دستور پخت سه نوع غذای رژیمی

سالاد مرغ کاری

اگر به دنبال یک سالاد رژیمی خوشمزه با مرغ هستید، سالاد مرغ کاری یکی از آسانترین غذاهایی است که می‌توانید تهیه کنید و در یخچال نگه دارید. می‌توانید سالاد مرغ را به عنوان شامی سالم و مقوی میل کنید. چون به جای سس مایونز از ماست یونانی استفاده شده سالاد کم چربی است. همین‌طور می‌توانید شب سالاد مرغ را تهیه کنید و صبح روز بعد آن را همراه با خود سر کار ببرید.

مواد لازم برای سالاد مرغ کاری
سینه مرغ بدون پوست و استخوان 2 عدد
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
ساقه کرفس 1 عدد
پیازچه 4 عدد
انگور سیاه بدون دانه 1 و 1/2 پیمانه
بادام یا گردوی خرد شده 1/4 پیمانه
پودی کاری 1/2 قاشق چایخوری
فلفل قرمز 1/4 قاشق چایخوری (دلخواه)
نمک و فلفل به مقدار کافی
ماست یونانی 3/4 پیمانه

طرز تهیه سالاد مرغ کاری
ابتدا فر را روی دمای ۲۱۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کف یک قالب فر فویل آلومینیومی بکشید . روی سینه‌های مرغ بدون استخوان روغن زیتون بمالید و کمی نمک و فلفل بپاشید. سپس آنها را داخل قالب قرار دهید. وقتی فر گرم شد، قالب را به مدت حدوداً ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا مرغ مغزپخت شود. سپس آن را از فر خارج کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود.

حال با یک چاقوی تیز مرغ را به صورت تکه‌های مکعبی برش بزنید.

در کاسه‌ای که برای سالاد در نظر دارید ساقه کرفس و پیازچه‌ها را خرد کنید. سپس انگورها را از وسط نصف کنید و اگر هسته دارند هسته‌ها را خارج کنید. انگورهای نصف شده را به کرفس و پیازچه اضافه کنید.

بادام یا گردوی خرد شده را هم اضافه کنید.بالاخره ماست و کاری و بقیه ادویه‌ها را هم اضافه کنید.هم بزنید تا ماست به خوبی همه جای سالاد را بپوشاند. سالاد مرغ کاری شما آماده است. نوش جان!

نکته: موقع پخت مرغ، می‌توانید برای طعم بهتر یک کاغذ روغنی را چرب کنید و روی مرغ بکشید. گوشه‌های کاغذ روغنی را زیر سینه مرغ‌ها فشار بدهید تا تقریباً دور آنها را بپوشاند. این کار مانع از خشک شدن مرغ در فر می‌شود.1

دستور پخت سه نوع غذای رژیمی


ماکارونی کدو سبز


مواد لازم برای تهیه ماکارونی کدو سبز
کدو سبز متوسط: 4 عدد
روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری
سیر له شده :1 قاشق غذاخوری
فلفل قرمز :1/4 قاشق چایخوری
گوجه متوسط :2 عدد
پنیر پارمزان: 1/2 پیمانه + مقداری برای سرو
برگ ریحان خرد شده :1 پیمانه
نشاسته ذرت: 1 قاشق چایخوری
آب سرد: 2 قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه ماکارونی کدو سبز
اول از همه کدوها را بشویید و سر آن ها را جدا کنید. سپس آن ها را با استفاده از دستگاه رشته کن یا رنده مخصوص رشته کنید. اگر هیچ کدام از آن ها را ندارید می توانید اول کدوها را با استفاده از پوست کن معمولی به صورت ورقه های نازک دراز برش بزنید و بعد با چاقو به صورت رشته های دراز ببرید. هرچه رشته ها درازتر باشند ماکارونی کدو سبز بیشتر شبیه به ماکارونی معمولی از آب در خواهد آمد. روغن زیتون را همراه با سیر رنده شده و پودر فلفل قرمز داخل تابه ای بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا داغ شود. وقتی روغن کاملاً داغ شد، رشته های کدو سبز را به آن اضافه کنید. کدو سبز را حدود 5–7 دقیقه تفت بدهید تا پخته شود اما همچنان قدری ترد باشد. بیش از این آن ها را نپزید در غیر این صورت ماکارونی خمیر می شود. در حین سرخ کردن مرتب رشته های کدو سبز را زیر و رو کنید تا همه آن ها فرصت پخته شدن و تماس با کف تابه را پیدا کنند. گوجه و ریحان را خرد کنید و آن ها را همراه با پنیر پارمزان رنده شده به تابه اضافه نمایید. 1 دقیقه دیگر به تفت دادن ماکارونی و بقیه مواد ادامه دهید. حال ماکارونی کدو سبز و سبزیجات را با انبر بردارید و به ظرف سرو مورد نظرتان منتقل کنید. بگذارید مایع داخل تابه باقی بماند. از آن برای تهیه سس ماکارونی استفاده خواهیم کرد. مایع باقیمانده داخل تابه را همچنان حرارت بدهید تا خوب داغ شود ولی به جوش نرسد. نشاسته ذرت را در کمی آب سرد حل کنید و سپس روی آب سبزیجات داخل تابه بریزید. حدود 1 دقیقه حرارت بدهید و هم بزنید تا سس غلیظ شود. آن را بچشید و به مقدار دلخواه نمک و فلفل بزنید. سس را روی ماکارونی کدو سبز بریزید. مقداری پنیر پارمزان و برگ ریحان روی آن بپاشید و ماکارونی را سرو کنید.2

دستور پخت سه نوع غذای رژیمی


خورش کرفس رژیمی


مواد لازم
ساقه کرفس: ۵۰۰ گرم
برگ کرفس،نعناع و جعفری: ۴۰۰گرم
مرغ ۳۰۰گرم
آبلیمو: نصف استکان
پیاز: ۱عدد متوسط
سیر: ۲حبه ( اختیاری )
روغن زیتون: به مقدار لازم
نمک: کمی کمتر از مقدار لازم
فلفل سیاه :مقداری

طرز تهیه
مرغ را بعد از شستن نمک بزنید و همراه یک عدد پیاز و ۴-۳لیوان آب به مدت ۳۰دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا تقریبا نیم پز شود .کرفس ها را بعد از پاک کردن و شستن به صورت نگینی ریز خرد کنید و در محلول آب و نمک رقیق قرار دهید تا علاوه بر طعم دار و ترد شدن کاملا ضدعفونی شوند .برگ های کرفس را همراه نعناع و جعفری ساطوری کنید و کنار بگذارید.کرفس های خرد شده را آبکش کنید .

در تابه ای مقداری روغن زیتون بریزید . صبر کنید تا کمی روغن زیتون گرم شود . کرفسهای خرد شده را همراه با سبزی خرد شده داخل تابه بریزید، در صورت تمایل به استفاده از سیر، دو حبه سیر را داخل تابه رنده کنید و مواد را با حرارت متوسط به مدت ۳ – ۵دقیقه تفت دهید تا از حالت خامی خارج شوند و کمی نرم شوند ؛ و همچنین طعم ساقه کرفس و سبزیجات با هم مخلوط شود. بعد مقداری زرد چوبه به مواد بیفزایید، مواد را هم بزنید و حرارت زیر تابه را خاموش کنید .

پیاز را از داخل آب مرغ خارج کنید و محتویات تابه را به مرغ اضافه کرده . مقداری فلفل سیاه به خورش اضافه کرده و در صورت نیاز ، یک تا دو لیوان آب به خورش اضافه کنید . حرارت زیر قابلمه خورش را زیاد کنید تا خورش جوش بیفتد و بعد حرارت را ملایم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم و درب بسته به مدت ۳۰-۴۵دقیقه کاملا جا بیفتد .

طی این مدت چند بار به خورش سر بزنید و از اندازه بودن آب آن مطمئن شوید . ۱۰ دقیقه آخر طبخ آبلیمو یا چاشنی ترش مورد نظر را به خورش اضافه کرده خورش را هم بزنید و اجازه دهید ۱۰دقیقه آخر خورش با درب باز بپزد. و در آخر نمک و فلفل و چاشنی خورش را اندازه کنید و خورش را در ظرف مورد نظر سرو کنید .

نکات
خورش کرفس جزو غذاهای رژیمی میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه ۱۵ دقیقه و زمان پخت ۲ ساعت میباشد .

مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۶نفر مناسب میباشد .3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.beeranj.vip
3.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی