آموزش دستور پخت و طرز تهیه چند مدل کیک کشمشی
کیک کشمشی نرم و پف پفی یکی از کیک‌های نوستالژیک دوران کودکی اکثر ما و خوراکی زنگ تفریح در مدرسه بود. طرز تهیه کیک کشمشی و گردویی، کیک کشمشی زعفرانی خوش عطر، کیک کشمشی با ماست یا شیر و کیک کشمشی ساده و گردویی در فر یا در قابلمه به صورت خانگی همگی از قدیم مرسوم بوده‌اند.


کیک کشمشی و زعفرانی بدون فر


مواد لازم
آرد قنادی یک پیمانه + دو سوم پیمانه
بکینگ پودر سه قاشق چایخوری
نشاسته ذرت یک سوم پیمانه
شکر یک پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ سه قاشق غذاخوری
کشمش نصف پیمانه
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
یک قاشق غذاخوری آرد برای آغشته کردن کشمش
گلاب یک سوم پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
ماست دو سوم پیمانه
تخم مرغ چهار عدد

ابتدای کار به چند نکته مهم توجه کنید
تخم مرغ نباید یخ باشد : حتما اجازه دهید یکی دو ساعت بیرون یخچال باشد تا به دمای محیط برسد ( پیشنهاد می گردد برای گرم شدن تخم مرغ ها ، توی کاسه ، آب گرم ریخته ، تخم مرغ ها رو داخلش گذاشته تا گرم شوند ، بعد استفاده گردد) . این نکته تو بافت و پف کیک خیلی موثراست .

ماست یا شیر هم حتما کمی گرم باشد.

طرز تهیه
مرحله اول
تخم مرغ ، شکر و وانیل رو حدود هفت هشت دقیقه با همزن میزنیم تا خوب پف کند و کامل سفید رنگ و کشدار گردد . بعد روغن رو اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم . بعد ماست ،  گلاب و زعفران رو اضافه میکنیم .

مرحله دوم
مخلوط آرد ، نشاسته ذرت و بکینگ پودر رو سه بار الک کنید و در سه مرحله به مایه تخم مرغی اضافه کنید و بدون همزن برقی هم بزنید . در مرحله آخر همزن رو روشن کنید و مدت پانزده ثانیه هم بزنید تا گلوله های آرد باز گردد (بیشتر نباشد که پف کیک رو میگیره ) .

مرحله سوم
شعله پخش کن را روی شعله متوسط قرار دهید . اگه روی شعله کوچیک بزارید کیک خمیر میشود و پف نمی کند و اگه روی شعله بزرگ بزارید ، احتمال داره کیک بسوزد . اجازه دهید شعله پخش کن روی شعله متوسط یک ربع بماند تا خوب داغ گردد .حرارت هم باید کاملا ملایم باشد .

مرحله چهارم
مواد رو داخل قابلمه به قطر بیست و سه ریخته . کف قابلمه رو چرب کنید . کاغذ روغنی حتما بندازید. ابتدا یک سوم مواد کیک رو داخل قابلمه بریزید . بعد یک سوم کشمش ها رو که اول مرطوب شده و بعد با آرد خوب مخلوط کردین روی آن بریزید . اصلا هم نزنید ، چون ته کیک می رود و میسوزد . بعد دوباره نصف مایه کیک باقیمانده رو بریزید و کشمش روی آن بریزید .

مرحله پنجم
در آخر باقی مایه کیک رو بریزین و بعد کشمش روی آن بریزید. ( پس توی سه مرحله مایه کیک و کشمش ها ریخته میشود ، چون اینطوری کشمش ها بطور یکنواخت داخل بافت کیک ، بعد از پخت قرار میگیرند ) . اصلا هم نزنید .

مرحله ششم
حالا قابلمه رو روی شعله پخش کن که گرم شده بزارید . درب قابلمه رو دم کنی بزارید و حرارت رو خیلی ملایم کنید . کیک حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا آماده شود . تا قبل از یک ساعت اصلا درب قابلمه رو برندارید ، چون پفش میخوابد . بعد از این زمان در رو بردارید ، اگر روی کیک خشک و پخته بود و دور کیک طلایی بود ، یا خلال دندون یا چاقو تست کنید ، اگه تمیز بیرون اومد آماده است و گرنه که بزارید بازهم بماند .

برای پخت داخل فر هم حدود 45 دقیقه ( البته بعد از نیم ساعت چک کنید چون دمای فرها متفاوته ) دمای 180 درجه قرار بدید . کیکی با بافتی عالی و سبک و طعم و عطر فوق العاده ای خواهید داشت .1

آموزش دستور پخت و طرز تهیه چند مدل کیک کشمشی


کیک کشمشی بدون فر و در قابلمه


مواد لازم
تخم‌مرغ: ۴ عدد
شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد:‌ ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری
کشمش: به مقدار دلخواه

طرز تهیه کیک کشمشی بدون فر در قابلمه
مرحله اول
ابتدا تخم‌مرغ، شکر و وانیل را با هم ترکیب کنید و حداقل ۵ دقیقه خوب هم بزنید. سپس شیر ولرم و روغن مایع را اضافه کنید و در حدود ۳۰ ثانیه هم بزنید. سپس مثل دستور قبلی، آرد و بیکینگ پودر را با هم ترکیب کنید و ۳ بار الک کنید. مواد الک شده را به تدریج به ظرف قبلی اضافه کنید و خوب هم بزنید.
 
مرحله دوم
در قالب مورد نظر، مواد را بریزید. سپس کشمش را روی خمیر بپاشید. می‌توانید برای خوش‌طعم و خوشمزه‌شدن، کیک کشمشی و گردویی داشته باشید، پس تکه‌ها گردو را نیز روی مواد بریزید. سپس قالب را در قابلمه‌ای بزرگ قرار دهید و به مقدار خیلی کم، کف قابلمه آب بریزید.
 
مرحله سوم
در قابلمه را ببندید و اجازه دهید کیک بپزد. شعله گاز را کم کنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کیک مغز پخت شود. می‌توانید برای اطمینان از مغرپخت شدن کیک، از دم‌کنی استفاده کنید.

البته برای این دستور، می‌توانید بدون قالب عمل کنید. یعنی در قابلمه نچسب مورد نظر، کمی روغن بریزید و مواد را در آن بریزید و روی قابلمه دم‌کنی بگذارید تا کیک خوب بپزد. نوش جان.2

آموزش دستور پخت و طرز تهیه چند مدل کیک کشمشی


کیک کشمشی با چاشنی ماست


مواد لازم
2 پیمانه آرد
1 و 1/2 پیمانه پودر شکر یاشکر
1 قاشق چایخوری وانیل
2 قاشق چایخوری بیکینگ پودر
1 پیمانه ماست
1 پیمانه روغن مایع
کشمش به اندازه دلخواه
3 عدد تخم مرغ

مراحل آماده سازی
اول از همه آرد رو 3 بار الک میکنیم و بعد بیکینگ پودر. رو اضافه میکنیم و کنار میزاریم.

بعد توی یه ظرف دیگه پودرشکر و تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کرده و هم میزنیم. بعد وانیل رو اضافه میکنیم و بعد ماست روکه اضافه کردیم هم میزنیم و روغن رو میریزیم.

موادروکمی هم میزنیم و بعد آرد رو توی چندمرحله اضافه میکنیم و آروم هم میزنیم بالیسک بعد کشمش ها رو میریزیم بعد قالب روکه از قبل چرب کردیم مواد رو داخلش میریزیم و توی فر می زاریم.

از قبل گرم شده با درجه 180 به مدت 45 دقیقه میزاریم البته دمای فر و ساعت هر فری با هم فرق داره و بستگی به. خودتون داره چطور تنظیم کنید.3


پی نوشت:
1.
2.
3.
نسخه چاپی