آشنایی با طرز تهیه سه نوع کوفته گیاهی بسیار پرطرفدار

کوفته قلقلی وگان


مواد لازم
روغن زیتون فرا بکر یک قاشق چای‌خوری
پیاز زرد (خرد شده) یک دوم
قارچ (خرد شده) 220 گرم
لوبیای سیاه پخته شده یک فنجان
سیر بزرگ (خرد شده) دو حبه
سرکه بالزامیک یک قاشق غذاخوری
سس سویا یک قاشق غذاخوری
گردو یک دوم فنجان
برنج قهوه ای پخته شده یک و نیم فنجان
پودر چیلی نصف قاشق چای‌خوری
پودر پیاز نصف قاشق چای‌خوری
نمک دریایی نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه آسیاب شده نصف قاشق چای‌خوری
خرده نان یک فنجان
نان باگت تازه شش عدد
سس مارینارای شیشه ای یا خانگی دو فنجان
ریحان تازه (خرد شده) یک دوم فنجان
برگ شاهی (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه
مرحله اول
رژیم غذایی وگان یک رژیم کاملا گیاهی است که در آن افراد حتی از محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ، شیر، ماست و سایر لبنیات نیز استفاده نمی‌کنند که عدم استفاده از این محصولات ممکن است بدن را مستعد دچار شدن به کمبودهای متعدد غذایی کند. اما با اهمیت به وعده‌های غذایی و انتخاب مواد مقوی، سالم و خوشمزه می‌توانید از این خطرات جلوگیری کنید و یک غذای کاملا گیاهی مانند موساکای بادمجان وگان، سوپ پیاز فرانسوی وگان و یا حتی کوفته قلقلی وگان تهیه و نوش جان کنید.

برای تهیه این خوراک خوشمزه ابتدا سس مارینا خانگی را تهیه کنید که قبلا به شما آموزش داده‌ایم. برای تهیه این سس اگر خاطرتان باشد ابتدا باید موسیر و سیر را خرد کنید. یک ماهیتابه متوسط بردارید و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت کم قرار دهید. موسیر و سیر خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و یک نصف قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید. به مقدار لازم فلفل سیاه آسیاب شده اضافه کنید و با یک قاشق چوبی هم بزنید.

مرحله دوم
مواد را به مدت سه دقیقه تفت دهید و هر از گاهی هم بزنید. سپس 800 گرم پوره گوجه فرنگی را به همراه دو قاشق چای‌خوری سرکه بالزامیک اضافه کنید. یک چهارم قاشق چای‌خوری شکر اضافه کنید و هم بزنید. یک چهارم قاشق چای‌خوری پونه کوهی خشک شده و پودر فلفل قرمز نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید. در ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید تا حدود 20 دقیقه به آرامی بپزد. هر از گاهی در ماهیتابه را بردارید و سس را هم بزنید.

مرحله سوم
یک پیاز زرد را پوست بکنید و نصف آن را خرد کنید. 220 گرم قارچ را خوب بشویید. سپس ساقه‌هایشان را جدا کنید و بخش کلاهک قارچ‌ها را خرد کنید. یک ماهیتابه بزرگ بردارید و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون را داخل آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط ​قرار دهید. پیاز خرد شده را اضافه کنید و حدود دو دقیقه سرخ کنید تا نرم شود. قارچ‌های خرد شده را اضافه کنید. نمک و فلفل اضافه کنید و همه مواد را حدود پنج تا هشت دقیقه بپزید تا تغییر رنگ دهند و قهوه‌ای و نرم شوند.

مرحله چهارم
دو حبه سیر را پوست بکنید و ریز خرد کنید. نصف فنجان لوبیای سیاه از پیش پخته شده  و سیر خرد شده را به بقیه مواد اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک را همراه با یک قاشق غذاخوری سس سویا اضافه کنید. اجازه دهید همه مواد به مدت دو دقیقه روی حرارت بپزند تا نرم تر شوند. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله پنجم
گردوها را داخل دستگاه غذاساز بریزید و کمی خرد کنید. مخلوط قارچ را داخل دستگاه بریزید و دستگاه را روشن کنید تا مواد کمی با هم ترکیب شوندشوند. دقت کنید که ترکیب قارچ را خیلی مخلوط نکنید چون در غیر این صورت مواد آماده شده خیلی نرمی خواهید داشت. نصف فنجان لوبیای سیاه پخته شده باقیمانده را اضافه کنید و به مدت پنج دقیقه هم بزنید. مخلوط را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید.

مرحله ششم
سپس یک و نیم فنجان برنج قهوه ای پخته شده اضافه کنید. نصف قاشق چای‌خوری پودر چیلی، پودر پیاز، نمک دریایی و فلفل سیاه آسیاب شده اضافه کنید. همه مواد را خوب هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. مزه آن را بچشید و در صورت نیاز نمک و فلفل بیشتری اضافه کنید.

مرحله هفتم
فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 200 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. یک سینی بزگ مخصوص فر بردارید. کاغذ روغنی مخصوص پخت را به اندازه کف سینی ببرید و آن را کف سینی پهن کنید. یک فنجان خرده نان را داخل یک بشقاب بریزید. برای تهیه خرده نان می‌توانید چند تکه نان تست سفید را با دست تکه تکه کنید و تکه‌های نان را داخل سینی فر پخش کنید. سینی را به مدت 10 دقیقه در فر با دمای 300 درجه سانتی گراد قرار دهید تا تکه‌های نان کمی تغییر رنگ دهند و سوخاری شوند. سینی را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. تکه‌های نان را داخل غذاساز بریزید تا کمی بیشتر خرد شوند.

مرحله هشتم
مخلوط قارچ و لوبیا سیاه را با دست به شکل کوفته قلقلی‌های چهارتا پنج سانتی متری در بیاورید. از این مقدار مواد حدود 18 عدد کوفته قلقلی به دست می‌آید. کوفته‌ها را یکی یکی داخل بشقاب حاوی خرده نان بغلطانید تا اطراف آن کاملا به مواد آغشته شود. کوفته قلقلی‌های آماده شده را داخل سینی فر بچینید و به مدت 20 دقیقه داخل یخچال قرار دهید.

مرحله نهم
سینی را از یخچال بیرون بیاورید و کمی روغن زیتون روی کوفته قلقلی‌ها بریزید. سینی را داخل فر قرار دهید و کوفته قلقلی‌ها را به مدت 35-40 دقیقه داخل فر بپزید. دقت کنید که پس از سپری شدن نصف این زمان سینی را با احتیاط از فر خارج کنید و کوفته قلقلی‌ها را برگردانید و سینی را دوباره داخل فر قرار دهید تا همه جای کوفته قلقلی‌ها به صورت یکنواخت پخته شود.

مرحله دهم
سس مارینارا را داخل یک ماهیتابه بزرگ بریزید و کوفته ها را داخل سس قرار دهید. سس را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. در همین حین، نان باگت را از وسط باز کنید و داخل آن کمی برگ ریحان خرد شده بریزید. سپس چند عدد کوفته‌ قلقلی وگان داخل نان خود بگذارید و در صورت تمایل چند برگ شاهی روی آن بریزید و سرو کنید، نوش جان.1

آشنایی با طرز تهیه سه نوع کوفته گیاهی بسیار پرطرفدار


کوفته بلغور


مواد لازم
بلغور گندم: ۲ پیمانه
آرد: ۲ پیمانه
آب گرم: ۳ پیمانه
زیره: یک قاشق غذاخوری
زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری
پودر پاپریکا: یک قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
رب گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

مواد لازم داخل کوفته
روغن‌زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد
ادویه به میزان لازم
دارچین: یک قاشق چای‌خوری
زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری
زیره: یک قاشق چای‌خوری
گرد لیموعمانی: یک قاشق چای‌خوری
نخود پخته: نصف پیمانه
گردوی خرد شده: نصف پیمانه
کشمش پلویی: یک پیمانه

طرز تهیه
در ظرفی بلغور گندم، آرد، زیره، زردچوبه، پودر پاپریکا، نمک و فلفل را با هم مخلوط می‌کنیم.

سه پیمانه آب داغ روی مواد می‌ریزیم و حدود یک ساعت کنار می‌گذاریم تا آب به خورد بلغور برود.

سپس رب را به مواد افزوده و با دست خوب ورز می‌دهیم تا مواد صاف و یکدست شوند.

برای آماده کردن مواد داخل کوفته، پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت می‌دهیم. وقتی پیاز سبک شد، ادویه، نمک، دارچین، زردچوبه، زیره و فلفل را اضافه می‌کنیم. سپس نخود پخته، کشمش و گردو را به مواد افزوده و تفت می‌دهیم.

ظرف کوچک آب را کنار دست می‌گذاریم. به اندازۀ یک نارنگی کوچک از مواد کوفته را برداشته و وسط آن را گود می‌کنیم. کمی از مخلوط داخل کوفته در آن می‌گذاریم  و کوفته را به شکل فلافل می‌پیچیم. برای سهولت در سرخ شدن کوفته‌ها، بهتر است آنها را گلوله‌ای شکل نکنیم.

کوفته‌های آماده را  دو ساعت در یخچال می‌گذاریم تا خوب حالت بگیرند. سپس آن‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم.

این کوفته را می‌توانید با انواع مخلفات و چاشنی‌ها سرو کنید.

در صورت تمایل کوفته‌ها را در آرد سوخاری بغلطانید و بعد سرخ کنید.2

آشنایی با طرز تهیه سه نوع کوفته گیاهی بسیار پرطرفدار


کوفته قارچ


مواد لازم
روغن زیتون: ۳ قاشق سوپ خوری
پیاز (ریز خرد شده): ۱ عدد
قارچ (خرد شده): ۴۰۰ گرم
جوپرک: ۱ پیمانه
پودر سوخاری: ۱ پیمانه
پودر سوخاری: ۱ پیمانه
برگ جعفری (خرد شده): یک دوم پیمانه
سیر (له شده): ۴ حبه
تخم مرغ: ۲ عدد
پودر آویشن: ۱ الی ۲ قاشق چای خوری
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
گوجه فرنگی (پوره شده): ۵۰۰ گرم

مواد لازم رویه
برگ جعفری (خرد شده): یک دوم پیمانه
پنیر پارمزان (رنده شده): یک سوم پیمانه

طرز تهیه
پیاز را حدود ۷ الی ۸ دقیقه در روغن تفت دهید. قارچ را اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تفت دهید.

سیر له شده را اضافه کرده و تفت دهید. ظرف را از روی حرارت بردارید.

جوپرک، پودر سوخاری، برگ جعفری خرد شده، تخم مرغ، پودر آویشن، نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه و مخلوط کنید.

این مخلوط را حدود ۲ الی ۳ ساعت در یخچال قرار دهید. سپس گلوله های کوچکی از این مخلوط جدا کنید و در روغن زیتون سرخ کنید.

کوفته ها را در گوجه فرنگی پوره شده (پوست کنده و له شده) روی حرارت قرار دهید تا حدود ۱۵ دقیقه بپزند. سپس آنها را به همراه برگ جعفری و پنیر پارمزان رنده شده سرو کنید.3


پی نوشت:
1.www.kalleh.com
2.www.deltapayam.com
3.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی