طرز تهیه چند غذای رژیمی بدون گوشت

خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت


مواد لازم برای خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت
بادمجان 1 عدد بزرگ
دال عدس 200 گرم
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
زیره 1 قاشق چایخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و زنجبیل به مقدار لازم
پیاز 1 عدد
سیر رنده شده یا خرد شده 1 حبه
گوجه فرنگی خرد شده 400 گرم
گشنیز تازه 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت
بادمجان ها را بشویید و به قطعات کوچک خرد کنید.  فر را در دمای ۲۲۰  درجه سانتی گراد گرم کنید. بادمجان های خرد شده را روی سینی فر که روی آن را با کاغذ روغنی پوشانده اید بچینید. روی آن کمی روغن زیتون بریزید و کمی نمک و زیره بپاشید. با کمک دست موارد را روی تکه های بادمجان بمالید تا بادمجان ها خوب به مواد آغشته شوند. سینی را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر گرم شده قرار دهید تا بادمجان ها کبابی شوند. بعد از ۲۰ دقیقه 1 بار آن ها را بچرخانید تا تمام قسمت ها خوب کبابی شوند و نسوزند.

در همین حال که تکه های بادمجان در فر در حال کباب شدن است، در یک تابه ی گود کمی روغن زیتون بریزید و پیازهای نگینی شده را در آن تفت دهید. پیازها را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید، درب تابه را بگذارید تا پیازها به مدت ۵ دقیقه بپزند و نرم شوند. گه گاهی آن ها را هم بزنید تا ته نگیرند و قهوه ای رنگ نشوند.


فلفل، سیر، زنجبیل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید آن ها را با پیاز هم بزنید و به مدت ۲ دقیقه بپزید. اگر احساس کردید تابه خشک شده است، به آن کمی آب سرد اضافه کنید.

دال عدس، گوجه فرنگی خرد شده و فلفل سیاه را به همراه آب به تابه اضافه کنید، آن ها را هم بزنید، در تابه را ببندید و اجازه دهید مواد بجوشد. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید خورشت به مدت ۳۰ دقیقه بپزد تا جا بیفتد.

وقتی دال عدس ها کاملا پخته شد، مقداری گشنیز تازه را شسته و خرد کرده و به همراه بادمجان های کبابی شده به خورشت اضافه کنید. تعدادی از تکه های بادمجان کبابی را برای تزیین خورشت نگه دارید!

بعد از آن که تمام مواد خورشت پخت و جا افتاد، آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و تکه هایی از بادمجان کبابی را به عنوان تزیین روی آن قرار دهید.

نکات کلیدی طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت
هنگام پخت خورشت، هر از گاهی دال عدس ها را چک کنید تا پخته شده باشد. اگر آب خورشت تمام شد و دال عدس ها همچنان نپخته بودند، به آن ها کمی آب اضافه کنید.

به دلیل استفاده از بادمجان کبابی به جای بادمجان سرخ شده در این خورشت، کالری آن بسیار کم است. در نتیجه اگر رژیم دارید هم می توانید خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت را در برنامه غذایی رژیمی خود قرار دهید.

استفاده از بادمجان کبابی به جای بادمجان سرخ کرده هم طعم غذا را بهتر می کند و هم بافت خورشت را نرم تر می کند. اگر فرزندان شما هم بادمجان دوست ندارند، متنوجه وجود بادمجان کبابی در خورشت نخواهند شد!

این غذا را می توانید با برنج قهوه ای نیز سرو کنید.1

طرز تهیه چند غذای رژیمی بدون گوشت


تورته سبزیجات دودی


مواد لازم
روغن زیتون ۱/۲ پیمانه
سیر رنده شده ۴ حبه
شوربای ذرت ۴۵۰ گرم
فلفل سبز یا زرد خرد شده ۲ عدد
قارچ درشت خرد شده ۲ عدد
بادمجان بزرگ خرد شده ۱ عدد
کدو سبز متوسط خرد شده ۱ عدد
کدو مسما متوسط خرد شده ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پنیر گودا رنده شده ۱.۵ پیمانه
برگ ریحان (تازه) ۱/۲ پیمانه
گوجه فرنگی گیلاسی ۱ پیمانه

طرز تهیه
در یک قابلمه کوچک، روغن زیتون را روی حرارت ملایم گرم کنید و سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شود. سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

شوربای ذرت (پولنتا)، فلفل شیرین، قارچ، بادمجان، کدوسبز و کدو مسما را روی سینی بگذارید. روی آنها روغن سیر بریزید.

نمک و فلفل بپاشید. برای کباب کردن روی زغال، سبزیجات و پولنتا را روی توری کباب‌پز بچینید و هر طرف آنها را ۴ تا ۵ دقیقه کباب کنید. آنها را از روی کباب‌پز بردارید. در فاصله‌ای که خنک می‌شوند، قارچ‌ها را خرد و کباب کنید.

در یک سینی گرد بزرگ، بادمجان و پولنتا کبابی را روی هم بچینید. روی هر لایه پنیر و برگ تازه ریحان قرار دهید. پس از چیدن لایه آخر، آنها را با دست کمی به پایین فشار دهید تا ارتفاع اضافه از بین برود.

روی تورته را با فویل بپوشانید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آنها روی حرارت کباب‌پز قرار دهید.

پس از پخت، به مدت ۱۵ دقیقه آن را کنار بگذارید تا کمی خنک شود و سپس برش دهید و سرو کنید.

سایر نکات تورته سبزیجات دودی
برای تهیه تورته، به پولنتا نیاز دارید و باید بادمجان‌ها را کبابی کنید. این غذا بسیار خوشمزه است و توصیه می‌کنیم حتما یک بار امتحان کنید.2

طرز تهیه چند غذای رژیمی بدون گوشت


فلفل شکم پر یونانی

فلفل شکم پر یونانی برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی شما عالی است. اگر مرتب از غذاهای گوشتی استفاده می‌کنید بد نیست برای ایجاد تنوع این دلمه گیاهی را هم امتحان کنید.

مواد لازم 
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
سیر رنده شده ۲ حبه
پیاز خرد شده ۱ عدد کوچک
گوجه خرد شده ۳۵۰ گرم
عصاره سبزیجات ۲ و ۱/۲ پیمانه
سبزی معطر خشک شده ۲ و ۱/۲ قاشق چایخوری
جو ۱ پیمانه
دانه کاج (چلغوز) ۱/۴ پیمانه
فلفل دلمه‌ای بزرگ ۳ عدد
اسفناج خرد شده و فریز شده ۱ و ۱/۲ پیمانه
پنیر فتا خرد شده ۲/۳ پیمانه
نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه 
فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.
۲ قاشق روغن زیتون را داخل تابه بزرگی داغ کنید.

سپس پیاز خرد شده و سیر رنده شده را داخل روغن بریزید و ۴–۵ دقیقه تفت بدهید تا پیاز نرم شود.

گوجه خرد شده، عصاره سبزیجات، سبزی خشک و جو را اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

وقتی جوش آمد شعله را کم کنید و درب تابه را طوری بگذارید که قسمتی از آن باز باشد. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا جو بپزد و نرم شود.

در مدتی که جو با آب سبزیجات پخته می‌شود، دانه‌های کاج را داخل سینی فر بریزید و به صورت یک لایه پخش کنید. سینی را به مدت ۵–۷ دقیقه داخل فر بگذارید تا دانه‌های کاج طلایی رنگ شوند. خیلی مراقب باشید چون این دانه‌ها به سرعت سیاه می‌شوند. وقتی طلایی شدند انها را از فر خارج کنید و کنار بگذارید.

حال دمای فر را به ۲۰۰ درجه افزایش دهید. فلفل دلمه‌ای ها را از وسط نصف کنید و دانه‌های آنها را خارج کنید. فلفل‌های نصف شده را روی سینی فر بچینید. یک قاشق روغن زیتون باقی مانده را روی آنها بمالید و نمک و فلفل هم به آنها بپاشید. سپس سینی را ۲۰–۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا فلفل‌ها نرم شوند.

اسفناج فریز شده را از قبل بیرون بگذارید تا یخش ذوب شود یا اینکه در مایکروویو بگذارید و هر ۳۰ ثانیه آن را بررسی کنید. وقتی یخ آب شد کمی صبر کنید خنک شود. سپس اسفناج را داخل صافی بریزید و فشار دهید تا آب اضافی آن کامل خارج شود.

وقتی جو پخته شد و آب سبزیجات را کاملاً جذب کرد، دانه‌های کاج بوداده، اسفناج خرد شده و پنیر فتا را اضافه و به خوبی با آن مخلوط کنید. اگر لازم است کمی نمک و فلفل هم اضافه کنید.

حال مواد آماده شده را داخل فلفل دلمه‌ای های پخته شده بریزید و فلفل شکم پر یونانی را سرو نمایید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.sarashpazpapion.com
3.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی