آموزش مرحله به مرحله سه مدل کیک زعفرانی

کیک گردویی زعفرانی

مواد لازم کیک گردویی زعفرانی
آرد 2.5 لیوان
شکر یک لیوان و کمی بیشتر (حدودا 4 قاشق پر)
روغن سه چهارم لیوان
شیر ولرم یک لیوان
تخم مرغ چهار عدد
مغز گردو حدودا یک استکان پر
گلاب نصف استکان (اگر از گلاب اصل استفاده میکنید، بهتر است فقط سه قاشق بریزید تا کیک تلخ نشود.)
زعفران دم کرده نصف استکان 
بکینگ پودر یک قاشق غذاخوری
وانیل یک پنس


نکته:
بهتر است که قبل از استفاده، بکینگ پودر و آرد را چند بار الک کنید. همچنین فراموش نکنید که تخم مرغ‌ها را بیست دقیقه قبل از استفاده از یخچال بیرون آورید و در دمای اتاق قرار دهید.

طرز تهیه کیک گردویی زعفرانی خوشمزه
  1. در ابتدا شکر، وانیل و زرده تخم مرغ را به مدت 5 دقیقه با هم‌زن هم میزنیم. پس از آن که به رنگ کرم یک‌دستی رسید؛ روغن و گلاب را اضافه می‌کنیم.
  2.  زعفران دم‌کرده را اضافه  می کنیم و دوباره یک الی دو دقیقه هم می زنیم. 
  3.  شیر، آرد و بکینگ پودر را کم‌کم به مواد اضافه می‌کنیم و در حین اضافه کردن با قاشق یا لیسک به آرامی هم می‌زنیم. بعد از آن خیلی کم و فقط در حد مخلوط شدن مواد، کمی آن را هم می‌زنیم.
  4. توجه کنید که هم زدنِ زیادی در این مرحله فقط باعث سفتیِ بافتِ کیک می‌شود، در نتیجه پس از پخت می‌بینیم که کیک خیلی پف نکرده است. پس اگر دوست دارید کیک گردویی زعفرانی ‌تان به اندازه و زیبا پف کند یا به اصطلاح پفش نخوابد، بهتر است در این مرحله خیلی کم هم بزنید.
  5. برای اینکه گردوها در غالب ته‌نشین نشود و یا نسوزند، آنها را در آرد می‌غلطانیم و سپس به بقیه مواد کیک، اضافه می‌کنیم.
  6. سفیده تخم مرغ را در کاسه‌ای بزرگ، سریع و زیاد هم می‌زنیم تا سبک شود و به اصطلاح با برگرداندن ظرف نیز بیرون نریزد. و بعد سفیده را هم به سایر مواد اضافه می‌کنیم و خیلی کم، در حد مخلوط شدن به شکل دورانی هم می‌زنیم.
  7.  قالب کیک را چرب و آرد پاشی می‌کنیم. سپس مواد را درون قالب می‌ریزیم و در فرِ از قبل گرم شده 180 درجه به مدت 50 دقیقه می‌پزیم.
  8. برای تهیه کیک گردویی زعفرانی می‌توانید از قالب میان‌تهی استفاده کنید. اما اگر از قالب‌های معمولی استفاده می‌کنید، قالب 20 در 30 می‌تواند برای نسبت مواد ذکر شده در این رسپی مناسب می‌باشد.

آموزش مرحله به مرحله سه مدل کیک زعفرانی


کیک زعفرانی مجلسی

مواد لازم
کره یا روغن ۱۲۰ گرم
شکر یک و یک دوم لیوان
شیر یک و یک چهارم لیوان
آرد ۲ لیوان
بکینگ پودر ۴ قاشق چای خوری
وانیل یک دوم قاشق چای خوری
زعفران دم کرده یک قاشق چای خوری
تخم مرغ ۳ عدد

دستور پخت
  1. ابتدا تخم مرغ ها را شکسته و خوب هم بزنید. بعد شکر و وانیل و روغن یا کره را به ترتیب به مواد اضافه نمایید. سپس شیر، زعفران و در مرحله آخر نیز بیکینگ پودر و آرد را کم کم به مایع اضافه کرده و آن را هم بزنید تا صاف و یکدست شود.
  2. ممکن است شما مایل باشید کیک پخته شده را قبل از سرو کردن به ظرف دیگری منتقل کنید، بنابراین لازم است که به نحوه آماده شود که این کار را راحت تر بتوان انجام داد. فقط کافی است تمام بدنه داخلی و کف ظرف را با سلفون بپوشانید.
  3. سپس مایع کیک را داخل ظرف بریزید و آن را بدون درب داخل مایکروویو قرار دهید. چون پخت کیک دو مرحله دارد که بدون وقفه پشت سرهم باید انجام شود.
  4. یعنی بین دو مرحله نیازی به باز کردن درب دستگاه نیست. پس می‌توان با استفاده از قابلیت پخت چند مرحله ای دستگاه، هر دو مرحله پخت را یکجا برنامه ریزی کرد. به این ترتیب که مرحله اول مدت شش دقیقه با قدرت ۱۰۰%، مرحله دوم مدت شش دقیقه با قدرت ۷۰ درصد. با شنیدن صدای بوق کیک آماده است و پس از سرد شدن می توانید آن را تزئین کنید و لذت ببرید.

آموزش مرحله به مرحله سه مدل کیک زعفرانی


کیک زعفرانی مخصوص

مواد لازم
تخم مرغ 3 عدد
شکر  1.5 پیمانه
گلاب 1/2 پیمانه
روغن 1/2 پیمانه
آرد 2.5 پیمانه
بیکینگ پودر 2 قاشق چای خوری
زعفران دم کرده 1/4 پیمانه
وانیل 1/8 قاشق چای خوری

مواد شربت
آب 1/4 پیمانه
شکر 2 قاشق غذا خوری
پودر هل 1/8 قاشق چای خوری

طرز تهیه
  1. تمام مواد لازم قبل از تهیه به مدت نیم ساعت باید د محیط بیرون از یخچال قرار بگیرند تا به دمای محیط برسند.
  2. تخم مرغ ها و وانیل را با همزن میزنیم. شکر را کم کم اضافه میکنیم. به مدت ده دقیقه تخم مرغ ها را میزنیم تا حجم آن دو برابر شده و کرم رنگ و کشدار شود. سپس زعفران آبکرده را اضافه میکنیم و پنج دقیقه دیگر هم میزنیم تا خوب مخلوط شود.
  3. به ترتیب روغن، گلاب و شیر را اضافه میکنیم و هر بار در حد مخلوط شدن میزنیم.
  4. آرد را که با بکینگ پودر ۳ بار الک کرده ایم کم کم اضافه میکنیم و با همزن خاموش یا لیسک به صورتی که مواد روی هم تا شوند هم میزنیم تا آرد خوب با مواد مخلوط شود.
  5. قالب مورد نظر را چرب کرده و کاغذ روغنی پهن میکنیم. مواد کیک را داخل آن میریزیم و به مدت ۴۵ دقیقه در فر ۱۸۰ درجه قرار میدهیم. در انتهای کار با خلال دندان یا چنگال مغز پخت شدن کیک را چک میکنیم. پنج دقیقه حالت گریل فر را روشن میکنیم تا روی کیک هم بپزد.
  6. در مدت سرد شدن کیک شربت آنرا آماده میکنیم. آب و شکر و پودر هل را روی حرارت قرار میدهیم تا شربت کمی غلیظ شود. دقت کنید نیازی به غلظت زیاد شربت نیست. در حدی که از حالت آبکی بودن خارج شود. روی کیک با خلال دندان یا چنگال سوراخ هایی ایجاد میکنیم.
  7. سپس شربت سرد شده را با قاشس روی کیک سرد میریزیم. دقت کنید در حدی لازم است که کیک نرم و خیس شود و نباید به حدی برسد که کیک خمیر شود. کیک را برش زده و با شکلات آب شده یا خامه تزئین کنید.


منبع:
بخش آشپزخانه ایرانی سایت راسخون
نسخه چاپی