مورد نظر را کمی چرب کنید و خمیر را به شکل دلخواه حالت دهید (هر شکل و طرحی که دوست دارید). روی خمیرها پارچه ای بیندازید و مدت 30 دقیقه به خمیرها استراحت دهید تا کمی دیگر نیز حجم پیدا کنند. سپس مقداری کره یا روغن را با 1 زرده تخم مرغ و کمی شیر مخلوط کنید و روی خمیرها بمالید و روی آن نیز کمی کنجد بپاشید.
 
6- ظرف نان را درون فری که از قبل با حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کرده اید به مدت 20 – 30 دقیقه بسته به نوع فر قرار دهید. در اواسط پخت نیز میتوانید مجدداً روی نان فانتزی را با مخلوط زرده و شیر برس بکشید. در انتهای پخت نیز حرارت بالای فر را 2-3 دقیقه روشن کنید تا روی نان ها نیز برشته و طلایی شود.

نکته های کلیدی تهیه نان خانگی در فر
برای پیچیدن خمیر میتوانید از انواع روش های بافت نان استفاده کنید تا نان خانگی زیباتری داشته باشید.

می توانید برای روی نان از هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید (پودر نارگیل، پسته، گردو و …).

درون نان را نیز می توانید قبل از پخت با خرما، گردو، شکلات و … پر کنید یا به همین صورت ساده آماده کنید.

بهتر است در زمان روشن کردن فر کاسه ای آب داخل فر قرار دهید تا همزمان با گرم شدن فر، رطوبت مناسبی نیز برای پخت نان ها ایجاد شود و نان ها خشک نشوند. 1


نان گل پفکی


مواد لازم
آرد همه منظورهحدود 600 گرم
شیر گرم 200 میلی لیتر
شکر یک قاشق غذاخوری
مایه خمیر خشک 10 گرم
نمک یک قاشق چایخوری
آب گرم 200 میلی لیتر
روغن یا کره آب شده برای خمیر 3 قاشق غذاخوری
مربا یا مارمالا یا عسل به مقدار مورد نیاز
روغن برای سرخ کردن نان هابه مقدار مورد نیاز

دستور تهیه سه مدل نان خانگی

طرز تهیه
مایه خمیر، شکر، نمک، شیر گرم و آب گرم را در ظرفی ریخته و مخلوط کنید.

آرد را اضافه کرده و خمیر را ورز دهید تا خمیری نرم که به دست نمی چسبد بدست آید.

آرد را کم کم اضافه کرده و ورز دهید چون آرد زیاد خمیر را سفت می کند.

روغن یا کره را روی خمیر بریزید و روی آن را سلفون بکشید.

کنار بگذارید و دو ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

خمیر را روی سطح کار کمی ورز دهید تا هوای آن گرفته شود.

ابتدا به شکل استوانه ای شکل درآورده و سپس به دو قسمت تقسیم کنید.

هر قسمت را به 10 بخش تقسیم کرده و چانه کنید.

چانه را با وردنه به شکل دایره باز کرده و روی تکه ای کاغذ روغنی قرار دهید.

یک لیوان روی مرکز خمیر بگذارید و فشار دهید تا حالت گود بگیرد.

روی خمیر به تعداد گلبرگ های دلخواه برش ایجاد کنید.

سپس با دست لبه های هر برش را به هم برسانید و فشار دهید تا نوک تیز شود.

دستور تهیه سه مدل نان خانگی

خمیر را حدود 20الی 30 دقیقه دیگر استراحت دهید.

دستور تهیه سه مدل نان خانگی

سپس با کاغذ روغنی در روغن داغ قرار داده و سریع کاغذ را از روغن خارج کنید.

گل خمیری را در روغن زیر و رو کنید تا پف کرده و دو طرف آن به خوبی سرخ شود.

در پایان مقداری مارمالاد یا مربا یا عسل در مرکز گل بریزید و نوش جان کنید. 2


نان ترد فوری


مواد لازم
آرد مخصوص نان  3.5 پ
نمک  1 و 1/4 ق غ
خمیر مایه  1و 1/2 ق غ
آب  1 و 1/2 پ دمای محیط

دستور تهیه سه مدل نان خانگی

طرز تهیه و دستور پخت
مهم ترین ویژگی این نون اینه که فوری تهیه میشه. نیازی نیست خمیرش رو زیاد ورز بدین یا تو میکسر بذارین. مواد لازمش هم خیلی کمه، فقط وقتی خمیر رو اماده کردین، چند ساعت یا در طول شب می ذارینش یه گوشه از خونه تا به خوبی عمل بیاد.

یک نکته
نکته ی مهم در مورد نحوه ی درست اندازه گیری مواد اینه که وقتی پیمانه تون رو پر کردین، به وسیله ی یه چاقو روی پیمانه رو صافش کنین. پر کردن پیمانه رو با قاشق انجام بدین و پیمانه تون رو داخل ظرف آرد نبرین و پرش نکنین، چون تو این حالت مقدار آرد به هم فشرده درون پیمانه بیشتر از مقدار مورد نیاز میشه و در نهایت نون رو فشرده می کنه.

مرحله اول تهیه ی نان ترد فوری:
اول مواد خشک رو داخل ظرف همزن بریزین (3 پیمانه از آرد رو بریزین) و با هم ترکیبشون کنین. وسط مواد خشک یه حفره ایجاد کنین و آب رو بریزین داخلش. با قاشق خوب مواد رو هم بزنین. لازم نیست زیاد موادرو میکس کنینی همین که آرد خشک توی خمیر پیدا نباشه کافیه.

مرحله دوم تهیه ی نان ترد فوری:
خب حالا روی کاسه ی خمیر رو بپوشونین و داخل محیط بیرون بذارین حدود 12 تا 18 ساعت بمونه. تو این مدت خمیر ور میاد و حباب های خالی روی سطح خمیر به وجود میاد. مطابق تصویر زیر:

دستور تهیه سه مدل نان خانگی

مرحله سوم تهیه ی نان ترد فوری:
فر رو از قبل روی دمای 480 درجه فارنهایت یا 250 درجه سانتی گراد قرار بدین تا گرم بشه. خمیر تون که روش پوشانده شده رو داخل فر بذارین و بعد از چند دقیقه که ور اومد درش بیارین.  درپوشش رو بردارین. انتهای قابلمه یه قاشق آرد بپاشین، دستتون رو آردی کنین و روی خمیرتون که توی فر ور اومده هم مقداری آرد بپاشین که به دستتون نچسبه، خمیر رو به حالت دایره ای در بیارین و اون رو آروم داخل قابلمه بذارین. در قابلمه رو بذارین و دوباره برگردونین توی فر.
 
مرحله چهارم تهیه ی نان ترد فوری:
نیم ساعت به نون زمان بدین تا بپزه. بعد از فر بیرون بیارینش، تو این زمان روی نون به رنگ طلایی روشن در اومده.  حالا باید در ظرف رو بردارین و باز به مدت 12 تا 18 دقیقه  بذارین بدون درپوش داخل فر بپزه تا رنگش مایل به قهوه ای بشه.

نون رو از قابلمه در بیارین و با یه فرچه، آرد اضافی رو از روش بگیرین. برای این که نون بافت بهتری به خودش بگیره لازمه که بذارین مقداری سرد بشه. حدودا 10 تا 15 دقیقه یه پارچه بندازین روش و بذارین یه گوشه تا خنک بشه. برای نگه داریش می تونین اونو داخل یه کیسه پلاستیکی نگه دارین.

هر چند تو این حالت تردی نون ممکنه از دست بره، ولی می تونین با تّست (tost) کردنش اونو دوباره تردش کنین.

این نون خوشمزه رو درست کنین و در کنار خانواده عزیزتون از خوردنش لذت ببرین.

چند نکته مهم در مورد خمیر نان ترد فوری
زمان آماده سازی خمیر فقط چند دقیقه هست، عمده زمان مربوط به ور اومدن خمیر میشه. باید حدود 12 تا 18 ساعت توی فضای اتاق بمونه تا به خوبی ور بیاد. پس اگر قصد دارین برای شام این نون رو اماده کنین، از شب قبل اون رو اماده کنین و بعد از ظهر روز بعد پختش رو شروع کنین.

اگر هم برای صبحانه می خواینش که باید از بعد از ظهر روز قبل اقدام به درست کردن خمیر کنین.

خمیر که کاملا اماده باشه فقط به 30 دقیقه زمان نیاز داره تا توی دمای بالای فر از قبل گرم شده پخته بشه. روی دیواره های قابلمه بخار ایجاد می شه، پوسته ی رویی نون باز میشه و روی نون یه برجستگی ایجاد می شه.

این همون حالتیه که پوسته ی نون ترده ولی خوش رنگ نشده، برداشتن درپوش قابلمه و پخت مجدد اون به خاطر اینه که خوش رنگ بشه. 3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.mamifood.org
نسخه چاپی