دستور پخت و طرز تهیه سه نوع کیک بین المللی

کیک اسفنجی ویکتوریا

کیک اسفنجی ویکتوریا یک کیک کلاسیک انگلیسی است. تا قبل از این، کیک‌های اسفنجی انگلیسی فقط از تخم مرغ و شکر درست شده بودند، اما اواسط قرن نوزدهم بعد از اختراع بیکینگ پودر و استفاده از آن در کیک‌سازی، یک نابغه آشپزی متوجه شد که حالا با وجود بیکینگ پودر، می‌توان حالت فومی و اسفنجی از کره‌ و شکر درست کرد. این ترفند باعث شد کیک اسفنجی ویکتوریا وارد کیک‌سازی بریتانیا شده و به دلیل علاقه ملکه ویکتوریا به این کیک، نامش برگرفته از این موضوع شد و به کیک ویکتوریا معروف شد. با طرز تهیه این کیک همراه ما شوید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا
کره نرم  ۲۰۰ گرم
شکر (آسیاب‌شده) ۲۰۰ گرم
عصاره یا پودر وانیل یک قاشق چای‌خوری
تخم مرغ چهار عدد
آرد ۲۰۰ گرم
بیکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری
مربا یا مارمالاد خانگی با طعم دلخواه به مقدار لازم
خامه قنادی ۲۵۰ میلی‌لیتر

طرز تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا
مرحله اول
قبل از هر چیزی باید فر را روشن کنید و روی درجه ۱۷۰ تا ۱۹۰ سانتی گراد تنظیم کنید. همچنین باید کره را زودتر از یخچال خارج کنید تا حسابی نرم بشود. شکر را هم بهتر است آسیاب کنید تا به شکل پودر قند در بیاید.

مرحله دوم
کره آب‌شده و پودر قند را داخل ظرفی بریزید و با همزن با درجه‌ متوسط هم بزنید. هم زدن را آنقدر ادامه بدهید تا کرم سفت و یکدستی ایجاد شود.

مرحله سوم
تخم مرغ‌ها را یکی یکی داخل مایع بشکنید سپس با همزن با همان درجه قبلی بزنید تا یکدست شود. وانیل را هم با تخم مرغ‌ها به مایع اضافه کنید.

مرحله چهارم
آرد و بیکینگ پودر را مخلوط و الک کنید. الک در واقع صافی‌هایی است که دانه‌های درشت آرد را ریز می‌کند. الک کردن باعث می‌شود آرد گوله گوله نشود و به راحتی با بقیه‌ مواد مخلوط شود. سپس آرد و بیکینگ پودر الک شده را با مایع مخلوط کنید و با قاشق آنقدر هم بزنید تا مایع یکدست شده و غلیظ شود.

مرحله پنجم
قالب کیک‌تان را بردارید و کف آن را با کاغذ آشپزی بپوشانید. سپس کف و دور ظرف را کمی چرب کنید تا کیک بعد از پختن به ظرف نچسبد. در این مرحله می‌توانید مایع‌تان را در دو ظرف کوچکتر تقسیم کنید و بعد از پخت، این دو کیک را به صورت لایه‌ای با خامه روی هم بگذارید. اگر داخل یک ظرف می‌ریزید حواس‌تان باشد اندازه ظرف را به گونه‌ای انتخاب کنید که ارتفاع کیک زیاد باشد، چون در مراحل بعدی باید آن را از وسط دو قسمت کنید و مارمالاد و خامه را روی آن بریزید.

مرحله ششم
قالب را داخل فر (که قبلا گرم شده است) بگذارید و اجازه بدهید ۲۰-۳۰ دقیقه بپزد تا حسابی پف کرده و اسفنجی شود. سپس آن را از فر خارج کنید و از قالب دربیاورید تا سرد شود. بهتر است کیک را روی سطحی بگذارید که از همه طرف هوا بخورد.

مرحله هفتم
خامه قنادی را با همزن بزنید تا فرم بگیرد و سفت شود. سپس مربا یا مارمالاد خانگی‌تان را بردارید. این کیک در شکل کلاسیکش، با مارمالاد توت فرنگی درست می‌شده است. اما شما به دلخواه خودتان می‌توانید از هز مربایی که دوست دارید و در دسترس‌تان است مثل مربای هلو، مربای گیلاس، آلبالو، انجیر، تمشک، زردآلو و غیره استفاده کنید.

مرحله هشتم
اولین طبقه کیک‌تان را بردارید و سطح رویی آن را با چنگال خراش دهید. این کار را برای این باید انجام دهید که مارمالاد داخل کیک نفوذ کند. سپس مارمالاد را به میزان دلخواه روی کیک بریزید و یک لایه بزرگ خامه به آن اضافه کنید. در صورتی که کیک را در یک قالب درست کردید، آن را از وسط به دو طبقه تقسیم کنید و روی طبقه اول را طبق دستور درست کنید. سپس لایه‌ دوم را روی کیک بگذارید و روی آن را مثل مدل کلاسیک کیک اسفنجی ویکتوریا، با پودر قند و انواع میوه‌های دلخواه تزیین کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک ویکتوریا
در حین پخت کیک، در فر را باز و بسته نکنید و دائم به کیک سرک نکشید. باز و بسته کردن در فر باعث می‌شود کیک پف نکند.

اگر می‌خواهید بفهمید کیک پخته است یا نه، یک چنگال را داخل کیک فرو کنید. اگر چیزی به آن چسبید و خیس بود، یعنی کیک هنوز کاملا اسفنجی نشده و نپخته است.

این کیک اسفنجی را با تزئین‌های مختلف و حتی بدون خامه هم می‌توانید میل کنید.

شکر را می‌توانید به صورت دانه درشت هم استفاده کنید. اما این نکته را یادتان باشد که در شیرینی‌جات و کیک، استفاده از پودر قند بهتر از شکر دانه درشت است.

وانیل را به صورت پودر یا عصاره مایع (شبیه سیروپ) می‌توانید استفاده کنید. درصورتی که از عصاره مایع استفاده کنید عطر و طعم بهتری خواهد داشت.

با توجه به اینکه این کیک پف می‌کند، ظرف‌تان را طوری انتخاب کنید که جا برای پف کردن داشته باشد.1

دستور پخت و طرز تهیه سه نوع کیک بین المللی


کیک روسی لانه مورچه

طرز تهیه کیک روسی بسیار ساده است. کیک آنتیل یا همون لانه مورچه (Muraveinik) یک کیک سنتی روسی است که با خرده بیسکویت، گردو و کارامل تهیه شده است. این دستور تهیه بسیار آسان است و فقط به مواد اولیه اساسی احتیاج دارد. این کیک خوشمزه برای فصل‌های کریسمس و تعطیلات یا فقط برای صبح‌های شیرین آخر هفته با یک فنجان چای مناسب است.

مواد لازم
خمیر
۱۶۰ گرم کره آب شده
۵۰ گرم شکر
۸۵ گرم خامه ترش
۳۴۵ گرم آرد
۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر
¼ قاشق چای خوری نمک
۱ قاشق چای خوری عصاره وانیل

کرم
۴۰۰ گرم کارامل
۱۸۰ گرم کره نرم
۱۰۰ گرم گردو خرد شده
مقداری شکلات خرد شده
مقداری سیاه دانه

طرز تهیه
خمیر
در ظرف بزرگی کره و شکر رو مخلوط کنید. خامه ترش و وانیل رو هم اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشن. آرد و بیکینگ پودر رو روی مواد الک کنید و بعد شروع کنید به مخلوط کردن و ورز دادن تا خمیری نرم به دست بیاد. خمیر رو با سلفون بپوشونید و به مدت ۱ ساعت در فریزر بگذارید.

فر رو روشن کنید و روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد بگذارید. توی سینی فر ورق روغنی بگذارید و خمیر رو از فریزر در بیارید و روی ورق روغنی رنده کنید.

رنده‌های خمیر رو مرتب و صاف کنید و به مدت ۱۲-۱۳ دقیقه در فر بپزید تا طلایی بشه و سپس از فر بیرون بیارید و بگذارید تا خنک بشه.

کرم
در ظرفی کره را بریزید و با همزن بزنید تا پفکی بشه. کارامل رو در چند مرحله اضافه کنید و هر بار خوب با همزن بزنید تا یکدست بشه.

مونتاژ
بیسکوییت‌های خنک شده رو با دست خرد کنید که بصورت خرده نون در بیاد و با کرم مخلوط کنید و گردو‌ها رو هم اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا یکدست بشه.

مخلوط به دست آمده رو در ظرف سرو بریزید و با دست بصورت لانه مورچه در بیارید و در آخر برای تزئین خرده شکلات و سیاه دانه را روش بریزید و به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید.2

دستور پخت و طرز تهیه سه نوع کیک بین المللی


فلن کیک سوئدی

مواد لازم:
کرم کارامل 1 بسته
تخم مرغ 2 عدد
شکر 3/4 پیمانه
آرد 1 پیمانه
پوئر کاکایو 3 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع نصف پیمانه
وانیل 1/3 قاشق چایخوری
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
شیر 2 پیمانه
طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا و برای شروع کار،سراغ اماده کردن قسمت کرم کارامل دسر می رویم و ایتدا قالب مورد نظر را که می خواهیم کیک را داخل ان درست کنیم با روغن مایع کمی چرب می کنیم.سپس سس کارامل که در جعبه کرم کارامل وجود دارد را برداشته و ان را کف قالب می ریزیم.

مرحله دوم
در ادامه پودر کرم کارامل را داخل قابلمه می ریزیم و به ان 2 پیمانه شیر اضافه می کنیم و قابلمه رار وی شعله گاز می گذاریم و مواد داخل قابلمه را مدام هم می زنیم تا پودر کرم کارامل رد شیر حل شود و منتظر می شویم تا مواد ما شروع به جوشیدن کند.سپس منتظر می شویم تا حدود 1 دقیقه خوب بجوشد.سپس وقتی مواد ما غلیظ شد ان را از روی گاز برداشته و داخل قالب روی سس کارامل می ریزیم و قالب را برای مدت 3 ساعت داخل یخچال می گذاریم تا دسر ببندد و اماده شود.

مرحله سوم
در ادامه سراغ اماده کردن قسمت کیک کاکائویی می رویم و برای این منظور ، 2 عدد تخم مرغ را که از نیم ساعت قبل از یخچال بیرون قرار داده بودیم را داخل یک ظرف شکسته و در صورت سالم بودن به ان 3/4 پیمانه شکر و 1/3 قاشق چایخوری وانیل اضافه می کنیم و مواد را با همزن برقی خوب مخلوط می کنیم تا کرم رنگ و حبابدار شود.

مرحله چهارم
در ادامه نصف پیمانه روغن مایع و 2 قاشق غذاخوری کره را به مواد کیک اضافه می کنیم و 1 دقیقه با همزن انها را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شود.سپس نصف لیوان اب را اضافه می کنیم و با همزن انها را مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم
در ادامه 1 پیمانه ارد و 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر و 3 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را داخل یک ظرف با هم مخلوط می کنیم و انها را 2 بار الک کرده و به مواد خمیر کیک در مرحله قبل اضافه می کنیم و انها را با لیسک هم می زنیم تا مخلوط شوند و ارد گلوله نشود.

مرحله ششم
در ادامه وقتی کرم کارامل بست ان را از یخچال بیرون اورده و مایه کیک را روی ان می ریزیم.سپس در یک ظرف بزرگتر از قالب کیک کمی اب می ریزیم و قالب را داخل اب می گذاریم تا دسر داخل ان نسوزد.سپس ظرفها را با هم داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 160 درجه سانتی گراد برای مدت 45 دقیقه قرار میدهیم تا کیک ما بپزد و اماده شود.

مرحله هفتم
در ادامه وقتی کیک پخت ان را از فر بیرون اورده و منتظر می شویم تا خنک شود.سپس کیک را برای مدت 3 ساعت دیگر داخل یخچال می گذاریم تا دسر کرم کارامل مججدا ببندد .سپس وقتی دسر سفت شد ان را در ظرف مورد نظر ببر می گردانیم و ان را سرو می کنیم.نوش جان.3


پی نوشت:
1.www.kalleh.com
2.www.yjc.ir
3.www.mamifood.org
نسخه چاپی