راجع به دیافورز چه میدانید؟

دیافورز

دیافورز به تعریق زیاد و بدون دلیل مشخص اشاره دارد. اغلب، یک بیماری پزشکی زمینه ای یا یک واقعه طبیعی زندگی، مانند یائسگی، باعث این نوع تعریق می شود. عرق کردن روش طبیعی بدن برای کنترل دمای بدن است.

فرد معمولاً به دلیل اعمال جسمی، افزایش دمای بدن یا قرار گرفتن در معرض گرما عرق می کند. عرق به عنوان یک ماده خنک کننده عمل می کند و باعث کاهش درجه حرارت داخل بدن می شود. در موارد دیگر، فرد ممکن به دلیل استرس عاطفی یا ذهنی در زیر بغل یا کف دست خود عرق کند .

دیافورز به دلیل ورزش یا گرمای خارجی نیست. وقتی فرد تعریق بیش از حد را تجربه می کند، دیافورز نامیده می شود. در دیافورز، تعریق نمی تواند با گرمای خارجی یا ورزش توضیح داده شود.

در عوض، اغلب نتیجه یک بیماری پزشکی زمینه ای یا داروی شخصی است. اگر کسی دچار دیافورز مکرر شود، مراجعه به پزشک ضروری است. غالباً می توان بیماری زمینه ای را درمان کرد و از دیافورز آینده جلوگیری کرد. در بعضی موارد، تعریق زیاد ناشی از بیماری است که ممکن است عوارض جدی داشته باشد.

دیافورز اصطلاح پزشکی است که برای توصیف تعریق بیش از حد، غیر طبیعی در ارتباط با محیط و سطح فعالیت شما استفاده می شود. این تمایل دارد که بیشتر از اینکه بخشی از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت را گاهی اوقات هایپرهیدروز ثانویه نیز می نامند.

هایپرهیدروز یا هایپرهیدروز اولیه نیز با تعریق زیاد همراه است، اگرچه تصور می شود این یک اختلال در سیستم عصبی باشد. با هایپرهیدروز اولیه، تعریق به طور معمول محدود به انتخاب قسمت هایی از بدن، مانند دست ها یا پاها است.1
 

علائم دیافورز

دیافورز علامتی است که بندرت به صورت مجزا رخ می دهد. این بیماری معمولاً همراه با بیماری های دیگر است و با تولید عرق کنترل نشده مشخص می شود. علائمی که رخ می دهد هم نتیجه تعریق زیاد و هم بیماری های ایجاد کننده است.
 
تغییرات تروفیک در پوست
در شرایط عادی ، پوست صاف ، کمی مرطوب ، الاستیک و با رنگی یکنواخت است. رطوبت حفظ شده در پوست منجر به تغییراتی در خصوصیات خاص خود می شود که می تواند تولید کند:

- نرم شدن

- از دست دادن مقاومت.

- خشک.

- لکه های سفید ، تیره یا مایل به قرمز.
 
بوی بد
یک علامت مشخصه که با رطوبت بیش از حد عرق همراه است ، بوی بد بدن است. پوست حاوی غدد عرق اکرین و آپوکرین است. خصوصیات ترشحی این غدد ، آن را مستعد تجزیه باکتری ها می کند ، نتیجه آن بوی تند و نامطبوع است.

عرقی که غدد آپوکرین تولید می کند به دلیل داشتن پروتئین و چربی بیشترین میزان متراکم را دارد ، به همین دلیل تمایل به تجزیه راحت تری دارد. به همین دلیل این علامت به ویژه در مناطقی مانند زیر بغل ، اندام تناسلی و پا مشخص می شود ، جایی که این موارد زیاد است.

برخی از بیماری های تولید دیافورز ، مانند نارسایی کبد یا کلیه و دیابت ، بوی مشخصی را به عرق می دهند.

راجع به دیافورز چه میدانید؟
 
درد
برخی شرایط مربوط به درد احشایی - کولیک روده ، صفراوی یا کلیه - تولید بیش از حد عرق را تحریک می کنند. این به دلیل تحریک سیستم عصبی خودمختار است.
 
تب
افزایش دمای بدن بالاتر از 38 - 38.5 درجه سانتی گراد می تواند محرکی را ایجاد کند که پاسخ آن تعریق است. این پاسخ نتیجه نیاز به کاهش دما به سطح پایه است.2
 

علل دیافورز

طیفی از اختلالات شامل موارد فهرست شده در زیر می‎توانند سبب دیافورز شوند:
 
1. یائسگی
یائسگی یک علت شایع تعریق بیش از حد در زنان است. این نوع تعریق معمولاً در هنگام شب رخ می‎دهد.

استروژن و دیگر هورمون‎ها در طول فرآیند یائسگی یا درست در آستانۀ آن در وضعیت نوسان قرار دارند. هورمون‌های مورد اشاره پیام‌هایی برای مغز ارسال می‎کنند که بر مبنای آنها بدن دچار گرمای بیش از حد توصیف می‎گردد، حال آنکه در عمل چنین نیست، و این پیام‎ها محرک پاسخ تعریق از سوی مغز می‎شود.
 
2. هیپرتیروئیدیسم
وقتی کسی دچار هیپرتیروئیدیسم باشد، غدۀ تیروئید وی مقدار زیادی تیروکسین تولید می‎کند. تیروکسین برای تنظیم متابولیسم بدن مورد استفاده قرار می‎گیرد. تیروکسین بیش از حد می‎تواند سرعت متابولیسم را در فرد افزایش دهد، که این سبب تعریق بیش از حد می‎شود.
 
3. دیابت
برای بیمار مبتلاء به دیابت، تعریق بیش از حد می‎تواند پیامی در مورد هیپوگلیسمی یا افت قند خون باشد. در این موقعیت‎ها، فرد نیاز دارد تا قند خون خود را اندازه‎گیری و متعادل کند. هیپوگلیسمی می‎تواند سبب بروز پیامدهای جدی بوده و در صورت عدم درمان عاجل کُشنده خواهد بود.
 
4. بارداری
بسیاری از زنان در دوران بارداری بیش از دیگر اوقات زندگی خویش عرق می‎کنند.

5. چاقی
داشتن وزن اضافی می‎تواند فرد را مستعد تعریق کند. علت این وضعیت می‎تواند افزایش تقلای ناشی از حمل وزن اضافی یا حمل گرما باشد.
 
6. ترک مواد مخدر یا الکل
وقتی کسی مصرف مشروب الکلی یا مواد مخدر را متوقف می‌کند، ممکن است وارد فرآیند ترک شود. تعریق بیش از حد یکی از علایم شایع این موقعیت است اما موارد دیگری نیز مطرحند که برخی از آنها می‎توانند تهدیدگر زندگی باشند.

اغلب اوقات مراجعه به پزشک برای کسی که در صدد ترک الکل یا مواد مخدر است ایدۀ خوبی محسوب می‌شود زیرا پزشک می‎تواند علایم ترک را مورد پایش قرار دهد.
 
7. دارو
دیافورز یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها است. برخی داروهای غیر نسخه‎ای و نسخه‌ای که می‎توانند سبب ایجاد تعریق بیش از حد شوند عبارتند از:

• برخی انواع آنتی‎بیوتیک

• برخی داروهای ضد ویروسی

• برخی داروهای مسکن درد مثل اکسی‎کودون

• داروهای هورمونی مثل انسولین

• داروهای ضد افسردگی

• داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی

راجع به دیافورز چه میدانید؟
 
8. حمله قلبی
حمله قلبی یک موقعیت اورژانسی پزشکی است.
 
9. آنافیلاکسی
آنافیلاکسی یک واکنش شدید آلرژیک است که می‎تواند تهدیدگر زندگی باشد.
 
10. برخی انواع سرطان
در موارد نادر برخی انواع سرطان می‏توانند باعث تعریق بیش از حد در بیمار شوند. این سرطان‎ها موارد زیر را شامل می‎شوند:

• سرطان کبد

• تومورهای کارسینوئید

• لوسمی (لوکمی)

• لنفوما (لنفوم)

• سرطان استخوان.3
 

درمان دیافورز

درمان دیافورز بسته به علت بروز آن متفاوت است. در بسیاری موارد درمان علت زیربنایی دیافورز باعث رفع تعریق بیش از حد می‎شود.

وقتی علت تعریق بیش از حد دارو باشد، پزشک ممکن است نوع داروی تجویز شده را تغییر دهد. اگر این کار ممکن نباشد، دکتر احتمال دارد که راه‎هایی را برای مدیریت تعریق توصیه کند.

برای مثال در مورد تعریق زیر بغل، فرد می‎تواند از یک ضد عرق قوی‎تر استفاده نماید. برخی از مردم ممکن است از تزریق اُنابوتولینومتوکسینا، که عموماً بوتاکس نامیده می‎شود، به تسکینی درازمدت دست یابند.

ایانوفورزیس از یک شوک الکتریکی خفیف برای کمک به کاهش و پیشگیری تعریق در دست و پا استفاده می‎کند. مشابه موارد تزریق، این رویکرد تخفیفی موقتی ایجاد کرده و نیاز به تکرار جلسات درمانی مطرح است.

در نهایت دکتر ممکن است یک داروی آنتی‎کولینرژیک خوراکی تجویز کند. اکسی‌بوتینین یا گلیکوپیرولات دو دارویی هستند که بالقوه می‏توانند به کاهش تعریق کمک کنند.3

راجع به دیافورز چه میدانید؟

پیشگیری از دیافورز 

حفظ وزن سالم و ورزش منظم ممکن است به کاهش دیافورز کمک کند. پیشگیری همیشه امکان پذیر نیست، اما برخی از اقدامات شخص برای کاهش دیافورز وجود دارد. این مراحل شامل موارد زیر است:

ورزش منظم

مدیریت دیابت

حفظ وزن سالم

نوشیدن آب بیشتر

اجتناب از هوای گرم

پوشیدن لباس گشاد در هوای گرم

استفاده از ضد تعریق با قدرت بالینی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پرهیز از غذاهای پرادویه و گرم.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.warbletoncouncil.org
3.www.mehrinmednews.com
نسخه چاپی