آموزش پخت چند مدل نان فطیر

فطیر اراک


مواد لازم برای تهیه نان فطیر اراک
شیر ۳۰۰ میلی لیتر 
شکر  ۳۰۰ گرم
روغن مایع ۱۰۰ گرم 
آرد گندم ۷۵۰ گرم 
مایه خمیر فوری یک دوم قاشق چایخوری
بکینگ پودر یک دوم قاشق چایخوری
زعفران، پودر هل و گلاب به میزان لازم
کنجد به میزان لازم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
سیاه دانه یا خرفه کمی برای روی نان

طرز تهیه نان فطیر اراک
شیر، شکر، روغن مایع، آرد گندم، خمیر مایه و بکینگ پودر را درون ظرفی بریزید و آن‌ها را با هم ترکیب کنید و خوب ورز دهید. وقتی خمیر یکنواختی به دست آوردید آن را در نایلون قرار دهید تا استراحت کند. بعد از گذشت یک ساعت خمیر را به قطر ۱ سانتیمتر به صورت بیضی یا گرد پهن کنید. تخم مرغ، گلاب و زعفران ساییده شده را با هم مخلوط کنید و روی نان‌ها بمالید.

کمی از دانه‌های کنجد و سیاه دانه روی آن بریزید و آن را داخل طبقه وسط فر قرار دهید. برای پخت این نان لازم است حرارت فر روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد باشد و نان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید. 1


نان فطیر


مواد لازم فطیر
آرد سفیدحدودا ۲ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
روغن مایع یک سوم پیمانه
شیر ولرم ۱ پیمانه
نمک نصف قاشق چایخوری
مواد خمیر مایه
آب گرم یک سوم پیمانه
شکر ۱ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم رومال
شیر یک سوم پیمانه
خاک قند ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
وانیل نصف قاشق چایخوری

آموزش پخت چند مدل نان فطیر

دستور پخت فطیر
مرحله اول
ابتدا برای عمل آوردن خمیر مایه، یک سوم پیمانه آب ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر مخلوط می کنیم تا شکر در آب حل شود، سپس پودر خمیر مایه فوری را اضافه می کنیم و روی درب ظرف را می بندیم و به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم.

مرحله دوم
در این مرحله شیر ولرم را به همراه تخم مرغ، شکر و روغن مایع داخل یک کاسه جادار می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. در ادامه خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم و آرد را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم.

مرحله سوم
پس از اینکه خمیر جمع شد، آنرا با دست ورز می دهیم تا جایی که چسبندگی خیلی کمی داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر بیش از حد آرد اضافه کنید خمیر سفت و خشک می شود. پس از اینکه خمیر آماده شد یک ظرف گود و جادار را چرب می کنیم.

مرحله چهارم
سپس خمیر را به ظرف منقل می کنیم و روی آنرا با دستمال حوله ای می پوشانیم و حدود یک تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر دو برابر شود. پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود.

مرحله پنجم
حالا خمیر را به چونه هایی بزرگتر از گردو تبدیل می کنیم و روی سطح کار آرد پاشی می کنیم و چونه ها را با وردنه باز می کنیم. در ادامه کف سینی فر را یا با روغن کمی چرب می کنیم یا اینکه با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.

مرحله ششم
پس از اینکه چونه ها را با وردنه باز کردیم، آنها را با دست بلند می کنیم و داخل سینی فر می چینیم. پس از اینکه تمام چونه ها را باز کردیم و داخل سینی فر چیدیم روی آنها را با یک دستمال تمیز می پوشانیم تا خشک نشوند.

مرحله هفتم
حدود ۳۰ دقیقه دیگر در این حالت به خمیر استراحت می دهیم. پس از گذشت این زمان مواد رومال را با هم مخلوط می کنیم و روی خمیر ها را رومال می کنیم. در صورت تمایل می توانیم کمی کنجد، سیاه دانه یا تخم خرفه هم روی فطیرها بپاشیم.

مرحله هشتم
فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس فطیرها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا بپزند. پس از پخت چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی فطیرها رنگ بگیرد.

فطیر مغزدار
برای قرار انواع مغز در فطیر زمانی که خمیر را چونه گرفتیم با فشار انگشت وسط چونه ها را باز می کنیم و به دلخواه مقداری پودر گردو ، کرم پاتیستر یا هر چیزی دیگر وسط چونه قرار می دهیم و سر چونه ها را جمع می کنیم و مراحل بعدی را مانند دسترو بالا ادامه می دهیم.

فطیر در روغن
در صورتی که فر ندارید می توانید یک تابه بزرگ را با روغن چرب کنید و چونه های فطیر را پس از باز کردن داخل تابه قرار دهید. حالا کمی صبر می کنیم تا روی فطیر حباب بزند و زیر آن رنگ بگیرد، سپس آنرا برم یگدانیم تا سمت دیگرش نیز رنگ بگیرد. 2


نان فطیر  محلی


مواد لازم برای درست کردن نان فطیر
آب ولرم: نصف پیمانه
آرد الک شده: 4 پیمانه
آب گرم: 2 پیمانه
نمک: یک قاشق چایخوری
شکر:2 قاشق غذاخوری
پودر خمیر تر

آموزش پخت چند مدل نان فطیر

طرز تهیه نان فطیر
پودر خمیر ترش را با یک قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم( گرمای مناسب آب ولرم باید 40 درجه سانتی گراد باشد) مخلوط کنید و در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا پف کند.

سپس یک پیمانه آرد را با بقیه شکر، نمک و آب ولرم مخلوط کنید و بعد از 10 دقیقه به مایه خمیر ترش اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر به مواد استراحت دهید. 

بعد روغن مایعا هم اضافه کنید و هم بزنید. بقیه آرد را هم کم کم به مایه نان اضافه کنید و هم بزنید تا مایه نان به خمیر تبدیل شود .تا جایی که با دست بتوان خمیر را ورز داد و خمیر به دست نچسبد.

روی خمیر آماده شده را بپوشانید و خمیر را به مدت 2 ساعت در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا زمانی که حجم آن 2 برابر شود.

فر را با حرارت 175 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود.

گردو ، شکر و دارچین را با هم مخلوط کنید تا برای وسط فطیر استفاده کنید.

روی سطح صافی مقداری آرد بپوشانید و از خمیر گلوله های به اندازه 100 گرم جدا کنید و با وردنه آن را باز کنید.

بعد مقداری از مخلوط گردو و شکر را در وسط نان قرار دهید و اطراف خمیر را به وسط آن جمع کنید و ببندید . بعد نان را با دست پهن کنید.

نان را به مدت 10 دقیقه در سینی چرب شده قرار دهید تا استراحت کند . بعد روی خمیر فطیر کمی روغن بمالید و کنجد بپاشید.

سپس سینی را به مدت 25 تا 30 دقیقه در وسط فر قرار دهید تا نان ها پخته شوند. 

اگر خمیر به دست چسبید، کمی آرد و روغن مایع علاوه بر پیمانه های داده شده، اضافه کنید تا چسبندگی خمیر از بین برود.

نکات تکمیلی در مورد نان فطیر
نان فطیر جزو نان و خمیر می باشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه می باشد.

نان فطیر را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - سرو کنید.

همچنین می توان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب می باشد. 3


پی نوشت:
1.www.asriran.com
2.www.chishi.ir
3.www.namnak.com
نسخه چاپی