از علت تا درمان خونریزی مغزی

خونریزی مغزی چیست؟

خونریزی مغزی نوعی سکته مغزی است. این بیماری، خونریزی در مغز یا اطراف آن است. دلایل خونریزی مغزی شامل فشار خون بالا، سو ء مصرف دارو، ضربه، رگ های خونی ضعیف یا گشاد شده (آنوریسم) که نشت می کند. بسیاری از افرادی که دچار خونریزی مغزی می شوند، علائمی مانند سکته مغزی دارند و ممکن است در یک طرف بدن ضعف، تکلم یا احساس بی حسی داشته باشند.

دشواری در انجام فعالیت های روزمره، از جمله مشکلات در راه رفتن یا حتی زمین خوردن، علائم طبیعی نیست. حدود 13٪ از کل سکته های مغزی ناشی از خونریزی در مغز است.

این وضعیت پزشکی به خونریزی داخل جمجمه نیز معروف است. این یک وضعیت اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. جمجمه مغز را احاطه کرده و هر گونه نشت خون از خونریزی باعث فشرده سازی و آسیب به بافت های مغز می شود. اگر رگ خونی در مغز نشت کند یا ترکیده و باعث خونریزی شود، سکته مغزی خونریزی دهنده اتفاق میفتد.

فشرده سازی ناشی از خونریزی بیش از حد ممکن است به حدی باشد که خون غنی از اکسیژن، قادر به جریان یافتن در بافت مغز نباشد. کمبود اکسیژن در مغز، می تواند منجر به تورم یا ادم مغزی شود.

خون جمع شده ناشی از خونریزی، همچنین می تواند در توده ای معروف به هماتوم جمع شود. فشار اضافی می تواند از رسیدن اکسیژن به سلول های مغزی جلوگیری کند که منجر به مرگ آنها می شود.1
 

انواع خونریزی مغزی کدامند؟

این بیماری اغلب با توجه به جایی که در مغز اتفاق میفتد، نام گذاری می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد. نوع آن به محل خونریزی بستگی دارد:
 
خونریزی داخل مغزی
این نوع خونریزی در داخل مغز اتفاق می افتد.
 
خونریزی زیر عنکبوتیه
این خونریزی بین مغز و غشاهای پوشاننده آن رخ می دهد.
 
خونریزی زیر دورا
این نوع در زیر لایه داخلی دورا و بالای مغز اتفاق میفتد.
 
خونریزی اپیدورال
این زمانی است که خونریزی بین جمجمه و مغز ایجاد می شود.1

از علت تا درمان خونریزی مغزی

علل خونریزی مغزی

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان علل خونریزی مغزی نام برد. از جمله مهم‌ترین علل خونریزی مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضربه یا جراحات به سر

آنوریسم مغزی (یک ناحیه ضعیف در یک شریان مغز)

فشار خون بالا

اختلالات رگ خون

 اختلالات خونریزی

بیماری کبد

تومور مغزی

سوء مصرف مواد.2
 

علائم و نشانه های خونریزی مغزی

گرچه سردرد معمولا به خونریزی مغز مربوط است، ولی همیشه اتفاق نمی افتد. در اغلب موارد، علائم خونریزی مغز به قسمت خاص مغز که دچار خونریزی شده وابسته است. اگر خونریزی در قسمتی از مغز اتفاق بیفتد که مربوط به بینایی است، ممکن بینایی فرد مختل شود. م

مکن است اختلال در تعادل و هماهنگی، ضعیف شدن یک طرف بدن، بی حسی یا رعشه های ناگهانی اتفاق بیفتد. مرکز گفتار بسیاری از افراد در سمت چپ مغز قرار دارد و خونریزی در این قسمت منجر به بروز اختلال قابل توجه در گفتار می شود.

اگر خونریزی در قسمت تحتانی مغز (ساقه مغز) رخ دهد، که اکثر عملکردهای ارادی بدن در آن تنظیم می شود، بیمار واکنش نشان نمی دهد یا ممکن است به کما برود. به علاوه، گاهی ممکن است علائم خونریزی مغز بسیار ناگهانی رخ دهد و به سرعت تشدید شود یا برعکس، علائم به تدریج و طی چند ساعت یا چند روز پیشرفت کند.3
 

خونریزی مغزی چگونه درمان می شود؟

درمان خونریزی مغزی با تجزیه و تحلیل دقیق مغز از طریق آزمایش های مختلف تصویربرداری برای تعیین محل خونریزی داخلی شروع می شود. به غیر از اسکنهای ام آر آی و سی تی اسکن که موقعیت خونریزی را نشان می دهند، ممکن است آزمایش های عصبی برای تعیین اینکه آیا تورم در اعصار بینایی وجود دارد، انجام شود.

درمان ها بر حسب میزان، علت و محل خونریزی متفاوت است. برخی از تشخیص ها نیاز به عمل جراحی برای متوقف کردن خونریزی و کاهش تورم دارند ، بعضی ها نیاز به داروهایی مانند ضد انعقادی دارند که تشنج، دیورتیک هایی که تورم را کاهش می دهند، و کورتیکواستروئیدها و داروهای مسکن.

داروهای کنترل فشار خون

فنیتوین (دیلبانتین یا فنیتک) یا داروهای دیگر برای جلوگیری از سیزورس

داروهای ضد تشنج ها داروهای ضد درد و ضد اضطراب برای کاهش سردرد و کاهش فشار در جمجمه

نرم کننده های مدفوع یا ملین ها برای جلوگیری از تنش در طی حرکات روده

اگر مقدار زیادی خونریزی وجود داشته باشد، ممکن است جراحی برای تخلیه خون و ترمیم آسیب لازم باشد.

یک پزشک همچنین ممکن است داروهای ضد تشنج برای کنترل یا جلوگیری از تشنجهای پس از ضربه پس از جراحی تجویز کند.4

از علت تا درمان خونریزی مغزی

جلوگیری از خونریزی مغزی

از آنجایی که بسیاری از خونریزی مغزی ناشی از صدمات است، مهم است که اقدامات احتیاطی مانند استفاده از کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه یا موتور سیکلت سواری انجام شود. بسیاری از علل خونریزی مغزی به علت آسیب مغزی است. در نتیجه، مهم است که مردم از مغز خود محافظت کنند.

افرادی که دچار خونریزی مغزی یا سکته مغزی هستند بیشتر احتمال دارد که در آینده دچار خونریزی مجدد در مغز شوند. تغییر دادن شیوه زندگی می‌تواند به فرد کمک کند تا خطر این مورد را پایین بیاورد یا از وقوع رویداد جلوگیری کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا نیاز به نگه داشتن و کنترل فشار خون خود دارند.

فشار خون بالا علت اصلی سکته مغزی است و در بسیاری از موارد می‌توان از آن اجتناب کرد. همچنین برای جلوگیری از خونریزی مغزی، اجتناب از سیگار کشیدن مهم است. سیگار کشیدن یک عامل خطر بزرگ سکته مغزی است. نیکوتین و دی اکسید کربن باعث آسیب به سیستم قلبی عروقی می‌شوند.

افراد مبتلا به دیابت باید سطح قند خون خود را کنترل کنند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت همچنین دارای فشار خون بالا و کلسترول و اضافه وزن هستند که همه عوامل خطر سکته مغزی محسوب می‌شوند. رژیم غذایی و ورزش کافی و مناسب می‌توانند باعث کاهش خطرخونریزی مغزی شوند.

علاوه بر موارد بالا، افراد باید تلاش کنند غذاهایی را که سلامت قلب و مغز را بهبود می‌بخشد، بخورند. غذاهایی با چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول بالا می‌توانند سطح کلسترول خون را افزایش دهند. رژیم‌های غذایی با کالری بالا نیز می‌توانند به چاقی منجر شوند. وزن بیش از حد بدن می‌تواند به افزایش فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته کمک کند.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drdr.ir
3.www.darmankade.com
4.www.namnak.com
نسخه چاپی