نحوه پخت چند نوع نان خانگی

نان سارکو


مواد لازم برای تهیه نان سارکو
آرد ۲۲۵ گرم
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری (یا خمیر مایه ۲قاشق چای خوری)
نمک ۱ قاشق چای خوری
پنیر خامه ای ۱۰۰گرم
سبزی معطر (ریحان-نعناع) ۲ قاشق سوپ خوری
پیازچه ۲ عدد
تخم مرغ ۱ عدد
کره ۲۵ گرم
شیر ۱۵۰میلی لیتر (۲/۳ پیمانه)
روغن به میزان لازم

نحوه پخت چند نوع نان خانگی

طرز پخت نان سارکو
ابتدا تخم مرغ، نمک، شیر، کره نرم شده، بیکینگ پودر یا خمیر مایه را با هم مخلوط کنید تا تخم مرغ از لختگی خارج شود.

پیازچه را نیز اضافه کنید. سپس آرد را به آرامی اضافه نموده، مخلوط نمائید تا خمیر جمع شود و به دست نچسبد.

خمیر را ده الی دوازده دقیقه ورز داده و صد بار ضربه بزنید. خمیر را جمع کرده روی آن علامت + ایجاد کنید.

کف ظرفی را کمی آرد بریزید، خمیر را روی آن قرار دهید، روی خمیر نیز کمی آرد بریزید و با کیسه فریزر روی خمیر را بپوشانید.

روی ظرف حوله ای قرار دهید و در جائی گرم مانند داخل کابینت به مدت ۲ ساعت بگذارید تا خمیر عمل بیاید و حجم آن دو برابر گردد.

خمیر را برداشته، کمی ورز دهید تا گاز داخل خمیر خارج شود.

سپس به دو نیم تقسیم کرده و چانه کنید. یک به یک چانه ها را برداشته، کمی باز کنید.

در مرکز آن نیمی از پنیر و سبزی را قرار دهید و مجدد چانه کرده و در سینی فر چرب شده قرار دهید.

روی خمیر را با کیسه فریزر پوشانده به مدت۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت دهید.

فر را با حرارت ۱۷۵ درجه ی سانتی گراد به مدت ۵ دقیقه گرم کنید.

فر را خاموش کرده، خمیر را بعد از استراحت دوم با ۲ قاشق شیر و ۱ قاشق روغن مایع با فرچه رومال کنید.

خمیر را داخل فر گرم شده ی خاموش به مدت ۱۰ الی ۱۵ قرار دهید تا خمیر خوب عمل آید.

فر را با حرارت ۱۷۵ درجه ی سانتی گراد روشن کنید و ۳۰ دقیقه زمان دهید تا نان بپزد.
 
نکته: از زمان روشن کردن فر تا پخت کامل نان سارکو ، کف فر، ظرفی فلزی محتوی آب جوش قرار دهید تا داخل فر بخار داشته باشد. 1


نان کماج قیفی


مواد لازم
آرد گندم  750گرم
شیر  300میلی لیتر
روغن مایع  100گرم
خمیر مایه  20گرم
شکر  180گرم
تخم مرغ  4عدد
نمک  1 ق چ
سیاه دانه  به میزان لازم
زرده تخم مرغ  1عدد
کنجد  به میزان لازم

نحوه پخت چند نوع نان خانگی

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
در ابتدا خمیر مایه را به مقدار کمی شیر اضافه کنید و بعد هم حدود یک قاشق غذا خوری شکر بیفزایید و با چنگال کمی هم بزنید. بعد روی ظرف را بپوشانید و ان را به مدت ده الی دوازده دقیقه در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند. این نکته را دقت بفرمایید که اضافه نمودن شکر به خمیر مایه موجب بهتر عمل امدن ان می شود.

می دانید چه موقع خمیر مایه عمل امده است؟ هنگامی که حجم شیر و خمیر مایه کمی بیشتر شده باشد و رویش پر از حباب های ریز و درشت باشد. حالا در ظرف نسبتا گودی تخم مرغ ها را بشکنید و با دور تند همزن ان ها را خوب هم بزنید تا رنگشان کرمی شود و کش بیاید. از شکرتان حدود یک قاشق غذا خوری برای رومال کردن نگه دارید و مابقی را درون ظرف بریزید و هم بزنید تا شکر اب شود و دانه های ریز شکر نمایان نباشد. حالا شیر و نمک و خمیر مایه عمل امده و روغن را اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید تا مایعی یک دست و صاف حاصل شود. حالا اردتان را دو بار الک کنید تا هوا بین ذرات ان ها برود و نانتان خوب پوک شود و پف کند. ارد را با دقت و کم کم به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید.

دست هایتان را تمیز بشویید و کمی چرب کنید و بعد خمیر را با دست هایتان چنگ بزنید تا وقتی که دیگر نیازی به اضافه کردن ارد نباشد و خمیر به دست هایتان نچسبد. خمیر را به مدت بیست دقیقه ورز دهید و یا برای صد بار به کف ظرف بکوبید تا خوب خسته شود. حالا خمیر را گرد کنید و رویش را بپوشانید و ان را کنار قرار داده تا استراحت کند. حدود نیم ساعت به ان فرصت دهید تا خوب عمل بیاید و حجیم شود. این نکته را دقت بفرمایید که اگر در فصل پاییز و یا زمستان هستید برای این که خمیرتان زود تر و بهتر عمل بیاید ان را کنار بخاری و یا شوفاژ قرار دهید.

وقتی حجم خمیرتان دو الی سه برابر شد ان را روی میز کارتان قرار دهید و بعد با دست های چرب ان را کمی ورز داده تا پفش را بگیرید. حالا از خمیر به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و بعد وردنه را چرب کنید و خمیر را پهن کنید. حالا این خمیر را به شکل لوله ای باز کنید. فویلی را بردارید و شبیه به مخروط حالت دهید. خمیر را دور تا دور این مخروط فویلی بپیچید.

مرحله دوم
حالا نوبت درست کردن مایع رومال برای روی نان کماج قیفی است. برای این کار ابتدا یک زرده تخم مرغ را با کمک چنگال ان قدر هم بزنید تا از لختی در بیاید. حالا یک قاشق غذا خوری شیر ولرم و یک قاشق غذاخوری شکر به ان اضافه کرده و خوب هم بزنید تا دانه های شکر کاملا حل شوند.حالا به کمک برس مخصوص اشپزی، از این رومال روی نان ها بزنید و سپس رویش کنجد و یا سیاه دانه بپاشید.

مرحله سوم
این نان های قیفی را روی سینی فر قرار دهید و داخل فری که از قبل گرده ایم بگذارید. حدود نیم ساعت زمان می برد تا این نان ها با دمای 180 درجه سانتی گراد کاملا بپزند. وقتی نان ها پخت فر را از پایین خاموش کرده و گریل را روشن می کنیم می گذاریم تا رویش طلایی و برشته شود. نوش جان 2


نان سیر بدون فر


مواد لازم
نان تست ۸ تکه
کره ۲ قاشق غذاخوری
سیر رنده یا ریز خرد شده ۴ حبه
فلفل قرمز خشک شده (اختیاری) به میزان دلخواه
نمک، فلفل سیاه و آویشن به میزان دلخواه

نحوه پخت چند نوع نان خانگی

طرز تهیه
نان های تست را نصف کنید. کره را کمی در دمای محیط قرار بدهید تا نرم شود. سپس آن را داخل کاسه بریزید.

3یا 4 حبه سیر را مستقیما داخل کاسه رنده و به کره اضافه کنید. بدلخواه می توانید کمی نمک اضافه کنید. سپس کره و سیر را خوب با هم مخلوط کنید. مخلوط سیر و کره را به مقدار مساوی روی برش های نان تست بمالید و پخش کنید.
 
ماهیتابه را روی حرارت زیاد قرار دهید. وقتی کاملا داغ شد حرارت را کم کنید، نان های تست را داخل ماهیتابه بچینید و در آن را بگذارید. اجازه دهید نان های سیر چند دقیقه برشته شوند تا کناره ها حالت کریسپی پیدا کند و روی آن طلایی شود. اگر دوست دارید نان سیر تردتری داشته باشید چند دقیقه بیشتر آن را حرارت دهید.
 
زمانی که نان های سیر به میزان دلخواه برشته شد آویشن و فلفل را روی آن ها بپاشید. سپس آن ها را در ظرف سرو بچینید و این نان سیر خوش طعم و لذیذ را بصورت گرم نوش جان کنید. 3


پی نوشت:
1.www.tasvirezendegi.com
2.www.mamifood.org
3.www.irancook.ir
نسخه چاپی