طرز تهیه کیک اسفنجی هندوانه ای با سه روش

کیک اسفنجی به شکل هندوانه


مواد لازم برای کیک اسفنجی
سه عددتخم مرغ متوسط یا رو به بزرگ
۳۰۰ گرم آرد سفید سه بار الک شده
پودر قند یا شکر ۳۰۰ گرم
وانیل یک ق م
بکینگ پودر دو ق م سر پر تقریبا
روغن مایع نصف لیوان بزرگ
آب یا شیر سه چهارم( لیوان ) یا کمی بیشتر
رنگ خوراکی مجاز قرمز و سبز به مقدار لازم
چیپس خوراکی به مقدار لازم

طرز تهیه و نکات
ابتدا در ظرفی بزرگ سه عددتخم مرغ را خوب هم میزنیم تا کرم رنگ بشه.

بعد شکر یا پودر قند را اضافه میکنم هم میزنیم و بعد روغن و و شیر یا آب را اضافه میکنیم و بعد آرد را آروم آروم اضافه میکنیم بکینک پودر هم اضافه می کنیم. زیاد هم نزنید تا پف کیک نخوابه.

تا مایع یکدست بشه.

و مقدار مواد کیک وانیلی را نصف کردم در دوتا ظرف و نصفی را رنگ قرمزکردم. و نصفی باقی که ساده بود را باز نصف کردم و نصف آن را سبز و نصفی هم ساده که البته من توی سفید دو قطره سبز ریختم فسفری بشه رنگم سبز تیره روشن که اشتباه بود سفید باشه جلوه بهتری داره.

قالب گرد کیک را روغن جامد زدم و آرد پاش یک سطح کردم.

و از بالا مرکز دایره اول مواد سبز رنگ را ریختم کامل و بعد از مرکز مواد سفید و بعد مواد رنگ قرمز کیک را ریختم این کار باید با آرامش دقت انجام بگیره و بعد چیپس شکلاتی رو محدوده قرمز ریختم البته من کم ریخت کمی بیشتر بریزید بهتر چون حین پخت قاطی میشه و قشنگتر میشه .

بعد هم فر را از قبل ده دقیقه گرم کردم با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد و بعد بمدت چها پنج دقیقه گذاشتم پخت و پنج دقیقه هم گذاشت در فر خاموش باشه تا خودش بعد راحت از قالب در بیاد و بعد گذاشتم کمی خنک شد برگردوندم در یک سینی و باز برگردوندم در سینی اصلی که طرح روش مشخص بشه.

نکات مهم کیک در حین پخت
فر را دردمای ۱۸۰ الی ۲۰۰ درجه فارنهایت روشن میکنیم.

قالب مورد نظررا با روغن جامد چرب میکنیم. و آرد را دور تا دور ظرف همه جاش یکدست میپاشیم کم.

بعد کمی از بظرف را برمیگردونیم تا ضربه میزنیم تا آرد اضافی بریزه.

بعد مواد را از بالا به آهستگی داخل ظرف میریزم باید نصف ظرف خالی باشه تا پف کیک جا باشه.

قالب را داخل فر میذاریم از نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه.

این تایم بستگی به ارتفاع و ضحامت کیک در ظرف داره.

با خلال دندان کیک را تست میکنیم تا ببینیم پخته یا نه اگه مواد به خلال یا چنگال نچسبید فر گریل میکنیم تا پنج دقیقه تا روی کیک طلایی خوشرنگ بشه.

بعد از تایم پنج دقیقه گریل را خاموش میکنیم و پنج دقیقه میذاریم کیک توی فر خاموش باشه.

اینجوری بهتر از قالب بعدا جدا میشه.

بعد از فر در میارم قالب را میگذاریم پنج الی ش دقیقه کیک به دمای محیط برسه و خنک بش.

با لیسه یا چاقودو تا دور قالب آروم خط می اندازیم میذاریم دو سه دقیقه بعدش آروم تو دیس مورد نظر برمیگردونیم .1

طرز تهیه کیک اسفنجی هندوانه ای با سه روش


کیک هندوانه تابه ای 


مواد لازم
تخم‌مرغ ۳ عدد
شکر یک پیمانه
آرد ۲ پیمانه
دو سوم پیمانه شیر یا اب نصف
روغن مایع نصف پیمانه
وانیل یک چهارم ق چ
بکینگ پودر یک ق م
رنگ خوراکی سبز و قرمز

طرز تهیه
اول تابه مورد نظر رو خوب چرب کنید. روی شعله ، شعله پخش کن بزارید و روشن کنید تا گرم بشه.

مرحله اول
اول تخم مرغ شکر و وانیل را خوب با همزن برقی بزنید تا حجیم و رنگ آن کرمی شود سپس روغن و شیر را اضافه کرده در آخر ارد و بکینگ پودر الک شده حالا در اینجا مثل تصویر زیر ، نصف مواد را بزارید برای رنگ قرمز و داخل ظرفی بریزید و کمی رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید تا یکدست شود.

مرحله دوم 
مابقی مواد هم به دو قسمت کنید برای رنگ سفید (ساده) و سبز رنگ مواد سبز رنگ‌ بیشتر از سفید باشه (برای من مقداری زیاد شد)

مواد را که رنگی کردید و آماده شد ؛ اول رنگ سبز را بریزید تا خودش داخل تابه پهن شود ، بعد مواد سفید رنگ در مرکز تابه بریزید و سپس در مرکز سفید رنگ مواد قرمز رنگ که روی هم در وسط ریخته میشه خیلی راحت و مرتب توی تابه پهن میشه و شکل میگیره حالا سرش دمکنی بزارید و روی حرارت متوسط اجازه دهید بپزه

بعد نیم ساعت با خلال چک کنید.

وقتی کیک پخت و شعله را خاموش کردید و کیک گرمه روی آن را با شکلات چیپسی (از لوازم قنادی ها تهیه کنید) تزیین کرده مثل دونه های هندوانه چون کیک گرمه شکلات ها روش فیکس میشه به همین راحتی خیلی ساده اس و درست کردنش لذت بخش.2

طرز تهیه کیک اسفنجی هندوانه ای با سه روش


روشی دیگر برای کیک هندوانه ای تابه ای


مواد لازم
آرد گندم 2 لیوان
تخم مرغ 3 عدد
شکر 1 لیوان
شیر 2/3 لیوان
روغن نصف لیوان
وانیل نصف قاشق چایخوری
بکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
رنگ خوراکی به مقدار لازم و دلخواه

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله ی اول
خب برای تهیه ی کیک هندوانه ای که با قابلمه و یا تابه هم قابل پخت است و احتیاجی ضروری به فر نداریم برای اولین مرحله باید وسایل مورد نیاز تهیه کنیم پس برای این کار طبق دستور مواد را آماده می کنیم و برای اولین کار ظرفی را آماده کرده و یک لیوان شکر ( یا می توان از پودر قند هم استفاده کرد ) را داخل ظرف می ریزیم حالا سه عدد تخم مرغی را که برای استفاده کنار گذاشته ایم را یکی پس از دیگری شکسته و داخل ظرف به شکر اضافه می کنیم و سپس شروع می کنیم به هم زدن تخم مرغ و شکر با همزن برای مخلوط شدن و یک دست شدن مواد.

بعد از اینکه خوب مواد را با هم مخلوط کردیم نصف قاشق چایخوری را از وانیل برداشته و آن را هم به ترکیب تخم مرغ و شکر یا همان پودر قند اضافه می کنیم و باز هم شروع می کنیم به هم زدن مواد و این بار برای اینکه وانیل هم با ترکیب تخم مرغ و شکر مخلوط و قاطی شده و انقدر هم زدن را ادامه می دهیم تا مواد خوب حجیم و کش دار شوند.

مرحله ی دوم
بعد از اینکه مواد خوب حجیم و کش دار شد حدود سه تا چهار دقیقه بعد نصف بیشتر لیوان یا همان ۲/۳ لیوان شیری را که آماده کرده ایم را به ترکیب مواد اضافه می کنیم و بعد از اضافه کردن شیر نصف لیوان تهیه شده را نیز داخل ظرف می ریزیم و شروع می کنیم به هم زدن کل مواد در حد یک دقیقه با همزن و البته با دور کند.

مرحله ی سوم
حالا باید مقدار آردی که داریم معمولا در حد دو لیوان هستش را چند بار الک کرده که ناخالصی های آن گرفته شود و و آماده ی اضافه کردن به مواد کیک باشد را به همراه یک قاشق مرباخوری از بکینگ پودر را به ترکیبات اضافه می کنیم و با لیسک به خوبی هم می زنیم و بعد از اینکه هم زدن تمام شد آماده ی رفتن به مرحله ی بعد می شویم.

مرحله ی چهارم
حال باید دو ظرف دیگر را آورده و ترکیب موادی را که درست کرده ایم را به دو نصف تقسیم کرده و یک نصف آن درون ظرف باقی می ماند و نصف دیگر جدا شده و به ظرف دیگری منتقل می شود همانطور که گفتم دو ظرف لازم داشتیم و الان باید یک نصف از مواد را دوباره به دو نصف دیگر تقسیم کنیم و یک نصف را درون ظرف خودش باقی گذاشته و نصف دیگر را به ظرف دیگر منتقل می کنیم ( پس مواد اصلی را دو نصف و یکی از نصف ها را دوباره دو نصف می کنیم ).

مرحله ی پنجم
حالا متوجهیم که یک نصف بزرگ از مواد و دو نصف کوچک داریم پس نصف بزرگ را با رنگ خوراکی قرمز ترکیب می کنیم طوری که رنگ به خورد مواد رفته و رنگ مواد را به کلی قرمز رنگ کند و رنگ سبز را نیز به یکی از نصفه های کوچک اضافه کرده و مطمئن می شویم که رنگ مواد تغییر کرده و سبز رنگ شود و نصف دیگر کوچک را بدون رنگ باقی می گذاریم که سفید بماند.

مرحله ی ششم
خب برای ادامه ی کار لازم هستش که قابلمه ای که مدنظر هستش را آماده کرده و کف قابلمه را اسپری روغن چرب می کنیم و اول مایع سبز رنگ را وسط قابلمه می ریزیم تا پخش و پهن بشود و سپس رنگ سفید را می ریزیم و بعد هم رنگ قرمز را ریخته و سپس درب قابلمه را دم کنی گذاشته و درب قابلمه را می بندیم و روی شعله ی گاز روی شعله پخش کن قرار می دهیم و حدود چهل و پنج دقیقه بعد احتمال اینکه کیک پخته باشد هست پس برای تست کردن از خلال دندون استفاده می کنیم به این صورت که خلال را درون کیک فرو می کنیم و اگر چیزی به آن نچسبید پس کیک پخته است پس قابلمه را از گاز جدا کرده و کیک را از قابلمه بیرون می آوریم.

مرحله ی هفتم
برای آخرین مرحله کیک را در مکانی که می خواهیم و روی ظرفی که لازم داریم قرار می دهیم و برای تزیین یا کشیدن هسته های هندوانه می توان از شکلات چیپسی هم استفاده کرد و به دلخواه عمل تزیین را انجام می دهیم.3


پی نوشت:
1.www.ashpaziha.com
2.www.gahar.ir
3.www.mamifood.org
نسخه چاپی