طرز تهیه کلوچه پرتقالی با چند روش

روش اول کلوچه پرتقالی


مواد لازم کلوچه پرتقالی
تخم مرغ ۱ عدد
پودر شکر آسیاب شده1 لیوان
روغن مایع ۱۰۰ گرم - دو پنجم لیوان
آب پرتقال یک چهارم لیوان
ماست2 قاشق غذاخوری
آرد سفید400 گرم - دو و دو سوم لیوان
بیکینگ پودر1 قاشق مرباخوری
رنده پوست پرتقال1 قاشق چایخوری

مراحل تهیه کلوچه پرتقالی
برای درست کردن کلوچه پرتقالی ابتدا همه مواد را از یخچال خارج می کنیم تا به دمای محیط برسند. سپس آب یک عدد پرتقال را می گیریم و از صافی رد می کنیم. حدود یک چهارم لیوان آب پرتقال نیاز داریم.

حالا تخم مرغ و پودر شکر را با همزن به مدت 5 دقیقه خوب می زنیم تا کشدار و سفید رنگ شود. سپس رنده پوست پرتقال را اضافه می کنیم و بعد از مخلوط کردن ماست + آب پرتقال + روغن مایع را اضافه می کنیم و همگی مواد را باهم ترکیب می کنیم.

در این مرحله آرد الک شده و بیکینگ پودر را اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم. توجه کنید مقدار گفته شده آرد برای کلوچه پرتقالی تقریبی است و باید به اندازه ای آرد بریزید که خمیر کمی چسبندگی داشته باشد. اگر آرد زیاد بریزید کلوچه شما سفت و سنگین خواهد شد. پس در این مورد محتاطانه عمل کنید.

خیمر کلوچه ورز دادن نمی خواهد و فقط باید خمیر را به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت دهید و با استراحت مقداری از چسبندگی خمیر رفع خواهد شد.

بعد از مدت زمان گفته شده خمیر را از یخچال بیرون می آوریم و از خمیر گلوله هایی به اندازه دلخواه برمی داریم و با دست کمی پهن می کنیم و بعد داخل سینی فر قرار می دهیم.

تزیین روی کلوچه ها کاملا سلیقه ای است و می توانید طرح های دلخواه خود را روی کلوچه ها ایجاد کنید و بعد روی آن ها را رومال کنید. برای رومال از ترکیب زرده تخم مرغ + یک قاشق غذاخوری ماست استفاده کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید بعد از رومال مقداری کنجد هم بپاشید.

حالا سینی حاوی کلوچه ها را در فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 25 دقیقه قرار می دهیم. در انتهای پخت یکی دو دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی کلوچه ها هم طلایی شود. برای گرم کردن فر باید آن را از 15 دقیقه قبل روشن کنید. امیدواریم از خوردن این کلوچه های پرتقالی خوشمزه و خانگی لذت ببرید.1

طرز تهیه کلوچه پرتقالی با چند روش


روش دوم کلوچه ی پرتقالی


مواد لازم
روغن زیتون 216 گرم
ماست 240 گرم
تخم مرغ 2 عدد درشت
شکر 200 گرم
آرد 560 گرم
بیکینگ پودر 2 قاشق مربا خوری
آب پرتقال یا لیموترش تازه 1 قاشق مربا خوری
رنده ی پوست پرتقال 1 پرتقال
وانیل 1 قاشق چای خوری( اختیاری)

مواد لازم روی خمیر
زرده ی تخم مرغ به مقدار لازم
شکر به مقدار لازم

طرز تهیه
آرد ، وانیل و بیکینگ_پودر را در ظرفی، 2 بار الک می کنیم. در ظرف دیگری روغن_زیتون ، ماست ، تخم_مرغ ، آب پرتقال یا لیموترش تازه ، شکر و رنده ی پوست یک پرتقال را به خوبی با هم مخلوط می کنیم. مخلوط آرد را به آن اضافه کرده و به وسیله ی یک قاشق چوبی، به خوبی همه ی مواد را با هم مخلوط می کنیم تا خمیر نرمی حاصل شود که کمی به دست می چسبد. اجازه می دهیم خمیر به مدت نیم ساعت استراحت کند. دستانمان را با روغن زیتون چرب می کنیم و از خمیر تکه هایی به بزرگی نارنگی جدا کرده و کف دست گرد می کنیم و در سینی فر که کف آن کاغذ روغنی انداخته ایم، قرار می دهیم. روی خمیر را به زرده ی تخم مرغ آغشته کرده و روی آن شکر می پاشیم. سینی فرا را به مدت 20 تا 30 دقیقه در فری که از قبل با دمای 175 درجه ی سانتی گراد روشن کرده ایم، قرار می دهیم سپس از فر خارج کرده و بعد از این که از حرارت افتاد به همراه چای ، سرو می کنیم.

شیرینانه ی 1: بعد از استراحت خمیر، دوباره با قاشق چوبی، خمیر را کمی ورز می دهیم و به قوام آن دقت می کنیم. بسته به بزرگی تخم مرغ و شلی و سفتی ماست مورد استفاده، ممکن است قوام خمیر فرق کند، در این مرحله اگر لازم بود کمی آرد(با قاشق چای خوری) به آن اضافه می کنیم تا قوام مورد نظر حاصل خواهد شد. باید دقت کنیم که آرد زیاد نشود وگرنه کوکی ها سفت خواهد شد.

شیرینانه ی 2: برای چونه زدن خمیر، دستانمان را خوب چرب می کنیم چون چسبیدن خمیر به دست، طبیعی است، اگر خمیر به دست نچسبد، کلوچه ها سفت خواهد شد.

شیرینانه ی 3: وقتی خمیرها گرد شده را در سینی فر قرار می دهیم ممکن است وا برود، طبیعی است و بعد از پخت، کوکی منسجمی خواهیم داشت.2

طرز تهیه کلوچه پرتقالی با چند روش


روش سوم کلوچه پرتقالی


مواد لازم
تخم مرغ 3 عدد
روغن مایع یک چهارم پیمانه
پوست پرتقال رنده شده یک قاشق غذا خوری
آب پرتقال نصف پیمانه
پودر شکر یک پیمانه
آرد دو و نیم پیمانه
بکینگ پودر یک و نیم قاشق چای خوری

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول تهیه کلوچه پرتقالی
ابتدا تخم مرغ ها مون رو توی ظرف مناسب می شکنیم و پودر شکر مون رو بهش اضافه می کنیم. با هم زن با دور تند خوب تر کیب می نیم تا رنگ کرم به خودش بگیره و کاملا یک دست بشه. وقتی که کرم رنگ شد حالا پوست پرتقال رنده شده مون رو بهش اضافه می کنیم. همین طور آب پرتقال و روغن مون رو بهش اضافه می کنیم و با هم زن خوب ترکیب می کنیم و هم می زنیم. توی ظرف جدا گونه آرد و بکینگ پودر رو سه بار الک می کنیم تا هم خوب ترکیب بشن و هم کامل صاف و یک دست بشن.

مرحله دوم تهیه کلوچه پرتقالی
حالا مواد خشک مون رو به تخم مرغ ها اضافه می کنیم ولی آرام و در چند مرحله اضافه می کنیم و با لیسک هم می زنیم. داخل سینی فر فویل قرار میدیم و روی فویل رو کمی چرب می کنیم. مواد کلوچه رو داخل قیف می ریزیم و با قیف از مواد کلوچه روی فویل میذاریم. باید فاصله  دار قیف بزنیم. بعد سینی فر رو داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد داغ شده به مدت 12 دقیقه قرار می دیم.

مرحله سوم تهیه کلوچه پرتقالی
بعد از گذشت 12 دقیقه سینی رو از فر در میاریم و می ذاریم تا 10 دقیقع بمونه و کلوچه ها کمی نک بشن. بعد با کاردک به راحتی کلوچه ها رو از فویل جدا می کنیم و توی ظرف مناسب می چینیم و سرو می کنیم. 3


پی نوشت:
1.www.baronak.com
2.www.7ganj.ir
3.www.mamifood.org
نسخه چاپی