آموزش تهیه چند مدل نان قندی

نان قندی


مواد لازم
آرد  400 گرم
بکینگ پودر 3 قاشق چای خور ی
آب  نصف پیمانه
شکر  یک پیمانه
روغن مایع  نصف پیمانه
نمک  یک چهارم قاشق چای خوری
زعفران دمکرده  به مقدار لازم
زرده تخم مرغ  یک عدد
عسل  یک قاشق غذا خوری
کنجد  به مقدار لازم

آموزش تهیه چند مدل نان قندی

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول تهیه نان قندی:
ابتدا آب و شکر رو می ذاریم تا جوش بیاد و شکر توش حل بشه. آرد و بکینگ پودر و نمک رو با هم مخلوط می کنیم و سه بار الک شون می کنیم تا یک دست بشن و گلوله نداشته باشن. آب و شکر مون که جوش اومد روغن مون رو بهش اضافه می کنیم و هم می زنیم. حالا مواد خشک مون رو به مایع به دست اومده اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا مخلوط بشه. خمیر حاصله شل می شه ولی چسبنده نیس. به هیچ وجه بهش آرد اضافی نزنید چون بافتش رو خراب می کنه.

مرحله دوم تهیه نان قندی:
برای مواد رو مال مون ابتدا زعفران مون رو با چند تکه یخ می ذاریم تا رنگ بگیره و دم بکشه. بعد که دم کشید دو قاشق غذا خوری از زغفران رو بر می داریم. یک عدد زرده تخم مرغ رو به زعفران اضافه می کنیم. یک قاشق غذا خوری عسل رو هم بهش اضافه می کنیم و خوب ترکیب می کنیم. خمیر مون رو بین دو تا نایلون می ذاریم و با وردنه باز می کنیم. قطر خمیر باید 8 میلی متر باشه. خمیر رو روی سینی فر که از قبل چرب کردیم می ذاریم و روش رو با یه چاقو طرح لوزی می زنیم و با استفاده از قلمو از مواد رو مال روش می مالیم. در آخر کمی کنجد روی نون قندی مون می پاشیم. نون رو به مدت 20 دقیقه توی فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم شده می ذاریم تا بپزه.

مرحله سوم تهیه نان قندی:
در آخر به مدت 2 دقیقه گریل رو روشن می کنیم تا روش طلایی بشه. نون رو از فر در میاریم و می ذاریم تا حدود یک ساعت خنک بشه. بعد برش می زنیم و سرو می کنیم. نون قندی رو اصلا داغ تست نکنید چون طعم واقعی اون زمانی معلومه که خنک بشه و وقتی داغه طعم مخصوصی نداره. 1


نان قندی (ساوه)


مواد لازم
2 کیلو آرد قنادی
3 عدد تخم‌مرغ
1 بسته خامه
200 گرم کره یا روغن حیوانی
1 قاشق غذا خوری مخمر یا خمیر مایه
3 لیوان فرانسوی شکر
3 لیوان فرانسوی ماست
1 قاشق غذاخوری بکینگ پودر
1/2 قاشق غذا خوری وانیل
گردو دارچین شکر گلاب برای داخل نان قندی چشمی اندازی گیری شود

آموزش تهیه چند مدل نان قندی

مراحل تهیه
شکر را آب کرده(شکر در ظرف ریخته به همراه ۱ لیوان آب روی شعله انقدر که آب شه دانه شکر معلوم نشه.

خمیر مایه را به همراه شکر و نصف لیوان شیر یا آب مخلوط کرده میزاریم عمل بیاد.

همه مواد را با هم مخلوط کرده شکر آب شده و خمیر مایه هم همینطور آرد را الک کرده اضافه می کنیم انقدر اضافه می کنیم که به دست نچسبه.روی خمیر پارچه کشیده استراحت میدیم ۱۲ ساعت.

خمیر را با وردنه به قطر ۲ سانت باز می کنیم با لیوان استیل دایره دایره در میاریم از مواد داخلش می ریزیم و دورش و با انگشت پیچ میدیم که باز نشه.

روغن مایع ریخته داغ شود بعد شی بنی های آماده را داخلش میندازیم تا طلایی شد.

بعد از خنک شدن داخل پودر قند غلتش میدیم. 2


نان قندی بدون فر


مواد لازم برای پخت نان قندی
سه پیمانه آرد
دو قاشق چای خوری بکینگ پودر
1/2 پیمانه شکر
1/2 پیمانه روغن مایع
1/2 پیمانه ماست شیرین
یک قاشق چای خوری پودر هل یا چند قطره اسانس هل
دو قاشق گلاب
کنجد برای تزیین

آموزش تهیه چند مدل نان قندی

طرز تهیه نان قندی بدون فر
برای درست کردن این نون قندی خوشمزه نیاز به مواد خاصی نیست. فقط کافیه که اول 3پیمانه آرد رو با 2ق چ بکینگ پودر مخلوط و دو بار الک کنید و کنار بزارین. بعد داخل یه کاسه 1/2پیمانه شکر رو به همراه به همراه 1/2پ ماست شیرین و 1/2 پ روغن مایع مخلوط کنید. با همزن دستی یا چنگال کمی هم بزنید تا شکر حل بشه. بعد 1 ق چ پودر هل یا چند قطره اسانس هل و دو قاشق گلاب رو اضافه کنید.

حالا آرد رو داخل ماست و روغن بریرین و مواد رو مخلوط کنید.

نکته مهم: خمیر خیلی چسبنده هست پس هی آرد و روغن به خوردش ندین. همین میزان موادی که گفتم رو فقط با هم مخلوط کنید.

داخل تابه دوطرفه دو لایه کاغذ روغنی بزارین و خوب چربش کنید. مواد رو همین طور چسبنده روی کاغذ روغنی بریزین. دستتون رو چرب کنید و خمیر رو پهن کنید.

نکته مهم دوم: اگر نون قندی خشک دوست دارین قطر خمیر رو خیلی کم در حد یکی دو میل در نطر بگیرین. در غیر این صورت هر چه خمیر ضخامت بیشتری داشته باشه نرم تر و لطیف تره.

روی خمیر رو با آب یا گلاب کمی خیس کنید و کنجد بپاشین. شعله پخش کن رو گاز بزارین. تابه رو واشرش رو دربیارین و روی شعله پخش کن بزارین. 30دقیقه که گذشت با خلال چک کنید. توی فر هم با دمای 200درجه به مدت 15دقیقه.

نکته سوم: روی نون قندی روی اجاق گاز تیره نمیشه و رنگش روشنه. من دو دقیقه تابه پریکس رو داخل فر گذاشتم و گریل رو روشن کردم. اما مطمئن باشین چیزی از خوشمزگیش کم نمیشه.

نکته چهارم: نون قندی رو داغ داغ میل نکنید بزارین سرد بشه تا مزش کاملا معلوم بشه 3


نان قندی اراک


مواد لازم 
شکر ۵۰ گرم
روغن مایع ۹۰ گرم
اب ۸۵ میلی لیتر
ارد ۴۰۰ گرم
نمک میوه ۲/۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ برای رو مال

طرز تهیه 
شکر، روغن، آب رو مخلوط می‌کنیم وبا همزن دستی می‌زنیم نمک میوه رو اضافه می‌کنیم ودر اخر ارد رو اضافه می‌کنیم تا به شکل خمیر یک دستی در بیاد.

این خمیر نیاز به استراحت نداره و سریع درست میشه.

وبعد خمیررو پهن می‌کنیم وبا چنگال یا هر چیز دیگه سوراخ ایجاد کنید تا پف نکنه بعد روشو زرده تخم مرغ بزنید. من خمیرو کلفت گذاشتم هر چی نازک تر بهتر مدتی نونتون رو تو فر می‌زارید که طلایی بشه.:درفرازقبل گرم شده ۲۰۰درجه،طبقه بالا به مدت ۲۰_۱۵دقیقه قراردهید. 4


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.cookpad.com
3.www.iranpokht.ir
4.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی