طرز تهیه سه نوع غذای رژیمی با بامیه
بامیه یکی از پر خاصیت ترین گیاه هاست که به دلیل طعم بی نظیری که داره در بسیاری از غذاها از اون استفاده میشه. خورش بامیه یکی از محبوب ترین غذاهاییه که میشه با بامیه درست کرد. این غذای خوشمزه رو میشه هم با گوشت و هم با مرغ تهیه کرد. خورش بامیه بادمجان هم یکی دیگه از غذاهای فوق العاده لذیذه که یکی از مواد اصلی اون، بامیه اس. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یه غذای جدید با بامیه رو بهتون آموزش بدیم. خوراک بامیه یکی دیگه از غذاهای خوشمزه ایه که می تونید با بامیه درست کنید. از اون جا که طرز تهیه خوراک بامیه تا حدودی سلیقه ایه و میشه مواد اولیه ی اون رو به دلخواه کم و زیاد کرد، ما ۳ روش از رایج ترین دستورهای پخت خوراک بامیه رو بهتون معرفی می کنیم.

بامیه را می‌توانید کدو درست کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب بامیه با قارچ، بادمجان و گوجه فرنگی یک خوراک خوشمزه تهیه کنید که به عنوان شامی سبک مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه با سه روش پرطرفدار تهیه خوراک بامیه آشنا می‌شوید.


خوراک کدو و بامیه


مواد لازم
کدو ۲ عدد
هویج ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه
فلفل دلمه ای یک مقدار
گوجه ۳ عدد متوسط
بامیه ریز به میزان دلخواه
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه یک مقدار
روغن کنجد ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه
کدوها و هویج را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و توی تابه میریزیم- بعد پیاز را ریز میکنیم سیر را رنده می کنیم – فلفل دلمه ای را نگینی خرد میکنیم و به کدوها اضافه میکنیم – سیب زمینی ها را هم به صورت حلقه های نازک خرد میکنیم و حلقه ها را از وسط نصف می کنیم و اضافه می کنیم . گوجه ها را هم حلقه ای خرد می کنیم و اضافه می کنیم و کمی زرد چوبه میریزیم و مخلوط میکنیم – یکم فلفل سیاه و نمک میریزیم .

بامیه ها را کنار این سبزیجات میریزیم و در نهایت ۲ قاشق روغن ترجیا کنجد به سبزیجات اضافه میکنیم درب تابه را می گزاریم و با حرارت کم تا سبزیجات به آرامی بخار پز بشوند بعد از ۲۰ دقیقه آماده است.1

طرز تهیه سه نوع غذای رژیمی با بامیه


خورشت بامیه با قارچ


مواد لازم برای 4 تا 6 نفر
بامیه؛ 500 گرم
پیاز؛ 2 عدد متوسط
سیر؛ 2 حبه
گوجه فرنگی؛ 2 عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی؛ 2 قاشق سوپ خوری سرپر
قارچ؛ 400 گرم
فلفل دلمه ای؛ یک عدد کوچک
قرص عصاره سبزیجات؛ یک عدد
روغن؛ به مقدار لازم برای سرخ کردن
آبغوره؛ یک ونیم قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل و زردچوبه؛ به مقدار لازم.

روش پختن
ابتدا نوک چوب بامیه ها را با چاقو ببرید و پس از شستن، در سبدی بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود. سپس پیازها را نیز پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. پوست حبه ها سیر را نیز جدا کرده و آنها را ریز خرد کنید.

حالا مقداری روغن در تابه ای متوسط بریزید و بامیه ها در آن تفت دهید. همزمان با آن، قابلمه دیگری آماده کرده و کمی روغن در آن بریزید؛ سپس پیازهای و سیرهای خرد شده را در آن سرخ کنید. در مراحل پایانی تفت دادن پیاز و سیر، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید.

در این فاصله، قارچ ها را نیز بشویید و پس از دو نیم کردن، درشت حلقه حلقه کنید. سپس قارچ های خرد شده را نیز در تابه کوچکی حاوی روغن تفت دهید. البته هنگام تفت دادن قارچ ها چند قطره آب لیموترش به آن اضافه کنید تا تغییر رنگ پیدا نکند.

فلفل دلمه ای را هم خرد کنید و به همراه مخلوط سیر و پیاز کمی حرارت دهید. پس از آن، بامیه های سرخ شده را در همان قابلمه حاوی سیر، پیاز و فلفل دلمه ای بریزید و 2 لیوان آب جوش به همراه یک عدد قرص عصاره سبزیجات اضافه کنید و روی شعله حرارت اجاق گاز قرار دهید تا همزمان با جوشیدن، بامیه ها نیز بپزند. بعد از گذشت یک ربع، قارچ ها را نیز اضافه کنید و بگذارید خورشت نیم ساعت دیگر حرارت داده شود تا جا بیفتد. البته 5 دقیقه پیش از کشیدن غذا، نمک، فلفل و آبغوره را هم اضافه کنید.

نکته1: با توجه به این که معمولا قرص های عصاره سبزیجات رایج در بازار طعم شوری دارند، پیش از اضافه کردن نمک ابتدا غذا را بچشید تا شور نشود.

نکته2: در صورتی که رژیم گیاه خواری ندارید می توانید همین خورشت یا خوراک را با گوشت چرخ کرده بپزید. به این ترتیب که گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز، رب و کمی زردچوبه در روغن تفت دهید و به مخلوط اضافه کنید.

نکته3: شما می توانید به جای قرص عصاره سبزیجات، از آب قلم نیز استفاده کنید؛ به طور قطع غذا پرخاصیت تر خواهد شد. البته به شرط آنکه گیاهخوار نباشید.2

طرز تهیه سه نوع غذای رژیمی با بامیه


خوراک بامیه و بادمجان


مواد لازم
بادمجان متوسط5 عدد
بامیه500 گرم
گوجه فرنگی3 عدد
پیاز1 عدد
سیر1 حبه
نمک و ادویهبه میزان لازم

دستور تهیه
بادمجان‌ها را پوست گرفته، برش‌های طولی بزنید و کمی نمک بپاشید.

پس از نیم ساعت بادمجان‌ها را شسته و در آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود.

بادمجان‌ها را در کمی روغن سرخ کنید.

بامیه را پس از پاک کردن و شستن در روغن باقیمانده از سرخ کردن بادمجان تفت دهید.

پیاز را خرد کرده و در قابلمه با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر له شده، کمی نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید.

گوجه فرنگی را حلقه‌ای خرد کرده و روی پیاز داغ بچینید.

بادمجان و بامیه سرخ شده را روی گوجه فرنگی بچینید.

یک لیوان اب در قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید تا بادمجان و بامیه کاملا پخته و خوراک جابیفتد.

در انتها کمی آبلیمو یا آبغوره اضافه کرده و نمک خوراک را میزان کنید.

خوراک بامیه و بادمجان با نان و سبزی خوردن همراه با انواع ترشیجات غذایی بسیار خوشمزه و دلچسب است.

گیاه بامیه حاصل مناطق گرمسیر است و ساکنان اطراف دریای مدیترانه بیش از سایر نقاط از آن استفاده می‌کنند. هرچند بسیاری از افراد به دلیل لزج بودن بامیه از خوردن آن امتناع می‌ورزند، ولی طبخ صحیح این سبزی، آن را به یکی از محبوب‌ترین غذا‌های شناخته شده برای شما تبدیل می‌کند. به علاوه این گیاه پرخاصیت سرشار از فیبر است و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند، بنابراین بهتر است در برنامه غذایی قرار گیرد.3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.hawzah.net
3.www.setare.com
نسخه چاپی