دستور پخت و طرز تهیه چهار غذای رژیمی با بادمجان

خوراک بادمجان قالبی کیک بادمجان


مواد لازم
بادمجان بزرگ ۱ عدد
بادمجان کوچک ۲ عدد برای تزیین
پیاز قرمز ۱ عدد
سیب زمینی بزرگ ۲ عدد
تخم مرغ ۱ عدد
ماست ساده ۴ قاشق غذاخوری
پنیر خامه‌ای ۲ قاشق غذاخوری
شوید خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی
روغن زیتون به مقدار لازم
گوجه و جعفری برای تزیین (دلخواه)

طرز تهیه خوراک بادمجان قالبی یا کیک بادمجان
خوراک بادمجان قالبی یا کیک بادمجان غذایی بی نظیر برای دوستداران بادمجان است. ظاهر آن بسیار زیبای و شبیه به کیک است و به شکل های مختلفی می توان آن را تزیین کرد. به همین دلیل غذایی مناسب برای مهمانی‌ها و دورهمی ها است. طرز تهیه خوراک بادمجان قالبی آزادی عمل زیادی دارد. سیب زمینی خام را می ‌توانید رنده کنید یا می توانید سیب زمینی پخته را پوره کنید. به جای استفاده از شوید تازه می‌توانید از شوید خشک استفاده کنید. می‌توانید با گوجه زیتونی یا گوجه حلقه شده سرخ شده و کمی فلفل یا با استفاه از بادمچان سرخ شده غذا را تزیین کنید. خوراک بادمجان قالبی را با نان و ماست یا ماست چکیده می توانید سرو کنید.

طرز تهیه
فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید. قالبی گرد و به اندازه متوسط را انتخاب کرده و آن را پرب چرب. دو بادمجان کوچک که برای تزیین بوده را حلقه حلقه کنید. به حلقه های بادمجان نمک و فلفل زده و سپس در روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن بادمجان ها را برای تزیین کنار بگذارید.

سیب زمینی های شسته شده را پوست گرفته و رنده کنید. در ادامه تخم مرغ را شکسته و به آن اضافه کنید. در ادامه ۲ قاشق غذاخوری ماست، ۱ قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای، ۱ قاشق غذاخوری شوید خرد شده را به مواد افزوده و مخلوط کنید.

مقداری روغن زیتون را در تابه ریخته و تابه را روی شعله متوسط قرار دهید تا داغ شود. در ادامه مخلوط سیب زمینی را داخل آن بریزید و بگذارید سیب زمینی تقریباً پخته شود. سپس مخلوط سیب زمینی را کف قالب گرد بریزید.

در همان تابه مقداری روغن مایع یا زیتون ریخته و پیاز و بادمجان را که به حالت نگینی خرد کرده اید و در تابه بریزید و روی حرارات ملایم کمی تفت دهید تا بادمجان نرم و از حجمش کاسته شود. سپس، ۲ قاشق غذاخوری ماست، ۱ قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای، ۱ قاشق غذاخوری شوید، ۱ قاشق پودر سیر و نمک و فلفل به مقدار کافی به آن اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید، بچشید و در صورت نیاز مقدار نمک و فلفل را تنظیم کنید.

در مرحله آخر مخلوط بادمجان را روی مخلوط سیب زمینی که در کف قالب ریخته بودید بریزید و سطح مواد را صاف کنید. بعد از آن سطح مواد را با حلقه های بادمجانی که اول کار سرخ کرده بودید بپوشانید. برای پخت نهایی قالب را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فر گذاشته تا خوراک بادمجان آماده شود. برای تزیین می توانید مقداری جعفری یا شوید تازه خرد شده روی خوراک بریزید.1

دستور پخت و طرز تهیه چهار غذای رژیمی با بادمجان


بادمجان کبابی و سس ماست


مواد لازم برای تهیه غذای رژیمی با بادمجان کبابی
بادمجان
گوجه فرنگی
خیار
ماست
پیازچه
سیر در صورت تمایل
روغن زیتون
پنیر در صورت تمایل

طرز تهیه یک غذای رژیمی خوشمزه
برای تهیه بادمجون کبابی باید اونهارو خرد کنیم و بعد از اینکه کمی نمک روشون پاشیدیم بذاریم بیست دقیقه ای استراحت کنه تا در اصطلاح تیز آبش بره. بعد با شوت به روغن زیتون آغشته شده روش بکشیم تا کمی چرب بشن. در این مرحله اگر دوست داشتید یک حبه سیر رو رنده کنید و روی بادمجون ها بمالید. بعد هم اونها رو در سینی فر میچینیم و میذاریم توی فر تا کاملا روشون طلایی بشه و کباب بشن.

خیار و گوجه فرنگی رو خرد میکنیم و بعد از اینکه بادمجان ها کمی خنک شدن با هم مخلوط میکنیم. مقداری ماست رو هم با پیازچه ای که ساتوری کردیم مخلوط میکنیم تا به عنوان سس استفاده کنیم.2

دستور پخت و طرز تهیه چهار غذای رژیمی با بادمجان


کتلت بادمجان، یک غذای رژیمی سالم


مواد لازم جهت تهیه کتلت بادمجان
بادمجان پوست کنده متوسط2 عدد
پیاز1 عد
سیر رنده شده1 عدد
پنیر‌ چدار رنده شده 1 پیمانه (100 گرم)
جعفری ساطوری شده2 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه و سفیدبه میزان لازم
آرد‌ سوخاری بدون گلوتن1 پیمانه
روغن زیتون به میزان لازم

طرز تهیه کتلت بادمجان رژیمی
یک قاشق غذا‌خوری روغن‌ زیتون را در یک تابه (ترجیحا نچسب) با حرارت متوسط ​​گرم کنید. پیاز و نمک را به مدت 5 دقیقه سرخ کرده تا طلایی رنگ شوند. در این مرحله سیر را به تابه اضافه کنید و حدود دو دقیقه تفت دهید.

در این مرحله بادمجان‌های نگینی خورد شده را به تابه بیفزایید و حدود 10 تا 12 دقیقه در روغن سرخ کرده تا نرم شوند.

مواد آماده شده را به یک کاسه بزرگ انتقال دهید و پنیر، جعفری و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید. (شما همچنین می‌توانید از مخلوط کن و یا غذاساز برای انجام این کار استفاده کنید.)

در این مرحله 1/4 پیمانه آرد‌سوخاری را به مواد کتلت اضافه کنید. مایه کتلت را به مدت 20 دقیقه در یخچال استراحت دهید تا آرد‌سوخاری رطوبت موجود در کتلت را به خود جذب کند. (شما ممکن است نیاز به استفاده مقدار بیشتری آرد‌ سوخاری داشته باشید تا مایع کتلت سفت شود و یا به اصطلاح قوام بیاید.)

از مایه کتلت به اندازه یک قاشق سوپ‌خوری جدا کرده و در روغن از قبل گرم‌شده به شکل دل‌خواه سرخ کنید. مدت زمان مناسب برای سرخ کردن کتلت 4 دقیقه برای هر طرف می‌باشد.

کتلت بادمجان را همراه با سس گوجه مخصوص سرو کنید.3

دستور پخت و طرز تهیه چهار غذای رژیمی با بادمجان


غذای رژیمی بادمجان پنیری


مواد لازم دستور پخت بادمجان پنیری
بادمجان متوسط: دو عدد
روغن زیتون: یک چهارم فنجان
سیر: ۲ حبه
ریحان تازه، خرد شده: یک قاشق غذا خوری
جعفری تازه: یک قاشق غذا خوری، خرد شده و مقداری اضافی برای تزئین
نمک: یک قاشق چای خوری
فلفل قرمز خرد شده: یک هشتم قاشق چای خوری
پنیر موزارلا: ۱۱۲ گرم ( حدود یک فنجان )
پنیر پارمسان خرد شده: ۱۴ گرم ( حدود یک هشتم فنجان )
سس گوجه فرنگی مخلوط با سیر و ریحان: یک دوم فنجان

دستور پخت بادمجان پنیری
فر را تا ۳۷۵ درجه فارنهایت یا ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. با استفاده از یک چاقوی تیز هر کدام از بادمجان ها را به صورت اریب و متقاطع برش بزنید. مواظب باشید که تا انتها بادمجان ها را نبرید.

هر کدام از بادمجان ها را روی یک فویل ضخیم آلومینیومی قرار دهید.

روغن، سیر، ریحان، جعفری، نمک و فلفل قرمز خرد شده را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب کنید. میکس روغن را با براش روی هر کدام از بادمجان ها بمالید.

اریب هایی که با چاقو باز کردید را آرام باز کنید تا روغن بین بادمجان ها نیز نفوذ کند. هر کدام از بادمجان ها را سفت با فویل ببندید. کمی فاصله بین فویل و بادمجان باقی بگذارید.

حالا فویل ها را روی یک سینی بزرگ مخصوص فر قرار دهید. بادمجان ها را تا زمانی که نرم شوند درون فر بپزید. حدود ۴۰ دقیقه.

آرام بادمجان ها را از فویل خارج کنید و اجازه دهید سرد شوند. حدود ۱۰ دقیقه. شکاف های بادمجان ها را با پنیر موزارلا و پارمسان پر کنید.

سپس بدون فویل بادمجان ها را دوباره بپزید تا پنیر ذوب شود. حدود ۱۰ دقیقه. با جعفری خرد شده اضافی که دارید بادمجان ها را تزئین کنید. بادمجان پنیری را به همراه سس سرو کنید.4


پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.2nafare.com
3.www.vista.ir
4.www.shia-news.com
نسخه چاپی