علائم دندان درآوردن کودک
چگونه متوجه می شوید دندان های شیری یا نخستین دندان های فرزندتان (20 دندان اول) در حال درآمدن هستند؟ و چگونه بی قراری و ناراحتی همراه با این وضعیت را تسکین می دهید؟
 

اطلاع از زمان رویش دندان

احتمالاً شنیده اید که دندان های شیری می توانند از همان زمان حضور جنین در رحم مادر شروع به رشد کنند. به احتمال زیاد تا شش ماهگی فرزندتان، هیچ یک از دندان های او پدیدار نخواهند شد. کودکان متفاوت از یکدیگر هستند، بنابراین زمان شروع رویش دندان در آنها نیز می تواند متفاوت باشد. بعضی از کودکان از سه ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند در حالی که بعضی دیگر در یک سالگی این اتفاق برایشان رخ می دهد.
 
حواستان به برآمدگی های سفید کوچکی باشد که از لثه های پایین کودک خارج می شوند (این دندان ها معمولاً نخستین دندان هایی هستند که پدیدار می شوند). دیری نمی پاید که به دنبال آنها دو دندان جلویی در ناحیه لثه های فوقانی ظاهر می شوند.
 

راه های تشخیص علائم دندان درآوردن

اکنون که از زمان و محل نخستین دندان های شیری کودک خود اطلاع بدست آوردید، حواستان به علائم دندان درآوردن که در زیر آمده است باشید:
 
* ترشح بیش از حد بزاق (جاری شدن آب از دهان)
 
* قرمزی لثه در ناحیه ای که دندان جدید در حال رویش است
 
* برافروختگی گونه
 
* آشفتگی و بی قراری بیش از حد (اغلب به هنگام تغذیه)
 
* سعی در جویدن اشیاء
 

نحوه آرام ساختن کودک به هنگام دندان درآوردن

هنگامی که فرزندتان شروع به دندان درآوردن می کند، سعی کنید حلقه مخصوص دندان درآوردن را در اختیارش قرار دهید. (کلینیک مایو (Mayo) استفاده از نوعی حلقه درست شده از لاستیک سفت را پیشنهاد می کند). قرار دادن حلقه در یخچال برای مدت زمان کم کمک می کند حلقه خنک شده و به آرام ساختن درد لثه ناشی از دندان درآوردن کودک کمک خواهد کرد.
 
علائم دندان درآوردن کودک

به آرامی لثه های فرزند خود را ماساژ دهید. ابتدا دستهایتان را به طور کامل شسته و سپس از یک حوله یا دستمال شستشوی کودک تمیز و مرطوب استفاده کرده و لثه های کودک خود را مالش دهید. چنانچه دستمال خنک باشد بهتر است (اما بیش از حد سرد نباشد) چرا که این کار نیز به آرام ساختن کودک کمک می کند.
 
حتماً آبی که از دهان کودک جاری می شود را پاک کنید. در مواقعی که آب از دهان کودک به دلیل دندان درآوردن جاری می شود یک حوله را کنار خود داشته باشید تا ناحیه اطراف دهان و چانه او را پاک کنید. این کار به جلوگیری از ترک خوردگی و سوزش پوست کمک خواهد کرد.
 
در خصوص استفاده از ایبوپروفن نوزاد با پزشک اطفال صحبت کنید چرا که استفاده از این داروهای بدون نیاز به نسخه برای تسکین درد ناشی از دندان درآوردن کودک مفید می باشد. از داروهایی که حاوی ماده «بنزوکائین» هستند دوری کنید. این ماده یک بی حس کننده موضعی است که با نوعی بیماری بسیار نادر اما خطرناک که سطح اکسیژن خود را کاهش می دهد مرتبط است.
 
این سؤال برای بسیاری از افراد پیش می آید که آیا دندان درآوردن می تواند موجب بروز تب یا اسهال در کودکان شود؟ تا به امروز مطالعات صورت گرفته ارتباط مشخصی میان این دو را نشان نداده اند. چنانچه فرزند شما دچار این علائم شده است، احتمالاً علت دیگری غیر از دندان درآوردن مسبب بروز این علائم بوده است.

سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی