همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی

تومور کاذب مغزی

تومور کاذب مغزی هنگامی رخ می دهد که فشار داخل جمجمه (فشار داخل جمجمه) بدون هیچ دلیل مشخصی افزایش یابد. به عارضه بر تومور کاذب مغزی، فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک (idiopathic intracranial hypertension) نیز گفته می شود.

علائم این بیماری بسیار شبیه علائم به وجود آمده در تومور مغزی است. افزایش فشار داخل جمجمه می تواند باعث تورم عصب بینایی و نهایتاً از دست دادن بینایی فرد شود. داروها اغلب می توانند این فشار و سردرد را کاهش دهند اما در بعضی موارد، انجام عمل جراحی امری ضروری است.

تومور مغزی کاذب محدودیت سنی نداشته و می تواند کودکان و بزرگسالان را درگیر کند، البته این عارضه مغزی بیشتر در زنان دارای اضافه وزن شایع بوده و معمولاً در سنین باروری فرد را درگیر می کند.1
 

علائم بیماری سودو تومور یا تومور کاذب مغزی چیست؟

علائم و نشانه‌های بیماری سودوتومور ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سردرد متوسط یا شدید که ممکن است در پشت چشم‌ها ایجاد شود و با حرکت چشم تشدید شود

صدای زنگ در گوش که همزمان با ضربان قلب شما (پالساتایل تینیتوس) به گوش می‌رسد

تهوع، استفراغ یا سرگیجه

تاری دید یا دوبینی

اپیزودهای کوتاه نابینایی که فقط چند ثانیه طول می‌کشند و بر روی یک یا هر دو چشم تأثیر می‌گذارند (انسداد بصری)

دشواری در دیدن پهلوها

دوبینی (دیپلوپیا)

مشاهده فلاش نور (فتوپسیا)

درد گردن، شانه یا درد کمر.2

همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی

علت تومور کاذب مغزی

علت اصلی بروز بیماری تومور کاذب مغزی (pseudotumor cerebri) هنوز مشخص نیست.  به ین بیماری، فشار خون داخل جمجمه ثانویه گفته می شود.

 مایع مغزی نخاعی بافت های حیاتی را مغز و نخاع را در برابر صدمات محافظت خواهد کرد. این مایع در مغز تولید شده و توسط جریان خون جذب می شود تا فشار داخل مغزی ثابت بماند.

افزایش فشار داخل جمجمه شبه تومور ممکن است باعث بروز مشکلاتی در این فرایند جذب شده و در نتیجه فشار داخل مغز فرد شاهد افزایش قابل توجهی خواهد بود.1
 

عوامل خطر ایجاد بیماری

عوامل زیر به تومور مغزی کاذب مرتبط هستند :
 
چاقی
چاقی در ارتباط با تومور مغزی کاذب شناخته شده است که در هر ۱ تا ۲ نفر در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر اتفاق می‌افتد. در زنانی که چاق هستند، تقریباً ۴ تا ۲۱ نفر در هر ۱۰۰,۰۰۰ این بیماری را نشان می‌دهند. زنان کمتر از ۴۴ سال که چاق هستند بیشتر احتمال دارد دچار تومور مغزی کاذب شوند.

داروها
ماده‌های که در ارتباط با تومور مغزی کاذب هستند شامل:

هورمون رشد

تتراسایکلین

ویتامین A زیاد
سایر داروها نیز شاید مرتبط با تومور مغزی کاذب باشند اما تحقیقات بیشتری نیاز است.
 
عوارض و بیماری‌های زیر در ارتباط با تومور مغزی کاذب هستند

بیماری ادیسون

کم خونی

سندروم بهجت

لخته شدن خون

سل پوستی(لوپوس)

بیماری های کلیوی

سندروم تخمدان پلی کیستیک

قطع ناگهانی تنفس در خواب

غدد پاراتیروئید ضعیف

ازدیاد اوره در خون.3


درمان تومور کاذب مغزی

هدف از انجام درمان تومور کاذب مغزی بهبود علائم و جلوگیری از کاهش بیشتر قدرت بینایی در فرد مبتلا به این بیماری است. اگر دارای اضافه وزن هستید، پزشک ممکن است پیروی از رژیم غذای کم- سدیم را برای کاهش وزن و بهبود علائم ناشی از این بیماری پیشنهاد کند.

در نتیجه بهتر است برای کاهش وزن بیشتر، با متخصص تغذیه مشورت کرده و رژیم غذایی مناسبی دریافت کنید. برخی از افراد ممکن است برای رسیدن به هدف کاهش وزن خود از برنامه های مخصوص کاهش وزن یا عمل های جراحی معده استفاده کنند که بهتر است این کار زیر نظر پزشک صورت بگیرد.

همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی
 
داروها برای درمان تومور کاذب مغزی
داروهای گلوکوم. یکی از اولین دارویی که معمولاً برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد، استازولامید یک نوع داروی گلوکوم است. این دارو ممکن است تولید مایع مغزی نخاعی را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش و بهبود علائم شود.

عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو شامل ناراحتی های معده، بدن درد، سوزن سوزن شدن انگشتان دست، پا و دهان یا بروز سنگ کلیه در فرد مبتلا می شود.

داروهای ادرار آور (دیورتیک ها). اگر مصرف استازول آمید به تنهایی مؤثر نباشد، گاهی اوقات این داروها با داروهای ادرار آور ترکیب می شود که با افزایش میزان ادرار، احتباس مایعات در داخل بدن فرد را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

داروهای میگرنی. این داروها گاهی اوقات می تواند به کاهش علائمی مثل سردردهای ناشی از بیماری تومور کاذب مغزی کمک کند.
 
عمل جراحی تومور کاذب مغزی
اگر علائم به وجود آمده برای بینایی فرد مبتلا با گذشت زمان شدت گرفته و بدتر شود. انجام عمل جراحی برای کاهش فشار اطراف عصب بینایی یا کاهش فشار داخل جمجمه فرد ضروری خواهد بود.

سوراخ غلاف عصب بینایی (Optic nerve sheath fenestration).

در حین انجام این عمل جراحی، پزشک جراح پنجره کوچکی در غشای اطراف عصب بینایی ایجاد می کند تا مایعات اضافه انباشته شده در داخل این قسمت خارج شود.

بعد از انجام این عمل جراحی، در بیشتر موارد وضعیت بینایی فرد تثبیت یافته یا بهبود خواهد شد. افرادی که این عمل جراحی را برای یکی از چشم های خود انجام می دهند، از مزایای آن برای هر دو چشم بهره مند شده و در بیشتر موارد از انجام این عمل رضایت دارند.

با این حال، ممکن است همیشه انجام این عمل جراحی موفقیت آمیز نبوده و در بعضی از موارد باعث بروز مشکلات بینایی برای فرد مبتلا شود.

در نوع دیگری از عمل جراحی، پزشک یک لوله بلند و نازک به نام شانت را در داخل مغز یا قسمت پایینی ستون فقرات قرار می دهد تا مایع اضافه را از بدن فرد مبتلا خارج کند. البته عمل جراحی استفاده از شانت (shunt) تنها در مواردی استفاده می شود که گزینه های دیگر درمانی تأثیری در کاهش علائم فرد مبتلا نداشته باشد.

انجام این عمل جراحی ممکن است با کاهش فشار، سردرد و بروز عفونت همراه باشد.

استنت سینوس های وریدی (Venous sinus stenting). این روش نسبتاً جدیدی بوده و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه استنت با هدف افزایش جریان خون داخل مغز، در یکی از رگ های بزرگ در داخل سر فرد مبتلا قرار می گیرد. اما استفاده از روش استنت سینوس های وریدی یکی از مواردی است که نیاز به مطالعات بیشتر و بررسی فواید و عوارض جانبی دارد.

دقت داشته باشید که پس از تشخیص اولیه بیماری تومور کاذب مغزی، فرد باید به طور منظم برای بررسی وضعیت سلامت چشم ها به چشم پزشک مراجعه کند.1

همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی

سبک زندگی و درمان خانگی تومور کاذب مغزی

چاقی و اضافه وزن از جمله مواردی است که احتمال ابتلای زنان به بیماری تومور کاذب مغزی را تا حد زیادی افزایش می دهد. حتی در زنانی که دچار اضافه وزن نبوده ولی به تازگی وزن اضافه کرده اند نیز احتمال بروز این عارضه بیشتر از دیگران خواهد بود.

کم کردن وزن و تثبیت وزن سالم از جمله موارد بسیار مهمی است که می تواند تا حد زیادی به کاهش احتمال ابتلا به این عارضه مغزی و درگیر کننده بینایی کمک کند.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.doctorbaghban.com
3.www.dreshraghi.com
نسخه چاپی