دستور تهیه انواع لوکوم

لوکوم آلبالویی


مواد لازم برای تهیه لوکوم آلبالویی
آب آلبالو ۳ لیوان
آرد ۱ قاشق غذا خوری
شکر دو استکان کوچک
نشاسته ۲ قاشق غذا خوری
وانیل ۵ گرم

مواد لازم برای آغشته کردن لوکوم
پودر نارگیل

مواد لازم برای روی لوکوم آلبالویی
مربای آلبالو

دستور تهیه انواع لوکوم

طرز تهیه لوکوم آلبالویی
برای درست کردن این لوکوم همه مواد بجز پودر نارگیل را درقابلمه ریخته و تا وقتی بجوشد مرتب هم میزنیم  در آخر وانیل را می ریزیم و مخلوط می کنیم.

داخل لیوانها را خیس کرده و دسر آماده شده را درآن می ریزیم و می گذاریم در دمای محیط سرد شود اکنون دسر سرد شده را در یخچال قرار می دهیم و حداقل یک ساعت در یخچال بماند سپس از لیوان در آورده و و در پودر نارگیل می غلطانیم.

سپس حلقه حلقه کرده و در ظرف مورد نظر می چینیم اگر خواستید می توانید رویش مربای آلبالو بریزید اکنون لوکوم آلبالو آماده است وروی آنها یک عدد آلبالو قرار می دهیم. این لوکوم برای هشت تا ده نفر است.

این هم یک تجربه جدید و بسیار خوشمزه جاتون خالی. امیدوارم شما هم همین الان دست به کار شوید و این لوکوم خوشمزه را درست کنید.


لوکوم شکلاتی


مواد لازم برای تهیه لوکوم شکلاتی
بیسکویت کاکائویی ۳ بسته
بیسکیت بورچاک ۱ بسته
مارگارین ۱۷۵ گرم
شکر ۱ استکان
وانیل ۱ عدد
شیر نصف استکان
کاکائو ۱ قاشق غذا خوری
گردو یا فندق ۱ استکان
رنده پوست پرتال ۱ عدد
سس شکلاتی
پودر نارگیل

طرز تهیه لوکوم
بیسکویتها را در روندو به شکل پودر در آ ورده همه مواد بجز شیر را با هم مخلوط کرده خمیر نسبتا سفتی می شود  ازاین مواد به اندازه گردو برداشته و   در کف دست گرد می کنیم  در سینی چیده و دو ساعت در یخچال قرار میدهیمتا خودش را بگیرد.

سس شکلات آماده را مطابق با روی پاکت درست میکنیم  توپها را در سس شکلاتی آغشته کرده و در سینی می چینیم دوباره برای مدتی در یخچال قرار می دهیم.  سپس آماده سرو کردن است یک لوکوم بسیار راحت بدون نیاز به پخت  است که میتوانیم به آسانی در منزل تهیه کنیم.

این مقدار لوکوم را هشت نفر می توانند بخورند  و مدت آماده کردن آن فقط پانزده دقیقه است. درضمن این لوکوم مخصوص کشور ترکیه است .1


لوکوم موزی


مواد لازم برای تهیه دسر لوکوم موزی
شیر۳ لیوان
شکر۵ قاشق غذا خوری
ایرمیک (سمولینا)۷ قاشق غذا خوری
پودینگ موزی۱ پاکت
پودر نارگیلبه مقدار لازم
مارمالاد آلبالوبه مقدار لازم

دستور تهیه انواع لوکوم

طرز تهیه دسر لوکوم موزی خوش طعم
شیر، شکر، ایرمیک، پودینگ را داخل یک قابلمه با هم مخلوط و هم بزنید تا یکدست شود.

روی حرارت ملایم بزارید و مرتب با همزن دستی هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.

بعد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود طوری که دست را نسوزاند و گاهی هم بزنید تا رویه نبنده.

بعد از خنک شدن از مواد به اندازه یک توپ کوچک برداشته با دست گرد کنید.
 
و داخل پودر نارگیل بغلطانید و بزارید تو قالب شکل دار سیلیکونی و با دست فشار بدید.

تا بشکل قالب دربیاد و از قالب به آرامی خارج کنید.

روی ان را با یک نایلون یا سلفون بکشید.

و داخل یخچال بزارید بمدت 2 ساعت بعد داخل حفره قلب شکل رو مارمالاد بریزید و سرو کنید. 2


لوکوم کیوی


مواد لازم (برای 10 نفر)
کیوی پوست کنده و پوره کرده  800 گرم
پودر شکر   160 گرم
نشاستۀ ذرت  70 گرم
آب   125 میلی لیتر( یک دوم پیمانه)
کره   1 قاشق سوپخوری
پودر ژلاتین   1 قاشق چایخوری
آب    45 میلی لیتر(3 قاشق سوپخوری)
دانۀ اناربرای تزیین   به میزان لازم

دستور تهیه انواع لوکوم

طرز تهیه
کیوی، پودر شکر، نشاسته، آب و کره را در ظرف مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم پیوسته هم بزنید تا غلیط شود.

آن گاه دسر فراهم کرده را از روی حرارت بردارید.سپس پودر ژلاتین را با آب مخلوط کنید و به روش بن ماری حل کنید و به دسر بیفزائید و هم بزنید.

حالا مایۀ فراهم کرده را در قالب چرب کرده به اندازۀ 10×26سانتیمتر بریزید و یک شب در یخچال قرار دهید تا سفت شود.اکنون دسر را با انار و گردو بیارائید. 3


لوکوم ترکی


1- مواد لازم
شکر     ۲ پیمانه
نشاسته    ۱ پیمانه
آب   ۲ پیمانه
گلاب  نصف پیمانه
کره   به دلخواه
پودر نارگیل به میزان لازم
جوهر لیمو ۱/۴ قاشق غذاخوری
آرد سفید  به میزان لازم

طرز تهیه
ابتدا نشاسته را در ۲ پیمانه آب حل کنید و بگذارید ته‌نشین شود. سپس آب روی نشاسته را خالی کرده و نشاسته را درون ظرف مناسبی روی حرارت بگذارید. شکر، جوهرلیمو و ۲ پیمانه دیگر آب به نشاسته اضافه کنید. این مواد باید روی حرارت ملایم آهسته بپزد و مداوم هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی مواد کاملا سفت شد، طوری که اگر قاشق بزنید جای رد قاشق ماند، گلاب را اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن گلاب، کمی کره نیز به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا کره باز شود و مواد یکدست و سفت شوند. در انتها روی تخته مناسبی کمی آرد و پودر نارگیل بپاشید. مواد درون قابلمه را که همانند توپ جمع می‌شود، روی تخته بگذارید و با پشت قاشق یا وردنه کاملا صاف کنید. روی آن را نیز کمی آرد و پودر نارگیل بپاشید و بگذارید درون یخچال تا سرد شود. راحت الحقلوم آماده است، می‌توانید آن را بصورت مربعی برش دهید و با پودر پسته تزئین کنید.

2- مواد لازم
شکر   3پیمانه
نشاسته ذرت  100گرم
آب  3لیوان
گلاب 2 قاشق غذاخوری
آب لیموترش 2 قاشق چایخوری
عصاره وانیل  1 قاشق چایخوری
رنگ خوراکی  به میزان لازم
پودر قند به میزان لازم

طرز تهیه
ابتدا برای تهیه شربت شکر ۳ پیمانه شکر را به همراه یک لیوان آب درون قابلمه‌ی مناسبی بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید. شکر و آب را هم بزنید و اجازه دهید تا کاملا بجوشند. درجه حرارت آن باید به ۱۲۰ درجه سانتی گراد برسد. سپس شعله را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید. شربت پس از کمی سرد شدن باید غلیظ باشد.

در ظرفی دیگر نشاسته ذرت و ۲ لیوان آب بریزید. آن‌ها را هم بزنید تا نشاسته کاملا در آب حل شود. سپس روی شعله با حرارت متوسط قرار دهید. پس از روی شعله گذاشتن هم باید مداوم هم بزنید تا نشاسته ته نگیرد. وقتی مخلوط آب و نشاسته ذرت کمی غلیظ شد وقت اضافه کردن شربت شکر به آن است.

شربت شکر را آهسته آهسته به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم حل شوند. در اینجا باید حرارت را بسیار کم کنید تا ۴۰ دقیقه روی حرارت باقی بماند. البته هر چند دقیقه آن را هم بزنید. پس از گذشت این زمان گلاب، عصاره وانیل و مقداری از رنگ خوراکی مورد نظر خود را اضافه کنید.

وقتی تمام مایه رنگ گرفت و یکدست شد، باید آن را درون قالب بریزید. کف یک قالب مناسب (ترجیحا مستطیل شکل) را کاغذ روغنی پهن کنید و روی آن را کمی چرب کنید. سپس مایه راحت الحلقوم را درون قالب بریزید. قالب را درون یخچال به مدت ۴ ساعت قرار دهید.

بعد از سرد شدن، کف یک تخته مناسب را کمی آرد بپاشید، راحت الحلقوم را از قالب درآورده و روی تخته بگذارید. حال باید آن را به شکل دلخواه برش دهید و در پودر قند یا پودر شکر بغلتانید. 

نکات مهم در تهیه لوکوم
اضافه کردن کره کاملا اختیاری است، برخی افراد برای طعم‌دهی بهتر به آن کره اضافه می‌کنند.

در برخی دستورها از نشاسته به عنوان نشاسته گل یعنی همان نشاسته معمولی که پودر نشده نام برده‌اند.

اگر می‌خواهید راحت الحلقوم طعم‌دار و در رنگ‌های مختلف داشته باشید، جوهرلیمو را از دستور حذف کنید و بجای آن از نصف بسته پودر ژله استفاده نمائید

از هل، دارچین یا نعناع نیز به عنوان طعم دهنده برای این شیرینی استفاده می‌شود. در این صورت شما باید ابتدا از شکر شهد تهیه کنید و در این هنگام از هل کوبیده یا چوب دارچین برای تهیه شهد استفاده کنید و در آخر شهد را صاف کنید.

بجای آرد سفید از آرد ذرت نیز می‌توانید استفاده نمائید. 4


پی نوشت:
1.www.rozanehonline.com
2.www.namagard.com
3.www.shooroshirin.ir
4.www.article.tebyan.net
نسخه چاپی