آموزش طرز تهیه چند مدل وافل پرطرفدار

وافل بلژیکی


مواد لازم
آرد ۳۰۰ گرم + ۲۰۰ گرم جداگانه
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۸۰ گرم
خمیر مایه ۲ قاشق چایخوری
آب گرم ۱۵۰ میلی لیتر
کره ۱۷۵ گرم + ۱۵ گرم جداگانه
شکر دانه درشت ۱۴۰ گرم

طرز تهیه
همین ابتدا بگم که من با نصف مقدار مواد اولیه وافل‌ها رو درست کردم.دوستان اول از همه ۱۷۵ گرم کره رو که تازه از یخچال در آوردید، به قطعات کوچیک خرد کنید و بعد بذارید تو دمای محیط تا نرم بشه.

۳۰۰ گرم آرد رو با ۸۰ گرم شکر مخلوط کنید و کنار بگذارید.خمیر مایه و آب گرم رو در کاسه‌ی کوچیکی با هم مخلوط کنید و به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاد. دیگه حتماً میدونید که دمای آب برای عمل اومدن خمیر مایه اهمیت زیادی داره. اگه اولین باره که اینجا رو میخونید، به پست‌های نان مراجعه کنید.

تخم مرغ‌ها و ۱۵ گرم کره نرم رو به مخلوط آرد و شکر اضافه کنید. خمیر مایه عمل اومده رو هم اضافه کنید.با قاشق خوب هم بزنید تا خمیر چسبناکی ایجاد بشه.
۲۰۰ گرم آرد رو با کره‌های خرد شده روی خمیر بریزید، اما هم نزنید. همونجوری روی ظرف رو بپوشونید و نیم ساعت بهش استراحت بدید.

بعد از نیم ساعت با دست شروع به ورز دادن کنید.طبیعیه که اولش خمیر چسبناکه و به دستتون می‌چسبه.ولی مقاومت کنید و ورز بدید تا یه خمیر براق و کشسان ایجاد بشه. اگه کمی به دست می‌چسبه اشکالی نداره. من حدود ۱۰ دقیقه خمیر رو ورز دادم.

سطح کار رو آردپاشی کنید و خمیر رو به شکل مستطیل روش باز کنید.میتوانید از وردنه استفاده کنید یا مثل من با دست بازش کنید.

حالا شکر دانه درشت رو روی سطح خمیر به صورت یکنواخت بریزید. دوستان این مقدار شکر ممکنه به نظر زیاد بیاد. ولی اگه وافل شیرین میخواید مقدارش متناسبه. اگه کم شیرین دوست دارید مقدارش رو میتونید تا نصف کم کنید که البته دیگه باید با تاپینگ‌های شیرین بخورید.

حالا وافل رو رول کنید. این خمیر به شدت لطیف و دوست داشتنیه. یعنی اینقدر نرمه آدم دلش میخواد باهاش بازی کنه.

رول رو با چاقو برش بزنید و کنار بگذارید. مطمئن شید که سطح کار آردپاشی شده است تا رول‌ها نچسبند.

روی رول‌های آماده شده یک پارچه تمیز نم دار بکشید و بذارید دوباره به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند. به جای رول کردن اگه وقت و حوصله ندارید میتونید چونه‌های کوچیک از خمیر بگیرید و بذارید استراحت کنند. ولی خوب شکر رو باید روش بپاشید که ممکنه یکدست پخش نشه.

تو این مرحله شما میتونید رول‌ها رو تو یخچال بذارید تا موقع پخت. مثلاً شب آماده کنید و صبح از یخچال در بیارید و نیم ساعت بذارید به دمای محیط برسه و بعد برید سراغ مرحله پخت.

وافل ساز رو روشن کنید و بذارید داغ بشه. اگه از تابه وافل استفاده میکنید، روی شعله قرار بدید تا داغ بشه.

اگه وافل سایز کوچیک میخواید یه دونه از توپ‌های خمیری رو در هر کدوم از پنجره‌های وافل ساز قرار بدید. برای سایز نرمال دوتاش رو کنار هم بگذارید.

در وافل ساز رو ببندید و بذارید وافل‌ها بپزند و روشون طلایی بشه. معمولاً وقتی ازش بخار بلند میشه دیگه حاضره. میتونید چک کنید و اگه طلایی‌تر دوست دارید بیشتر بذارید بپزه.

وافل‌ها رو با احتیاط از دستگاه خارج کنید و خمیر‌های بعد رو به همین ترتیب بپزید.

روی وافل‌های آماده شده میتونید پودر قند بپاشید یا شکلات آب شده بریزید. با انواع تاپینگ مثل خامه فرم گرفته، سس کارامل، سس شکلات، انواع میوه ها، شربت افرا و … میتونید سرو کنید. از عکس‌های وافل فروشی‌های بالا میتونید برای تزیینش ایده بگیرید.

وافل آماده شده رو میتونید تو دستگاه توستر نان دوباره داغ کنید و مثل روز اول تحویل بگیرید.

وافل خوشمزه تون آماده ست. از طعم عالیش لذت ببرید.1

آموزش طرز تهیه چند مدل وافل پرطرفدار


وافل فوری با فرمول سرآشپز


مواد لازم برای تهیه وافل
آرد دو لیوان
بیکینگ پودر چهار قاشق چای‌خوری
شکر دو قاشق غذاخوری
تخم مرغ دو عدد
شیر کم چرب  یک و نیم لیوان
کره  یک سوم لیوان
وانیل یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه وافل
مرحله اول
قبل از هر چیز لازم است بدانید برای تهیه این شیرینی به دستگاه وافل ساز نیاز دارید.

دستگاه را روشن کنید تا گرم شود. در یک کاسه بزرگ آرد، نمک، بیکینگ پودر و شکر را با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم
زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید و هرکدام را جداگانه هم بزنید. شیر، کره و وانیل را به زرده تخم مرغ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را به کاسه آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخر سفیده را نیز به محتویات داخل آن اضافه کنید.

اگر می‌خواهید وافل متفاوتی را تهیه کنید، پیشنهاد ما آماده کردن وافل ردولوت است.

مرحله سوم
با کمک یک قاشق مقداری از مایه وافلی که آماده کرده‌اید را روی قالب دستگاه وافل ساز بریزید و در دستگاه را ببندید.

وافل‌ها برای آماده شدن بین یک و نیم تا دو دقیقه زمان نیاز دارند. هنگامی که نان پنجره‌ای یا همان وافل شما به رنگ طلایی در آمد می‌توانید آن را از دستگاه وافل ساز بیرون آورید و در بشقاب سروتان قرار دهید.

این شیرینی را می‌توانید با تکه‌های توت فرنگی، شکلات‌ یا خامه بسیار خوشمزه و هیجان انگیز می‌شود و خود را با این ترکیبات در دل طرفدارانش جا باز کرده است.2

آموزش طرز تهیه چند مدل وافل پرطرفدار


وافل نوتلا و موز


مواد لازم
برای تهیه یک وافل نوتلا خوشمزه خانگی ساده و آسان به نان تست احتیاج دارید. یک بسته نان تست فرانسوی تازه تهیه کنید و دست به کار شوید.
نان تست فرانسوی: ۴ عدد
موز اسلایس شده: ۲ عدد
شیر: ۱ پیمانه
تخم‌مرغ: ۴ عدد
وانیل: یک قاشق چایخوری
موز پوره شده: ۱ عدد
نمک دریا: ۱/۸ قاشق چایخوری
مواد لازم برای روی وافل نوتلا
نوتلا یا هر نوع کرم شکلات: ۲ قاشق غذاخوری
توت‌فرنگی اسلایس شده: یک فنجان
گردو: ½ پیمانه

طرز تهیه 
مرحله اول درست کردن پوره موز است، یک عدد موز را پوره کنید (بهتر است رنده کنید) و به آن شیر، تخم‌مرغ‌ها، وانیل و نمک دریا اضافه کرده و خوب با هم بزنید تا یک مایع یکدست و نرم و لطیف به دست بیاید.. سپس ۴ عدد نان تست را در یک سینی بگذارید و روی ۲ عدد از آن‌ها مقداری موز اسلایس شده بچینید. حالا دو برش نان تست را روی دو نان تستی که حاوی موز است بگذارید و مثل یک ساندویچ آن را در دست‌تان بگیرید و در مایه به دست آمده غوطه‌ور کنید. تمام قسمت‌های نان‌های تست‌ باید به مایه فوق آغشته شود.

برای راحتی کار بهتر است با یک کفگیر این کار را انجام دهید تا انسجام نان تست‌ها حفظ شود و موزی که لابه‌لای آن‌هاست بیرون نریزد.

حالا نان‌های تست را در دستگاه وافل‌ساز بگذارید و هر دو طرف نان‌ها را تست کنید. نان‌های تست باید طلایی، برشته و ترد شوند. برای برشته شدن آنها ۴ تا شش دقیقه زمان کافی است. به هر طرف نان تست ۲ تا سه دقیقه زمان برای طلایی شدن بدهید. وافل را بلافاصله بعد از پخت به صورت گرم سرو کنید. موقع سرو وافل‌ها آن‌ها را با دقت و احتیاط در ظرف مورد نظر سرو کنید. روی وافل‌ها را با گردو خرد شده، نوتلا یا کرم شکلاتی و توت‌فرنگی اسلایس شده تزیین کنید و با بستنی، عسل، خامه یا نوشیدنی سرد و گرم مورد علاقه‌تان میل کنید.3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.kalleh.com
3.www.blog.okcs.com
نسخه چاپی