دستور تهیه چند مدل دسر شیر

دسر شیر شکلات موزی


مواد لازم
شیر: سه لیوان
موز: سه عدد
شکلات تخته‌ای رنده شده: سه قاشق غذاخوری
بستنی شکلاتی: به تعداد هر لیوان یک اسکوپ

دستور تهیه چند مدل دسر شیر

طرز تهیه دسر شیر شکلات موزی
شیر را داخل فریز بگذارید تا نیمه جامد شود.

شیر، موز و شکلات را داخل مخلوط کن بریزید تا با هم خوب مخلوط شود.

سپس داخل لیوان بریزید و هر لیوان یک اسکوپ بستنی شکلاتی بزنید و به سلیقه خود تزیین و نوش جان کنید.

نکته
اگر بستنی را همراه شیر داخل مخلوط کن بریزید خیلی خوشمزه می‌شود.

اگر بستنی شکلاتی ندارید وانیلی یا کاکائویی بریزید.

اگر شکلات تخته‌ای ندارید میتوانید از شکلات مایع استفاده کنید. 1


دسر با شیر و زعفران


مواد لازم برای تهیه دسر با شیر و زعفران
3 پیمانه شیر پرچرب
1 قاشق مرباخوری پودر هل
1 قاشق غذاخوری زعفران آب شده
½ پیمانه گلاب (125 گرم گلاب = ½ لیوان فرانسوی دسته دار گلاب)
1 پیمانه شکر یا عسل (250 گرم شکر یا عسل = 1 لیوان فرانسوی دسته دار شکر یا عسل)
100 گرم خامه
3 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین

مراحل تهیه دسر با زعفران و شیر
تمام سعی ما برای ارائه این نوع از روش درست کردن دسر شیر و زعفران برای رنگدهی زیبای آن است که می‌توانید در پذیرایی مجالس استفاده کنید. برای رنگدهی بیشتر زعفران کافی است ابتدا یک قطعه یخ را از ظرف یخ جدا کنید و بهمراه پودر ساییده شده زعفران در یک ظرف نگهداری کنید.
شیر سرد و پودر ژلاتین را در قابلمه به آرامی با هم مخلوط نمایید. (دقت کنید که اصلا نباید پودر ژلاتین به صورت گلوله در بیاید، چون نمی‌خواهیم که یک دسر زعفرانی مجلسی به صورت لُکِّه درست کنیم)
به مدت یک دقیقه محتویات داخل ظرف شیر را بهم بزنید. ناگفته نماند که شما می‌توانید به صورت بن ماری و تنهایی، پودر ژلاتین را در آب سرد حل کنید و سپس آن را روی حرارت غیر مستقیم شعله قرار دهید. در نهایت، شیر را به محلول ژلاتین و آب، اضافه کنید.
پس از مرحله 2، باید شکر یا عسل را به ظرف پودر ژلاتین اضافه کنید.
به قابلمه محتویات ژلاتین، شیر، شکر یا عسل، خامه اضافه کنید و به طور کامل آن را با سایر مواد، ترکیب نمایید.
قابلمه محتویات را بر روی شعله قرار بدهید و پس از اینکه مطمئن شدید تا پودر ژلاتین با سایر مواد حل شده است، زعفران ساییده شده را اضافه نمایید. (البته قبل از این مرحله، برای اطمینان خاطر می‌توانید که محلول را از صافی رد کنید)
هل را بعد از زعفران به ترکیبات فوق اضافه نمایید. (توصیه می‌کنیم که از هل آماده استفاده نکنید. هل تازه بخرید و در همین مرحله خرد کنید تا عطر و بوی هل، مزه دسر شیر و زعفران مجلسی را از این رو به آن رو کند )
 استفاده از گلاب را به مرحله آخر طرز تهیه دسر زعفرانی مجلسی اختصاص بدهید. چرا که با قرار گرفتن زعفران به صورت طولانی مدت بر روی حرارت، ممکن است دیگر خبری از عطر و بوی زعفران نباشد)
ظرف یا قالب سیلیکونی خود را انتخاب نمایید که به هنگام وارون کردن آن، دسر زعفرانی به طور کامل بازگردد. البته قبل از برگرداندن قالب سیلیکونی به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا قالب را در آب داغ قرار بدهید.
بعد از انتخاب قالب سیلیکونی نیاز است تا مواد ترکیب شده را با هم در این قالب بریزید و سپس حداقل به مدت 5 ساعت در محیط یخچال بگذارید تا بافت این دسر، به طور کامل بگیرد.
پس از حداقل 5 ساعت از گذاشتن قالب در یخچال، قالب را بیرون آورید و با کاردک، لبه‌های آن را جدا نمایید. سپس قالب را به سمت ظرف صاف زیرین بازگردانید. 2


دسر با پودر ژلاتین و شیر


مواد لازم
2پیمانه شیر
2 قاشق پودر ژلاتین
3 قاشق پودر کاکائو
100 گرم شکلات
5 قاشق شکر
1 استکان گلاب
کمی وانیل

دستور تهیه چند مدل دسر شیر

طرز تهیه
این دسر شکلاتی دو لایه ای بوده و باید هر لایه را جداگانه درست کنید. برای لایه ی شکلاتی دسر، شیر، کاکائو و شکر را روی حرارت قرار داده و خوب مخلوط کنید. سپس پودر ژلاتین را به آن ها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. بعد از آن که شیر و شکلات سرد شد، آن را داخل قالب بریزید و چند ساعت در یخچال قرار دهید. دسر شکلاتی آماده است اما اگر دسر دو لایه می خواهید، برای لایه ی دوم که در واقع دسر وانیلی شما است، شیر را به همراه شکر و گلاب 2 دقیقه روی گاز قرار دهید تا شکر آب شود. سپس پودر ژلاتین را به آن اضافه کنید و وقتی حل شد از روی حرارت بردارید. سپس وانیل را به آن اضافه کنید و بعد از کمی سرد شدن، آن را در قالب مورد نظر ریخته و بعد از چند ساعت نگهداری در یخچال آن را سرو کنید. اگر می خواهید دسر چند طبقه درست کنید، بعد از آن که لایه ی اول 30 دقیقه در یخچال ماند، لایه ی دوم را روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید. لایه ها را می توانید بیشتر کنید. دسر شکلاتی با ژلاتین و شیر شما آماده است. دسر ژلاتینی شکلاتی بسیار پر طرفدار بوده و می توانید آن را در مهمانی های خود سرو کنید. 3


کرم کارامل


مواد لازم (برای ۴ نفر)
مواد لازم کرم کارامل
شیر ۱ فنجان
شکر ۱ فنجان
تخم مرغ ۵ عدد
خامه ۳۰۰ میلی لیتر
وانیل نصف قاشق چایخوری

دستور تهیه چند مدل دسر شیر

دستور تهیه

طرز تهیه کرمل کارامل
برای تهیه کرم کارامل خوشمزه ابتدا سینی فر را بیرون می آوریم و فر را روشن می کنیم و روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود. سه چهارم شکر را در شیرجوش می ریزیم و یک فنجان آب به آن می افزاییم و روی حرارت می گذاریم.

و با قاشق هم می زنیم تا شکر در آب کاملا حل شود و صبر می کنیم تا شربت بجوشد و رنگش تغییر کند.سپس از روی حرارت شربت را بر می داریم و می گذاریم تا سرد شود و آن وقت شربت را در چهار فنجان مخصوص فر به طور مساوی می ریزیم.

(اگر فنجان فر ندارید همه شربت را در یک ظرف بریزید) سپس در قابلمه ای خامه را می ریزیم و وانیل،شیر را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم و مواد را هم می زنیم تا شیر به جوش بیاید یا در کناره های قابلمه شروع به حباب زدن کند که قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

آن گاه تخم مرغ ها را جداگانه در پیاله ای می شکنیم و اگر سالم بودند در کاسه ای بزرگ می ریزیم و باقیمانده شکر را به آن اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا به رنگ کرمی در بیاید و بعد مخلوط خامه (خامه و وانیل و شیر) را کم کم به آن می افزاییم.

و همین طور هم می زنیم تا مایه یکدست شود و مایه آماده شده را داخل فنجان هایی که شربت را ریختیم به طور کاملا مساوی می ریزیم و فنجان ها را در سینی فر قرار می دهیم (حتما سینی فر باید لبه دار باشد) و کف سینی فر به قدری آب جوش می ریزیم.

که دو سوم فنجان ها در آب جوش قرار گرفته باشند.سینی فر را آرام در فر قرار می دهیم و به مدت ۳۰ دقیقه بعد کرم کارامل آماده می شود. کرم کارامل ما سفت شده است و آماده بیرون آمدن از داخل فر است. سینی فر را بیرون می آوریم.

و صبر می کنیم تا فنجان ها خنک شوند و بعد در یخچال قرار می دهیم تا خوب حالت بگیرد. سپس از یخچال بیرون می آوریم و اطراف فنجان ها را با چاقو نازک جدا می کنیم و در ظرف مورد نظر کرم کارامل ها را آرام بر می گردانیم و تزئین می کنیم. نوش جان 4


پی نوشت:
1.www.zibashahr.com
2.www.zaferanadrina.com
3.www.irancookshop.com
4.www.parsiday.com
نسخه چاپی