دستور تهیه انواع قاطی پلو
خوردن غذاهای گیاهی و کم کالری راهی مناسب برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی است. افراد بسیاری میانه چندانی با این نوع غذاها ندارند و این غذاها  را غذاهایی بی مزه به حساب می آورند و این تصور باعث می شود خود را از خوردن غذاهای گیاهی خوشمزه محروم کنند. اگر به خوبی گیاهانی را که با هم همخوانی دارند بشناسیم می توانیم با ترکیب کردنشان غذایی خوشمزه و لذیذ تهیه ببینیم. به عنوان مثال استانبولی‌ پلو، رشته پلو و عدس پلو با کشمش و خرما از انواع غذاهای گیاهی هستند که حتما می توانند نظر کسانی را که غذاهای گیاهی را نمی پسندند، تغییر دهد.


استانبولی‌ پلو


مواد لازم
برنج 3 پیمانه
300 گرم  پیاز متوسط ساطوری شده
یک عدد گوجه فرنگی متوسط رنده شده
2 تا 3 عدد  سیب زمینی متوسط نگینی
2 قاشق رب گوجه فرنگی
3 قاشق غذاخوری نمک و فلفل قرمز به میزان لازم
روغن مایع 8 قاشق غذاخوری

روش تهیه
4 قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را 6 دقیقه در آن تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.

2. رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دادن را 2 دقیقه دیگر ادامه دهید. پوره گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را اضافه کرده و مخلوط کنید تا به جوش آید.

3. برنج را داخل قابلمه بریزید، سپس به آن آب جوش اضافه کنید، به اندازه‌ای که تا نصف بند انگشت روی برنج را بگیرد. شعله را زیاد کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

4. هنگامی که آب پلو بخار شد و روی آن سوراخ‌های ریزی ایجاد شد، شعله را کم کرده و درِ قابلمه را ببندید تا دم بکشد. پس از اینکه پلو پخت، روغن باقیمانده را روی پلو و اطراف آن بدهید و پس از 3 تا 4 دقیقه آن را بکشید.1

دستور تهیه انواع قاطی پلو


رشته پلو


مواد لازم
برنج ۲ فنجان
رشته پلویی ۱۰۰ گرم
نمک به میزان دلخواه
روغن به میزان لازم
پیاز ۱ عدد بزرگ
کشمش ۱/۲ فنجان
خرما ۱۰ عدد
زعفران دم کرده ۱/۲ قاشق چایخوری
نان لواش، سنگک یا تافتون ۱ عدد
دارچین ۱/۲ قاشق چایخوری
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه
برنج را حداقل از نیم ساعت قبل در مقداری آب و نمک بخیسانید. خرماها را نصف کنید و هسته آن ها را دربیاورید. پیازها را به شکل دلخواه خرد کنید.

مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد پیازهای خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند. زردچوبه و دارچین را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. کشمش و خرما را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا نرم شوند. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

قابلمه ای را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که آب به جوش آمد برنج را داخل آن بریزید. حرارت را کم کنید و هرازگاهی هم بزنید. چند دقیقه آخر قبل از آبکشی، رشته ها را به آب جوش اضافه کنید. یک دانه برنج بین انگشتانتان فشار دهید، اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است. برنج و رشته را آبکشی کنید، کمی آن را بچشید و اگر نمک آن زیاد است کمی آب روی آن بریزید.

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۳-۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید. نان را به اندازه کف قابلمه برش بزنید و کف قابلمه قرار دهید. لایه لایه از مخلوط برنج و رشته و پیاز و کشمش و خرما داخل قابلمه بریزید. با ته کفگیر چند سوراخ در برنج ایجاد کنید تا بهتر بخار کند. حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید رشته پلو به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه آرام دم بکشد. برای بهتر دم کشیدن برنج، از دم کنی استفاده کنید. در ۱۵ دقیقه آخر زعفران دم کرده را با مقداری روغن یا کره ترکیب کنید و روی پلو بریزید.

وقتی رشته پلو آماده شد، آن را در دیس بکشید. ته دیگ نان را با کفگیر جدا کنید و کنار پلو قرار دهید. با کمی پیازداغ روی رشته پلو را تزیین و نوش جان کنید.

نکته: رشته خیلی زود نرم و له می شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند. رشته پلویی معمولا کمی شور است، پس مراقب میزان نمکی که اضافه کنید باشید تا غذا شور نشود.2

دستور تهیه انواع قاطی پلو


عدس پلو با کشمش و خرما


مواد لازم
برنج 5 لیوان
عدس 3 لیوان
کشمش 2 لیوان
پیاز 3 عدد
خرما 11 عدد

طرز تهیه و دستور پخت
برای تهیه عدس پلو بدون گوشت زمان چندانی نیاز ندارید. ابتدا دو لیوان عدس را از چند ساعت قبل خیس کرده تا هنگام پخت سریعتر بپزد. قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و عدس را به همراه آب در آن بریزید و اجازه دهید تا خوب پخته و نرم شود. برنج را نیز از قبل خیس کنید.
سپس پیازها را ریز خرد کنید و در ظرفی که لبه دار باشد، مجزا با مقداری روغن سرخ کنید. سپس عدس های پخته و کشمش پلویی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا رطوبت مواد کشیده شود و طعم خامی مواد گرفته شود.

اکنون قابلمه ای را برای پخت برنج برداشته و روی حرارت ملایم قرار دهید. آنگاه 5 لیوان آب را به همراه کمی نمک و روغن در آن بریزید و برنج را به آن اضافه کنید. پس از اینکه کمی جوشید و اطراف برنج نرم شد آن را آبکش کنید. قابلمه را روی گاز بگذارید و ته دیگ مناسب ذائقه ی خود را کف آن قرار دهید. معمولا از سیب زمینی استفاده میکنند اما شما طبق میل خود عمل کنید. برنج را لایه لایه داخل قابلمه بریزید و لابه لای آن مخلوط عدس و کشمش اضافه کنید. مایه را با برنج خوب هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط گردند.

برای آماده کردن خرما ها کافی است هسته خرما ها را درآورید و روی برنج قرار دهید. این کار باعث نرم شدن و کمی هم پخته شدن خرما در نتیجه خوشمزه تر شدن غذا میشود. نصف لیوان آب جوش و چند قاشق روغن را با هم مخلوط کنید و روی برنج بریزید. در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم بگذارید برنج دم بکشد. آخرین کاری که باید انجام دهید آب کردن مقداری کره یا روغن حیوانی به روش بن ماری است، برنج را در دیس بکشید و روغن را روی آن بریزید.3


پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.kiashpaze.ir
3.www.mamifood.org
نسخه چاپی