نقش مهارت‌های زندگی در سلامت خانواده
اگر چه معمولا کسی را که بیماری جسمانی نداشته باشد سالم مینامند، ولی تعریف سلامت وسیع تر و جامع تر از این است. سازمان بهداشت جهانی سلامت را چنین تعریف می کند: سلامت عبارت است از "تأمین رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبودن بیماری و نقص عضو".
 
به این ترتیب کسی را که بیماری جسمی نداشته باشد نمی توان فرد سالمی دانست، بلکه شخص سالم کسی است که از سلامت روح نیز برخوردار بوده و از نظر اجتماعی در آسایش باشد. پژوهشهای مختلف نشان داده است که ناراحتی های فکری و یا عاطفی می توانند ریشه و علت مشکلات و ناتوانی های جسمی باشند، به طور مثال، دلهره ها و ناراحتیهای فکری می تواند عامل زخم معده در انسان باشد.
 
پس نتیجه می گیریم که تندرستی سه بعد دارد: ۱- جسمی ۲ روانی ۳- اجتماعی و این سه بعد در یکدیگر تأثیر و تأثر متقابل دارند. علاوه بر اینکه برای حفظ سلامت باید در درجه اول شناخت لازم نسبت به سلامت و ابعاد آن را به دست بیاوریم و در درجه دوم بتوانیم با مهارت‌های فنی، ادراکی و انسانی سطح این شناخت را نیز ارتقا دهیم. به همین دلیل بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی باید فرایند سالم سازی را به صورتی مناسب و اثر بخش با کاربرد مهارت‌های زندگی به سوی شاخص های عالی سلامت هدایت کنیم.
 

مهارت‌های زندگی و سلامت

این نوع از مهارت‌های زندگی شامل مهارت‌های رشد حرکتی و تعادل، تغذیه مناسب، کنترل وزن، ورزش، سلامت جسمانی، توجه به جنبه های فیزیولوژیکی جنسی، کنترل استرس و انتخاب فعالیتهای تفریحی می شود. البته توانایی و مهارت لذت بردن و خشنود شدن از سلامتی یا احساس سلامتی نیز از جمله مهارت‌های اساسی و تأثیرگذار بر سلامت محسوب می شود.
 
سلامت جسمانی بسیار وابسته و نزدیک به سلامت روانی است. عوامل چندگانه ای همچون جذابیت، تناسب کلی بدن، وزن بدن، خودپنداره یا تصور از خود، عزت نفس، منزلت اجتماعی و تعامل با دیگران، هم بر جنبه های جسمانی و هم بر جنبه های روانی تأثیر می گذارند. به همین دلیل مهارت تعادل بخشی و تناسب دهی بین سلامت جسمی و سلامت روانی نیز از جمله مهارت هایی است که موجب سلامت کلی و میزان رضایتمندی فردی انسان از زندگی می شود.
 

اهداف مهارت‌های زندگی در بعد سلامت جسمانی

1. احساس خوب داشتن و شور و شوق و علاقه برای زندگی.
۲. برخورداری از سلامت جسمانی.
3. سرعت، دقت و تعادل در رفتار روزمره.
4. احساس مثبت و خوشایند از تندرستی.
5. ارتقای سطح تصویر ذهنی فرد از وضعیت جسمی.
6. توانایی استفاده مثبت از تعادل بدنی.
7. مصون ماندن از بیماریهای واگیردار و مسری
8. مصون ماندن از خشونت و تصادف ها.
۹. به حداقل رساندن شدت وقوع بیماری های جسمانی و مزمن
 

مهارت‌های زندگی در بعد سلامت روانی

برای دستیابی به سلامت روانی باید از یک سری مهارتها بهره برداری نمود و آموزش لازم را دید. به همین دلیل ابتدا باید سطح دانش خودمان را در حوزه مهارت‌های زندگی افزایش دهیم. در این راستا برخی از مهارت ها را به ترتیب زیر معرفی می کنیم:
 
١. مسئولیت پذیری در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی.
٢. وابستگی و ارتباط مناسب.
3. برخورداری از یک ادراک منطقی و واقع بینانه.
۴. وضع قوانین فردی و واقعی برای خود.
5. تصمیم گیری مناسب، صحیح و به موقع.
6. واقع گرایی
۷. فعالیت ارزشمند، مفید و رضایت بخش.
 8. مقابله با خودگویی های منفی.
۹. پیش بینی احتمالات در کارهای زندگی
10. مهارت در کنترل مشکلات.

نقش مهارت‌های زندگی در سلامت خانواده
 

مهارت‌های رفتاری بهداشت جسمانی و روانی

مهارت استحمام و آراستگی و پوشاک
فرایند استحمام کردن تنها برای پاکیزگی پوست و بدن نمی باشد؛ زیرا برخورد آب با بدن آن چنان تأثیرگذار و مثبت است که حتی به عنوان یک روش درمانی مؤثر محسوب می شود. بنابراین، مهارت استحمام کردن در حفظ بهداشت روانی- جسمانی تأثیر دارد. علاوه بر اینکه آراستگی و پوشاک نیز در بهینه سازی تصویر ذهنی ما نقش اساسی و مهمی را بازی می کند. بنابراین، هر زن خانه داری باید این مهارت ها را برای ارتقای سطح بهداشت جسم و روان خود به دست بیاورد. هر قدر فاصله استحمامها کمتر باشد به همان اندازه تندرستی و سلامتی نیز بیشتر است.
 
مهارت استراحت، خواب و فعالیت
خواب راحت در محل مناسب و رختخواب تمیز به تندرستی کمک می کند. در پاکیزگی رختخواب باید دقت نمود. از خوابیدن در جای مرطوب خودداری نمود. بهتر است شبها زود خوابید و صبحها زود از خواب بیدار شد.
 
مهارت ورزش و تندرستی
تربیت جسم و روان یکی از برنامه های اصلی آموزش بهداشت در خانواده ها است. به خصوص اینکه انسان را برای مبارزه در برابر سختیها و مشقتهای آینده زندگی آماده می سازد. برای هر سن ورزش خاصی وجود دارد. البته باید یادآوری نمود که بعد از صرف غذا ورزش زیان آور است؛ زیرا با هجوم خون به عضلات کار معده دچار اختلال شده و سبب سوء هاضمه می شود.
 
مهارت حفظ بهداشت دست و پا
دست، عضوی از بدن است که همیشه نمی توان آن را پوشاند. پس باید به آن توجه بیشتری شود. پوست دست بسیار حساس است و در اثر کار زیاد زیبایی خود را از دست می دهد. پس هنگام کار بهتر است از دستکش و پس از آن نیز از کرم یا لوسیون استفاده نمود.
 
برای نرم و سفید کردن دست ها می توانید از عسل و آبلیموی ترش استفاده کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دست را داخل مایع آب لیمو و عسل قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.
 
توجه به پاها: پاها به عنوان ستون محکم و فعال بدن، حدود یک سوم بدن را تشکیل میدهند. پاها پوستی خشک دارند. بنابراین، بهتر است بعد از حمام آنها را چرب کنید. یکی از دلایل ناراحتی پاها پوشیدن کفش هایی با کف نازک و پاشنه بلند و باریک است. اگر قصد استفاده از کفش پاشنه بلند را دارید سعی کنید زیاد سرپا نایستید. کف کفش بهتر است نیم سانتیمتر ضخامت داشته باشد که از کف پا در مقابل آسفالت حفاظت کند. پاشنه کفش به اندازه کافی پهن و محکم باشد و قابلیت ارتجاع داشته باشد. کفش های چرمی بهترین نوع هستند؛ زیرا چروک نشده و بر حسب تغییر هوا و رطوبت منبسط میشوند و اجازه تبخیر مقداری از رطوبت پا را می دهند. پاها را روزی یک بار بشویید. هر روز جوراب خود را عوض کنید. سعی کنید ۲ روز متوالی از یک کفش استفاده نکنید.
 
مهارت حفظ بهداشت قلب
قلب، آسیب پذیرترین عضو بدن انسان است. از این رو آموزش راه های حفظ سلامت قلب از اهمیت خاصی برخوردار است. پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلب همانند پیشگیری از بیماریهای واگیر آسان تر، کم خرج تر و مطمئن تر است.
 
بدی تغذیه، استعمال دخانیات، نپرداختن به ورزش، فشار روانی و نگرانی بیماری قند و فشار خون شش عامل عمده در ایجاد بیماری قلبی هستند.

نقش مهارت‌های زندگی در سلامت خانواده
 
مهارت حفظ بهداشت مو
مو یکی از ضمایم پوست است و از دو قسمت تشکیل شده است. قسمتی از آنکه دیده میشود از سلولهای مرده به وجود آمده و قسمت دیگر ریشه و پیاز مو است که دارای سلول های زنده و فعال است. به طور متوسط یک انسان بالغ حدود 100.000 تار مو بر روی سر خود دارد که هر تار آن بین ۲ تا ۱۰ سال عمر می کند و رشد آن حدود 0.33 میلی متر در روز و ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر در سال است. ا توارث، نوع غذا، میزان رطوبت، پروتئین و چربی از عواملی هستند که در سلامت مو نقش مهمی دارند. ناراحتی های عصبی، نگرانی، دلواپسی، اندوه، کم خوابی و یا پر خوابی سلامتی مو را به خطر انداخته و رشد آنها را متوقف می سازد. در این هنگام مو علاوه بر توقف رشد دچار ریزش هم می شود.
 
رعایت نکاتی در باب بهداشت مو
١- به تغذیه و خواب خوب بپردازید.
۲- خوردن شیرینی و نوشابه گازدار را به حداقل برسانید.
۳- برنامه غذایی باید به اندازه کافی از ویتامین A , B , C و همین طور کلسیم، آهن، مس و ید برخوردار باشد تا موها زیبا بمانند.
۴- عدم استفاده از ید به اندازه کافی سبب می شود تا موها کدر، مرده و دچار ریزش گردند.
۵- میوه ها، سبزی های تازه و خام، ماهی تازه، جگر، روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و آفتابگردان و روغن ذرت از غذاهای بسیار مفید هستند که به رشد و سلامت مو کمک می کنند. ۶- تمرین بسیار ساده و در عین حال مؤثر برای تسریع گردش خون در پوست سر این است که به پشت بخوابید، روی شانه ها و آرنجها تکیه کنید و سر را روی زمین قرار دهید. هنگام انجام این تمرین پاها را راست نگه دارید و زانوها را خم نکنید.
۷- ماساژ سر دارای اهمیت خاصی است. برس نمودن موها قبل از خواب تا حدود صد بار باعث می شود تا خون به جریان افتاده و رشد موها تقویت شوند.
 
مهارت تناسب دهی وضع صحیح بدن
بین وضع صحیح بدن و سلامت جسم ارتباط کلی وجود دارد و این دو مکمل هم هستند. وضع صحیح بدن مانع وارد شدن فشار به اعضای بدن شده به آنها آزادی عمل می دهد و در نتیجه باعث جریان بهتر خون و مانع وارد آمدن فشار بر عضلات و یا کشش نامناسب آنها میشود. برای داشتن وضع صحیح و مناسب بدن باید مراکز قوه جاذبه بدن؛ یعنی، پا، ساق پا، ران، باسن، بالاتنه، شانه و سر در یک خط عمودی باشند.

نقش مهارت‌های زندگی در سلامت خانواده
 
مهارت رفتاری بهداشت چشم
چشم، آئینه جسم و روح است و بازتاب آنچه در مامی گذرد. زمانی که شاد هستیم برق میزند و هنگامی که خسته و بی حوصله ایم کدر و بی حال می شود. برای داشتن چشمانی سالم باید مراقب سلامت عمومی بدن باشیم. رعایت نکات بهداشتی، استراحت به موقع و تغذیه خوب برای سلامت چشم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. تغذیه نیز باید از عوامل اصلی سلامت چشم ها به حساب آید. غذاهای حاوی ویتامین به ویژه ویتامین (A)، ویتامین B , C (سبزی، میوه و جگر) و از میان سبزیها هویج و میوه در درجه اول اهمیت قرار دارند. نوشیدن یک لیوان آب هویج در روز علاوه بر سلامت پوست و مو سلامت چشمان را هم تضمین می کند.
 
رعایت نکاتی در باب بهداشت چشم
 ۱- رعایت نظافت چشم، شستشو و خشک کردن.
۲- خودداری از خواندن نوشته های ریز در نور ناکافی، پرهیز از تماشای زیاد تلویزیون، استفاده از زاویه مناسب هنگام مطالعه و خودداری از مطالعه در موقع مسافرت با اتومبیل و یا سایر وسایل نقلیه تا حد امکان.
۳- خودداری از عواملی که سلامت چشم ها را تهدید می کند مانند: آفتاب شدید، گرد و خاک و خیره شدن مستقیم به نور.
 
مهارت حفظ بهداشت گوش
تقریبا یک هشتم تمام ادراکها از راه گوش به ما می رسد. در میان تمام عوامل معلولیت که باعث از کار افتادن انسان می شود، کری بزرگ ترین علت شناخته شده است. کری از کوری بدتر است؛ زیرا افراد کر به راحتی با زندگی تطبیق پیدا نمی کنند.
 
مهارت‌های رفتاری بهداشت گوش
1) از شنیدن صداهای بلند خودداری کنید.
۲) گوشها را هر روز صبح و شب تمیز کنید.
۳) از وارد کردن اشیاء نوک تیز به گوش خودداری کنید.
۴) به محض احساس درد به پزشک مراجعه کنید.
 
مهارت بهداشت دهان و دندان
۱) اضافه نمودن فلوئور به آبهای آشامیدنی تا سبب سلامت و زیبایی دندان شود.
۲) مسواک کردن جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان.
۳) پر کردن دندان، برداشتن قسمتهای پوسیده دندان و ترمیم آن با مواد فلزی و ترکیب های مقاوم و سخت.
۴) پرهیز از مصرف زیاد قند و شیرینی
۵) پرهیز از شکستن مواد سخت با دندان.
۶) پرهیز از تحریک لثه به وسیله سنجاق.
۷) مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یک بار.
۸) معالجه هر نوع زخمی در دهان.
۹) توجه فوق العاده به دندان در زمان بارداری.
 
مهارت صحیح ایستادن
۱) پاها باید ۱۵ سانتی متر از هم باز باشد.
۲) سر بالا قرار گیرد، مثل اینکه کتابی روی آن است.
۳) سینه به طرف بیرون باشد.
4) معده و باسن تو و فشرده باشد.
۵) شکم و پشت صاف و تو رفته باشد.
۶) زانوها خیلی کم از هم باز و آزاد باشد.
۷) وزن به طور مساوی روی هر دو پا به خصوص کف پا تقسیم شوده
 
مهارت صحیح نشستن
۱) روی تمام صندلی بنشیند؛ به طوری که باسن به پشت صندلی برسد.
۲) تا آنجا که ممکن است بالاتنه را بالا بکشید.
۳) سینه ها را به طرف بیرون بدهید.
۴) پشت سر و گردن را در امتداد یک خط مستقیم قرار دهید.
۵) در موقع خم شدن برای نوشتن از باسن خم شوید؛ به طوری که سر و شانه ها در یک خط مستقیم باقی بمانند.

نقش مهارت‌های زندگی در سلامت خانواده
 
مهارت صحیح راه رفتن
۱) از زانوها و قوزک پا چابک و نرم حرکت کنید.
۲) انگشتان با به طرف جلو قرار داشته باشند.
۳) سر و سینه بالا باشد.
۴) حرکت دادن ساق پاها مستقیما از مفصل باسن صورت گیرد.
۵) پاها را بر زمین نکشید. آنها را از زمین بلند کنید و سپس بر زمین بگذارید.
۶) شانه ها و بازوان باید آزاد و نرم باشند.
 
مهارت جلوگیری از کمردرد
۱) هنگام بلند شدن و یا بلند کردن وزنه های سنگین، زانو را خم کنید و بگذارید پاها، دستها و مفصل ران به کمر کمک کنند.
۲) در آن واحد از خم شدن و پیچیدن خودداری کنید.
۳) هر کس باید از محدودیتهای بدنی خود اطلاع داشته باشد و از وارد کردن فشار زیاد اجتناب کند.
۴) مدت زیادی در یک حالت نمانید و وضع بدن خود را تغییر دهید. کسانی که ناچارند مدت زیادی بنشینند، باید گه گاهی بلند شوند، حرکت کنند و عضلات خود را بکشند و با این کار خستگی و گرفتگی عضلانی را کاهش دهند.
 
بهداشت دوران قاعدگی
عادت ماهیانه معمولا از سنین (۱۴-۱۲) سالگی ظاهر می شود، اما در برخی افراد ممکن است زودتر یا دیرتر آغاز شود. عوامل ارثی در این مورد دارای نقش مهمی هستند. تغییرات آب و هوا، کمبود مواد غذایی و بعضی از بیماریها نیز روند عادت ماهیانه را تغییر می دهند. گاهی قاعدگی در بعضی افراد با درد شروع می شود. میزان درد در افراد مختلف متفاوت است. اگر درد از حد تحمل بالاتر باشد باید به پزشک مراجعه نمود.
 
نکاتی که در عادت ماهیانه باید به آن توجه شود
1. بهداشت فردی همچون نظافت، حمام کردن و تعویض نوار بهداشتی امری ضروری است.
۲. شستشوی بدن در این دوره به جهت رفع خستگی و کسالت امری مهم می باشد.
٣. استراحت مطلق ضروری نیست، حتی ورزش های سبک نیز بهتر است انجام شود.
۴. معمولا فاصله بین دو قاعدگی ۲۸ روز است، ولی این ایام برای بعضیها بین ۲۴ تا ۳۲ روز است که مسئله مهمی نیست.
۵. در این ایام از نزدیکی با همسر خودداری شود.
 

بهداشت روانی و سلامت روحی

امروزه ریشه بسیاری از اختلال های روانی و غالب بیماریهای روانی- تنی را می توان در اضطراب و ناآرامی روانی و تنشهای عاطفی جستجو کرد. بدون تردید غالب کشمکش های خانوادگی، سردیها و بی تفاوتی ها، بی رغبتی ها و خانه گریزیها، بدزبانی ها و ستیزها، جدایی ها و طلاق ها بین زن و شوهرها به دلیل فقدان آرامش روانی در کانون خانواده و روابط فی مابین، احساس ناامنی و عدم توجه به نیازهای روانی و عاطفی است. علاوه بر این ریشه بسیاری از اختلال های رفتاری و کژروی های اجتماعی مثل اعتیاد به سیگار، الکل و مواد مخدر در بین برخی از زنان و مردان متأهل را نیز می توان در ناامنی روانی و فقر عاطفی میان همسران جستجو کرد. لذا با عنایت به این حقیقت می توان اذعان نمود که خانواده برتر، خانواده ای است که در آن زندگی زوجین و سایر افراد خانواده از بیشترین آرامش روانی برخوردار باشد و وجودشان ارزشمندترین منبع محبت و رحمت باشد و در این رهگذر بیشترین نقش و والاترین ارج متوجه وجود پر مهر و شخصیت آرامش بخش زن است.
 
زن موفق زنی است که کانون خانواده را بستر آرامش همسر، بوستان رویش جوانه های وجود و شکوفایی همه استعدادهای برتر می سازد؛ چرا که آرامش روان، احساس امنیت خاطر و محبت و عطوفت متقابل خمیر مایه تفکر پویا و خلاق و لازمه هر نوع نوآوری و خلاقیت ذهنی و رشد و کمال آدمی است. بنابراین، نیاز است که زنان خانه دار از چند ویژگی خاص برخوردار باشند تا از این طریق سلامت روانی و جسمانی خانواده را فراهم آورند.

نقش مهارت‌های زندگی در سلامت خانواده
 

مهارت‌های زندگی در بعد بهداشت روانی

1. توان ابراز محبت: در حقیقت محبوب مطلق خداست و خالق محبت نیز اوست. بالاترین درجه ایمان محبت ذات حق است. محبت در قاموس روانشناسی و واقعیت زندگی مشترک، عمیق ترین، پایدارترین، جدی ترین و در عین حال زیباترین معانی را دارد. محبت یک مرام تربیتی و شیوه زندگی و متعالی ترین رفتارهاست و زیباترین جلوه ایمان و باشکوه ترین رفتار مذهبی است. محبت پاسخی به گران ترین نیاز فطری انسان و آمیزه ای از گذشت، ایثار، صداقت، خداشناسی، صبوری، همدلی و احسان است.
 
• رفتار محبت آمیز: رفتاری است با تبلور زیباترین جلوه های اخلاقی و به دور از هرگونه تحقیر و استهزاء، ناسزاگویی، تهمت و افترا، دروغ، دورویی، غیبت و موذیگری.
• قدرشناسی و تشکر: احساس قدرشناسی از زحمات و رفتارهای مطلوب دیگران به ویژه برخورداری از زبان سپاس در برابر همسر نشانی از رفتار محبت آمیز است.
• عدالت در رفتارهای فردی و اجتماعی: عدالت در نگاه کردن، سخن گفتن و حق شناسی از شاخصهای محبت است.
 
2. صبوری: صبر گنجی از گنجهای شخصیت است. رفتار صبورانه از زیباترین منشهای یک زن و هر یک از جلوه های آن نشانی از محبت است. همچون صبوری در انجام عبادات، در فروبردن خشم، در خسران ها و مصیبت ها، در بیماری ها و حوادث، مقابله با کشش های هوای نفس و اجتناب از گناه.
 
٣. همسویی بینشها و باورهای مذهبی.
 
۴. هماهنگی و همسویی دیدگاه های اجتماعی فرهنگی در زمینه اشتغال، تربیت فرزند، تحصیل و ارتباطات اجتماعی.
 
۵. جاذبه های هیئت ظاهر.
 
6. جاذبه های نگاه: نگاه از قوی ترین جاذبه ها است. انسان می تواند دنیایی از خواسته ها و محبت ها را با نیم نگاهی پر معنا بیان کند. جاذبه نگاه از مهمترین سرمایه های ذی قیمت آدمی است. زن آگاه و دور اندیش میداند که انسان ها همگی محبت پذیر و قهر گریزند. از این رو، هرگز با نگاه های تند و قهرآمیز به همسر و فرزندان خود نمی نگرد.
 
۷. جاذبه زبان و گیرایی کلام: زنان برتر آنانی هستند که با همه وجود به نقش جاذبه های صوتی و گیرایی کلام در تعامل بین فردی واقف هستند و در طول حیات مشترک خود و در همه موقعیتها و لحظه ها از زبان تأیید و تشکر و ترغیب و تشویق غافل نمی شوند. آنها نیک می دانند که همه انسانها نیازمند شنیدن صداهای آرام و آرامش بخش جالب و جاذب، گیرا و پر محبت هستند. محرکهای صوتی میتواند از قوی ترین جاذبه ها باشد. نقش آهنگ کلام و گیرایی بیان به گونه ای است که می تواند انسان را حتی در غیاب صاحب آن هم عمیقا متأثر کند و در او باورهای تازه ای ایجاد نماید. نقش جاذب (صدا و کلام) به مراتب قوی تر و وسیع تر از محرک های بصری است؛ چرا که دامنه نگاه ها محدود است و در حوزه دید هر انسانی در شرایط مطلوب ۱۸۰ درجه می باشد و لذا انسان در تاریکی نمی تواند ببیند و هر تاریکی و موانع ظاهری نمی تواند ارتباط کلامی را محدود کند. زنان به خوبی می دانند که باید محبتها و دوست داشتن ها را به زبان آورده و مهربانی را در قالب واژه های زیبا و پر مفهوم عینیت بخشند؛ چرا که صرف محبت قلبی کافی نیست و چنان که عشق به خدا را نیز باید هنگام هر اذان و در زمان برپایی هر نماز ابراز نمود، ارتباط کلامی نیز در خانواده در سلامت و پویایی اعضای آن بیشترین تأثیر را دارد و همواره در خانواده هایی که میزان ارتباط کلامی همسران با هم و با فرزندان فوق العاده اندک است، احتمال آسیب پذیری عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان نیز بیشتر است. زنان برتر هرگز صدا و کلام گیرای خود را بانقادی و تهدید و تحقیر و سرزنش و استهزای یکدیگر در نمی آمیزند؛ زیرا می دانند که همه انسانها از تحقیر و تهدید، انتقاد و اعتراض، پرخاش و نفرین و بدزبانی و ناسزاگویی گریزانند.
 
۸. جاذبه ها و ظرافت های خاص: به طور مثال در همه حال با تکریم شخصیت نام یکدیگر را صدا زدن، در نهایت ادب و احترام یکدیگر را مخاطب قرار دادن، با احساس تعلق و خاطری آسوده یکدیگر را فرا خواندن، آماده استقبال و بدرقه اعضای خانواده شدن، هنگام خروج اعضا با دعای خیر آنها را مشایعت نمودن و هنگام برگشت آنها با روی گشاده و جذاب به استقبال آنان رفتن از جمله جاذبه ها و ظرافت های خاص هستند.
 
9. جاذبه های زیستی، روانی و غریزی: تأمین نیازهای زیستی و طبیعی همسر بر اساس اصل تمکین و دوری از سرد مزاجی، بی حوصلگی، خودتوجهی و خودارضایی نیز از جمله این جاذبه ها هستند.
 
۱۰. تربیت فرزندان سالم: از جمله نشانه های سعادتمندی انسان، داشتن فرزند صالح و شایسته است. فرزند چون گل زینت خانه است و نگهداری آن به عنوان هبه و امانت خداوند بر عهده والدین است.
 
۱۱. شناخت خصوصیتها و قوانین حاکم بر نفسانیات کودکان و نوجوانان: شناخت گرایش ها، رغبتها و استعدادهای کودکان در دوره های مختلف رشد ضروری است.
 
۱۲. شناخت تفاوت های فردی و بین فردی فرزندان: شناخت این تفاوت ها از نظر قابلیت ها، توانمندی ها و خصیصه های درونی و توجه به نقاط قوت و مثبت أنها ضروری است.
 
۱۳. پرهیز از دامن زدن به رقابت تبعیض آمیز در شرایط نابرابر.
 
۱۴. توجه به خلاقیت ها و نوآوری ها با توجه به اصل بهداشت روانی و سلامت فکر.
 
۱۵. پاسخ گفتن صبورانه به پرسش های خلاقانه کودکان (۳ – ۴) ساله
 
۱۶. بازی با کودکان پیش دبستانی جهت شکل گیری شاکله شخصیت آنان.
 
۱۷. الگوی تربیتی مناسب و مطلوب برای کودکان خود بودن خصوصا در سنین ۷ سالگی به بعد که سن تربیت پذیری است.
 
۱۸. پرورش شخصیت فرزندان همراه و همسو با نظام آموزشی مدرسه و باورهای مذهبی جامعه جهت پرهیز از هر گونه تعارض و دوگانگی، دستیابی به اطمینان، اعتماد به نفس و احساس سرشار ارزشمند بودن.
 

توانمندسازی روانی زنان از طریق مهارت‌های زندگی

فرایند پودمان آموزشی مهارت‌های زندگی زنان خانه دار در نهایت تلاش می کند تا با آموزش این مهارتها زنان خانه دار را توانمند نموده و از این طریق به اهداف زیر دست پیدا کند:
 
١- سطح آرزومندی و نیاز به پیشرفت افزایش یابد.
۲- سطح عملکرد و رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی ارتقا یابد.
۳- سطح رضایتمندی از زندگی افزایش یابد.
۴- سطح نگرش و برخورد با مسائل و مشکلات خلاق تر شود.
۵- سطح رضایتمندی خانوادگی افزایش یابد.
6- ضریب استحکام و پایداری نهاد خانواده نیز افزایش یابد.
 
منبع: مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا علیها السلام، قم، 1384، صص 57-39
نسخه چاپی