طرز تهیه چند مدل شیرینی عید

قرابیه طرح بادبزن


مواد لازم
150 گرم کره(نرم شده در دمای محیط)
2 عدد تخم مرغ
100 گرم پودر قند
نصف قاشق چای خوری بکینگ پودر
1 پنس نمک
نصف استکان نشاسته(20 گرم_ذرت)
آرد به مقدار لازم

برای روی قرابیه
1 عدد زرده تخم مرغ
1 قاشق چای خوری پودر کاکائو
1 قاشق مرباخوری شیر

طرز تهیه چند مدل شیرینی عید

طرز تهیه
تمام مواد خمیر قرابیه را با هم مخلوط کنید آرد را کم کم و با کنترل بریزید و ورز بدید تا خمیر نرمی به دست بیاد. روی میز با وردنه به صورتی که خیلی ضخیم نشود باز کنید و با قالب گرد کنگره دار برش بزنید و هر دایره را از وسط برش بزنید و داخل سینی که کاغذ روغنی انداختید بچینید.  زرده تخم مرغ، پودر کاکائو و شیر را با هم مخلوط کنید و روی قرابیه بزنید و سپس با نوک چاقو خطهایی روی قرابیه بزنید و در فر 170 درجه تا وقتی که کناره های قرابیه طلایی شود بپزید. (حدود 15 تا 20 دقیقه البته به حرارت فر شما هم بستگی دارد) 1


شیرینی گل رز (تاتلی)


مواد لازم برای خمیر شیرینی
تخم مرغ     ۱ عدد
کره هم‌ دمای محیط     ۱۲۵ گرم
روغن     نصف پیمانه
ماست     یک چهارم پیمانه
ایرمیک یا آرد سمولینا     یک چهارم پیمانه (جایگزین ندارد)
سرکه سفید     ۱ قاشق چای خوری
وانیل     یک چهارم قاشق چای خوری
بکینگ پودر     ۱ قاشق مربا خوری
آرد سفید قنادی     به مقدار لازم (حدودا ۳ پیمانه)

مواد لازم برای شربت تاتلی
شکر     یک و نیم پیمانه
آب     یک و نیم پیمانه
آبلیمو     ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه چند مدل شیرینی عید

طرز تهیه
برای تهیه شیرینی اول شربت اون رو آماده می کنیم:

1- آب و شکر رو داخل ظرفی بریزین و روی حرارت متوسط قرار بدین تا شروع به جوشیدن کنه و شکر ها کم کم حل بشن و شربت شفاف بشه بعد حرارت رو پایین بیارین و اجازه بدین پنج دقیقه با حرارت کم بجوشه و در آخر آبلیمو رو اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید
شربت رو کنار بذارید تا در دمای محیط خنک بشه.

2- برای تهیه خمیر شیرینی تخم مرغ و وانیل رو داخل ظرفی بریزین و با همزن دستی مخلوط کنید تا از حالت لختگی خارج بشه.

3- بعد ماست رو به تخم مرغ اضافه و با همزن دستی مخلوط کنید تا یکدست بشه و بعد سرکه سفید رو اضافه کنید و هم بزنید.

4-  و بعد روغن مایع رو اضافه و مخلوط کنید. کره نرم شده در دمای محیط رو به مایه اضافه کنید و تا حد امکان با مواد مخلوط کنید.

5- آرد سمولینا و بکینگ پودر رو هم به مواد اضافه و کاملا ترکیب کنید. آرد سمولینا بافت مخصوصی به این شیرینی میده که حالت شنی داره و این بافت حتی در خمیر شیرینی هم حس میشه و باعث جذب بهتر شربت در شیرینی میشه و جایگزین نداره و باید اون رو از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید.

6- در آخر نوبت به اضافه کردن آرد میرسه آرد الک شده رو کم کم اضافه کنید. مقدار آرد مشخص نیست چون میزان جذب آب آردهای مختلف با هم متفاوته. آرد رو کم کم اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید تا مواد به حالت خمیری برسن و مخلوط کردنش با لیسک مشکل بشه.

7- بعد به اضافه کردن آرد ادامه بدین و از دست برای مخلوط کردن و یکدست کردن مواد استفاده کنید تا در انتها خمیر نچسب و لطیفی حاصل بشه (از بیش از اندازه اضافه کردن آرد به خمیر خودداری کنید چون کیفیت خمیر و شیرینی پایین میاد). خمیر بدست اومده رو روی صفحه کار و مابین دو کاغذ روغنی (یا نایلون) به ضخامت نیم سانت باز کنید.

8- ضخامت خمیر نباید خیلی کم باشه بعد با یک کاتر گرد کوچک خمیر رو قالب بزنید ( اگه کاتر مناسب ندارین میتونید از لبه های استکان کوچک و … به عنوان کاتر استفاده کنید)
اضافات خمیر رو جمع کنید و پنج عدد خمیر قالب زده گرد رو مثل تصویر کنار هم بچینید طوری که هر دایره روی نصف دایره قبلی قرار بگیره.

طرز تهیه چند مدل شیرینی عید

9- و بعد از سمت خمیری که در زیر قرار داره شروع به پیچیدن و رول کردن تا انتها بکنید. با یک چاقو خمیر رو از وسط نصف کنید.

طرز تهیه چند مدل شیرینی عید

10- و هر نصفه رو که شکل گل رز هست با دستتون کمی حالت بدین و داخل سینی فر پوشیده با کاغذ روغنی با فاصله بچینید.

11- شیرینی ها هنگام پخت پف میکنن بهتره از هم کمی فاصله داشته باشن تا داخل فر بهم نچسبن. فر رو با دمای صد و نود درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم بشه و یک کاسه آب کف فر قرار بدین.
شیرینی‌ها رو به مدت حدودی سی دقیقه داخل فر قرار بدین تا بپزن و کاملا طلایی بشن. زمان در فرهای مختلف متفاوته.
بعد از پخت از فر خارج کنید و بلافاصله شربت خنک شده در دمای محیط رو روی شیرینی‌های گرم بریزین تا جذب شیرینی بشه اجازه بدین نیم ساعت داخل شربت بمونه.

و بافت مخصوص شیرینی حاصل بشه بعد از شربت خارج کنید و روی شیرینی رو با خلال پسته و گل محمدی تزئین و … تزئین کنید.

نکات ریز در تهیه شیرینی گل رز
مواد اولیه این شیرینی باید به دمای محیط رسیده باشن.

ماست استفاده شده داخل شیرینی باید ماست خامه‌ای یا همزده باشه و اگه از ماست دیگه ای استفاده می‌کنید دقت کنید که ماست آب نداشته باشه و آب اون رو دور بریزین.

قبل از گذاشتن شیرینی ها داخل فر میتونید وسط شیرینی ها یک عدد بادام یا فندق قرار بدین و بعد داخل فر بپزین تا هم شکل زیباتری داشته باشه و هم خوشمزه تر باشه.

میتونید موقع رول کردن دایره‌های خمیری وسط خمیر پودر بادام یا گردو یا فندق بریزید و بعد رول کنید تا شیرینی خوشمزه تر بشه

برای زیباتر کردن شیرینی میتونید مایه شیرینی رو قبل از اضافه کردن آرد رو دو قسمت کنید و به یک قسمت دو قاشق غذا خوری پودر کاکائو اضافه کنید و بعد به هر کدوم آرد اضافه کنید تا خمیر شکل بگیره و یکی از خمیر ها شکلاتی باشه و موقعی که خمیر های دایره رو پشت سر هم میچینید یکی از خمیر ها رو ساده و یکی رو شکلاتی قرار بدین تا یک در میان کنار هم هم قرار بگیرن و بعد رول و با چاقو نصف کنید تا در آخر گل دو رنگ شکلاتی و وانیلی داشته باشین که زیباتر و شکیل تر هست.

این شیرینی هر چقدر داخل شربت بمونه بافت شنی‌تری پیدا میکنه و دانه های ایرمیک شربت رو کاملا جذب میکنن بنابراین میتونید شیرینی رو تا دو ساعت داخل شربت قرار بدین و همچنین بعد از در آوردن شیرینی ها از شربت چند ساعتی طول میکشه تا شربت جذب شده به خورد شیرینی بره و بافت اصلی به وجود بیاد.

ایرمیک یا آرد سمولینا نوعی آرد درشت هست که معمولا برای تهیه ماکارونی استفاده میشه و از آسیاب کردن نوعی گندم سخت (دوروم) به وجود میاد و تیره تر و طلایی تر از آرد معمولی است و دانه های درشت تری دارد. 2


باسلوق ژله ای


مواد لازم برای باسلوق ژله ای
نشاسته 1/2 پیمانه
آب سرد 1 1/2 پیمانه
شکر 1/2 پیمانه
ژله یک بسته
گلاب 3 قاشق چایخوری
پودر نارگیل 1 کاسه

طرز تهیه چند مدل شیرینی عید

طرز تهیه باسلوق ژله ای
۱- نشاسته گل را با آب سرد مخلوط کنید و خوب هم می زنیم تا نشاسته ها کاملا در آب حل شوند. سپس پودر ژله با طعم دلخواه (مثلا انار) را به آب اضافه می کنیم. مواد را آن قدر هم می زنیم تا پودر ژله ترکیب شود. سپس آن را از صافی رد کنید تا کاملا مایعی یکدست به دست بیاید و ذره ای باقی نماند. بعد شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

۲- محلول را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. مرتب مواد را هم می زنیم تا ته نگیرد و گلوله نشود. بعد کمی گلاب به آن اضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم. وقتی مواد غلیط تر شد، روغن را نیز به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا با سایر مواد ترکیب شود. دقت کنید که در تمام مدت مواد را مدام و با سرعت هم بزنید چون در غیر این صورت سریع گلوله می شود.

۳- بعد از حدود ۴۵ دقیقه هم زدن، زمانی که محلول کاملا غلیظ شد، آن را از روی حرارت شعله گاز بر می داریم. پس از آن که کمی خنک شد، مقداری از مایه باسلوق ژله ای را بردارید و در کف دست خود گرد کنید. داخل کاسه ای پور نارگیل بریزید و گلوله های باسلوق ژله ای را داخل آن بغلتانید. می توانید روی باسلوق ها را با مغز بادام، فندق و با گل تزیین کنید و در ظرف مورد نظر خود سرو کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه باسلوق ژله ای
روش دیگر برای فرم دادن به باسلوق ژله ای آن است که بعد از آن که مایه باسلوق ژله ای سفت شد و آن را از روی حرارت برداشتید، داخل سینی کوچک مربعی کمی آب بپاشید، آن را با سلفون بپوشانید و روی آن را با کمی روغن مایع چرب کنید. مایه باسلوق ژله ای را بعد از آن که کمی خنک شد، داخل سینی بریزید. می توانید از ظرف های پیرکس مربعی هم استفاده کنید. ظرف را در یخچال قرار دهید و بعد از آن که باسلوق ژله ای کاملا خودش را گرفت و سفت شد، ۲ گوشه ی سلفون را بگیرید و آن را از داخل سینی بلند کنید. سپس باسلوق ژله ای را به صورت مربع یا لوزی های کوچک برش بزنید. همچنین می توانید از انواع کاتر برش یا قالب برش کوچک استفاده کنید و باسلوق های ژله ای را قالب بزنید تا شکل های مختلف و متنوعی از آن داشته باشید.

در برخی از دستورها در طرز تهیه باسلوق ژله ای از پودر ژلاتین نیز استفاده می کنند. به این صورت که ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را در ۳ قاشق غذاخوری آب بریزید. آن را روی بخار کتری بگذارید یا به روش بن ماری حل کنید تا ذرات ژلاتین کاملا آب شوند. بعد از آن که پودر ژله و شکر حل شده در آب را روی حرارت گذاشتید تا غلیط شود، ژلاتین را به آن اضافه کنید. این روش به دلیل وجود ژلاتین اضافی در آن، سفت تر بوده و برای قالب زدن مناسب تر است.

برای بهتر شدن طعم ژله می توانید آب میوه را مشابه طعم ژله تان انتخاب کنید و جایگزین ۱ لیوان آب کنید. مثلا اگر ژله با طعم انار را انتخاب می کنید، از ۱ لیوان آب انار به جای ۱ لیوان آب استفاده کنید.

دقت کنید که باسلوق ژله ای را حتما روی حرارت ملایم و در مدت زمان ذکر شده بپزید. در غیر این صورت اگر مواد با حرارت بالا و در مدت زمان کم بپزد، بوی خامی نشاسته از بین نمی رود و پخته نمی شود. همچنین مزه ی باسلوق ژله ای هم مزه ی دلخواه شما نخواهد بود. 3


پی نوشت:
1.www.7ganj.ir
2.www.blog.okala.com
3.www.irancook.ir
نسخه چاپی