غذای خانگی کودک شروعی تازه به سوی تغذیه ای سالم
معرفی غذاهای جامد به کودک و تغذیه او با این نوع غذا گام بسیار مهمی جهت رشد و سلامت کودک شما به حساب می آید. در حقیقت مطالعات صورت گرفته نشان می دهند کودکانی که با رژیم های غذایی مغذی و سالم تغذیه می شوند، به کودکانی قوی تر و خوش خوراک تر از کودکانی تبدیل خواهند شد که با غذاهای کمتر مغذی یا با ارزش غذایی پایین تغذیه می شوند.
 
بسیاری از والدین متوجه نیستند که تهیه غذای کودک در خانه برنامه ای ساده و با صرفه جهت تغذیه کودک با غذاهایی پر کیفیت، با بهترین طعم و مواد مغذی است. این کار به شما اطمینان می دهد که فرزندتان بهترین شروع ممکن را خواهد داشت. تهیه غذای کودک با استفاده از مواد غذایی تازه و کاملاً طبیعی فوائد زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
 
* افزایش مواد مغذی
 
* حذف مواد افزودنی
 
*  طراوت وتازگی بیشتر
 
* تنوع بیشتر
 
* کنترل بر مواد غذایی بکار رفته در غذا
 
* پایین آمدن هزینه (صرفه جویی در هزینه)
 

افزایش مواد مغذی

مصرف ویتامین و مواد مغذی برای کودک بسیار اهمیت دارد. فرزند شما در سه سال آینده رشد و تکامل سریعی را تجربه خواهد کرد. به همین منظور و جهت برخورداری از حداکثر روند رشد و تکامل، ضروری است که از یک رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی نماید.
 
غذاهای آماده و فرآوری شده کودک دارای مواد افزوده از جمله آب، قند و غلظت بخش هایی همچون نشاسته هستند. گرچه این محصولات از نظر تغذیه ای برای کودک مضر نمی باشند، اما استفاده از آنها در غذای کودک باعث پایین آمدن ارزش غذایی و ضعیف شدن مواد مغذی غذا می شود. حتی بدتر آنکه غذاهای فرآوری شده کودک به منظور از بین بردن باکتری های موجود در غذا، در درجه حرارت بالا پخته می شوند بدین منظور که بتوان آنها را در شیشه در دمای اتاق نگهداری کرد. باکتری ها تنها مواردی نیستند که در این فرایند از بین می روند. غذای آماده ویتامین ها و مواد مغذی خود را نیز از دست می دهد. بسیاری از تولید کنندگان غذای کودک با افزودن مواد غیر طبیعی پس از فرایند فرآوری، ویتامین های از دست رفته غذا را جبران می سازند.
 
هنگامی که غذای کودک را در خانه درست می کنید، می توانید آن را سریع بپزید. این فرایند نه تنها رنگ و طعم فوق العاده غذا را حفظ می کند، بلکه از همه مهمتر محتوای مواد مغذی غذا را برای کودک دلبند شما به حداکثر می رساند.
 

حذف مواد افزودنی

غذاهای فرآوری شده کودک حاوی مقادیر کمی مواد شیمیایی از جمله مواد دفع آفات، مواد ضد رویش علف و مواد از بین برنده قارچ هستند. گرچه سازمان غذا و داروی ایالات متحده این مواد شیمیایی را مورد تأیید قرار داده است، اما این حق به شما داده می شود که فرزند خود را با محصولات حاوی این مواد تغذیه نکنید. خرید محصولات ارگانیک مورد تأیید (تازه یا منجمد) و تهیه غذا در خانه، مواد شیمیایی کشاورزی را از رژیم غذایی فرزندتان حذف می کند.
 غذای خانگی کودک، غذای تمیز و سالمی است که حاوی هیچ ماده افزودنی نیست مگر آنکه خود به آن اضافه کرده باشیدعلاوه بر آن بسیاری از انواع غذاهای فرآوری شده کودک، دارای موادی هستند که استفاده از آنها در رژیم غذایی کودک ضرورتی نداشته و مفید نیز نمی باشند. این مواد می توانند شامل موادی مانند قند، کره و نمک باشند. اکثر متخصصان بهداشت و درمان به شما توصیه می کنند تا زمانی که کودک هنوز به قدر کافی بزرگ نشده است از معرفی این مواد غذایی به او خودداری کنید. غذای خانگی کودک، غذای تمیز و سالمی است که حاوی هیچ ماده افزودنی نیست مگر آنکه خود به آن اضافه کرده باشید.
 

طراوت و تازگی بیشتر

آیا تا به حال نخود سبز تازه را با یک شیشه غذای کودک حاوی این ماده غذایی مقایسه کرده اید؟ با وجود آنکه هر دو یک نوع ماده غذایی هستند، اما به لحاظ ظاهر، بو یا طعم شبیه به یکدیگر نمی باشند. با وجود آن که ذائقه و حس چشایی فرزند شما به خوبی فرد بزرگسال نیست، اما به طعم، رنگ و بو واکنش نشان می دهد. با دسترسی بسیار بالایی که به محصولات تازه در فروشگاه های مواد غذایی و سادگی تهیه غذای کودک وجود دارد، هیچ دلیلی برای محروم ساختن فرزند خود از غذاهای رنگارنگ، خوش طعم و خوش عطر و بو وجود ندارد. و تغذیه کودک با غذای تازه از همان ابتدا به او کمک می کند با روی گشاده و رضایت انواع غذا و طعم های جدید را امتحان کند.

غذای خانگی کودک شروعی تازه به سوی تغذیه ای سالم
 

تنوع بیشتر

غذای فرآوری شده کودک در مقادیر انبوه تولید می شود و در نتیجه دارای تنوع محدودی است. تنوع کلید رژیم غذایی متعادل و زندگی توأم با سلامتی است. امروزه فروشگاه های مواد غذایی تنوع بسیار زیادی از میوه و سبزیجات تازه و منجمد در اختیار شما قرار می دهند. هیچ دلیلی وجود ندارد که فرزند شما به آنچه تولید کنندگان مواد غذایی آن را محبوب ترین می نامند محدود شود. علاوه بر آن تهیه غذای کودک در خانه شما را قادر می سازد سبزیجات و طعم دهنده هایی را ترکیب کنید و بافت های جدیدی را به کودک خود معرفی نمایید و وعده غذایی او را به یک تجربه لذت بخش و لذیذ تبدیل سازید.
 

کنترل بر مواد غذایی بکار رفته در غذا

شما به عنوان پدر و مادر حتماً دلتان می خواهد از مواد تشکیل دهنده غذای کودک خود اطلاع داشته و به آنها اعتماد کنید. به همین ترتیب دوست دارید در خصوص تمیزی، عاری بودن غذا از افزودنی های مضر، کیفیت و غلظت چنین مواد غذایی اطمینان داشته باشید. درست کردن غذای کودک در خانه به شما این امکان را می دهد که بر رژیم غذایی فرزندتان کنترل داشته باشید و در خصوص آنچه در غذای دلبندتان بکار برده می شود اطلاع دقیق بدست آورید. هر اندازه با مواد غذایی که کودک خود را با آن تغذیه می سازید سروکار بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری می رود که عادات غذایی سالمی نیز در او پرورش دهید.
 

پایین آمدن هزینه ها

غذاهای فرآوری شده کودک گران هستند. به طور متوسط یک کودک در ایالات متحده حدود 600 شیشه غذای کودک آماده مصرف می کند و والدین بایستی در طول سال اول زندگی نوزاد مبلغ هنگفتی را صرف غذای کودک آماده و فرآوری شده نمایند. تهیه غذای کودک در خانه بسیار مقرون به صرفه است چرا که مواد غذایی را می توان در طول فصل یا به قیمت حراجی خریداری نمود. به طور متوسط غذای کودکی که در خانه تهیه می شود می تواند موجب صرفه جویی مبالغ بالایی در طول سال اول شود.
 
با توجه به تمام مزایایی که برشمردیم، ممکن است فکر کنید که تهیه غذای کودک دشوار است، اما بهتر است بدانید که پخت آن در خانه بسیار آسانتر از چیزی است که تصور می کنید. با استفاده از محصولات تازه، یک دستگاه مخلوط کن و چند ظرف مخصوص یخ قالبی می توانید غذای کودک را در مقادیر زیاد درست کرده و به صورت یک وعده ای فریز نمایید. این بدان معنا است که تنها لازم است یک یا دو مرتبه در هفته غذا درست کنید. در ادامه دستور تهیه یک غذای ساده و آسان برای اولین غذای معمول کودک آورده شده است.

غذای خانگی کودک شروعی تازه به سوی تغذیه ای سالم
 

پوره سیب زمینی شیرین

مواد مورد نیاز
2 تا 3  غده (عدد) سیب زمینی شیرین متوسط تا بزرگ
 
مرحله 1 آماده سازی
سیب زمینی ها را شسته، پوست بکنید و آنها را به صورت نگینی یا مکعب های یک اینچی (3 سانتی متری) خرد کنید.
 
مرحله 2 پخت
سیب زمینی های شیرین را در ظرف مخصوص مایکروویو قرار داده و روی آنها 2 قاشق غذاخوری آب (30 میلی لیتر) بریزید. سپس روی آنها را پوشانده و به مدت 8 تا 10 دقیقه اجازه دهید پخته شوند. آنگاه دستگاه را خاموش کرده و به مدت 5 دقیقه بگذارید به همان حال باقی بمانند. له شدن سیب زمینی ها به وسیله یک چنگال حاکی از آماده بودن آنها است.
 
مرحله 3 تبدیل سیب زمینی به پوره
سیب زمینی های شیرین و آب بدست آمده از آنها را درون دستگاه مخلوط کن ریخته و یک دوم پیمانه (60 میلی لیتر) آب به آن بیفزایید. دستگاه را روشن کرده و سیب زمینی ها را به پوره تبدیل کنید. مجدداً یک چهارم تا یک دوم پیمانه (60 تا 100 میلی لیتر) آب به آن بیفزایید تا بافت نرمی بدست آید.
 
مرحله 4 فریز کردن
پوره بدست آمده را با قاشق درون قالبهای یخ ریخته و روی آنها را بپوشانید و به مدت 8 تا 10 ساعت یا یک شب در فریزر قرار دهید. سپس پوره را از قالبها درآورده و در یک ظرف مخصوص نگهداری غذا یا کیسه فریزر قرار داده و بلافاصله مجدداً به درون فریزر بازگردانید.
 
24 وعده یک اونسی از پوره درست کنید. این غذا به مدت 2 ماه در فریزر قابل استفاده و تازه خواهد بود.
 
به منظور سرو مکعب های یخ زده سیب زمینی از فریزر، آنها را یخ زدایی و گرم کنید و پس از بررسی دمای آن، می توانید فرزنتان را با این پوره تغذیه نمایید.
 

اطلاعاتی از نویسندگان این مقاله

شریل تالمن (Cheryl Tallman) و جوآن الرز (Joan Ahlers) دو خواهر و مادر 5 فرزند هستند و بنیانگذار کمپانی و سایت فِرش بیبی (Fresh Baby) می باشند. مادر آنها که آشپزی عالی بود به آنها مهارتهای خارق العاده ای از آشپزی آموخت. هر دو با سابقه طولانی در کارهای تجاری موفقیت آمیز تصمیم گرفته مهارت های آشپزی خود را با دانش کسب شده در خصوص غذاهای سالم و کودکان در هم آمیخته و این سایت و کمپانی (فرش بیبی) را راه اندازی کنند. هدف آنها در فرش بیبی آسان ساختن تغذیه سالم کودک برای تمام والدین بوده است.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی