آموزش مرحله به مرحله سه نوع کیک تولد خانگی

کیک تولد خامه‌ای شیک و مجلسی


مواد لازم برای تهیه کیک تولد خامه‌ای
شکر: ۵/۱ لیوان دسته‌دار
کره نرم شده: ۱ لیوان دسته‌دار
تخم مرغ: ۴ عدد
وانیل: ۲ قاشق چای خوری
آرد سفید: ۲ لیوان  دسته‌دار
بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: نصف قاشق چای خوری
شیر پرچرب: ۱ لیوان  دسته‌دار

مواد لازم برای تهیه خامه کیک
کره نرم شده: ۲ لیوان  دسته‌دار
پودر قند: ۴ لیوان دسته‌دار
وانیل: ۲ قاشق چای خوری
نمک: نصف قاشق چای خوری
خامه: ۲ قاشق غذاخوری
ترافل‌های و اسمارتیز‌های رنگی: به مقدار لازم

طرز تهیه
قبل از انجام مراحل طرز تهیه کیک تولد خانگی خامه‌ای فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن شکنید تا گرم شود و دو قالب گرد ۲۰ سانتی‌متری آماده کنید و سطح قالب‌ها را با کمک روغن به خوبی چرب کنید و کف قالب‌ها روغن کاغذ روغنی قرار دهید. برای آماده کردن کیک تولد خانگی، ابتدا شکر و کره نرم شده را به وسیله همزن برقی و با سرعت متوسط به خوبی بزنید تا سبک و یکدست شوند. بعد از اینکه کره و شکر خوب ترکیب شدند، تخم مرغ‌ها را به صورت جداگانه اضافه کنید و هر بار با اضافه کردن تخم مرغ، ترکی را خوب هم بزنید و تخم مرغ بعدی را اضافه کنید و سپس وانیل را اضافه کنید و ترکیب را خوب هم بزنید.

در این مرحله از طرز تهیه کیک تولد خامه‌ای آرد، بیکینگ پودر و نمک را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و دو بار الک کنید. سپس شیر را به ترکیب تخم مرغ‌ها اضافه کنید و با کمک همزن برقی و سرعت پایین هم بزنید. بعد آرد را کم کم به این ترکیب اضافه کنید و را تا زمانی که با هم ترکیب شوند، مخلوط کنید.

قالب‌های کیک را که از قبل چرب کرده‌اید آماده کنید و مواد را به صورت مساوی داخل دو قالب بریزید. سپس قالب‌ها را به دت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از این مدت که کیک‌ها پخته شدند، اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه خنک شوند و بعد لایه‌های کیک را روی یک توری فلزی وارونه کنید. ۱ ساعت صبر کنید تا کیک کاملا خنک شوند.

برای آماده کردن خامه بین کیک‌ها، ابتدا کره را در مخلوط کن بریزید و با سرعت متوسط هم بزنید تا نرم شود. حدود ۵ دقیقه این کار را ادامه دهید. سپس کره را با کمک کلیک در وسط مخلوط کن جمع کنید و مخلوط کن را روی سرعت پایین روشن کنید. به آرامی پودر قند را به کره اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. نمک و وانیل را به مخلوط اضافه کنید و سرعت مخلوط کن را روی درجه متوسط قرار دهید. حال خامه را به تدریج به آن اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه هم بزنید تا مواد نرم و سبک شوند.

در این مرحله از طرز تهیه کیک تولد خامه‌ای خوشمزه باید مواد را داخل ظرف بریزید و با کمک لیسک یا قاشق چوبی به آرامی هم بزنید تا حباب‌های هوای بین مواد از بین برود. سپس مواد را با کمک لیسک روی سطح کیک پخش کنید و لایه دوم کیک را روی آن قرار دهید. برای تهیه کیک خانگی شیک سطح کیک را با استفاده از این ترکیب بپوشانید.

در آخر می‌توانید با کمک سس شکلات، انواع میوه و ترافل‌های رنگی و اسمارتیز کیک را مطابق با سلیقه خودتان تزئین کنید. اگر جشن تولد فرزندتان است می‌توانید کیک را به صورت کیک تولد پسرانه یا دخترانه تزئین کنید و یا یک کیک تولد مردانه برای همسرتان طراحی کنید و دور هم جشن بگیرید و لذت ببرید. برای تهیه کیک تولد خانگی بدون خامه نیز می‌توانید این کیک را با شکلات آب شده یا هر چیزی که دوست دارید آماده کنید.1

آموزش مرحله به مرحله سه نوع کیک تولد خانگی


پاپ کیک

این کیک جذاب برای مهمونی های عصرونه، جشن تولد خصوصا برای بچه ها، عروسی ها و خلاصه همه مجالس یه انتخاب عالیه.

مواد لازم برای پاپ کیک
برای کیک وانیلی
کره 120 گرم
شکر دانه ریز 150 گرم
اسانس وانیل 1 قاشق چایخوری
تخم مرغ 2 عدد
آرد سلف رایزینگ 180 گرم
شیر 4 قاشق غذاخوری

برای کرم پنیری وانیلی
کره 80 گرم
پنیر خامه ای 40 گرم
پودر قند (شکر آیسینگ) 200 گرم
اسانس وانیل 1 قاشق چایخوری
شکلات ذوب شده 400 گرم
روغن مایع به میزان لازم
چوب آبنبات 20 عدد

طرز تهیه پاپ کیک
مرحله اول: تهیه کیک وانیلی
فر را روشن کنید و در دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

یک قالب کیک دایره ای به قطر 25 سانتی متر یا به شکل مربعی به اضلاع 20 سانتی متر بردارید. قالب کیک را با کمی روغن چرب کنید و روی آن مقداری آرد بپاشید.

در این مرحله از تهیه پاپ کیک باید یک کاسه بردارید. کره را به همراه شکر در آن بریزید. با همزن برقی به مدت 5 دقیقه بهم بزنید تا مخلوطی کرم رنگ با بافتی نرم به دست بیاید. حالا اسانس وانیل را اضافه کنید و بهم بزنید.


یکی از تخم مرغ ها را اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. سپس تخم مرغ بعدی را در کاسه بریزید. نصف آرد سلف رایزینگ و نصف شیر را به ظرف اضافه کنید و تا حدی بهم بزنید که خوب مخلوط شوند. سپس این کار را برای مابقی شیر و آرد تکرار کنید.

حالا خمیر کیک را در قالبی که قبلا آماده کرده اید، بریزید. کیک را به مدت 35 تا 45 دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. میتوانید برای اطمینان از پخت کیک از خلال دندان کمک بگیرید. حالا کیک را از فر خارج کرده و روی صفحه خنک کننده بگذارید تا کاملا خنک شود.

مرحله دوم: تهیه کرم پنیری وانیلی
برای تهیه کرم پنیری پاپ کیک ابتدا کره ای که در دمای اتاق نرم شده را با پنیر خامه ای به کمک همزن برقی مخلوط کنید.

حالا پودر قند و سپس اسانس وانیل را اضافه کرده و خوب بهم بزنید تا نرم و یک دست شود.

حالا آن را در یخچال بگذارید. کرم پنیری باید قبل از استفاده 30 دقیقه در یخچال باشد.
 
مرحله سوم: خرد کردن کیک
حالا کیک را در یک کاسه بزرگ خرد کنید. برای این کار میتوانید از دست و یا غذاساز کمک بگیرید. بخش های سفت کیک را با یک چاقوی تیز برش دهید تا خرده کیک ها یک دست باشند.
 
مرحله چهارم: اضافه کردن کرم پنیری
در این مرحله از تهیه پاپ کیک باید تا حد امکان کیک را خرد و ریز کنید. سپس یک قاشق غذاخوری از کرم پنیری که آماده کرده اید را بردارید و به آن اضافه کنید. خوب بهم بزنید و بعد قاشق بعدی را اضافه کرده و با دست ورز دهید.

مرحله پنجم: مرطوب شدن خمیر کیک
 هر وقت بافت پاپ کیک شما مانند عکس زیر نرم و مرطوب شد، دیگر نیازی به اضافه کردن کرم پنیری نیست. احتمالا تمام کرم پنیری لازم نمی شود. پس کم کم آن را اضافه کنید تا اندازه آن رعایت شود.

مرحله ششم: خمیر پاپ کیک را در یخچال بگذارید.
برای این که بفهمید بافت خمیر مناسب است یا نه، بخشی از آن را بردارید و در دست به شکل گلوله درآورید. اگر کرم پنیری را زیاد زده باشید، خمیر چسبناک و مرطوب است. در این صورت سنگین بوده و از چوب آبنبات جدا خواهد شد. در عین حال خمیر نباید خیلی هم خشک باشد و در دست خرد شود یا گلوله ترک بردارد. حالا روی کاسه را با سلفون بپوشانید. به مدت حداقل یک ساعت آن را در یخچال بگذارید تا بافت آن محکم شده و برای شکل دهی مناسب شود.

مرحله هفتم: شکل دهی به خمیر پاپ کیک
حالا یک تکه کوچک از خمیر بردارید و به آن شکل دهید. آن را در کف دست رول کنید و به اندازه توپ پینگ پونگ درآورید. نیازی نیست دایره ها بی نقص باشد. روی یک سینی کاغذ روغنی پهن کنید و پاپ کیک ها را روی آن بچینید. سینی را به مدت 15 تا 20 دقیقه (یا تا زمانی که منسجم و محکم شوند) در یخچال بگذارید.

مرحله هشتم: ذوب کردن شکلات
شکلات سفید را در ظرف نشکن بریزید و آن را در مایکروویو بگذارید. حدود یک دقیقه حرارت مایکروویو را روی درجه متوسط بگذارید تا شکلات سفید ذوب شود. سپس آن را بردارید، کمی بهم بزنید و سی ثانیه دیگر مجددا در مایکروویو قرار دهید. (میتوانید به جای مایکروویو از بخار کتری، قابلمه یا سماور هم برای این کار استفاده کنید.)

مرحله نهم: قرار دادن چوب آبنبات
یک بار دیگر ظرف را از مایکروویو خارج کنید، بهم بزنید و برای سی ثانیه نهایی به مایکروویو برگردانید. اگر شکلات ذوب شده به قدر کافی نرم و روان نبود، میتوانید به ازای 400 گرم، یک یا دو قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید.

حالا یک سر یک چوب مخصوص آبنبات چوبی را در شکلات ذوب شده بزنید. سپس آن را در یک پاپ کیک فرو ببرید. چوب آبنبات باید میانه کیک قرار بگیرد. نه خیلی عمیق و نه خیلی کم عمق. کیک را روی کاغذ روغنی داخل سینی قرار دهید. حدود یک تا دو دقیقه طول میکشد که چوب آبنبات در کیک محکم شود.

مرحله دهم: پوشاندن پاپ کیک با لایه شکلاتی
برای شکلاتی شدن کیک ها مطمئن شوید عمق و مقدار شکلات داخل کاسه مناسب باشد. چوب آبنبات ها را یکی یکی شکلاتی کنید و در کیک ها قرار دهید. حالا یکی از پاپ کیک ها را داخل شکلات غوطه ور کنید. دقت کنید که بدون نیاز به کج کردن کاسه تمام کیک شکلاتی شود. به آرامی کیک را به ظرف بزنید تا شکلات اضافی آن بریزد. این کار را برای تمام پاپ کیک ها تکرار کنید. برای راحتی و خوشگلی بیشتر کیک ها میتونید از قالب پاپس کیک هم استفاده کنید.

مرحله آخر: تزیین پاپ کیک
شما میتوانید این کیک را به صورت ساده سرو کنید. هم چنین میتوانید روی آن ها ترافل رنگی، سس شکلات، انواع مغز، پودر نارگیل، اکلیل خوراکی یا شکر رنگی تزیین کنید. حتی میتوانید در شکلات سفید مقداری رنگ خوراکی بریزید تا شکلات به رنگ های مختلف داشته باشید. نوش جان.2

آموزش مرحله به مرحله سه نوع کیک تولد خانگی


کیک شکلاتی بدون شیر و تخم مرغ


مواد لازم
آرد 1 و نیم پیمانه
شکر 1 پیمانه
جوش شیرین 1 ق چ
نمک 1/2 ق چ
پودر کاکائو 3 ق غ
روغن سبزیجات 6 ق غ
عصاره وانیل 1 ق چ
آب سرد 1 پیمانه
سرکه سفید 1 ق غ
پودر قند برای تزیین

طرز تهیه
در ظرفی تمام مواد خشک را که شامل آرد ، جوش شیرین ، نمک و شکر می باشد را با هم مخلوط کنید و در آخر پودر کاکائو را اضافه کنید و هم بزنید .

در داخل ظرف دیگری آب سرد را به همراه سرکه سفید ، روغن سبزیجات و عصاره وانیل را با هم مخلوط کنید و هم بزنید .سپس مواد مایع را به مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید .فقط در حدی که مخلوط شوند. چون وجود سرکه و جوش شیرین در این مخلوط باعث ایجاد حباب های دی اکسید کربن میشود.

فر را با حرارت 175 درجه سانتی گراد گرم کنید . سپس مواد ترکیب شده را داخل قالب بریزید. احتیاجی هم به چرب کردن قالب نیست. مواد کیک داخل قالب ریخته را به مدت 30 الی 40 دقیقه داخل فر قرار دهید تا بپزد.سعی کنید فر را باز نکنید و در پایان پخت کیک ، با فرو کردن یک خلال چوبی در وسط کیک آن را تست کنید که اگر مواد کیک به خلال چوبی چسبید هنوز کیک پخته نشده و اگر چیزی به خلال نچسبید کیک پخته شده است.

بعد از پخته شدن کیک آن را از داخل فر بردارید و بگذارید کمی سرد شود.روی کیک را با کمک یک صافی و پودر قند تزیین کنید .و از کیک شکلاتی خوشمزه تان لذت ببرید.3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.irancook.ir
3.www.namnak.com
نسخه چاپی