دستور تهیه چند غذای رژیمی با کدو
اگر رژیم غذایی دارید، حتما با خواص کدو برای کاهش وزن آشنایی دارد. جالب است بدانید که می‌توانید چندین غذای رژیمی با کدو مانند بورانی کدو و خوراک کدو و بادمجان تهیه کنید؛ غذا‌هایی لذیذ که می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک شام سبک و کم کالری میل کنید.

 اگرچه کدو برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، مفید است، اما مزه چندان مطلوبی ندارد. با این ماده غذایی می‌توان غذا‌های بسیاری را تهیه کرد، ولی تمام این غذا‌ها رژیمی و مطابق ذائقه ایرانی نیستند. اگر شما جزو افرادی هستید که قصد دارید این ماده غذایی را در برنامه غذایی خود قرار دهید، از طرفی طعم غذا نیز برای شما مهم است، نگران نباشید. در ادامه طرز تهیه سه غذای رژیمی با کدو شرح داده می‌شود که با مواد اولیه بخارپز و آبپز طعم‌های لذیذی را خلق می‌کنند.


نودل کدو با سینه مرغ


مواد لازم برای نودل کدو با سینه مرغ
کدو سبز: دو عدد درشت
سینه مرغ نگینی خرد شده: یک فنجان
نمک، فلفل و ادویه: به مقدار لازم
سیر تازه: یک حبه درشت
عصاره مرغ: یک فنجان
آب‌لیموی تازه: یک قاشق غذاخوری
روغن مایع: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه نودل کدو با سینه مرغ
برای تهیه دومین غذای رژیمی با کدو ابتدا باید کدوها را به شکل رشته‌های بلند نودل مانند درآورید. برای این کار از دنده درشت رنده استفاده کنید، یا از یک پوست‌گیر دستی کمک بگیرید. اگر هیچ یک از این وسایل را ندارید با یک چاقوی تیز هم می‌توانید نودل کدو درست کنید، هرچند کار ساده‌ای نیست.

در یک تابه، مقداری روغن بریزید و بعد تکه‌های سینه مرغ پخته شده را در آن تفت دهید تا طلایی شوند. مقداری نمک و فلفل قرمز اضافه کنید. سیر تازه را اضافه کنید و بعد یک فنجان عصاره مرغ بریزید. حالا نوبت نودل کدو سبز است.

اجازه دهید همه مواد، حدود ده دقیقه با هم حرارت ببینند. در آخرین مرحله روی خوراک نودل، آب‌لیموی تازه بچکانید. نودل کدوسبز با سینه مرغ، آماده سرو است. نوش جان.1

دستور تهیه چند غذای رژیمی با کدو


 مجور کدو


مواد لازم
کدو ۵۰۰ گرم
پنیر سفید ۱۵۰ گرم
تخم‌ مرغ دو عدد
آرد گندم دو قاشق غذاخوری
روغن مایع دو تا سه قاشق غذاخوری
شوید خردشده دو تا سه قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه
این غذا یکی از اصلی‌ترین غذاهای شهر کرمان می‌باشد که امیدوارم از آن لذت کافی را ببرید چون این غذا از مواد اولیه آسان و کم هزینه‌ای تهیه می‌شود.

ابتدا کدوها را رنده نموده، بعد تخم‌مرغ‌ها را به آن می‌افزاییم. در ظرفی جداگانه آردگندم و شوید را مخلوط کرده و به کدوها اضافه می‌کنیم. در مرحله آخر پنیر رنده شده را افزوده، نمک و فلفل به آن زده و ظرف مناسب‌ فر را با روغن مایع کاملا چرب کرده و تمام مواد را داخل آن می‌ریزیم و به مدت ۳۰ دقیقه در فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌گذاریم تا روی آن طلایی شود و سپس سرو می‌نماییم.


کدو ورقه‌ ای


مواد لازم
کدو سه عدد
پودرسیر یک قاشق چایخوری
تخم‌ مرغ پنج عدد
روغن، نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه
کدو را خوب بشویید و آن را با پوست حلقه‌حلقه کنید سپس در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید. بعد تخم‌ مرغ‌ها را با نمک، فلفل و پودرسیر مخلوط کرده، کدوها را کف تابه چیده و مخلوط گفته شده را روی آن می‌ریزیم و در تابه را گذاشته تا بپزد. (این غذا بسیار سریع آماده شده و طعم مطبوعی دارد)2

دستور تهیه چند غذای رژیمی با کدو


خوراک کدو و بادمجان

جهت تهیه این غذای رژیمی با کدو و بادمجان برای دو الی سه نفر، به ۲۰ دقیقه زمان و مواد اولیه زیر احتیاج دارید.

مواد لازم
کدو سبز ۲ عدد
بادمجان قلمی ۳ عدد
گوجه فرنگی ۴ عدد
فلفل دلمه‌ای یک عدد
روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
آب نارنج ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور تهیه
کدو و بادمجان را خرد کنید.

روغن زیتون را در یک ماهیتابه بریزید و کدو و بادمجان را تفت دهید.

گوجه فرنگی‌ها را در آب جوش بیندازید و پوست بگیرید. سپس گوجه و فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد و به سایر مواد اضافه کنید.

ادویه‌ها را اضافه کرده و درب ماهیتابه را ببندید تا غذا کاملا بپزد.

سپس آب نارنج را نیز به مواد اضافه کنید و بهم بزنید تا غذا طعم نارنج را بگیرد.

خوراک کدو و بادمجان را در یک ظرف مناسب بکشید و سرو کنید. این غذا را با نان یا به تنهایی می‌توانید میل نمایید.

به همین سادگی می‌توان چند غذای رژیمی با کدو تهیه کرد. این وعده‌های غذایی، سبک و کم کالری هستند، از اینرو برای شام گزینه‌های ایده آلی خواهند بود. کدو خواص بسیاری دارد، کاهنده قند و کلسترول خون است و به بیماران قلبی نیز کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این، کدو حاوی مقادیری از منیزیم، فسفر، آهن و کلسیم است. همچنین این ماده غذایی مقادیری از ویتامین C، ویتامین A؛ و ویتامین‌های B. ۱ و B. ۶ را نیز دارد. اکنون غذا‌هایی را می‌شناسید که با کالری بسیار کمی، این خواص بی نظیر را دارند، بنابراین آن‌ها را تهیه کنید و از وعده غذایی سالم و کم کالری لذت ببرید.3

دستور تهیه چند غذای رژیمی با کدو


خوراک کدو سبز و سیب زمینی

اگر این سوال برای شما پیش آمد که با کدو سبز چی بپزم؟ ما خوراک کدو سبز و سیب زمینی را به عنوان یک غذای گیاهی خوشمزه و سبک به شما معرفی می‌کنیم.

مواد لازم
کدو سبز کوچک و قلمی 4 عدد
پیاز متوسط 1 عدد
سیب زمینی متوسط 2 عدد
گوجه فرنگی رنده شده 2 الی 3 عدد
نعنا خشک یک دوم قاشق غذاخوری
روغن زیتون 5 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه
ابتدا کدو‌ها را شسته و با پوست به صورت حلقه‌ای خرد کنید، سپس در مقداری روغن زیتون سرخ کنید.

سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید.

کدو‌های سرخ شده را از تابه خارج کرده، کنار بگذارید و سیب زمینی نگینی خرد شده را در باقیمانده روغن موجود در تابه تفت دهید تا به رنگ طلایی درآید.

پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید.

سیب زمینی سرخ شده را از تابه خارج کرده و پیاز را به تابه اضافه کنید، اگر لازم بود مقداری روغن در تابه بریزید و پیاز را بر روی حرارت ملایم تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.

پس از آنکه پیاز سرخ شد. سیب زمینی و کدو سبز را در تابه بریزید، مقداری نمک، فلفل و نعناع خشک به مواد اضافه کنید و بهم بزنید.

گوجه فرنگی رنده شده را در تابه ریخته، در تابه را ببندید. حرارت را کم کنید تا خوراک کدو سبز بر روی حرارت ملایم پخته و جابیفتد.

حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خوراک آماده شود، سپس حرارت را خاموش کرده و غذا را در ظرف سرو بکشید.

خوراک کدو سبز را به عنوان یک غذای گیاهی همراه با نان و سبزی خوردن میل کنید.4


پی نوشت:
1.www.delgarm.com
2.www.kiashpaze.ir
3.www.yjc.ir
4.www.shia-news.com
نسخه چاپی