دستور طرز تهیه کتلت گیاهی رژیمی با چند روش

کتلت بدون گوشت


مواد لازم
پودر نان سنگک : به مقدار لازم
نخود خیس خورده : ۲ لیوان
سیب زمینی : ۶ تا ۷ عدد
جعفری خرد شده : نصف لیوان
پیاز : ۱ عدد
ادویه خورشتی : یک قاشق چای خوری
زیره سیاه : نصف قاشق چای خوری
زعفران : نصف قاشق چای خوری
زردچوبه : نصف قاشق چای خوری
فلفل سیاه : به مقدار لازم
نمک : به مقدار لازم
فلفل شیرین : چند عدد
روغن زیتون : به مقداری که کف سینی چرب شود

طرز تهیه
نخود را از شب قبل خیس کرده و اکنون بپزید تا آب آن کاملا خشک شود.

سیب زمینی را نیز بپزید و پوست آنها را جدا کنید و در ظرف های جداگانه نخود ها را چرخ کرده و سیب زمینی ها را رنده کنید پیاز را نیز رنده کنید و آبش را جدا کنید تا کتلت از هم جدا نشود و به مواد اضافه کنی.

در این مرحله از درست کردن کتلت بدون گوشت، فلفل را ریز خرد کنید و به همراه ادویه ها و ۳ قاشق غذاخوری پودر نان سنگک و جعفری خرد شده به مواد اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مواد کتلت آماده شود.

کف سینی فر را با روغن زیتون چرب کنید سپس مقداری از مواد را بردارید و با استفاده از دست ویا قالب، فرم دهید و در پودر نان سنگک بغلطانید و در سینی فر قرار دهید.

اکنون سینی را در فر با حرارت ملایم قرار داده تا کتلت ها آماده شوند و با طی مدت زمان ۳۰ دقیقه کتلت ها را برگردانید و مقداری روغن زیتون به سینی اضافه کنید و اجازه دهید تا طرف دیگر کتلت ها نیز پخته شوند.

در مرحله آخر , در ظرفی گوجه فرنگی، پیاز و جعفری را خرد کنید و به همراه نمک و آبلیمو مخلوط کنید و کتلت ها را در این ظرف بچینید و میل کنید.1

دستور طرز تهیه کتلت گیاهی رژیمی با چند روش


شامی سویا

شامی سویا یکی از انواع کتلت های خوشمزه و نوین ایرانی است که شباهت زیادی به کتلت گوشت یا همان شامی کباب معروف دارد. کسانی که منع مصرف گوشت قرمز دارند می توانند ین شامی خوشمزه و رژیمی را تهیه کنند.با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شامی سویا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شامی سویا تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی شامی سویا با ما همراه باشید.

مواد لازم شامی سویا
سیب زمینی ۴ عدد
سویا ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد
تخم مرغ ۱ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
روغن مایع به اندازه کافی
پودر سوخاری به اندازه کافی
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه شامی سویا
ابتدا سویا را در کاسه ای می ریزیم و تا روی آن آب می گیریم تا به مدت ۴۵ دقیقه خیس بخورد،سپس سیب زمینی ها را می شوییم تا خاک آن شسته شود و داخل قابلمه ای قرار می دهیم و تا روی آن ها آب می ریزیم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا آبپز شوند.

سویا را در آبکش می ریزیم و فلفل دلمه ای را می شوییم و با رنده ریز رنده می کنیم و آب آن را کاملا می گیریم و کنار می گذاریم و پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم.

و حرارت را کم می کنیم تا داغ شود سپس پیاز را در روغن تفت می دهیم تا طلایی شود.،آن وقت کمی زرد چوبه روی آن می پاشیم و پیاز را تفت می دهیم و سویا را همراه فلفل دلمه ای رنده شده اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

رب گوجه را به مواد می افزاییم و نمک،فلفل سیاه به مقداری که تمایل داریم اضافه می کنیم و مواد را زیر و رو می کنیم تا ادویه به خورد تمامی مواد برود و کمی سرخ شوند و کنار می کذاریم تا خنک شود. به سیب زمینی ها چاقو می زنیم.

اگر پخته بودن شعله را خاموش می کنیم و سیب زمینی ها را در آبکشی می ریزیم و روی آن ها آب سرد می گیریم و صبر می کنیم تا خنک شوند،سپس پوست آن ها را می گیریم و با رنده ریز رنده می کنیم. مقداری از سیب زمینی را بر می داریم.

و با کف دو دست به شکل یک دایره گرد می کنیم ،سپس ان را تخت می کنیم و مقداری از مایه سویا را روی آن می ریزیم و سیب زمینی ره مجددا جمع می کنیم تا مواد داخل آن مشخص نباشد. تمامی شامی ها را به همین سبک آماده می کنیم.

و در قابلمه ای کوچک با عمق زیاد روغن به حدی می ریزیم که شامی ها زمان سرخ شدن در ان شناور باشند.و روی حرارت کم می گذاریم تا به مرور زمان داغ شود. تخم مرغ را در کاسه ای می شکنیم و با قاشق آن را هم می زنیم.

و آرد سوخاری را در بشقابی می ریزیم و زمانی که روغن داغ شد شامی های آماده شده را ابتدا در کاسه حاوی تخم مرغ می زنیم تا کاملا آغشته به آن شود و سپس در آرد سوخاری می غلتانیم و داخل روغن داغ قرار می دهیم.

و حرارت را همچنان کم نگه می داریم تا شامی ها هم به طور کامل مغز پخت شوند و هم سرخ شوند. شامی های سرخ شده را در بشقابی می چینیم و با گوجه فرنگی و خیار شور تزئین کنید و با نان سرو کنید.نوش جان.2

دستور طرز تهیه کتلت گیاهی رژیمی با چند روش


کتلت جعفری


مواد لازم
سویای ریز ۴۰۰ گرم
سیب زمینی آب پز شده 600 گرم
تخم مرغ ۳ عدد
جعفری خرد شده 100 گرم
گشنیز ۳۰ گرم
پودر سیر در صورت مد نظر
آرد سوخاری به میزان لازم
پیاز ۱ عدد
روغن و ادویه به میزان لازم

طرز تهیه
سویا را برای چند ساعت در آب خیس کنید و سپس در تنظیف بریزید تا آب آن کاملاً گرفته شود در ظرف مناسب پیاز را رنده کنید و سیب زمینی، جعفری و گشنیز را اضافه کنید.

تخم مرغ، ادویه و آرد سوخاری را به مواد بیفزایید و مفید هم بزنید. طوری که مواد کاملاً با هم مخلوط و یکدست شود. «در صورت نیاز میتوان سویا را همراه سیب زمینی و پیاز چرخ کرد و آب اضافه آن را جدا کرد.»

در تابه ای مناسب روغن را داغ کنید و از مخلوط مواد بردارید و به صورت گلوله دربیاورید و در آرد سوخاری بغلتانید دو طرف آن را داخل تابه سرخ کنید.3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.parsiday.com
3.www.rokna.net
نسخه چاپی