آموزش طرز تهیه چند نوع دلمه گیاهی رژیمی

کدوی شکم پر


مواد لازم
کدو سبز متوسط(۴ عدد)
پیاز متوسط خرد شده(۱عدد)
سیر خرد شده ( ۱ عدد)
خرده نان خشک ( ۱/۳ پیمانه )
کره ( ۲ قاشق غذاخوری)
پنیر موزارلا رنده شده حدود(۲ پیمانه)
نمک و فلفل(به مقدار لازم)

طرز تهیه 
ابتدا فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود.

کدوها را بشویید و انتهای آن را ببرید و به صورت طولی برش دهید و داخل آن را با قاشق خالی کنید و کمی نمک و فلفل داخل کدوها بریزید.سپس ظرف دیواره داری را چرب کنید و کدو ها را داخل آن بچینید.

برای درست کردن مواد داخلی کدوها هم باید ظرف دیگری را روی حرارت قرار دهید و کره را داخل آن بریزید تا گرم شود. سپس پیاز و سیر را داخل آن تفت دهید.بعد کدوهای تراشیده شده را با پیاز تفت داده شده تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.پس از طلایی شدن کدوها مقداری نمک ، فلفل و خرده های نان را به کدوها اضافه کنید و به مدت یک دقیقه تفت دهید.مواد تفت داده شده را از روی حرارت بردارید و داخل کدوهای خالی شده بریزید.

مقداری از پنیر موزارلا رنده شده هم روی کدو ها بریزید و در فر قرار دهید تا حدود ۱۰ دقیقه کدوها داخل فر بپزند و پنیر رویشان طلایی رنگ شود.1

آموزش طرز تهیه چند نوع دلمه گیاهی رژیمی


دلمه بادمجان و فلفل دلمه


مواد لازم
گوشت چرخ کرده 200 گرم
برنج 150 گرم
پیاز 2 عدد
لپه 100 گرم
بادمجان دلمه ای 4 عدد
نعناع 50 گرم
شوید 50 گرم
مرزه 50 گرم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آب گوجه فرنگی 500 سی سی
سیر 2 حبه
زعفران دمکرده 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع مقدار کافی
ترخون 50 گرم
نمک،فلفل،زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت
در اینجا طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه را با گوشت چرخ کرده برایتان توضیح می دهم.

مرحله اول
در ابتدا 100 گرم لپه را که از شب گذشته در آب خیسانده بودیم( تا نفخ آن گرفته شود و زودتر بپزد) را در داخل یک قابلمه همراه با کمی آب می ریزیم و درب قابلمه را می بندیم و آن را روی شعله گاز می گذاریم و اجازه می دهیم تا لپه نیم پز شود.

مرحله دوم
 سپس در این مرحله 150 گرم برنج را که از چند ساعت قبل در اب نمک خیس کرده بودیم را درون قابلمه ای حاوی آب جوش می ریزیم .قابلمه را روی شعله گاز می گذاریم و اجازه می دهیم تا برنج  با کمی نمک و روغن مایع داخل قابلمه بجوشد سپس آن را آبکش می کنیم بطوری که وقتی برنج را بین دو دست فشار می دهیم اطرافش نرم و مغز آن کمی خام باشد.

مرحله سوم
سپس در این مرحله بادمجانها را می شوریم و سر آنها را با چاقو می بریم و درون بادمجان را خالی می کنیم بطوریکه بدنه بادمجان پاره و سوراخ نشود سپس بادمجانها را 1 ساعت در آب نمک می گذاریم تا تلخی بادمجان گرفته شود.در مرود فلفل دلمه ای نیز پس از شستن انها با آب بالای فلفل دلمه ای را با چاقو برش می دهیم و مغز داخل ان را خارج می کنیم.

مرحله چهارم
سپس در این مرحله 1 عدد پیاز را با آب شسته و پوست می کنیم و با چاقو به صورت نگینی خرد می کنیم. داخل یک تابه کمی روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن خوب داغ شد پیازها را در روغن تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود.

مرحله پنجم
سپس در این مرحله وقتی پیاز سرخ شد 200 گرم گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه می کنیم و تفت می دهیم .سپس 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را داخل تابه ریخته و با گوشت مخلوط می کنیم تا بوی خامی رب گرفته شود . بلافاصله 2 حبه سیر را با سیر خرد کن له می کنیم و داخل تابه می ریزیم و مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم.

مرحله ششم
سپس در این مرحله سبزیهای تازه را که شامل ترخان و مرزه و نعناع و شوید می باشند با آب خوب می شوریم و به صورت خیلی ریز با چاقو خردمی کنیم و به تابه گوشت و پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا سبزیها تغیییر رنگ دهند.

مرحله هفتم
سپس در این مرحله لپه نیم پز شده و نمک و فلفل را به مقدار دلخواه  به گوشت اضافه می کنیم و در تابه را می بندیم و 10 دقیقه مواد را روی شعله ملایم گاز می گذاریم و سپس برنج آبکش شده را به گوشت و پیاز و لپه اضافه می کنیم و کمی هم می زینم تا مخلوط شوند. اکنون مواد داخل دلمه ما ( مایه دلمه) آماده است.

مرحله هشتم
سپس در این مرحله بادمجانها و فلفل دلمه ای را با مایه دلمه آماده شده در مراحل قبل پر می کنیم.حالا سس دلمه را تهیه می کنیم.  

مرحله نهم
سپس در این مرحله برای تهیه سس درون یک قابلمه کمی روغن مایع می ریزیم و 1 عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا طلایی شود.1 قاشق چایخوری زرد چوبه  و 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم .سپس آب گوجه فرنگی را  همراه با زعفران دمکرده  و کمی نمک و فلفل داخل تابه می ریزیم . دلمه های پر شده را درون قابلمه در سس می چینیم و 1 ساعت منتظر می شویم تا دلمه ها بپزند و سس ما غلیظ شود.سپس دلمه ها را بعد از پختن در ظرف مناسبی می ریزیم و کمی از سس را روی دلمه می ریزیم و نوش جان می کنیم.2

آموزش طرز تهیه چند نوع دلمه گیاهی رژیمی


دلمه کلم قرمز

دلمه کلم یکی از بهترین غذاها برای سفره های پاییز است. گنجاندن این غذا در برنامه غذایی خانواده ها در فصل های سرد می تواند تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها داشته باشد. از این رو اگر تصمیم دارید پاییز و زمستانی بدون دردسر و سرماخوردگی را پشت سر بگذارید، این غذای خوش عطر و طعم را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.

مواد لازم
کلم سفید ۱ عدد
برنج پخته شده ۲۰۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
پیاز متوسط یک عدد
گوشت گوسفند ۳۰۰ گرم چرخ شده
تخم مرغ یک عدد
جعفری ۲ تا ۳ قاشق ساطوری
سیر ۲ حبه
آرد ۳ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی یک عدد پخته شده
آب مرغ نصف پیمانه
پودر آویشن یک قاشق چای خوری
نمک و فلفل به میزان لازم

روش تهیه
برای شروع به سراغ کلم بروید می توانید کلم را به طور کامل درون آب قرار دهید تا بپزد و یا آن را برگ برگ کرده و به مدت ۳۰ دقیقه درون آب بجوشانید تا به خوبی نرم شوند و برای پیچیدن دلمه آماده باشند. سپس برگ های کلم را آبکش کنید و کنار بگذارید.

سپس دوسوم کره را درون تابه قرار دهید و پیاز ساطوری شده را درون کره به خوبی تفت دهید تا نرم شود. در این مرحله گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید و اجازه دهید نزدیک به ۱۰ دقیقه تفت بخورد. پس از آنکه رنگ گوشت ها برگشت، جعفری، برنج آبکش شده و سیر رنده شده را اضافه کرده و آن را پس از یک دقیقه از روی شعله بردارید.

در این حالت مایه دلمه شما آماده است. به سراغ برگ های کلم بروید و وسط هریک از آنها یک قاشق مایه برنج بریزید و برگ ها را خوب به هم بپیچید تا دلمه ها آماده شود. دلمه ها را پس از پیچیدن درون ظرف بچینید.

حالا برای تهیه سس کره باقیمانده را روی شعله ملایم قرار دهید و ۳ قاشق آرد را به کره اضافه کنید و پس از آن ۴ تا ۵ قاشق آب گوجه فرنگی پوست کنده، آب مرغ و ادویه هایی نظیر آویشن، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید. در آخرین مرحله سس را روی دلمه ها بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند.

نکته
به اعتقاد درمانگران شیوه های طبیعی درمانی در جهان، استفاده از کلم سفید یا قرمز به صورت خام یا آبپز بهترین دارو برای از بین بردن عفونت های دستگاه تنفسی به ویژه ریه است. مصرف این گیاه دارویی در برنامه غذایی در غذاهای اصلی و انواع سالادها می تواند علاوه بر بهبود التهاب ها و برخی از بیماری های دستگاه گوارش به تقویت اعصاب نیز بپردازد و موجب آرام بخشی و افزایش ضریب امنیت و آرامش در افراد شود.3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.mamifood.org
3.www.ashpaziha.com
نسخه چاپی