هرآنچه که باید راجع به میگرن ناشی از ورزش بدانیم

سردردی که با ورزش می آید

سردرد ناشی از ورزش هنگام ورزش شدید و طولانی  و یا پس از آن اتفاق می افتد. ورزش هایی که معمولا باعث بروز این نوع سردرد می شوند عبارتند از : دویدن، قایقرانی، تنیس، شنا و وزنه برداری.

پزشکان سردرد ناشی از ورزش را به دو گروه تقسیم بندی می کنند:

سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه.

- سردردهای اولیه ناشی از ورزش معمولا ضرری ندارند، در اثر یک بیماری ایجاد نمی شوند و اغلب با مصرف دارو می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

- سردردهای ثانویه ناشی از ورزش اغلب در اثر وجود یک مشکل جدی در مغز مانند خونریزی مغزی یا تومور مغزی و یا یک مشکل در خارج از مغز مانند بیماری عروق کرونر (بیماری شریان کرونر) ایجاد می شوند. این سردردها نیاز فوری به درمان و مراقبت پزشکی دارند.1
 
علل سردرد ناشی از ورزش اولیه
علت دقیق این نوع سردرد معلوم نیست. البته یک نظریه می گوید ورزش شدید با گشاد کردن رگ های خونی داخل جمجمه، باعث بروز این سردرد می شود.
 
علل سردرد ناشی از ورزش ثانویه
سردرد ثانویه در اثر یک مشکل زمینه ای مانند موارد زیر اتفاق می افتد:

- خونریزی ناحیه بین مغز و پرده نازکی که آن را می پوشاند ( خونریزی زیر پرده مغز)

- ناهنجاری رگ های خونی که به مغز می روند و یا داخل آن قرار دارند.

- تومورهای سرطانی (بدخیم) و یا غیر سرطانی (خوش خیم) مغز

- انسداد جریان مایع مغزی - نخاعی

- کاهش جریان خون در رگ های خونی (سرخرگ های) تغذیه کننده قلب

- عفونت سینوس ها (سینوزیت)1

هرآنچه که باید راجع به میگرن ناشی از ورزش بدانیم

علائم میگرن ناشی از ورزش

میگرن ناشی از ورزش غالباً در ارتباط با ورزش یا فعالیت های خاص شدید رخ می دهد. در این شرایط ورزش منجر به تشدید علائم میگرن می شود. میگرن نوعی اختلال سردرد است که با درد ضربانی متوسط، شدید، حالت تهوع و افزایش حساسیت به محرک های خارجی یا محیط مشخص می شود.

سردرد ناشی از میگرن ممکن است آنقدر طاقت فرسا بود که کار کردن یا تمرکز شما را مختل کند و یا دردی را احساس  کنید که همراه با حالت تهوع است. درد میگرن به طور کلی شدید است. درد اغلب در یک نقطه یا طرف خاص سر احساس می شود. میگرن همچنین می تواند حالت تهوع یا سرگیجه ایجاد کند. در موارد شدید، حتی ممکن است باعث استفراغ شوند.

بر خلاف میگرن، سردردهای تنشی معمولاً خفیف تا متوسط، ثابت و در سر یا در سر شما احساس می شوند. سردردهای تنشی باعث حالت تهوع یا حساسیت به نور یا صدا نمی شوند.

سایر علائم شایع میگرن، عبارتند از:

سرگیجه

استفراغ

حالت تهوع

حساسیت به نور

حساسیت به صدا

درد شدید و تپنده

دردی که در یک نقطه خاص روی سر ایجاد می شود.

تقریباً یک سوم افراد مبتلا به میگرن نیز یک پدیده بصری غیرمعمول به نام هاله را تجربه می کنند. هاله می تواند قبل یا در طی میگرن اتفاق بیفتد. هاله ممکن است برای شما مانند موارد زیر به نظر برسد:

زیگزاگ

برق زدن

نور محرک

خطوط مواج

چراغ چشمک زن

میگرن با هاله حتی می تواند باعث کاهش بینایی کوتاه مدت، لکه های کور یا بینایی تونل شود. بدون اینکه هرگز احساس سردرد کنید، می توانید اختلالات بینایی هاله را تجربه کنید. این علائم ممکن است هنگام حرکت، راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها بدتر شود.

همچنین ممکن است گردن درد را به عنوان یکی از علائم میگرن تجربه کنید. گردن درد می تواند به عنوان اولین علامت میگرن ناشی از ورزش دیده شود. در صورت داشتن درد گردن و سردرد همراه با تب باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است مننژیت داشته باشید. مننژیت عفونت غشای پوشاننده مغز است.2

هرآنچه که باید راجع به میگرن ناشی از ورزش بدانیم

چگونه میگرن تشخیص داده می شود؟

دکتر شما چند سال از شما می پرسد.پاسخ های شما می تواند به آنها کمک کند تا وضعیت شما را تشخیص دهند. آنها ممکن است این سوالات را از شما بپرسند:

چند بار میگرن را تجربه می کنید؟

اولین بار چه زمانی سردرد را تجربه کردید؟

با بروز میگرن چه کاری انجام می دهید؟

چه نوع علائمی را تجربه می کنید؟

آیا هیچ یک از نزدیکان شما میگرن را تجربه می کنند؟

آیا موردی را مشاهده کرده اید که علائم شما را بهتر یا بدتر کند؟

آیا اخیراً مشکلی در دندانپزشکی داشته اید؟

آیا آلرژی فصلی دارید یا اخیراً واکنش آلرژیک داشته اید؟

آیا علائم تب ، لرز ، تعریق ، بی حالی یا دوره عدم انسجام دارید؟

چه تغییراتی یا استرس های بزرگی را ممکن است اخیراً در زندگی خود تجربه کرده باشید؟

هیچ آزمایش پزشکی برای آزمایش میگرن به طور خاص وجود ندارد. پزشک شما نمی تواند سردردهای میگرنی را از طریق موارد زیر تشخیص دهد:

آزمایش خون

اشعه ایکس

سی تی اسکن

اسکن MRI

با این حال ، پزشک ممکن است آزمایشات خاصی را برای تعیین سایر دلایل سردرد شما انجام دهد.3
 

میگرن چگونه درمان می شود؟

اگر هنگام ورزش میگرن مشاهده کردید ، فعالیت را متوقف کنید. دراز کشیدن در مکانی خنک ، تاریک و ساکت تا زمانی که میگرن از بین برود ممکن است به تسکین علائم شما کمک کند.

همچنین ممکن است به محض بروز اولین علائم میگرن ، یک نسخه مسکن یا ضد نسخه یا ضد التهاب مصرف کنید. داروهایی که برای تسکین علائم میگرن شناخته می شوند عبارتند از:

ایبوپروفن (ادویل)

ناپروکسن (Aleve)

استامینوفن (تیلنول)

آسپرین

سوماتریپتان (Imitrex)

زولمیتریپتان (زومیگ)

دی هیدرو ارگوتامین (میگرنال)

ارگوتامین تارتارات (ارگومار).3
 

چگونه از میگرن ناشی از ورزش پیشگیری کنیم؟

بهترین روش درمان میگرن ناشی از ورزش، پیشگیری از ابتلا به آن است. اگر ورزش یکی از عوامل میگرنی شماست، مجبور نیستید ورزش را کنار بگذارید. برخی راهکارها برای کمک به شما در جلوگیری یا کاهش میگرن ناشی از ورزش، عبارتند از:
 
آب و هوا را در نظر بگیرید
ورزش در هوای گرم و مرطوب ممکن است باعث ایجاد میگرن ناشی از ورزش شود. وقتی هوا گرم و خشک است، خود را مرطوب نگه دارید. در صورت امکان در یک محیط خنک و با کنترل دما مانند سالن ورزشی با تهویه مطبوع ورزش کنید یا صبر کنید تا شرایط بد دما و رطوبت بگذرد. در نظر داشته باشید زمان تمرین خود را به خصوص در ماه های گرم تابستان به اوایل صبح که به طور کلی خنک تر است تغییر دهید.
 
ارتفاع را در نظر بگیرید
اگر اخیراً به مکانی در ارتفاع زیاد نقل مکان کرده اید یا از آن بازدید می کنید، قبل از شروع رژیم ورزشی خود دو روز صبر کنید. این اجازه می دهد بدن شما به سطوح پایین اکسیژن عادت کند. نوشیدن مایعات بیشتر و دوری از مصرف الکل نیز می تواند موثر باشد.
 
قبل از ورزش خودتان را گرم کنید
قبل از اینکه به یک فعالیت شدید بپردازید، 15 دقیقه گرم کنید و بعد از آن پنج دقیقه خنک شوید.

هرآنچه که باید راجع به میگرن ناشی از ورزش بدانیم
 
هیدراته بمانید
کمبود آب بدن ممکن است یک عامل محرک برای میگرن باشد. در حین ورزش یک بطری آب به همراه داشته باشید و غالباً جرعه  جرعه بنوشید.

مانند هر میگرن، ناشی از ورزش یا غیر از این، شما همچنین باید اقدامات پیشگیرانه دیگری را رعایت کنید، مانند:

کاهش استرس و اضطراب

کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین

رعایت رژیم غذایی مناسب و منظم و بهداشت خواب

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی OTC، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن

مصرف داروهای ضد التهاب مانند ایندومتاسین یا داروهای فشار خون مانند پروپرانولول که نشان داده شده است برای پیشگیر از سردرد کمک می کند.

اگر میگرن ناشی از ورزش شما ادامه یابد، در نهایت ممکن است لازم باشد به یک ورزش یا رژیم ورزشی جدید بپردازید که علائم شما را تشدید نکند. ورزش های هوازی مانند پیاده روی سریع یا تمرینات با شدت پایین که باعث آرامش می شوند، مانند یوگا، ممکن است علائم میگرن شما را کاهش داده یا از بین ببرند.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.pezeshket.com
3.www.fa.svetzdravlja.org
نسخه چاپی