دستور پخت چند مدل نان خانگی طعم دار

نان بادام و عسل


مواد لازم
تخم مرغ ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
شکر ۱/۴پیمانه
شیر ۱پیمانه
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه نصف قاشق چایخوری
آرد سفید حدود ۶ الی ۷ پیمانه

دستور پخت چند مدل نان خانگی طعم دار

طرز تهیه نان بادام و عسل
شیر ولرم را با شکر مخلوط می کنیم خمیر مایه می ریزیم تا عمل بیاد.

کره نرم شده را با تخم مرغ هم می زنیم تا مخلوط بشن. آرد را که از قبل الک کرده ایم به تخم مرغ و کره و خمیر مایه عمل آمده اضافه می کنیم.

با دست هم می زنیم. به قدری آرد اضافه می کنیم که خمیر نان بادام و عسل به دست نچسبه.

حدود ۱۵ دقیقه ورز میدیم. خمیرمون را ۲ ساعتی درون ظرفی چرب شده میگذاریم تا استراحت کنه.

بعد از استراحت کمی ورز می دیم. به شکل دلخواهمون داخل قالب چرب شده می چینیم.

روی خمیرمون زرده تخم مرغ رومال می کنیم و خلال بادام و تخمه سیاه می ریزیم.

بعد از چیدن خمیرها در سینی، ۲۰ دقیقه دیگر به خمیر استراحت میدیم.

سینی را درون فر که از قبل گرم کرده ایم با ۱۵۰ درجه سانتیگراد ۳۰ دقیقه می گذاریم تا نان ها بپزه.

بعد از پخت در حالت داغی عسل رومال می کنیم.1


نان جو دو سر


مواد لازم
خمیر مایه  2 ق چ
آرد همه منظوره  دو فنجان
آرد گندم  2/5فنجان
شیر  یک فنجان
آب  یک فنجان
عسل  2 ق غ
جو پرک  دو فنجان
کره ذوب شده  4 ق غ

دستور پخت چند مدل نان خانگی طعم دار

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول تهیه نان جو دوسر: 
برای درست کردن این نان ابتدا باید آب و شیر را با هم ترکیب کنید و آن را در مایکروفر به مدت ۴۰ ثانیه قرار دهید تا مخلوط گرم بشود یا میتوانید آن را رویه شعله گاز گرم کنید. سپس به مخلوط  عسل را اضافه کنید.  حالا خمیر مایه را روی آن بریزید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مواد کف کند.

مرحله دوم تهیه نان جو دوسر:
یک کاسه تهیه کنید.  سپس درون کاسه  آرد همه منظوره را به همراه آرد گندم داخل آن بریزید و هم بزنید.  آن را دو الی سه بار الک کنید تا کاملاً بافت آرد سبک و نرم شود.  سپس آن را به مخلوط اضافه کنید.

 مرحله سوم تهیه نان جو دوسر :
کره را از یخچال بیرون بیاورید و اجازه دهید تا در دمای محیط آب شود. سپس کره ذوب شده را به همراه جو دوسر پرک به مخلوط اضافه کنید و همه مواد را باهم هم بزنید مانند تصویر شکل زیر.

دستور پخت چند مدل نان خانگی طعم دار

مرحله چهارم تهیه نان جو دوسر:
در این مرحله باید خمیر را با دست به خوبی ورز دهید و سپس سطح روی کار را با آرد بپوشانید و به مدت پانزده دقیقه آن را ورز دهید،  تا خمیرتان نرم و بسیار لطیف شود. اگر در هنگام ورز دادن خمیر به دستتان چسبید مقداری به دستتان آرد بزنید و دوباره خمیر را ورز دهید.  

حالا خمیر به دست آمده را درون ظرف یا یک کاسه قرار دهید و سپس دور تا دور آن را با پتو یا یک حوله بپوشانید و آن را به مدت دو ساعت در گوشه ایی قرار دهید. اجازه دهید تا جا بیفتد تقریباً بعد از گذشت دو ساعت خمیر دو برابر میشود. بهتر است کاسه ایی که انتخاب میکند بزرگ باشد.

 مرحله پنجم تهیه نان جو دوسر:
 خمیر به دست آمده را رول کنید.  سپس آن را در داخل قالب قرار دهید خمیر را در فری که  از قبل مدت نیم ساعت با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده قرار می دهیم،  تا نان ما پخته شود.  بعد از اینکه نان حاضر شد آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود. شما می توانید این نان خوشمزه را همراه با  شیره انگور یا حتی عسل میل کنید و از خوردن  آن لذت ببرید.

به نظر من خوردن این نان در وعده صبحانه بسیار لذت بخش است. من خودم به شخصه عاشق درست کردن نان جو دوسر هستم و همیشه در خانه من این نان مقوی وجود دارد. چه خوبه که صبحانه رو با خوردن این نان پرخاصیت شرو کنیم. مطمئنم با یکبار درست کردن این نان از طرفدار پرو پا قرص این نان لذیذ میشوید.   2


نان کدو حلوایی


مواد لازم برای نان کدو حلوایی
کره نرم شده 1/2 پیمانه
شکر قهوه ای 1 پیمانه
پوره کدو حلوایی 1 پیمانه
دارچین 1 و 1/2 قاشق چایخوری
تخم مرغ 2 عدد
زنجبیل 1/2 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
جوش شیرین 1 قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
آرد 1 و 1/2 پیمانه

برای تهیه کرم
کره 1/2 پیمانه
پودر قند 1 و 1/2 پیمانه
شیره طلائی 2 قاشق غذاخوری
شیر به مقدار کافی

دستور پخت چند مدل نان خانگی طعم دار

طرز تهیه نان کدو حلوایی
فر را با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و قالب لوف مورد نظرتان را به خوبی چرب نمایید.

همه مواد لازم برای تهیه نان را در یک کاسه بریزید و با همزن برقی با سرعت متوسط هم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. هنگام هم زدن موادی را که به کناره ظرف میچسبند با قاشق جمع کنید. طرز تهیه پوره کدو حلوایی را قبلا برای شما قرار داده ایم.
 
خمیر تهیه شده را داخل قالبی که از قبل چرب کرده اید بریزید و قالب را به مدت ۴۰-۵۰ دقیقه در فر قرار دهید. قبل از خارج کردن نان کدو حلوایی از فر با استفاده از یک خلال دندان آماده بودن آن را تست کنید. خلال دندان را در وسط نان فرو کنید. اگر خلال کاملاً تمیز یا با چند خرده نان مرطوب (نه خیس) بیرون آمد، کیک کدو حلوایی شما آماده است.

قالب را از فر خارج کنید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود. سپس نان را به آرامی از قالب خارج کنید و به ظرف دیگری منتقل کنید تا کاملاً خنک شود.
 
کره را تا کمی بعد از نقطه ذوب آن روی حرارت باقی بگذارید تا شیر جامد درون کره جدا شود و کره قهوه ای رنگ شود و عطر دل انگیز آن خارج شود. البته باید مراقب باشید و چشم از کره برندارید چون کره بلافاصله بعد از قهوه ای شدن، شروع به سوختن می کند. کره را از روی حرارت بردارید تا خنک شود و تکه های جدا شده از آن را جدا کنید و دور بریزید.
 
برای تهیه کرم، یک پیمانه پودر قند را به کره قهوه ای تهیه شده اضافه کنید و مخلوط نمایید. سپس شیره طلائی را هم با آن مخلوط کنید. اگر کرم هنوز شل بود، کمی دیگر پودر قند اضافه کنید و اگر بیش از حد سفت شد کمی شیر به آن اضافه کنید تا به غلظت مطلوب برسد.
 
حال، کرم را روی نان بریزید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آماده سرو شود. در این مرحله نیازی به قرار دادن در یخچال نیست. نان کدو حلوایی کرم دار را ورقه کنید و با یک نوشیدنی داغ سرو نمایید.

 نکته
در تهیه کرم، اکیداً توصیه می شود قبل از مخلوط کردن بقیه مواد، صبر کنید کره قهوه ای خنک شود. این باعث می شود مواد خوب با هم مخلوط شوند و بعداً از هم جدا نشوند. 3


پی نوشت:
1.www.tasvirezendegi.com
2.mamifood.org
3.irancook.ir
نسخه چاپی