آموزش پخت چهار مدل کماج

نان کماج خرمایی


مواد لازم نان کماج خرمایی
 خرما بدون هسته و چرخ شده به مقدار لازم
 زرده ی تخم مرغ 1-2 عدد
 سیاه دانه و کنجد به مقدار لازم
 آرد 8-9 لیوان
 مایه خمیر 3 قاشق سوپخوری
 روغن مایع یک و یک سوم لیوان
 شکر 1 و نیم لیوان
 تخم مرغ 6 عدد
آب ولرم 1 لیوان
شیر2 لیوان

طرز تهیه نان کماج خرمایی
برای تهیه ی نان کماج خرمایی ابتدا نصف لیوان شکر و 3 قاشق خمیرمایه و 1 لیوان آب ولرم را خوب با هم مخلوط کنید سپس آن را در جای گرمی قرار بدهید تا خمیر مایه عمل کند و موجب ور آمدن خمیر شود. اگر دما مناسب باشد سریعتر و گرنه مدت بیشتری طول خواهد کشید.
 
مایه خمیر شما باید تازه باشد و حتما در یخچال نگهداری شود. تا عمل کند در غیر اینصورت مایه خمیرتان فاسد شده و عمل نمی کند.
 
باید آنقدر صبر کنید تا حباب هایی در مخلوط شما ایجاد شود و بالا آمده و کاملاً سبک شود. اگر این اتفاق نیفتاد مایه خمیر شما فاسد است.
 
اکنون تخم مرغ ها را در ظرفی بریزید و با همزن خوب بزنید. سپس شیر و 1 لیوان شکر و روغن مایع را اضافه کنید و باز هم بزنید. مخلوط خمیر مایه را به آن اضافه کنید و باز هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس آرد الک شده را اضافه کنید.
 
معمولاً نوع آردی که استفاده می کنید میزان آن متفاوت است. به مقداری آرد اضافه شود که  خمیر به دست نچسبد. آرد را کم کم اضافه کنید و ورز بدهید.
 
روی خمیر را بپوشانید و در مکانی نسبتاً گرم قرار بدهید تا حجم آن بیش از دو برابر شود و به اصطلاح ور آید و کاملاً درون خمیر متخلخل و حفره هایی ایجاد شود که نشانه آماده بودن خمیر می باشد.
 
فر را روشن کنید و روی دمای 180 درجه قرار بدهید. کف سینی فر را چرب کنید و گلوله هایی از خمیر بردارید، آن را باز کنید و خرما را وسط آن قرار بدهید و به شکل دلخواه در آورید. و کف سینی بچینید. سپس زرده تخم مرغ را هم بزنید و با برسی روی آن بکشید. و به مقدار لازم روی آن کنجد یا سیاه دانه بریزید.
 
و در فر به مدت 20 دقیقه با دمای 180 درجه قرار بدهید و بعد از این مدت در گرمکن فر بگذارید تا روی آن طلایی شود. اگر فر شما گرمکن ندارد گریل را روشن کنید و زمانی که طلایی شدند نان کماج آماده شده را در سبد بچینید و سینی دیگری را که از قبل آماده کرده بودید در فر بگذارید.

اگر تعداد نفرات شما کم است میزان مواد لازم را نصف کنید. این نان برای افطار و صبحانه و به عنوان یک میان وعده سالم برای کودکانتان در مدرسه بسیار مناسب می باشد. 1


کماج تابه ای


مواد لازم
آرد برنج 2 لیوان
آرد قنادی 1 لیوان (هرچقدر که آرد قنادی بیشتر باشه کماج نرمتر میشه ,پس اگه خواستین کماج نرم تری داشته باشین میتونین از میزان آرد برنج کم کنین و به همون میزان به آرد قنادی اضافه کنین )
ماست نصف لیوان
تخم مرغ 3 عدد
زیره سیاه ساییده شده یک قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر 2 قاشق چای خوری
زردچوبه دو قاشق چای خوری یا زعفران به میزان لازم برای رنگ گرفتن کماج(من چون زعفرون نداشتم از زردچوبه استفاده کردم)
نمک نصف قاشق چای خوری

آموزش پخت چهار مدل کماج

طرز تهیه کماج
آرد برنج رو با 1.5 لیوان آب مخلوط کنید و به اندازه ی 10 دقیقه اجازه بدین تا خیس بخوره.

سپس تمام مواد رو به اون اضافه کنید و با هم خوب مخلوط کنید. اگر احساس کردین که میزان زعفران یا زردچوبه ی بیشتری نیاز دارین به مواد اضافه کنین چون کاملا سلیقه ایه.

تابه رو روی حرارت بذارین و مقداری روغن داخلش بریزین تا به جوش بیاد سپس با استفاده از قالب یا مثل من به کمک یه ملاقه کماج رو قالبی درست کنید. بعد از اینکه یک طرف اون کاملا طلایی شد برگردونش کنین تا طرف دیگشم طلایی بشه. میتونین تمام مواد رو یک جا داخل تابه بریزین و بعد از طلایی شدن یک طرفش اونو برگردون کنین تا طرف دیگشم بپزه و طلایی شه. شما میتونین کماج رو با شیره ی خرما یا شیره ی انگور و هر مربایی که خواستین نوش جان کنید. البته باید این نکته رو یادآوری کنم که شما برای شیرین شدن کماج می تونین داخل موادش شکر رو هم اضافه کنین اما موقع سرخ کردنش حتما حرارت رو کم کنید تا کماج بخاطر داشتن شیرینی نسوزه. 2


کُماچ با ادویه مخصوص ( نان مخصوص کرمانی ها)


مواد لازم
خمیر نان بربری  ۱ چونه
تخمی نان  به مقدار لازم
سیب زمینی  ۱ عدد
تخم مرغ  ۱ عدد

آموزش پخت چهار مدل کماج

طرز تهیه
زمان پخت ۶۰ دقیقه

۱ اگه از نانوایی خمیر بخرین که کارتون راحته اما اگه در دسترس نبود ۲ لیوان آرد گندم رو با یه قاشق خمیر مایه و کمی نمک و شکر مخلوط کنین و بهش نصف لیوان آب اضافه کنین و یک ساعت صبر کنین تا خمیرتون برسه.
۲ البته اگه از سالم بودن خمیر مایه مطمئن نیستین حتما خمیرمایه و شکر رو توی نصف لیوان آب بریزین و ده دقیقه صبر کنین تا حجمش دوبرابر شه بعد خمیرتون رو درست کنین.
۳ حالا تخمی نان رو درست کنین. تخمی نان شامل مقداری کنجد، تخم شوید، رازیانه، سیاه دانه، شاه دانه، گل زعفران نما، زیره سبز و سیاه و مقدار کمی زردچوبه هست.
۴ سیب زمینی رو آب پز کنین و رنده کنین.
۵ تخم مرغ و سیب زمینی و تخمی نان رو به خمیر اضافه کنین و ورز بدین.
۶ کف تابه یا قابلمه رو چرب کنین و خمیرو داخلش پهن کنین. نیم ساعت به خمیر استراحت بدین.
۷ با شعله ی کم بذارین خوب بپزه و سرخ شه. وقتی زیرش برشته شد کماچ‌رو پشت و رو کنین تا دو طرفش سرخ شه‌.

سایر نکات کُماچ با ادویه مخصوص ( نان مخصوص کرمانی ها)
می تونین خمیرو به صورت چونه های کوچیک مثل کولوچه توی روغن سرغ کنین که ما بهش میگیم روغن جوشی و معمولا هم عصر پنج شنبه برای سرمزار رفتن درست می کنیم. 3


کماج بابلی


مواد لازم (۱۰ نفر)
3 لیوان آرد برنج
3 لیوان شیر
3 عدد تخم مرغ
شکر به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
1 ق چ نمک

آموزش پخت چهار مدل کماج

مراحل تهیه
همه مواد رو قاطی میک نیم و هم می زنیم و به مدت ۲ ساعت تو یخچال نگه می داریم و بعد تو روغن با شعله کم سرخ می کنیم. من یک مقدار وانیل و کنجد هم برای خوشمزه تر شدن اضافه کردم. 4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.2nafare.com
3.www.sarashpazpapion.com
4.www.cookpad.com
نسخه چاپی