طرز تهیه انواع نان سوئدی

نان هل سوئدی


مواد لازم
آرد : 750 گرم یا شش پیمانه ( باید کم کم اضافه بشه)
کره 110 گرم
شکر نصف پیمانه + یک قاشق غ خ
خمیر مایه فوری 3 ق م سر پر
نمک نصف ق چ
پودر هل اعلا دو قاشق م خ سرپر
تخم مرغ یک عدد
شیر 400 میلی لیتر

مواد لازم برای فیلینگ میانی
کره صد گرم
شکر قهوه ای یک چهارم لیوان
شکر سفید سه ق غ
دارچین دو قاشق چ خ
پودر هل یک قاشق چ خ
گردو خرد شده در صورت تمایل یک سوم لیوان
کشمش در صورت تمایل یک سوم لیوان

برای رومال
زرده تخم مرغ یک عدد ترکیب شده با یک ق م آب و کمی زعفران

طرز تهیه انواع نان سوئدی

برای خمیر
شیر و کره و هل رو روی حرارت بذارید تا شیر گرم بشه و کره ذوب بشه. بذارید از داغی بیفته و ولرم بشه شکر هم باهاش مخلوط کنیدحالا این مایه که ولرم باید باشه رو با تخم مرغ و خمیرمایه و نمک رو در کاسه ای بریزید و آرد رو بهش اضافه کنید.مقدار آرد برای من کاملا کافی بود و شش پیمانه استفاده کردم.

برای شما اگه خمیر شل بود کمی آرد و اگه سفت بود کمی شیر ولرم اضافه کنید.

اگه فقط کمی خمیر چسبناک بود اشکال نداره با ورز دادن درست میشه خمیر رو شروع کنید به ورز دادن. هر از چند گاهی بلندش کنید و بکوبیدش توی کاسه حدود یه ربع ورز بدین تا لطیف بشه خمیر بسیار خوش قلق و عالیه اصلا نگرانش نباشین حالا روی خمیر یه برش بذارید و دور و اطراف و روی اونو کمی چرب کنید.

و روی خمیر رو کاملا بپوشونید و حدود یک ساعت بذارید ور بیاد و حجمش زیاد بشه حالا پفش رو بخوابونید و یکم ورز بدینش. و بذارید پنج دقیقه دیگه استراحت کنه. البته لازم نیست با چیزی بپوشونیدش. فقط یه پارچه مرطوب رو کاسه بذارین.تو این مدت مواد فیلینگ رو درست کنید.کره رو ذوب کنید و شکرها و هل و دارچین رو بهش اضافه و مخلوط کنید.

خب حالا اول مدل گیس بافت رو آموزش میدم.فر رو روی 180 درجه روشن کنید.سه تا چونه اندازه ی نارنگی از خمیر بردارید.هر کدوم رو به قطر پنج میلی متر باز کنید. به شکل یه مستطیل وسط خمیر یکم از فیلینگ بذارید. یکم گردو و کشمشم میتونید بذاریدخمیر رو از قسمت طولی آروم رول کنید و ببندید.

هر سه چونه رو به همین شکل آماده کنید. حالا سه تا رول استوانه ای دارین. که از بالا باید به هم وصلشون کنید.

و این سه تا رول رو به هم ببافین.بذارید یه پنج دقیقه خمیر استراحت کنه. بعد روش رو از رومال بکشید. کنجد هم بپاشید. استراحت دوم خیلی مهمه. حتی تا یه ربع هم میتونید استراحت بدین و ایرادی نداره. حالا یه کاسه آب داغ طبقه ی اول فر بذارید و خمیر رو داخل فر طبقه ی وسط بذارید.حدود سی دقیقه طول میکشه که بپزه نشانه اش طلایی شدن زیر و حاشیه ی نان و پف نان هستش بعد از پخت گریل رو هم روشن کنید تا روی اونم طلایی بشه.

طرز تهیه انواع نان سوئدی

برای مدل دوم از خمیر پنج تا چانه اندازه ی یه گردوی درشت یا یه نارنگی کوچک بردارید. و پنج تا هم اندازه ی یه گردوی کوچولو.هر کدوم از چونه های کوچولو رو به شکل یه نوارمستطیلی باز کنیدو آروم از سمت عرضی رول کنید. که مثل مرکز یه گل رز بشه چانه های بعدی رو اندازه یه مستطیل باز کنید  بعد از وسط از قسمت طولی اونو نصف کنید.

حالا هر کدوم رو از این نوار ها رو به دور نوار باریکی که قبلا رول کرده بودین بپیچین طوری که یه گل به دست بیارین. 

مطمئن باشین توضیحش از انجامش سخت تره. پس نگران نشین .من وسطهای رول کردن یه تاب هم بهش دادم اما مهم نیست و بعد پخت خیلی مشخص نمیشه گل هم رو من کنار هم در یک قالب میان تهی چرب و آرد پاشی شده چیدم البته برای این مدل در حد دو سه دقیقه خمیر رو استراحت بدین که فرمش خراب نشه. من زیاد استراحت دادم خیلی پف کرد و از شکل گل خارج شد. روش رو رومال زرده تخم مرغ کشیدم و شکر پاشیدم. و داخل فر 180 درجه به مدت 40 دقیقه پختم فر باید داغ باشه. از قبل روشنش کنید.داخل فر یه کاسه آب داغ بذارید.بعد از پخت روی نان رو هم گریل کنید که طلایی بشه بافتش باز هم عالیه. فقط نسبت با اونایی که فیلینگ دارن کم شیرین تر هست حالا میرم سراغ بهترین مدل پخت این نان که بیشتر حالتی بین شیرینی دانمارکی و باقلوا رو داره.

راحت میتونید با این خمیر شیرینی عالی درست کنید.

طرز تهیه انواع نان سوئدی

خب برای این مدل یه چانه ی بزرگ از خمیر رو به اندازه ی یه مستطیل بزرگ با قطر نیم میلی متر حدود سی در چهل سانت بودش  روی خمیر رو من از فیلینگ کشیدم. و گردو و کشمش روی اون ریختم بعد از قسمت عرض اونو رول کنید.با چاقو رول رو برش بزنید. هر برش حدود دو سانت باشه خوبه این برش ها رو داخل یه قالب چرب و آرد پاشی شده ی ترجیحا میان تهی بچینید. نظم خاصی نداره چیدنش پانزده دقیقه بهش استراحت بدین. فر رو روی 180 درجه روشن کرده و یه کاسه آب داغ داخل فر بذارید میتونید روی خمیر رو از رومال زرده تخم مرغ بکشید و اونو داخل فر بذارید.حدود 40 دقیقه زمان میبره تا بپزه. از رنگ طلایی اون متوجه خواهید شد. بعد از پخت گریل رو روشن کنید تا روی نان هم طلایی بشه تیکه های نان مثل باقلوا لطیف و خوشمزه است. چیزی شبیه شیرینی های عالی و درجه یک .

 این معررکه اس. خب یه چیز بگم که این سه تا نان رو من همزمان پختم.امیدوارم از درست کردنش لذت ببرین.این نان رو حتما اولین بار طبق دستور درست کنید

بعد میتونید هر وقت خواستین از این خمیر برای مصارف دیگه و نان های دیگه استفاده کنید. کافیه هل رو حذف کنید. کلا خمیرش عالیه. برای هر مدل نانی استفاده داره.

جایگزین شکر قهوه ای 
شکر سفید خواهد بود. کره میتونه با روغن مایع جایگزین بشه. اما همین شکلی بافتش بی نظیره. باهاش میتونید دانمارکی هم درست کنید. فوق العاده لطیفه. 1


طرز تهیه انواع نان سوئدی

نان چای سوئدی


مواد لازم نان چای سوئدی
خمیر مایه تازه 50 گرم
شیر 250 میلی لیتر
آب 250 میلی لیتر
شکر 3 قاشق غذاخوری
نمک 2 قاشق چایخوری
تخم مرغ 1 عدد
آرد حدود 780 گرم (تقریبی است)
کره نرم هم دمای محیط 75گرم

طرز تهیه انواع نان سوئدی

طرز تهیه نان چای سوئدی
یادتون باشه این نان رو صبحانه یا عصرانه استفاده کنین، برای شام مناسب نیست. از خمیر مایه تازه استفاده میشه، در ادامه روش جایگزین کردن خمیر مایه تازه رو با خمیر مایه خشک ببینید.

ابتدا داخل ظرفی خمیر مایه را خرد می کنیم. شیر و آب را داخل ظرفی میریزیم و روی حرارت میگذاریم تا به دمای  ۳۷ درجه برسه(یعنی تا حدیکه انگشت گرما را حس کنه ولی نسوزد.) سپس داخل ظرف خمیر مایه را میریزیم و مخلوط می کنیم. اصلاً نباید تکه های خمیر مایه باقیمانده باشه. بعد شکر و نمک و تخم مرغ را اضافه و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

سپس داخل ظرف همزن میریزیم و کره را اضافه و آرد را کم کم اضافه میکنیم. خمیر کاملاً نرم و عالی است بنابراین نباید با آرد اضافی خمیر را خشک کرد. خمیر را بمدت ۷ تا ۱۰ دقیقه داخل همزن ورز میدهیم. من همیشه برای کیفیت بهتر خمیر ۱۰۰ بار خمیر را روی میز کار میکوبم.

سپس خمیر را چانه کرده و داخل ظرف با کمی آرد قرار می دهیم. روی ظرف را میپوشونیم تا ۳۰ دقیقه استراحت کند. من داخل ماکروفر خاموش خمیرم را استراحت میدم.

بعد ۳۰ دقیقه خمیر دابل (دو برابر) میشود. در این زمان روی میز کار آرد می پاشیم، خمیر را باز می کنیم به قطر ۱ سانتی متر و خمیر را با قالب دلخواه برش میدیم. روش را با چنگال سوراخ می کنیم  و داخل سینی فر روی کاغذ روغنی با فاصله قرار میدهیم و دوباره با روکش اجازه میدیم ۳۰ دقیقه در محیط آشپزخانه استراحت کند یا تا زمانیکه  دو برابر شوند.

سپس روی خمیر کمی آرد الک میکنیم و بعد داخل فر که از قبل با دمای ۲۲۵ درجه سانتی گراد گرم کردیم بمدت ۸ تا ۱۰ دقیقه میپزیم. البته این زمان تقریبی است تا زمانیکه رویه نان رنگ بگیرد لازمه در فر بماند. در نهایت بعد از فر خارج و  روی توری سیمی گذاشته تا خنک شود.

 نکته: برای جایگزین کردن خمیر مایه خشک فعال یا فوری، اندازه خمیر مایه تازه را تقسیم بر 3 کنید و برای خمیر مایه خشک معمولی، اندازه خمیر مایه تازه را تقسیم بر دو و نیم کنید. ولی بندانید خمیر مایه تازه بسیار متفاوت از خمیر مایه خشک است و نتیجه خیلی عالی می شود و بهتر است همان خمیر مایه تازه استفاده شود. 2


نان شیرمال سوئدی


مواد لازم ( 10 نفر)
آرد 500 الی 600 گرم
تخم مرغ 1 عدد کامل + 1 عدد سفیده
70 گرم شکر
5 گرم نمک
5 گرم بکینگ پودر
10 گرم پودر خمیر مایه
50 گرم روغن مایع
60 گرم ماست
100 میلی لیتر شیر ولرم

طرز تهیه انواع نان سوئدی

مراحل تهیه
ابتدا (شیر ولرم + پودر خمیر مایه + یک قاشق چایخوری از شکر) باهم مخلوط کرده تا به عمل بیاد.

در ظرفی بزرگتر (ماست + روغن مایع+ تخم مرغ + مابقی شکر) و بعد مخلوط به عمل اومده اضافه می کنیم و هم زده و بعد بیکینگ پودر و نمک اضافه و بعد با احتیاط کم کم آرد اضافه می کنیم تا یک خمیر لطیف بدست بیاد؛ با ورز دادن چسبندگی خمیر کمتر میشه پس ارد زیادی نمیبره. برای من حدود ۵۰۰ گرم آرد استفاده شد.

روشو پوشونده ۲ ساعت استراحت کنه.

بعد از استراحت خمیر به چونه های مختلف تقسیم کرده و هر کدومو بشکل استوانه در بیارید بعد با چاقو دو تا برش بدید و به سه قسمت تقسیم میشه و مدل گیس ببافید، همشو باین صورت انجام بدید. دوباره روشو پوشونده ۲۰ دقیقه استراحت دوم .

در اخر با زرده تخم مرغ اضافه و کمی شیر روشو برس بکشید تو فر از قبل گرم شده با دما ۱۹۰ درجه و توستر دما ۱۷۰ درجه با مدت تقریبی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بپزه.
بعد پخت روشو با عسل برس کنید و نوش جان. 3


پی نوشت:
1.www.chefartist.ir
2.www.ghandpahlu.com
3.www.cookpad.com
نسخه چاپی