طرز تهیه چند مدل نان گاتا

نان گاتا


مواد لازم
آرد سفید ۲۵۰ گرم
ماست ½ پیمانه
کره ۵۰ گرم
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
مایه خمیر فوری ½ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر ½ قاشق غذاخوری
وانیل ¼ قاشق چایخوری

مواد میانی نان گاتا
مغز گردو ۱ پیمانه
کره ۷۰ گرم
شکر ½ پیمانه
دارچین ۱ قاشق چایخوری
آرد سفید ½ پیمانه

طرز تهیه چند مدل نان گاتا

دستور پخت نان گاتا
مرحله اول
برای تهیه نان گاتای ارمنی ابتدا کره را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و در حدی که فقط ذوب شود روی حرارت قرار می دهیم. توجه داشته باشید که در حدی باید ظرف را روی حرارت قرار دهیم که کره ذوب شود و نیاز نیست که داغ شود.

مرحله دوم
در ادامه تخم مرغ را به همراه وانیل به کره اضافه می کنیم و با چنگال هم کمی هم می زنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه ماست را به همراه روغن مایع اضافه می کنیم و مجددا در حدی مخلوط می کنیم که مواد با هم یکدست شوند.

مرحله سوم
حالا خمیر مایه فوری، آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط می کنیم و پس از دو مرتبه الک الک کردن، کم کم به مواد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. پس از اینکه خمیر جمع شد انرا کمی ورز می دهیم سپس داخل یک مناسب قرار می دهیم.

مرحله چهارم
حالا یک سلفون روی درب ظرف می کشیم و آنرا در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر به مدت یک ساعت استراحت کند. در همین حین مواد میانی نان را اماده می کنیم. برای این منظور  کره را داخل یک تابه مناسب روی حرارت ملایم ذوب می کنیم.

مرحله پنجم
در ادامه آرد را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود. در ادامه گردو را اضافه می کنیم و تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. حالا دارچین و شکر را هم اضافه کرده و با دیگر مواد مخلوط می کنیم.

مرحله ششم
پس از گذشت یک ساعت خمیر را روی به سطح کار منتقل می کنیم و پس از هواگیری، به دو قسمت تقسیم می کنیم. حالا یک قسمت خمیر را صاف می کنیم و مواد میانی را وسط خمیر قرار داده و لبه های خمیر را روی ان بر می گردانیم.

مرحله هفتم
حالا خمیر باقیمانده را کمی صاف می کنیم و روی خمیر حاوی مواد قرار می دهیم و با دست خمیرها را به هم می چسبانیم، سپس نان را داخل سینی فر قرار می دهیم و با مخلوط یک قاشق غذاخوری شیر و  زرده تخم مرغ روی نان را رومال می کنیم.

مرحله هشتم
در صورت تمیال با چاقوی روی نان طرح های دلخواه مان را می زنیم و نان را به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فری که از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگرادر روشن شده است قرار می دهیم تا اماده شود. در اخر برای رنگ گرفتن روی نان چند دقیقه گریل را روشن می کنیم. 1


نان گاتا کره ای


مواد لازم

برای خمیر
شیر پر چرب 1 پیمانه
خامه پر چرب 1/2 پیمانه
تخم مرغ بزرگ 2 عدد
عسل یا شکر 3 قاشق غذاخوری
کره ذوب شده 4 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
مخمر خشک فوری 1 و 1/2 قاشق چایخوری
آرد شیرینی پزی 3 و 1/2 تا 4 پیمانه

برای مواد میانی
شکر 1 و 1/3 پیمانه
آرد شیرینی پزی 1 و 1/3 پیمانه
کره 1 و 1/2 تا 2 قاشق غذاخوری
پودر یا اسانس وانیل 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه چند مدل نان گاتا

طرز تهیه نان گاتا
1- در یک کاسه بزرگ تخم مرغ ها را بشکنید. تخم مرغ اول را به طور کامل در کاسه بریزید. تخم مرغ دوم باید زرده و سفیده اش جدا شود. سفیده تخم مرغ را در کاسه بریزید و زرده ی آن را در ظرف دیگری قرار دهید که در مراحل بعدی استفاده کنید.

2- شیر، خامه پر چرب، کره ذوب شده، عسل یا شکر و نمک را به کاسه اول اضافه کنید. حالا مخمر خشک فوری و آرد شیرینی پزی را اضافه کرده و مواد را با هم خوب ترکیب کنید. برای این که مواد نان گاتا خوب مخلوط شود و خمیر ورز پیدا کند میتوانید از میکسر یا همزن برقی ایستاده و قلاب خمیر آن استفاده کنید. اگر به میکسر دسترسی ندارید، از کفگیر یا قاشق چوبی کمک بگیرید.
 
3- روی سطح تمیزی کمی آرد بپاشید. خمیر را چند ثانیه روی آن ورز دهید. سپس داخل کاسه بزرگی را کاملا چرب کنید. میتوانید از اسپری جدا کننده هم استفاده نمایید. خمیر نان را داخل کاسه بگذارید و روی آن را با سلفون یا کیسه پلاستیکی تمیز بپوشانید. خمیر باید به مدت یک الی دو ساعت استراحت کند. هر وقت حجم خمیر دو برابر شد، برای مراحل بعدی آماده است.
 
4- در همین مدتی که خمیر استراحت می کند باید مواد میانی نان گاتا را آماده کنید. در یک کاسه بزرگ، آرد، شکر و پودر وانیل را بریزید. کره باید کمی نرم شده باشد. یک قاشق از کره داخل کاسه بریزید و ورز دهید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا غلظت و کیفیت مواد میانی نان به حد مطلوبی برسد. بافت مواد میانی باید طوری باشد که وقتی آن را با دست فشار می دهید، متراکم و بهم چسبیده شود.

5- وقتی اندازه خمیر دو برابر شده بود، روی سطح کار، کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. سه تکه ی تقریبا مساوی و یک تکه ی کوچک تر از خمیر برش دهید. تکه ی کوچک تر برای تزیین استفاده می شود.
 
6- یک تکه از خمیر را با دست به دایره ای تخت و صاف با قطر 15 تا 17 سانتی متر تبدیل کنید. حالا به کمک قاشق اسکوپ ساز به میزان مورد نظرتان از مواد میانی بردارید و وسط خمیر قرار دهید. حدود یک یا دو قاشق کافی است. گوشه های خمیر را بالا آورید و تمام لبه های آن را بهم بچسبانید. مواد میانی باید کاملا درون خمیر نان قرار بگیرند. حالا دوباره خمیر را با ضربه زدن فشار دهید تا تخت و صاف شده و قطر دایره نان حدود 20 یا 22 سانتی متر شود. ضخامت نان به خودتان بستگی دارد که دوست دارید نان گاتا شما چقدر ضخیم یا نازک باشد. این کار را برای مابقی خمیرها هم تکرار کنید.

طرز تهیه چند مدل نان گاتا

7- فر را روشن کنید تا گرم شود. فر را روی درجه حرارت 180 درجه سانتی گراد یا 375 فارنهایت تنظیم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر نان را روی آن قرار دهید. حالا نوبت به تزیین نان میرسد. تکه کوچک خمیر را به کمک وردنه به دایره ای با ضخامت بسیار نازک تبدیل کنید.
 
8- حالا زرده تخم مرغی را که در مراحل قبل کنار گذاشته بودید، بردارید. در آن یک قاشق غذاخوری آب یا شیر بریزید و خوب مخلوط کنید. به کمک براش مخلوط زرده تخم مرغ را روی خمیر نان بزنید. حالا به کمک کاتر خمیری را که برای تزیین آماده کرده اید، برش بزنید. برش ها باید باریک و با طول نسبتا زیاد باشند.

طرز تهیه چند مدل نان گاتا

9- نوار های خمیری را مطابق عکس روی خمیر نان گاتا بگذارید. قسمت های اضافه نوارها را برش داده یا به زیر لبه های نان فشار دهید. روی آن ها را با براش به مخلوط تخم مرغی آغشته کنید. حالا به کمک چنگال در مرکز هر لوزی، سوراخ ایجاد کنید تا نان بهتر پخته شود.

طرز تهیه چند مدل نان گاتا

10- حالا نان را در فر بگذارید. این نان باید به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر باشد تا پخته شود. وقتی رنگ نان طلایی شود، آماده است. حالا نان را از فر خارج کنید و 15 تا 20 دقیقه روی صفحه خنک کننده بگذارید تا کاملا خنک شود. سپس نان را برش داده و با انواع نوشیدنی های گرم سرو کنید. نوش جان. 2


نان گاتا با مغز گردو


مواد لازم برای تهیه خمیر
آرد تقریبا 4 پیمانه
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
آب 1 پیمانه
زرده تخم مرغ 2 عدد
کره 100 گرم
سرکه سفید 1 قاشق غذاخوری
شکر 2 قاشق غذاخوری
نمک یک پنس
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه چند مدل نان گاتا

طرز تهیه خمیر نان گاتا
ابتدا یک قاشق از شکر و خمیر مایه را به آب ولرم اضافه کرده و می گذاریم تا کمی عمل بیاید.

کره شل شده را با یک قاشق مانده از شکر زرده های تخم مرغ نمک و سرکه مخلوط کنید.

3 پیمانه از آرد را الک کرده و با بکینگ پودر مخلوط می کنیم.

بعد همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و تا زمانی که خمیر به دست نچسبد کم کم به آن آرد اضافه می کنیم. ولی خیلی آرد اضافه نمی زنیم چون خمیر خشک می شود.

خمیر نان گاتا خیلی ورز نمیخواهد بعد از ورز دادن حدود نیم ساعت به خمیر استراحت میدهیم تا خمیر ور بیاید.

مواد میانی نان گاتا 
کره 100گرم
آرد 100 گرم
پودر شکر یا قند 1 پیمانه
دارچین 1 قاشق غذاخوری
گردو یا بادام خرد شده نصف پیمانه

روش پخت نان گاتا
آرد را تفت داده و کره و پودر قند و دارچین و گردو را به آن اضافه می کنیم.

موادی مثل خرده نان بدست می آید.

خمیر را به 5 قسمت تقسیم کنید هر قسمت را به دو قسمت تقسیم کرده قسمت اول را باز می کنیم.

از مواد روی آن ریخته و دوباره قسمت دوم را باز کرده و روی آن می گذاریم.

برای رومال نان گاتا از یک زرده تخم مرغ +یک قاشق روغن+زعفران استفاده کردم و بعد با چنگال روی آن رد انداختم.

در فر از قبل گرم شده با درجه 175 به مدت 40 دقیقه میگذاریم بپزد.

چون درجه فرها با هم فرق داره نگاه کنید هر زمان زیر نونهاتون سرخ شده بود گریل فر رو روشن کنید تا روی نونهاتون برشته بشه. 3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.irancook.ir
3.www.tasvirezendegi.com
نسخه چاپی