طرز تهیه چند مدل آبنبات خانگی

آبنبات چوبی انار


مواد لازم
آب انار ترش: یک دوم لیوان
شکر دانه ریز: یک لیوان
پودر تارتار: یک هشتم قاشق چایخوری
رنگ قرمز خوراکی: به میزان لازم
قالب سیلیکونی آبنبات و شکلات: به تعداد

نکات
نکته۱: پودر تارتار از کریستالیزه شدن و شکرک زدن شکر جلوگیری می‌کند، قابل حذف است و به جای آن می‌توانید از همان مقدار آبلیمو استفاده کنید. تارتار را از لوازم قنادی فروشی تهیه کنید.

نکته۲: تعداد آبنبات‌ها بستگی به سایز قالب‌ها دارد.

نکته۳: پخت بیش از حد مایع آبنبات و شعله زیاد، باعث تیره شدن رنگ آب انار می‌شود و شکر طعم کاراملی و سوخته می‌گیرد. تمامی مراحل با شعله بسیار ملایم انجام شود.

طرز تهیه آبنبات چوبی انار
نصف لیوان آب انار را در قابلمه بریزید و روی شعله بسیار ملایم قرار دهید تا زمانی که حجم آب انار نصف شود. اگر آب انار ترش نبود حتماً مقداری آبلیمو اضافه کنید که آبنبات ترش مزه‌ای داشته باشید. شعله حتماً باید بسیار کم باشد تا رنگ آب انار تیره نشود. آب انار که نصف شد، یک لیوان شکر دانه ریز و پودر تارتار را اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا شکر کاملاً ذوب شود. نیازی به هم زدن نیست و می‌توانید خیلی آرام قابلمه را تکان دهید تا به ذوب شدن شکر کمک کنید. شکر که مایع شد، با برس خیس اطراف ظرف را مرتب تمیز کنید که کریستال‌های شکر وارد مایع نشود و در نهایت باعث شکرک زدن آبنبات نشود. اگر به دماسنج آشپزخانه دسترسی دارید، دمای مایع را تست کنید تا زمانی که دما به ۳۰۰ درجه فارنهایت برسد به پخت با شعله بسیار ملایم ادامه دهید. در صورتی که به دماسنج دسترسی ندارید، یک کاسه آب یخ کنار دست خود داشته باشید و گاهی یک قطره از مایع را در کاسه بریزید و چند لحظه صبر کنید، اگر آبنبات داخل کاسه سریعاً سفت شد و حالت شکننده آبنباتی داشت به پخت پایان دهید. آبنباتی که در کاسه سفت شده را با دندان تست کنید، اگر نرم بود همچنان به پخت ادامه دهید تا زمانی که ترد و شکننده شود. آبنبات که آماده شد، می‌توانید یک قطره رنگ خوراکی قرمز ژله‌ای یا پودری به آن اضافه کنید تا خوشرنگ‌تر شود. مایع را داخل قالب سیلیکونی آبنبات بریزید و چوب آبنبات را داخل قالب قرار دهید، قالب‌ها نیازی به چرب کردن ندارند. اجازه دهید قالب‌ها چند ساعت در محیط بمانند تا آبنبات کاملاً سفت شود. سپس براحتی از قالب خارج و سرو کنید. 1


آبنبات چوبی ساده


مواد لازم
شکر سفید: 2 استکان (450 گرم) 
شیره ذرت روشن: 2/3 (دو سوم) استکان (200 گرم)
آب: 2/3 فنجان (160 گرم)
مقدار کمی اسانس پایه روغنی و ژل رنگ خوراکی
10 عدد گل خوراکی طبیعی، شسته و کاملا خشک شده (اختیاری)

طرز تهیه
1. قالب آبنبات چوبی را با روغن خوراکی چرب کنید
اگر قالب پیدا نکردید، 2 فنجان (250گرم) پودر شکر را روی کاغذ روغنی آشپزی بریزید، بعد با کمک ته شیشه ادویه 10 تورفتگی ایجاد کنید. همچنین، می توانید با کمک اسپری روغن آشپزی روی سینی فر را بپوشانید.

2. شکر، شیره ذرت و آب را در ماهیتابه روی حرارت ملایم ترکیب کنید
آب را در ماهیتابه کوچک بریزید، بعد آن را با شکر و شیره ذرت هم بزنید. حرارت را ملایم کنید تا شکر حل شود.

مطمئن شوید که شیره ذرت روشن استفاده می کنید، یا در نهایت آبنبات چوبی های شما شفاف نخواهند شد یا به خوبی رنگ نمی گیرند.

3. دماسنج آبنبات چوبی را در یک طرف ماهیتابه بگذارید
مطمئن شوید که انتهای دماسنج به انتهای ماهیتابه برخورد نمی کند. اگر دماسنج ندارید نگران نشوید چون هنوز هم می توانید آبنبات چوبی درست کنید.

4. مخلوط آب و شکر و شیره ذرت را جوش بیاورید و تا زمانی که به مرحله قوام برسد به پختن آن ادامه دهید
حرارت را بیشتر کنید و صبر کنید تا ترکیب جوش بیاید. تا زمانی که به مرحله قوام برسد و دما بین 300 و 310 درجه فارنهایت (149 و 155 سانتیگراد) برسد منتظر بمانید. در طی این مدت ترکیب را هم نزنید.

اگر دماسنج ندارید برای اینکه ببینید آبنبات چوبی آماده است یا نه می توانید آزمایشی انجام بدهید و یک قطره از ترکیب را داخل لیوان آب یخ بیندازید. اگر قطره سفت شد یعنی آبنبات چوبی آماده است.

5. ماهیتابه را از روی اجاق بردارید،اگر مایل بودید اسانس پایه روغنی و رنگ خوراکی را به آن اضافه کنید
اگرچه لازم نیست، اما کمی طعم و رنگ آبنبات چوبی را برای مرحله بعد آماده می کند. با این حال موقع انجام این کار مراقب باشید. چون ممکن است ترکیب به سمت پاشیده شود. از عصاره های طعم دهنده و روغن های شفاف استفاده کنید. این کار باعث می شود آبنبات چوبی شما رنگ بهتری داشته باشد.

مطمئن شوید که از ژل رنگ خوراکی استفاده می کنید چون رنگ خوراکی مایع به خوبی در مخلوط آبنبات چوبی حل نمی شود.

6. منتظر بمانید تا مخلوط آبنبات چوبی از حباب زدن بیفتد، بعد با کمک قاشق فلزی آن را داخل قالب بریزید
اگر از کاغذ آشپزی استفاده می کنید آن را با اسپری روغن آشپزی چرب کنید، 3 تا 4 اینچ (7.62 تا 10.16 سانتی متر) بین هر مخلوط برای پهن شدن فاصله بگذارید. اگر تمایل دارید که گل های خوراکی به آبنبات چوبی تان اضافه کنید، ابتدا نیمی از قالب را با آنها پر کنید، بعد روی گل ها را در آبنبات چوبی نرم شده قرار بدهید، بعد بقیه قالب را با این روش پر کنید.

اگر لازم بود با کمک چوب آبنبات چوبی گل ها را داخل قالب فشار بدهید.

7. چوب آبنبات چوبی ها را بگذارید
بعد از قرار دادن چوب ها داخل آبنبات چوبی نیم ساعت اجازه دهید تا چوب داخل آن سفت بشود. مطمئن شوید که چوب ها تا نیمی از قسمت آبنبات چوبی ها قرار گرفته اند.

طرز تهیه چند مدل آبنبات خانگی

8. قبل از اینکه آبنبات چوبی ها را از قالب جدا کنید، اجازه دهید که آنها سفت بشوند
اگر از پودر شکر استفاده می کنید آبنبات چوبی های تان ظاهر پوشیده از برف خواهند داشت. اگر این مدل را نمی خواهید، آبنبات چوبی را چند ثانیه زیر آب گرم ببرید و لایه پودر شکر روی آن را بشویید.

قبل از اینکه آبنبات چوبی ها سفت شوند کمی ترافل روی آنها بپاشید. به آرامی ترافل ها را روی آبنبات چوبی نرم شده فشار دهید این کار باعث می شود به راحتی به آنها بچسبند. 2


آبنبات با پوست مرکبات


مواد لازم
لیموی زرد ۴ عدد
پرتقال ۴ عدد
شکر ۱ پیمانه
آب ۲ پیمانه
شکر ریز دلخواه

طرز تهیه چند مدل آبنبات خانگی

طرز تهیه طرز تهیه آبنبات با پوست پرتقال
مرحله اول: دو سر پرتقال را ببرید و جدا کنید، پوست آن ها را به چهار یا  پنج برش عمودی برش بزنید. پوست های سفید را جدا کنید تا باعث تلخی نشوند. اگر پوست سفید را جدا کنید، در زمان تبدیل شدن به پوست های نازک سفت تر می شوند. پوست ها را به اندازه نوار های نیم سانتی برش بزنید.

مرحله دوم: این پوست ها را در قابلمه آب ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید، سپس آبکش کرده و آب آن را دور بریزید. پوست ها را با آب بشویید. برای کاهش طعم تلخ این فرآیند را دوبار تکرار کنید.

مرحله سوم: آب و شکر را در قابلمه ریخته و آن ها را چند دقیقه بجوشانید تا شکر حل شود، سپس پوست مرکبات را اضافه کنید، با حرارت کم به مدت ۱۵تا۲۰ دقیقه به آرامی قل بخورد. تا وقتی که پوست مرکبات نرم شوند.

مرحله چهارم: برای برداشتن پوست مرکبات از شربت، از کفگیر سوراخ دار استفاده کنید تا شربت اضافی از مرکبات جدا شود. سپس پوست مرکبات داغ و مرطوب داخل ظرف شکر ریز بگذارید و بغلتانید تا شکر به مرکبات بچسبد.

مرحله پنجم: پوست مرکبات را یک تا دو روز روی توری کباب یا شرینی پزی بگذارید تا به طور کامل خشک شوند.

مرحله ششم: آبنبات ها را در ظرفی در بسته و خشک بگذارید. آن را می توانید به مدت یک ماه نگه دارید اگر می خواهید به مدت چند ماه نگهدارید، در فریزر بگذارید. 3


پی نوشت:
1.www.zibashahr.com
2.www.salamdonya.com
3.www.namakstan.net
نسخه چاپی