طرز تهیه چند مدل بورک ترکیه ای

بورک با سیب زمینی


مواد لازم
خمیر یوفکا مقدار لازم
سیب زمینی ۳ عدد
پیاز ۱ عدد
روغن زیتون مقداری
پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرم
پنیر پیتزا ۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه چند مدل بورک ترکیه ای

طرز تهیه
سیب زمینی‌ها را بپزید، پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود.

سپس سیب زمینی‌ها پخته را ریز خرد کنید (یا رنده کنید) و به پیاز اضافه نمائید، کمی نمک و فلفل بزنید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید.

پس از اینکه مواد را از روی حرارت برداشتید پنیر‌ها را اضافه کنید و کمی مخلوط نمائید.

خمیر‌ها را به نوبت باز کنید و روی خمیر‌ها کمی زرده بمالید سپس مقداری از مخلوط آماده داخل خمیر بریزید، لبه دیگر خمیر را برگردانید و برای اتصال لبه‌های خمیر کمی زرده تخم مرغ بزنید (زرده تخم مرغ مانند چسب عمل میکند).

کف سینی را چرب کنید سپس خمیر‌های آماده را کف قالب بچینید، سینی را درون فر با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه بپزید، پس از آماده شدن بورک‌ها را به همراه سس دلخواه سرو نمائید.‌

می‌توانید درون ماهیتابه مقدار کمی روغن بریزید و دو طرف بورک‌ها را با حرارت ملایم سرخ کنید.


بورک گوشت و سبزیجات


مواد لازم
خمیر هزارلا: ۶ ورقه
گوشت گوسفندی (بدون چربی): ۳۰۰ گرم
پیاز درشت (خرد شده): یک عدد
کره یا روغن: یک قاشق سوپ خوری
هویج (ریز خرد شده): یک عدد
نخود فرنگی (پخته): یک پیمانه
آب: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
زرده تخم مرغ: یک عدد
دانه خشخاش یا کنجد: ۳ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه چند مدل بورک ترکیه ای

طرز تهیه
۱. کره یا روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید و پیاز خرد شده را در آن تفت دهید. گوشت ریز خرد شده، نمک و فلفل سیاه پودر شده را اضافه کرده و تفت دهید تا گوشت برشته شود.

2. هویج و نخود فرنگی را اضافه کنید. (در صورت نیاز مقداری آب اضافه کرده و اجازه دهید گوشت بپزد و نرم شود.) ورقه‌های خمیر هزارلا را روی سطح کار قرار داده و مخلوط گوشت را وسط هر یک از آن‌ها بریزید.

۳. آن‌ها را مطابق سلیقه خود بپیچانید و به سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی انتقال دهید.

۴. روی آن‌ها زرده تخم مرغ کمی زده شده بمالید و دانه خشخاش یا کنجد بپاشید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) قرار دهید تا طلایی و برشته شوند. 1


بورک گوشت و کشمش


مواد لازم
آرد: ۴ پیمانه
تخم مرغ: یک عدد
روغن: یک سوم پیمانه
آب لیموسنگی: نصف یک عدد
نمک: یک قاشق چای خوری
آب: یک پیمانه

مواد لازم میانی
گوشت (چرخ کرده): ۲۵۰ گرم
پیاز درشت (خرد شده): یک عدد
کشمش: یک قاشق سوپ خوری
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

مواد اضافی
کره (ذوب شده): ۱۲۵ گرم
آرد: به مقدار لازم

طرز تهیه چند مدل بورک ترکیه ای

طرز تهیه
۱. آرد، تخم مرغ و روغن را در ظرف مناسبی با هم به خوبی مخلوط کنید. آب لیموسنگی، نمک و آب را اضافه و مخلوط کنید. خمیر را به خوبی ورز دهید. روی ظرف خمیر را با دستمالی مرطوب بپوشانید و حدود ۳۰ دقیقه در مجاورت دمای محیط قرار دهید تا رو آید.

۲. برای تهیه مواد میانی، روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. پیاز و گوشت چرخ کرده را در روغن سرخ کنید. نمک، فلفل سیاه و کشمش را اضافه و مخلوط کنید. ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

۳. خمیر ور آمده را به ۱۰ قسمت کنید و هر یک را روی سطح آرد پاشی شده نازک پهن کنید. کره ذوب شده را روی هر یک بمالید و مخلوط گوشت را روی آن‌ها پخش کرده و رول کنید.

۴. رول‌ها را در سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی بچینید و بقیه کره ذوب شده را روی آن‌ها بمالید. آن‌ها را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد (۳۲۵ درجه فارنهایت) قرار دهید تا طلایی و برشته شوند. سپس برش داده و سرو کنید.


بورک تره فرنگی


مواد لازم خمیر
آرد: ۳ پیمانه
بیکینگ پودر: یک قاشق چای خوری
سرکه: ۲ قاشق سوپ خوری
نمک: ۲ قاشق چای خوری
آب: یک پیمانه
کره (ذوب شده): ۲۵۰ گرم

مواد لازم میانی
تره فرنگی (ریز خرد شده): یک کیلوگرم
روغن: ۳ قاشق سوپ خوری
رب گوجه فرنگی: یک قاشق سوپ خوری
فلفل قرمز (پودر شده): به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
زیره (پودر شده): به مقدار لازم

طرز تهیه چند مدل بورک ترکیه ای

طرز تهیه
۱. برای تهیه خمیر، آرد، نمک، بیکینگ پودر و سرکه را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید. آب را به تدریج اضافه و مخلوط کنید. روی خمیر به دست آمده را با پارچه‌ای مرطوب بپوشانید و حدود ۱۵ دقیقه کنار بگذارید.

۲. روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید و تره فرنگی ریز خرد شده را در آن تفت دهید تا نرم شود. رب گوجه فرنگی، فلفل قرمز پودر شده، نمک، زیره و فلفل سیاه پودر شده را اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید.

۳. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید. خمیر را به ۱۵ قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از خمیر را به اندازه قالب پای پهن کنید. هشت قسمت از خمیر را در سینی فر روی هم قرار دهید (روی هر یک کره ذوب شده بمالید و لایه بعدی را قرار دهید.) مخلوط تره فرنگی را روی خمیر به طور یکنواخت پخش کنید.

۴. بقیه لایه‌های خمیر را نیز به همین نحو روی هم قرار داده و سپس روی مخلوط تره فرنگی قرار دهید. کره ذوب شده باقیمانده را روی آخرین لایه خمیر بمالید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) قرار دهید تا خمیر طلایی و برشته شود. سپس سرو کنید. 2


بورک سوسیس و پنیر


مواد لازم
1/2 پیمانه سودا یا آب گازدار
1 بسته یوفکا
3 ق س روغن
1/3 پیمانه پنیر چدار
1/3 پیمانه پنیرگودا
سوسیس به مقدار لازم
1 عدد گوجه فرنگی
1 عدد زرده تخم مرغ
2 عدد فلفل دلمه

طرز تهیه چند مدل بورک ترکیه ای

مراحل تهیه
خمیر یوفکا را روی سطح کار پهن کنید. سودا یا آب گازدار و روغن را با هم مخلوط کنید. نیمی از این مخلوط را با برس روی خمیر بمالید. خمیر دیگر را روی اولی قرار دهید و بقیه مخلوط را با برس روی آن بمالید، خمیر را هر طور که دوست دارین برش بزنین.

سوسیس و گوجه و فلفل دلمه را تفت می دهیم و بعد روی خمیر میریزیم و پنیرها را روی آن می گذاریم و رول می کنیم روی آنها را زرده تخم مرغ می زنیم و به مدت ۲۰ دقیقه در فر می گذاریم و یا در روغن سرخ می کنیم. 3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.bartarinha.ir
3.www.cookpad.com
نسخه چاپی