دستور پخت نان های محلی کرمانشاه

نان ساجی


مواد لازم
2 لیوان آرد سبوس دار
1 قاشق چایخوری خمیر مایه فوری
نصف قاشق چایخوری نمک

دستور پخت نان های محلی کرمانشاه

مراحل تهیه
برای تهیه این نان از وسیله ای به نام ساج استفاده میشه

پودر خمیر مایه فوری رو داخل یک فنجان آب ولرم ریختم. نمک رو هم اضافه کردم وهم زدم و20دقیقه گذاشتم بمونه

آرد رو داخل ظرف گودی ریختم وخمیر مایه رو اضافه کردم وشروع کردم به ورز دادن تا اینکه خمیر آماده شد و به دست نچسبید.

نیم ساعت به خمیر استراحت دادم و بعد از خمیر به اندازه نارنگی جدا کردم.حدود 6تا شد. هر کدام از خمیر ها رو با وردنه پهن کردم.

ساج رو روی شعله گاز گذاشتم تا وقتی داغ شد و بعد خمیر های پهن شده رو روی ساج گذاشتم وقتی یک طرف پخت نان رو برگردوندم وسمت دیگر رو روی ساج گذاشتم. خیلی زود آماده میشه وزمان پختش کم است. خیلی نرم ولطیف است 1


نان گرده کرمانشاهی


مواد لازم
آرد 1 کیلوگرم
روغن حیوانی نصف لیوان
روغن مایع 1 لیوان
شیر 2.5 لیوان
شکر 1.5 لیوان
زردچوبه 2 قاشق چای‌خوری
پودر شنبلیله 1 قاشق چای‌خوری
پودر رازیانه 1 قاشق چای‌خوری
نمک 1 قاشق چای‌خوری
خمیرمایه 4 قاشق چای‌خوری

دستور پخت نان های محلی کرمانشاه

طرز تهیه گرده کرمانشاهی (گرده شیرین)
مرحله اول
خمیر مایه رو به همراه نصف لیف لیوان شیر که به دمای حدود 40 درجه سانتی‌گراد رسیده داخل لیوان بریزید و حددود 10 تا 15 دقیقه بهش زمان بدید تا خمبر مایه فعال شه و از سالم بونش مطمئن بشید.

مرحله دوم
در این مرحله یه ظرف بزرگ انتخاب کنید و آرد رو به همراه زردچوبه، پودر شنبلیله، پودر رازیانه و نمک داخل ظرف بریزید و آرد رو خوب با ادویه‌ها مخلوط کنید. در ادامه خمیر مایه رو به مواد اضافه کنید و مواد رو هم بزنید.

مرحله سوم
روغن حیوانی رو روی حرارت بذارید و وقتی که ذوب و داغ شد، کم کم به ارد اضافه کنیدو با قاشق مواد رو سریع هم بزنید.

مرحله چهارم
در این مرحله شیر و شکر رو داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت بذارید تا شکر به طور کامل داخل شیر حل بشه. در ادامه شیر رو کم کم و در چند مرحله به آرد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید.

مرحله پنجم
در این مرحله قاشق رو کنار بدارید و همیر رو با دست ورز بدید. سپس روغن مایع رو کم کم به خمیر اضافه کنید و خوب ورز بدید. حدود 5 تا 10 دقیقه خمیر رو ورز بدید.

مرحله ششم
در این مرحله خمیر رو داخل ظرفی که کمی چرب شده بذارید، روشو بپوشونید و حداقل یک ساعت به خمیر استراحت بدید تا حجمش دو برابر بشه.

مرحله هفتم
خمیر رو که استراحت کرده و عمل اومده از ظرق بیرو بیارید. پف خمیر رو بگیرید و به اندازه پرتقال کوچیک چونه بگیرید. خمیر رو با استفاده از وردنه باز کنید. می‌تونید روی خمیر طرح دلخواهتون رو هم بیندازید.

مرحله هشتم
برای پخت گرده خمیر رو روی ساح داغ بذارید. دقت کنید که نگرده نسوزه. وقتی یک طرف گرده پخت برگردونید تا طرف دیگه‌اش هم بپزه. اگه ساج ندارید می‌تونید گرده رو روی اجاق گاز هم بپزید. برای پخت گرده روی گاز یک ماهیتابه روحی رو به صورت برعکس روی گاز بدارید و وقتی که داغ شد روشو چرب کنید و گرده‌ها رو روش بپزید.

برای پخت گرده کرمانشاهی داخل فر هم می‌تونید فر رو از قبل گرم کنید و گرده‌ها رو روی سینی فر که چب شده بچینید و داخل فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد بذارید. وقتی که روی نون‌ها طلایی شد، گرده کرمانشاهی آماده است. 2


نان روغنی


مواد لازم
تخم مرغ یک عدد
روغن مایع ۱/۲ لیوان
شیر یا آب ولرم ۳/۴ لیوان
شکر ۱.۵ لیوان
ماست ۱ لیوان
بیکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذا خوری
گلاب ۲ قاشق سوپ خوری
پودر هل یا رازیانه ۱ قاشق مربا خوری
زردچوبه ۱ قاشق غذا خوری سرخالی
نمک نصف قاشق چای خوری
آرد تقربیا ۵ تا ۶ لیوان

دستور پخت نان های محلی کرمانشاه

طرز تهیه نان روغنی
مرحله اول : عمل آوری خمیر مایه
ابتدا شیر یا آب ولرم را داخل لیوان یا کاسه ای ریخته (حرارت شیر یا آب باید در حدی باشد که انگشت را نسوزاند حدودا باید دما ۵۰ تا ۵۵ درجه باشد) سپس شکر را به آن اضافه کنید و در انتها خمیر مایه را افزوده و هم بزنید سپس روی لیوان یا کاسه را درپوش بزارید و بمدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

مرحله دوم : هم زدن تخم مزغ با مواد
تخم مرغ و ماست و شکر و گلاب و زردچوبه و نمک پودر هل و روغن مایع را با هم مخلوط می کنید و خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کرده و با همزن دستی هم بزنید تا یکدست و صاف شود.

مرحله سوم : اضافه کردن آرد
آرد را با بیکینگ پودر مخلوط کنید و طی چند مرحله با کمک قاشق چوبی به مخلوط مون اضافه کنید تا جایی که خمیر جمع شود (نباید زیاد آرد به خورد خمیر داد در حدی که چسبندگی آن از بین برود کافی می باشد) وقتی خمیر جمع شد آن را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز دهید سپس داخل کاسه قرار دهید و روش را سلفون بکشید و برای ۲ ساعت در جای گرم اجازه دهید تا خمیر حجم بگیرد و پف کند.

مرحله چهارم : قالب زدن خمیر
بعد از حجم گرفتن خمیر پف آن را با مشت بگیرید و به چونه ها کوچک تقسیم کنید. سطح کار را آرد پاشی کرده و با وردنه چونه ها را باز کنید سپس با کمک چنگال یا هرچی که دوست داشتید روش طرح بزنید (ضخامت نان روغنی نباید زیاد باشد)

مرحله پنجم : سرخ کردن نان روغنی
داخل شیر جوش روغن به اندازه کافی بریزید و اجازه دهید تا داغ شود سپس دانه به دانه نان های روغنی را با حرارت ملایم سرخ کنید و بعد از سرخ کردن روی دستمال روغن گیر قرار دهید و روش را به دلخواه شکر بپاشید همراه با چای میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان روغنی
حرارت حتما باید کم باشد تا نان ها مغز پخت شود اگر حرارت زیاد باشد ممکن است روی نان سرخ شود ولی مغز آن خمیر بماند.

گلاب قابل حذف است.

اگر روغن کرمانشاهی در اختیار داشتید آن را جایگزین روغن مایع کنید زیرا عطر و بوی بسیار خوبی به نان روغنی می دهد. 3


نان فطیر


مواد لازم
آرد 3 پیمانه
شیر 2/3 پیمانه
روغن جامد 2/1 پیمانه
شکر 2/1 پیمانه
خمیر مایه 2 قاشق مرباخوری
نمک نوک قاشق چایخوری
تخم مرغ2 عدد

طرز تهیه نان فطیر محلی
ابتداخمیر مایه را در مقداری آب ولرم حل کنید و کنار بگذارید تا حجم آن دو برابر شود.

آرد را دو بار الک کنید و با شکر و نمک مخلوط کنید. وسط آن ها را گود کنید و محلول خمیرمایه، روغن گرم (نه داغ) و تخم مرغ را داخل آن بریزید. سپس شیر گرم را آرام آرام و در حین ورز دادن خمیر به آن اضافه کنید. تا جایی که به دست نچسبد.

داخل کاسه ای را چرب کنید، بعد از آماده شده خمیر، آن را داخل کاسه قرار دهید و رویش را با سلفون بپوشانید، روی آن نیز حوله یا پارچه ای تمیز انداخته و در جای گرم قرار دهید. اجازه دهید خمیر پف کند و حجم آن زیاد شود. سپس مجددا آن را کمی ورز دهید.

فر را در دمای ۱۶۰ دره سانتی گراد گرم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن را آرد پاشی کنید. خمیر حجیم شده گلوله گلوله کنید و هر گلوله را با فاصله از هم روی کاغذ روغنی پهن کنید. دو عدد زرده تخم مرغ را داخل کاسه ای بشکنید و با استفاده از قلمو آن ها را روی خمیر بمالید. سپس روی خمیر کنجد و سیاه دانه بپاشید و آن را به مدت نیم ساعت داخل فری گرم شده قرار دهید.

بعد از پختن نان، آن را به مدت ۵ دقیقه در حالت گریل فر قرار دهید تا روی آن نیز طلایی رنگ شود. 4


پی نوشت:
1.www.cookpad.com
2.www.fidia.ir
3.www.parsiday.com
4.www.kermanshahtitr.ir
نسخه چاپی