طرز تهیه کیک کشمشی با سه روش

روش اول کیک کشمشی


مواد اولیه کیک کشمشی
تخم مرغ     ۳ عدد
آرد سفید قنادی     یک و نیم پیمانه
شکر     ۱ پیمانه
شیر     نصف پیمانه
روغن مایع     نصف پیمانه
بکینگ پودر     نصف قاشق غذا خوری
وانیل     یک چهارم قاشق چایخوری
کشمش     یک چهارم الی نصف پیمانه
گردو     یک چهارم پیمانه

مراحل تهیه کیک کشمشی
کشمش‌ها رو با آب خیس کنید و بشویید، روی پارچه‌ای پهن کنید تا کاملا خشک بشه؛ چون کشمش خیس وزن بیشتری نسبت به کشمش خشک داره و زودتر داخل کیک ته نشین میشه!

بعد از خشک شدن کشمش‌ها، اون رو با گردوی خرد شده  مخلوط کنید و یک الی دو قاشق از آرد ذکر شده در مواد اولیه رو به مخلوط گردو و کشمش اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید و کنار بذارید. ( مخلوط کردن کشمش ها با آرد، از ته نشین شدن آنها جلوگیری میکنه).

آرد و بکینگ پودر رو با هم کاملا مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بذارید.

زرده و سفیده های تخم مرغ رو از هم جدا کنید. سفیده های تخم مرغ رو داخل ظرفی بریزین و با همزن شروع به زدن کنید.

هم‌زمان با زدن سفیده‌ها، نصف مقدار شکر رو کم کم به سفیده ها اضافه کنید و انقدر بزنید تا سفیده کاملا فرم بگیره و با برگردوندن ظرف نریزه.
زرده‌ها، وانیل و شکر رو در ظرف جداگانه‌ با دور تند همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ، کشدار و حجیم بشه.

بعد شیر و روغن مایع رو به ترتیب به مایه اضافه کنید و هر کدوم رو با دور کند همزن فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید.

(در این مرحله در صورت دلخواه میتونید همراه با شیر یک قاشق غذاخوری گلاب هم اضافه کنید تا طعم خوبی به کیک بده اما این کار سلیقه ای هست).

مخلوط آرد و بکینگ پودر رو در دو مرحله اضافه کنید و با لیسک به حالت دورانی یا با دور کند همزن خیلی کم و در حد مخلوط شدن هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست بشه.- سفیده تخم مرغ رو در چند مرحله به مایه اضافه کنید و با لیسک به آرومی و به حالت دورانی مخلوط کنید تا پف سفیده نخوابه و با مواد مخلوط و یکدست بشه.


دیواره‌های قالب رو از قبل با روغن جدا کننده به خوبی چرب کنید و یک سوم از مایه کیک رو داخل قالب بریزین؛ موقع ریختن مایه قالب رو حرکت بدین و تمام مایه رو از یک نقطه داخل قالب نریزین.

من از قالب خرطومی فلزی با قطر بیست و سه سانت استفاده کردم از هر طرح و جنسی میتونید برای این کیک استفاده کنید اما حتما قالب رو به خوبی چرب کنید.

کشمش و گردوی مخلوط شده با آرد رو به مایه باقی مونده اضافه کنید و با لیسک خیلی کم و در حد مخلوط شدن هم بزنید.

بقیه مایه رو هم داخل قالب و روی مایه ساده بریزین. این کار از ته نشین شدن و چسبیدن کشمش‌ها به کف قالب جلوگیری میکنه!

قالب رو داخل فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 40 دقیقه بپزید؛ زمان در فر های مختلف متفاوته.

این کیک رو به صورت ساده میتونید سرو کنید یا برای تزئین روی اون پودر قند الک کنید.1

طرز تهیه کیک کشمشی با سه روش


روش دوم کیک کشمشی


مواد لازم برای تهیه کیک کشمشی
آرد  دو و نیم پیمانه
شکر  یک و نیم پیمانه
 تخم مرغ  درشت پنج عدد (حتما به دمای محیط برسانید)
 شیر ولرم  یک پیمانه
روغن مایعسه چهارم پیمانه
بکینگ پودریک قاشق غذاخوری
وانیل مقداری
کشمش پلویینصف پیمانه

طرز تهیه کیک کشمشی
(کشمش را از یک ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید بعد داخل صافی می ریزیم و بعد با پارچه نخی تمیز خشک می کنیم و با دو قاشق غذاخوری آرد الک شده خوب مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم)

زرده و سفیده ی تخم مرغ ها را از هم جدا می کنیم زرده ها را کمی با همزن دستی می زنیم تا از لختگی در بیاید سپس نیمی از شکر را اضافه می کنیم و با دور متوسط می زنیم کمی بعد وانیل را اضافه می کنیم حالا آنقدر می زنیم تا غلیظ و کش دار و حجم آن دو برابر شود، در این مرحله شیر ولرم و روغن را اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم بکینگ پودر را به آرد اضافه می کنیم و سه بار الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و همچنان هم می زنیم.

سفیده ها را جداگانه می زنیم تا حدی که چند برابر شود و در حین فرم دادن سفیده نیمه باقی مانده ی شکر را هم کم کم به سفیده اضافه می کنیم تا کاملا پف کند طوری که وقتی ظرف را برعکس می کنیم از ظرف نریزد و با استفاده از لیسک یا قاشق چوبی به صورت دورانی با باقی مواد تا حدی که مخلوط شود هم می زنیم حواستان باشد که زیاد هم نزنید تا پف مواد نخوابد و در انتها کشمش را هم اضافه می کنیم.

باز هم خیلی خیلی کم فقط در حد مخلوط شدن هم می زنیم مواد را درون قالب که چرب و آرد پاشی کرده ایم می ریزیم و دورن فر که از قبل گرم شده به مدت 40 الی 50 دقیقه با دمای 180 درجه می پزیم  قبل از اتمام وقت با خلال دندان تست کنید. نوش جونتان.2

طرز تهیه کیک کشمشی با سه روش


روش سوم کیک کشمشی


مواد لازم برای تهیه کیک کشمشی
زمان پخت 40
گردو یک چهارم پیمانه
بکینگ پودر نصف قاشق غذا خوری
شیر نصف پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
آرد سفید قنادی یک و نیم پیمانه
شکر 1 پیمانه
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
تخم مرغ 3 عدد
کشمش یک چهارم الی نصف پیمانه

پایه تهیه کیک کشمشی، کیک وانیلی است که طعم خوش مزه کشمش ها آن را لذیذ تر می کند. البته اگر تمایل داشته باشید می توانید از مقداری گردو هم داخل کیک کشمشی استفاده کنید.

در ادامه طرز پخت کیک کشمشی و مواد اولیه برای تهیه کیک کشمشی را به شما آموزش خواهیم داد. باید توجه کنید که این مواد اولیه با نسبت‌های مشخصی به کار رفته اند و اگر بخواهید میزان کمتر یا بیشتری کیک تهیه کنید باید با رعایت نسبت ها مقدار مواد اولیه را تغییر دهید تا کیک شما خوش فرم و خوشمزه باقی بماند.

خیلی از افراد مدعی تهیه کیک هستند ولی معمولاً خیلی از آنها چون فوت و فن های تهیه کیک را نمی‌دانند یا کیکشان ته نشین می‌شود و یا به قالب میچسبد و به اندازه کافی پف نمی‌کند.

اگر شما اصول تهیه کیک را بدانید و با فوت و فن های آن آشنا باشید می توانید مانع ته نشین شدن کشمش ها شوید و کاری کنید که به قالب نچسبد.

طرز تهیه کیک کشمشی
در اولین مرحله برای تهیه کیک کشمشی باید میزان کشمشی که قرار است داخل کیک به کار برده شود را با آب خیس کرده و خوب بشویید.

سپس کشمش ها را روی یک پارچه پهن کنید تا کاملاً خشک شود، اگر خیس باشد وزن آن بیشتر خواهد شد و کیک شما خیلی زود ته نشین می‌شود و ظاهر جذابی که از آن انتظار دارید را به دست نمی آورید.

در مرحله بعدی وقتی که کشمش ها حسابی خشک شدند، باید آنها را با گردوی خرد شده مخلوط کرده و حدوداً دو قاشق هم آرد روی آنها الک کنید و آنها را با هم خوب مخلوط کنید و در گوشه ای بگذارید. این کار کمک می کند که کشمش ها داخل کیک ته نشین نشوند.

در مرحله بعدی باید بکینگ پودر و آرد هم با هم مخلوط شوند. برای اینکه نرم باشند سه بار آن ها را الک کنید و در گوشه بگذارید.3


پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.beytoote.com
3.www.offdecor.com
نسخه چاپی