طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

نان سیب زمینی


مواد لازم
سیب زمینی 500 گرم
کره 30 گرم
آرد 1 و 1/2 پیمانه
نمک به میزان لازم
روغن زیتون برای سرخ کردن

برای سس سالمون
ماهی سالمون دودی 180 گرم
پنیر خامه ای 125 گرم
خامه غلیظ 1/4 پیمانه
آب لیمو 1/2 پیمانه
شوید خرد شده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه
1- سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به شکل قطعات درشت برش بزنید. یک قابلمه بزرگ بردارید و در آن آب سرد بریزید. سیب زمینی ها را در قابلمه قرار دهید و روی حرارت بگذارید تا آب به جوش بیاید و سیب زمینی ها بپزند. وقتی سیب زمینی ها پخته شدند آن ها را خشک کنید و در کناری بگذارید. باید دمای سیب زمینی ها در حدی پایین بیاید که بتوانید آن ها را در دستتان نگه دارید، اما هنوز گرم باشند.

2- حالا سیب زمینی ها را به یک الک فشار دهید یا رنده کنید تا یک دست و ریز شوند. آن ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و کره را اضافه کنید. در هنگامی که سیب زمینی را با کره مخلوط می کنید، کره ذوب می شود. مقداری نمک در کاسه بریزید. سپس دو سوم آرد ساده را اضافه کنید و خوب بهم بزنید. وقتی مواد کاملا ترکیب شدند، بقیه آرد را اضافه کنید تا خمیر نان سیب زمینی شما دیگر چسبنده نباشد.

3- روی سطح تمیزی مقداری آرد بپاشید. خمیر را روی آن قرار دهید و به کمک وردنه آن را صاف کنید. ضخامت خمیر باید حدودا 5 میلی متر شود. حالا خمیر را به شکل مربع های هم اندازه برش بزنید.

4- در یک تابه بزرگ یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک دوم قاشق غذاخوری کره بریزید. تابه را روی حرارت متوسط بگذارید و نان سیب زمینی را تا حدی بپزد که طلایی رنگ شود. نان ها را هر از گاهی بچرخانید تا دو طرفش کاملا پخته شود. این کار را برای همه تکه های نان تکرار کنید. حالا نان سیب زمینی شما آماده است.

طرز تهیه سس سالمون دودی
1- ماهی سالمون دودی را بپزید و همان طور که داغ است در یک کاسه متوسط خرد کنید. به کمک یک چنگال گوشت ماهی را تکه تکه و ریز کنید. سپس پنیر خامه ای، خامه، آب لیمو و شوید خرد شده را اضافه کنید. خوب بهم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. طعم دیپ یا سس سالمون را تست کنید و به میزان دلخواه نمک و فلفل اضافه کنید.

2- سس را در کاسه کوچک تری بریزید و در یخچال بگذارید. این سس باید حداقل یک ساعت یا تا وقتی که طعم موادش به خورد هم برود، در یخچال بماند. حالا سس سالمون دودی شما آماده سرو همراه با نان سیب زمینی است. 1


نان پنیر جعفری


مواد لازم
آرد 3 لیوان
شکر 2 قاشق مرباخوری
خمیر مایه خشک فوری 1 قاشق چای خوری (حدود 10 گرم)
شیر ولرم 1 لیوان
روغن مایع یک چهارم لیوان
نمک 1 قاشق مرباخوری
جعفری خرد شده برای داخل نان به میزان دلخواه
پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا رنده شده به میزان دلخواه
کره به دمای محیط رسیده حدود یک قاشق سوپ خوری
زرده تخم مرغ برای رومال یک عدد

طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

طرز تهیه
خمیر نان را آماده می کنیم.

ابتدا شیر ولرم، مایه خمیر خشک فوری و شکر را در ظرفی ریخته و هم می زنیم.

نکته : مایه خشک معمولی را باید به مدت 10 دقیقه در ظرفی دربسته بگذارید تا کف کرده و عمل آید.

روغن مایع را روی مواد بریزید و هم بزنید.

سپس روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید. نمک را بیافزایید.

آرد را کم کم به مواد اضافه کرده و خوب ورز دهید تا خمیر نرمی به دست آید.

اگر آرد را زیاد بزنید خمیر سفت شده و نان کیفیت مطلوب را نخواهد داشت.

روی خمیر را بپوشانید و حدود یک ساعت استراحت دهید.

سطح میز را آرد پاشی کرده و با وردنه خمیر را به شکل مستطیل با ضخامتی حدود یک سانتیمتر باز کنید.

روی نیمی از خمیر را کره آب شده بمالید و رویش پنیر موزارلا و جعفری خرد شده بریزید.

طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

نیمه دیگر خمیر را روی این قسمت تا کنید و کمی فشار دهید.

طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

کناره های خمیر را با فشار انگشت بهم بچسبانید.

سپس خمیر را به شکل نوارهایی به پهنای دو سانت برش دهید.

طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

دو طرف نوارها را با دست بگیرید و کمی بکشید و بپیچانید.

طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

داخل سینی را کاغذ روغنی بگذارید.

حالا نوار خمیر را به صورت مارپیچی داخل سینی قرار داده و سر نوار را داخل مارپیچی بگذارید تا باز نشود.

طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

خمیر نانها را در سینی خیلی نزدیک هم قرار ندهید. روی آنها را زده تخم مرغ بمالید.

سینی را در فر 180 درجه از قبل گرم شده قرار دهید.

بسته به حرارت فر شما، بین 20 تا 30 دقیقه زمان لازم است تا نان ها بپزند و رویشان سرخ شود.

در صورت نیاز، یکی دو دقیقه گریل را روشن کنید تا روی نان ها رنگ بگیرد. 2


نان صبحانه


مواد لازم
شیر ولرم  2 پیمانه
شکر  1 لیوان
تخم مرغ  1 عدد
نمک  1 پنس
خمیر مایه  1 قاشق غذاخوری
آرد  مقدار کافی
پودر کاکائو  4 قاشق غذاخوری
شیر  6 قاشق غذاخوری
کره  100 گرم
وانیل  1/4 قاشق چایخوری

طرز تهیه نان با سه طعم مختلف

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا و برای شروع خمیر نان را درست می کنیم.برای این منظور 1 عدد تخم مرغ را شکسته و ان را در صورت سالم بودن داخل یک ظرف می ریزیم و به ان 2 لیوان شیر ولرم(6 قاشق غذاخوری از شیر را استفاده نمی کنیم و برای مراحل بعدی نگه می داریم) و 1 پنس نمک و 1 لیوان شکر و 1/4 قاشق چایخوری وانیل و 1 قاشق غذاخوری خمیر مایه اضافه می کنیم و انها را با همزن دستی خوب مخلوط می کنیم.

مرحله دوم
در ادامه آرد را اضافه می کنیم و ان را کم کم می ریزیم و تا جایی می ریزیم که خمیر نرمی حاصل شود که به دست نمی چسبد.اکنون خمیر نان ما به صورت ساده آماده است.ان را بدون استراحت به 3 قسمت تقسیم می کنیم بطوریکه یکی از قسمتها از دو قسمت دیگر خمیر کمی بزرگتر باشد.

 مرحله سوم
سپس به یک قسمت از خمیر ها که کوچکتر است 1 قاشق غذاخوری پودر کاکائو و 2 قاشق غذاخوری شیر اضافه می کنیم و ان را با دست ورز می دهیم تا کاکائو کاملا در خمیر قاطی شود و یکدست شود.به خمیر دیگر که کوچک است 3 قاشق غذاخوری پودر کاکائو و 4 قاشق غذاخوری شیر اضافه می کنیم و خمیر را با دست مجددا ورز می دهیم تا رنگش کاکائویی شود و خمیر یکدست شود.سپس هر سه خمیر را داخل 3 نایلون جداگانه قزار داده و به انها 1 ساعت داخل محیط اشپزخانه استراحت می دهیم تا خمیر حجمش زیاد شود و ور اید.
 
مرحله چهارم
در ادامه خمیر ها را بعد از استراحت از نایلون بیرون اورده و خمیر ساده را به 5 تکه تقسیم می کنیم و خمیرهایی کاکائویی را نیز هر کدام را جداگانه به 4 قسمت تقسیم می کنیم.سپس چانه ها را با وردنه روی سطح صاف و ارد اشی باز می کنیم و انها را به این ترتیب روی هم می گذاریم اول خمیر ساده را می گذاریم و روی ان خمیر کاکائویی روشن را می گذاریم و روی ان خمیر تیره را می گذاریم و در اخر روی همه انها مجددا خمیر ساده می گذاریم و لابلای انها با قلمو کره اب شده می مالیم.
 
مرحله پنجم
در ادامه خمیر را از عرض به 8 قسمت با چاقو می بریم و هر تکه خمیر را از پهنا با وردنه باز می کنیم و رول می کنیم و می پیچیم و گرد می کنیم و ابتدا و انتهای خمیر را به هم وصل می کنیم.برای تمام خمیر ها این کار را انجام می دهیم.سپس خمیرها را در سینی فر که کف ان را کاغذ روغنی گذاشته ایم و با فاصله از  هم می چینیم و روی خمیرها را داخل سینی فر می پوشانیم و مجددا برای 20 دقیقه به خمیر ها استراحت می دهیم.
 
مرحله ششم
سپس سینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد برای مدت 30 دقیقه قرار یم دهیم تا نان بپزد و اماده شود.سپس وقتی نان پخت ان را از فر بیرون اورده و بعد از سدر شدن انها را زا روی کاغذ روغنی جدا می کنیم و در ظرف مناسبی می گذاریم و نان را در صورت تمایل کره مالی می کنیم.سپس نان را برای صبحانه همراه با چای و کره و پنیر و عسل و ..و یا برای میان وعده بچه ها در مدرسه استفاده می کنیم.نوش جان 3


پی نوشت:
 1.www.irancook.ir
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.mamifood.org
نسخه چاپی