چند دستور پخت برای تهیه کتلت گیاهی

کتلت عدس

طرز تهیه و پخت کتلت عدس و سیب زمینی خوشمزه و مجلسی بدون استفاده از گوشت یک خوراک سالم و بسیار مقوی رژیمی برای افرادی که بدنبال حذف گوشت از برنامه های غذایی خود میباشند .

مواد لازم برای تهیه کتلت عدس
عدس دو لیوان پخته ⁣
یک دونه سیب زمینی متوسط رنده ریز شده آبش گرفته شده
پیاز یک عدد بزرگ ⁣
فلفل دلمه یک عدد متوسط ⁣
هویج یک عدد کوچک⁣
پیازچه سه تا خورد شده
جعفری و گشنیز خورد شده دو قاشق غذا خوری ⁣
نمک فلفل زردچوبه و تخم گشنیز ( کوبیده شده) به میزان دلخواه ⁣
سه قاشق غذا خوری آرد ذرت ⁣
سه قاشق غذا خوری پودر سوخاری ⁣

طرز تهیه کتلت عدس
برای تهیه کتلت خوشمزه ابتدا تابه را بر روی اجاق گاز گذاشته حرارت را کم کنید سپس پیاز و سبزی و فلفل دلمه های خرد شده را اضافه کنید پس از آن هویج رنده شده را درون تابه ریخته و این مواد را بدون اضافه نمودن روغن تفت دهید تا کمی آب آنها گرفته شود و سبک شوند ،پس از انجام این کار اجاق گاز را خاموش کنید .

در مرحله بعد عدس های پخته شده را همراه با سیب زمینی های رنده شده درون مخلوط کن ریخته ( توجه داشته باشید که آب اضافه عدس ها را بگیرید سپس درون میکسر بریزید ) ، حالا به این مواد سبزیجات تفت داده شده را نیز اضافه کنید سپس دستگاه را روشن نموده و با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند ، این مواد را برای مدت زمان ۳۰ الی ۴۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید تا حسابی جا افتاده شود . پس از گذشت این مدت زمان تابع را بر روی اجاق گاز قرار داده مقداری روغن اضافه کنید و کوکو رژیمی خود را سرخ نمایید .1

چند دستور پخت برای تهیه کتلت گیاهی


کتلت قارچ

دستور تهیه کتلت قارچ رژیمی برای کسانی که محدودیت مصرف گوشت دارند، گیاهخوارند یا مایلند جایگزین‌های سالم‌تری برای گوشت پیدا کنند، گردآوری کرده ایم با ما همراه باشید.

مواد لازم
قارچ: نیم کیلو
سیر: 2 حبه
تخم‌مرغ: ۳عدد
آرد یا خمیر نان باگت: نصف لیوان
سبزیجات معطر: ۲ قاشق
نمک و فلفل: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
نکته مهم: کتلت را در نان بولکی و با پیاز و جعفری خردشده و خیارشور بخورید که لذتی بالاتر از این نیست!

دستور پخت
ابتدا قارچ‌ها را چرخ کرده و با سبزیجات معطر و خمیر نان باگت مخلوط کنید. بهتر است خمیر نان باگت تازه و نرم باشد، اما اگر چنین خمیری دردسترس نداشتید، می‌توانید از آرد یا پودر خمیر نان باگت استفاده کنید.
 
پس از آن تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کرده و در صورت شل بودن مایه، قدری آرد به آن اضافه کنید.
 
نمک و فلفل و ادویه موردعلاقه خود را همراه با سیرهایی که له کرده‌اید، به مخلوط اضافه کرده، خوب هم بزنید تا مواد یک‌دست شود.

حالا روغن را در تابه‌ای روی حرارت داغ کنید و از مواد اولیه به اندازه یک گردو بردارید و در دست‌تان صاف کنید و در روغن بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید یک روی کتلت‌ها سرخ شود، سپس روی دیگر کتلت‌ها را سرخ کنید.

نکات
آب سیب‌زمینی خام را برای آنکه بوی کتلت نامطبوع نشود، حتما باید گرفت.
 
سیب‌زمینی پخته را حتما باید رنده کرد و نباید آن را همراه گوشت، چرخ کرد. سیب‌زمینی خام را می‌توان چرخ کرد به شرط آنکه آب سیب‌زمینی با گوشت مخلوط نشود.
 
در کتلت گوشت بهتر است از آرد نخودچی استفاده شود، چون کتلت پوک می‌شود و در صورت استفاده از آرد سوخاری و آرد گندم، کتلت، خمیر می‌شود و پوکی مناسبی نخواهد داشت.
 
کتلت با سیب‌زمینی خام هنگام سرخ شدن، روغن کمتری می‌برد و برای کسانی که در مصرف روغن احتیاط می‌کنند، مناسب‌تر است.

برای سرخ کردن کتلت با سیب‌زمینی پخته باید در تابه روغن زیاد باشد تا کتلت روغن کمتری به خود بگیرد و بعد هم باید کتلت را روی کاغذ روغن‌گیر گذاشت تا روغن اضافی آن گرفته شود.
 
بهترین سبزی برای کتلت، ترخون و مرزه است که عطر بی‌نظیری به کتلت می‌دهد. می‌توانید یک بار هم زیره را امتحان کنید.2

چند دستور پخت برای تهیه کتلت گیاهی


کتلت گندم سیاه رژیمی


مواد لازم
بلغور گندم سیاه - 165 گرم
تخم مرغ - 2 عدد
پیاز - 80 گرم
پنیر - 50 گرم
هویج خشک - 15 گرم
روغن نباتی ، فلفل ، نمک

طرز تهیه
ما گندم سیاه را با دقت مرتب می کنیم ، سپس در آب سرد خیس می کنیم ، زیر شیر آب را شستیم.

غلات شسته شده را در قابلمه بریزید ، 300 میلی لیتر آب سرد بریزید ، نمک را به مزه اضافه کنید. گندم سیاه را پس از جوش آمدن به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم بپزید. قابلمه را محکم ببندید.

غلات تمام شده را به یک کاسه منتقل کرده و خنک کنید.

پیاز را ریز خرد کنید. یک ماهیتابه را با یک پوشش نچسب با روغن گیاهی بپاشید ، پیاز را داخل آن بریزید ، کمی آب بریزید. پیاز را به حالت نیمه شفاف منتقل کنید ، به گندم سیاه اضافه کنید.

تخم مرغ را با مواد خنک شده درون کاسه ای بشکنید.

بعد ، پنیر سفت را روی یک رنده درشت بمالید. برای رژیم غذایی خود از پنیر کم چرب استفاده کنید.

هویج خشک شده را به یک کاسه ، نمک و فلفل اضافه کنید تا مزه دار شود ، مواد را کاملاً مخلوط کنید تا یک توده همگن بدست آید.

صفحه پخت را با روغن نباتی چرب کنید. ما کتلت های گرد را با دست خیس مجسمه می کنیم ، آنها را با فاصله کوتاه روی یک صفحه پخت قرار می دهیم.

فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم می کنیم. از هر طرف 7-8 دقیقه بپزید تا قهوه ای طلایی شود.

گرم سرو کنید ، پیاز سبز بپاشید. یک سس شوید بر پایه ماست کم چرب شیرین شده برای این غذا مناسب است. مطمئنم اینها را دوست خواهید داشت.

کوکوی سبزیجات را نه تنها کسانی که رژیم غذایی سخت دارند می توان پخت. این غذا باید در فهرست تمام افرادی باشد که سعی در داشتن رژیم غذایی سالم دارند. همچنین توصیه می شود کتلت های رژیمی برای افراد مبتلا به بیماری های مختلف مزمن بخورید - این یک غذای سالم و سبک است که ویتامین های بدن را تأمین می کند و برای هضم غذا به انرژی زیادی احتیاج ندارد.

علاوه بر این ، تهیه این غذا زمان زیادی نمی برد و نیاز به محصولات گران قیمت ندارد.

می توانید دستور غذا را به سلیقه خود تغییر دهید و از برنج یا بلغور به جای گندم سیاه و آب به جای شیر استفاده کنید. همچنین می توانید انواع ادویه ها ، سیر و پیاز را به غذا اضافه کنید. و غذای آماده را می توان با انواع سس های تند یا ظریف که بر طعم خاص کوکوی غذا تأکید دارند ، سرو کرد.3


پی نوشت:
1.www.hipatugh.ir
2.www.nazweb.ir
3.www.hayam-cafe.ru
نسخه چاپی